Toon posts:

wireless signaal WRT54GL valt steeds weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een WRT54GL draaien. Sindskort doet het wireless signaal raar. Het doet het 5 minuten, en valt dan weer weg. Ik heb al een paar keer op het resetknopje van de router geduwd, maar dit helpt niet. Ik heb er alleen weinig verstand van!! Router draait op Tomato, kan het zijn dat ik daar iets anders in moet stellen? De computers aan de kabel werken wel gewoon.

Graag hulp!

Groetjes, Sophie

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Valt het signaal ook weg wanneer je dichtbij de router zit?

En valt het signaal ook weg wanneer er geen beveiliging op staat? Er is een interval waarbij de versleuteling wordt aangepast, als dat niet goed gaat, valt je verbinding weg.

Het kan zijn dat het kanaal waar de router op zit gedeeld wordt met andere draadloze routers. Dit kan je controleren met het programma Netstumbler.

Kortom, behoorlijk wat mogelijkheden ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
jah! heb ik gedownload, er staat wel een ander signaal dan bij de andere routers, maar waar moet ik precies zoeken? Ik ben nogal een noob, sorry :P
en nu naar school!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 11:57 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Je moet kijken of je eigen router een bepaald kanaal deelt met andere routers. De kanalen zijn opgedeeld in 1 t/m 13.

Kanaal 11 is de standaard en meestal daarmee het probleem omdat alle routers vrolijk kanaal 11 gaan gebruiken.

Je moet wel je eigen router kunnen herkennen, wat ik meestal doe aan het ssid, als deze aan staat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Motrax schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:01:
Kanaal 11 is de standaard en meestal daarmee het probleem omdat alle routers vrolijk kanaal 11 gaan gebruiken.
"Standaard"? De meeste slimmere doen nog altijd zelf kanaal uitzoeken. En dit is niet een standaard router, het is een WRT54GL met Tomato. Deze setup kan zeer stabiel draaien (ik heb 7 WRT54GL's staan, tja wifi antenne bouw als hobby).

Vergeet niet te vertellen dat je alleen kanalen 1, 6 en 11 mag gebruiken ivm de overlapping/noise welke een zender genereerd. Kanaal 1 zal op 2 en 3 storen, kanaal 6 stoort 5 en 4.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:42:
[...]
Vergeet niet te vertellen dat je alleen kanalen 1, 6 en 11 mag gebruiken ivm de overlapping/noise welke een zender genereerd. Kanaal 1 zal op 2 en 3 storen, kanaal 6 stoort 5 en 4.
offtopic:
Dit wist ik niet. Dus het is aan te raden een van die drie te nemen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

anandus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:50:
[...]
offtopic:
Dit wist ik niet. Dus het is aan te raden een van die drie te nemen?
Aan te raden, maar niet zaligmakend. Statement hierboven is een beetje sterk. Je hebt er nl. niets aan als de Ap's om je heen op deze kanalen zitten en daardoor voor drukte zorgen. Dan kun je er vaak beter net even naast zitten :-)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40
Voor de hand liggende vraag: Heb je Tomato geupdate?
En kan je even uitleggen wat je bedoelt met "wireless doet raar" of "wireless valt weg"? Valt een geassocieerde verbinding weg, maar is je AP nog wel vindbaar in de lijst met gevonden netwerken? Of is ie daar dan ook uit? En how about het WLAN indicatorlampje op het apparaat?

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 20-01-2009 13:03 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraag is ook of de TS verschillende computers heeft geprobeerd om een clientside probleekm uit te sluiten :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:42:
[...]
"Standaard"? De meeste slimmere doen nog altijd zelf kanaal uitzoeken. En dit is niet een standaard router, het is een WRT54GL met Tomato. Deze setup kan zeer stabiel draaien (ik heb 7 WRT54GL's staan, tja wifi antenne bouw als hobby).

Misschien de duurdere access points of de custom firmware, maar de el-cheapo AP's die meekomen met de standaard internetabbo's ben ik nog niet tegengekomen. Hier in de buurt zaten 5 netwerken op kanaal 11, die van mij er bij :X

Ow en inderdaad, kanaal 1, 6 & 11 ;)

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:59:
Voor de hand liggende vraag: Heb je Tomato geupdate?
En kan je even uitleggen wat je bedoelt met "wireless doet raar" of "wireless valt weg"? Valt een geassocieerde verbinding weg, maar is je AP nog wel vindbaar in de lijst met gevonden netwerken? Of is ie daar dan ook uit? En how about het WLAN indicatorlampje op het apparaat?
Nee, dat heb ik nog niet. Kan het daar aan liggen? Via de Network Stumbler zie ik dat er 7 van de 19 op kanaal 11 zitten, kan het zijn dat ik daardoor wordt weggedrukt? Ik heb al eens eerder zoiets gehad, alleen heeft mijn ex de boel aangelegd. Volgens mij hebben we al eens eerder van kanaal veranderd. Maar ik weet dus heel weinig van Tomato. Kan ik in Tomato ergens het kanaal veranderen, zo ja, weet iemand waar? Jullie zijn mijn helden :) Heb mijn laptop tijdelijk weer aan de kabel gehangen, die ik god zij dank had laten liggen. Maar hoe fix ik dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 17:55 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:50:
Nee, dat heb ik nog niet. Kan het daar aan liggen?
Het zou er niet aan mogen liggen, maar het kan wel een stabielere verbinding opleveren.
Via de Network Stumbler zie ik dat er 7 op kanaal 11 zitten, kan het zijn dat ik daardoor wordt weggedrukt?
In principe zou het signaal niet helmaal weggedrukt mogen worden. Wel kan je beperkt worden in je bandbreedte. Immers, de frequentie moet worden gedeeld door maar liefst zeven APs! De praktijk leert nog wel eens dat (goedkope) consumentenproducten hier niet altijd goed mee om kunnen gaan wat kan resulteren in een wegvallende verbinding.
Ik heb al eens eerder zoiets gehad, alleen heeft mijn ex de boel aangelegd. En ik weet dus heel weinig van Tomato. Kan ik in Tomato ergens het kanaal veranderen, zo ja, weet iemand waar?
Inloggen op de webinterface van Tomato. De rest wijst zich vanzelf.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
seems to be fixed! Ik heb in Tomato het kanaal veranderd naar 6. Ik heb nog niet de nieuwe firmware geflashed, maar dat doe ik liever niet zelf (ik ben geen übernerd ;) ) Maar ik ben blij dat het weer werkt, dus erg bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1