Toon posts:

Externe HDD beweert vol te zijn terwijl dat niet is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik heb gisteren bij media markt een toshiba externe hard disk gekocht van 640gb.
Gister avond uitgepakt en aangesloten, werd direct herkend en kon er meteen bestanden op goien.
Maar ik kreeg een probleem voorgeschoteld. Als ik een los bestand van een aantal gig over plaats dan doet hij het perfect. maar toen ik bijvoorbeeld 150 tot 200 gig selecteer en wil verplaatsen kreeg ik te zien dat er te weinig schijfruimte was. :( wat ik heel vreemd vind aangezien er nog geen 20 gig op stond. als ik bij schijfbeheer kijk geeft hij de ruimte ook gewoon goed weer. Heb hem al proberen te formateren maar dat mocht ook n iet baten. Nu hoorde ik van een collega dat het wel eens te maken zou kunnen hebben met de "cache" maar moet eerlijk zeggen dat ik hier niet veel verstand van heb. heb ook nog even gegoogled maar ben niet echt ergens op uitgekomen omdat het moeilijk te beschrijven is in een zoekterm :). Heb allerlei dingen geprobeerd waaronder andere poorten gebruiken nogmaals formateren en een hdd scan uitgevoerd (hier kwam bij de quick scan niks uit geen damaged clusters... ben nu ook bezig met een deep scan)
Ik heb win xp sp3, al is dat niet zo interessant voor deze vraag :)

Alvast bedankt voor alle hulp en ik hoop voldoende info te hebben gegeven.

M.v.g.

Blueblazer

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 11:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bestandssysteem? Als dat geen NTFS is, krijg ook dit soort "vol meldingen" als je bestanden van meer dan 4 GB kopieert naar de HD.

This footer is intentionally left blank

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
heb je hem als ntfs geformateerd?

Fat32 werkt namelijk niet met bestanden groter dan 4GB, je krijgt dan een vol melding.
Ook kun je dan maar 128GB (dacht ik) maximaal aanspreken op je disk.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

Joran

<3 natalee

fat32 kan tot 2tb, maar bestandslimiet is inderdaad 4gb. Even converteren naar NTFS dus!

edit: aanvullend: 128gb is de grens voordat je 48bits LBA nodig gaat hebben

[ Voor 30% gewijzigd door Joran op 20-01-2009 11:38 ]

Send me your gameboys

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Mee eens met bovenstaande posters. :Y Ik dacht gelijk al 'Waarschijnlijk FAT32' toen ik de TS las. De 150-200 gig dat je selecteerde bevat waarschijnlijk een paar gigantische bestanden van boven de 4GB, dan krijg je problemen, ja.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
ja hij is NTFS geformatteerd. ben inmiddels een heel eind met de deep scan (hd tune 2.55) maar nog geen bad clusters tegen gekomen...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Gokje: misschien heeft juist de hd waar je de bestanden vandaan haalt problemen?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Nou deze stond wel voor 92-97% vol zou het eventueel daardoor problemen kunnen opleveren met knippen of copieren van bestanden?

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

Joran

<3 natalee

Als het goed is niet, maar probeer het voor le zekerheid ook eens met iets anders dan Windows, bijvoorbeeld Total Commander. Wordt de harde schijf wel als 640gb (610 ofzo, formatted) aangegeven in deze computer?

Send me your gameboys

Verwijderd

Topicstarter
ja dat wel, hij geeft de grootte perfect weer, ook hoeveel er al op staat in dit geval 18gb.
Ik ga het even met total commander ofzo proberen en zal dan een update posten
Pagina: 1