Toon posts:

Technisch vraagje over GPU en moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuwe videokaart. Aangezien ik niet supertechnisch ben raak ik een klein beetje de weg kwijt op dit gebied. De nieuwe kaart mag niet meer dan 100 euro kosten. Ik heb al wat gezocht en kwam uit op de ATi HD 3850 512MB.
http://tweakers.net/price...50-512mb-gddr3-pci-e.html

Ik zag dat er ook een 1024MB variant bestaat voor niet veel meer geld, alleen heeft deze een PCI-Express 2.0 slot nodig. Ik heb op mijn moederbord (ASUS - M2N MX SE) een PCI - Express 16x slot zitten. Ik ben dus benieuwd of dit wel gaat werken (en ook of die kaart een goede keuze is binnen mijn budget!)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik zou net iets meer uit geven en een HD4830 halen. Die is een pak sneller. Zeker als je AA aanzet. Die kosten net iets meer dan 100 euro. (Ook 320 vs 640 shaders :) )

Over PCI-e 2.0 kan ik kort zijn: Zolang je geen VIA chip hebt gaat het werken. PCI-e 2.0 en 1.x zijn backwardscompatible. Je kan een pci-e 1.x kaart in een pci-e 2.0 slot doen en vice versa. Alleen de via chipsets hebben zich niet geheel aan de regel gehouden.

ps. dit had je met de search gewoon kunnen vinden, je bent namelijk niet de eerste. Deze vraag is al 100x beantwoord :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam met de search alleen op 8x vs 16x uit... Anyway, thanks voor je reactie. Alleen nog een vraagje dan. De Via chipsets zitten die op een moederbord? (waarschijnlijk een noobvraag maar ik weet het niet) Ik heb een Asus M2N MX SE moederbord.

Thanks iig!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Of het slot 2.0 is moet je opzoeken in de documentatie van het moederbord, je kan het niet afzien aan de 16x aanduiding. Je moet overigens wel een heel oud moederbord hebben uitgezocht als er geen 2.0 op zit.

De 1024 MB variant is niet nuttig. Meer GPU geheugen is handig wanneer je een zware videokaart hebt, hoge resoluties gebruikt met veel AA e.d. Deze videokaart is niet zwaar genoeg om echt voordeel te halen met meer geheugen. Je kan beter dat extra geld in een iets snellere 512 MB kaart steken.

[ Voor 0% gewijzigd door Motrax op 20-01-2009 10:59 . Reden: Moet wel de waarheid vertellen :X :+ ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:50:
Ik kwam met de search alleen op 8x vs 16x uit... Anyway, thanks voor je reactie. Alleen nog een vraagje dan. De Via chipsets zitten die op een moederbord? (waarschijnlijk een noobvraag maar ik weet het niet) Ik heb een Asus M2N MX SE moederbord.

Thanks iig!
Kom op, met een beetje googlen kan je het vinden :P. Hell, gewoon naar de asus site gaan en je moederbord in typen. Daar staat gegarandeerd wat er in zit ;) .

Asus site, met je moederbord:
http://www.asus.com/produ...7&l1=3&l2=101&l3=345&l4=0

Chipset:

NVIDIA GeForce6100 / nForce430

Dat is dus geen via chipset.
Motrax schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:50:
Of het slot 2.0 is moet je opzoeken in de documentatie van het moederbord, je kan het niet afzien aan de 16x aanduiding. Je moet overigens wel een heel oud moederbord hebben uitgezocht als er geen 2.0 op zit.

De 1024 MB variant is niet nuttig. Meer GPU geheugen is handig wanneer je een zware videokaart hebt, hoge resoluties gebruikt met veel AA e.d. Deze videokaart is niet zwaar genoeg om echt voordeel te halen met meer geheugen. Je kan beter dat extra geld in een iets snellere 512 MB kaart steken.
Valt wel mee hoor, een redelijk nieuwe P35 heeft ook nog geen pci-e 2.0. Iets oudere AM2 ook niet. Zijn moederbord ook niet.

Beter is de HD4830. Meer shaders, betere shaders, betere AA inmplementatie. Iets duurder.
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, echt bedankt voor jullie hulp! Ik ga voor de HD4830, thanks Reinman!
Pagina: 1