Toon posts:

iDeal - ABN Amro Zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig met implementeren van iDeal van de ABN Amro en dan de zelfbouw versie. Ik zit vast en de helpdesk helpt mij ook niet echt (ik moet gaan Googlen van hun)

Ik wil om te beginnen een lijst van de Issuers(banken) ophalen en ik loop daar vast bij het maken van de 'elektronische handtekening'.

Ik moet de volgende velden aan elkaar plakken en hiervan een sha1 maken:
$digest = sha1(createDateTimeStamp.merchantID.subID);
Dit is goed naar mijn idee.

Maar dan loop ik vast op het volgende:

Deze digest wordt versleuteld met een private key (1024 bit) van de maker van het bericht. Dit gebeurt volgens de op RSA (http://www.rsasecurity.com/rsalabs/node.asp?id=2146) gebaseerde Public-Key Cryptography Standards (http://www.rsasecurity.com/rsalabs/node.asp?id=2124).

Ik snap niet hoe ik dit moet doen. Ik heb een public key(host.cer) aangemaakt met daarbij de private key(host.key) Dit volgens de instructie op deze website: http://sial.org/howto/openssl/self-signed/
Ik heb de public key naar de Abn gestuurd en die was goed volgens hun.

Wat moet ik nu doen met de $digest en de private key? Ik snap niet hoe ik dit RSA versleuteld krijg. Ik snap niet wat ik precies moet versleutelen en hoe.

En als deze twee versleuteld zijn dan moet ik dit resultaat nog encoden met base_64 en dan moet er een string uit komen van 176 karakters.

Ik hoop echt dat iemand me hier kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Misschien idee source van een andere iDeal implementatie er eens naast te leggen?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Die versleuteling zou enkel nodig moeten zijn voor het versturen van de info (SSL connectie dus), niet daarvoor ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

ABN heeft net als elke andere aanbieder een standaard implementatie in diverse talen beschikbaar. Deze moet je kunnen downloaden op je control panel. Het is niet de beste code, maar hij voldoet. Dusch, waarom ga je het wiel opnieuw uitvinden?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MueR schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:09:
ABN heeft net als elke andere aanbieder een standaard implementatie in diverse talen beschikbaar. Deze moet je kunnen downloaden op je control panel. Het is niet de beste code, maar hij voldoet. Dusch, waarom ga je het wiel opnieuw uitvinden?
Hmm...ik heb geen URL gekregen van een control panel. Ik heb de helpdesk hier maar even omgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:51:
Ik snap niet hoe ik dit RSA versleuteld krijg.
Mocht je toch het wiel opnieuw willen uitvinden dan kun je dit doen door gebruik te maken van de openssl module die bij php zit. Met openssl_pkey_get_private lees je de private key in, vervolgens gebruik je openssl_private_encrypt om je digest te encrypten.

Er bestaan trouwens ook PSP's (docdata, buckaroo, etc.) die meestal een eenvoudige abstractie over iDEAL aanbieden, misschien is dit makkelijker in jouw geval.

signature has expired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:28:
[...]

Hmm...ik heb geen URL gekregen van een control panel. Ik heb de helpdesk hier maar even omgevraagd.
Das zegmaar de plek waar je ook die key moet uploaden en je alles kunt terugvinden, niet bij nagedacht dat er misschien zoiets zou zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cartman! schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:43:
[...]

Das zegmaar de plek waar je ook die key moet uploaden en je alles kunt terugvinden, niet bij nagedacht dat er misschien zoiets zou zijn? :+
Het klopt dat wij een standaard implementatie handleiding hebben op de
control panels.
Deze echter, hebben betrekking op de Internetkassa varianten.
De iDEAL Zelfbouw variant heeft geen backoffice of control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Niks gezegd dan, ik dacht dat de term 'Zelfbouw' iets was zoals jij t noemt maar blijkbaar is dat een pakket van ABN. Dan zou ik kijken naar de post van Sihaya voor hoe je de OpenSSL functies in php.

edit: is het dan geen gek idee om toch over te stappen op iDeal Only Kassa?

[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 20-01-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cartman! schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:58:
Niks gezegd dan, ik dacht dat de term 'Zelfbouw' iets was zoals jij t noemt maar blijkbaar is dat een pakket van ABN. Dan zou ik kijken naar de post van Sihaya voor hoe je de OpenSSL functies in php.

edit: is het dan geen gek idee om toch over te stappen op iDeal Only Kassa?
Ja..daar zat ik ook al over na te denken. Iemand anders heeft het pakket aangevraagd en ik heb deze gewoon echt niet nodig. Ik hoef geen poespas...alleen dat klanten gewoon kunnen betalen via iDeal. Dat kan prima met die gewone pakketten. Ik heb de helpdesk al gevraagd of het mogelijk is om nog te veranderen van pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

iDeal Zelfbouw.. Staatsbedrijf he, dan krijg je dat. Moet je ineens alles zelf uitzoeken, kost het Wouter geen geld.

Ik vind het vreemd, want zowel de Rabo als de ING (en postbank) leveren standaard hetzelfde pakket software
edit:
bij iDeal Advanced (Basic variant is de Kassa van ABN)
Volgens mij is het ruwweg de osCommerce plugin voor ideal. Hij ziet er iig brak uit. Ik heb hem onlangs herbouwd naar PHP5 voor een klant van ons (ja, php4 software ftw). Vraag ze gewoon eens om voorbeeld software?

[ Voor 6% gewijzigd door MueR op 20-01-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MueR schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:26:
.....
.... Vraag ze gewoon eens om voorbeeld software?
Ja..had ik al gedaan. Ik kreeg echt een mooi antwoord terug:

In de handleiding pagina 23 staat een beschrijving van de te volgen stappen. Hoe dat dan in de praktijk werkt weet ik niet. en valt buiten onze kennisgebieden. Misschien dat je via google nog meer info kunt vinden
hierover.

Belachelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom is dat belachelijk? Als dat de stappen zijn die je in je startpost omschreven hebt dan hebben ze duidelijk gespecificeerd hoe het aangepakt moet worden. Bedenk wel dat je aan het bellen bent met de iDeal helpdesk, niet een php helpdesk. Jij gaat nu blijkbaar nat omdat php niet standaard een rsa methode kent. Misschien moet je gewoon eens even op zoek hoe rsa werkt, of naar een kant en klare rsa implementatie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:49:
Waarom is dat belachelijk? Als dat de stappen zijn die je in je startpost omschreven hebt dan hebben ze duidelijk gespecificeerd hoe het aangepakt moet worden. Bedenk wel dat je aan het bellen bent met de iDeal helpdesk, niet een php helpdesk. Jij gaat nu blijkbaar nat omdat php niet standaard een rsa methode kent. Misschien moet je gewoon eens even op zoek hoe rsa werkt, of naar een kant en klare rsa implementatie.
Ja okay..daar heb je inderdaad gelijk in, het is inderdaad geen php helpdesk. Maar het is wel jammer dat ze als advies geven dat ik moet googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Er is gekozen (door een ander in jouw geval) dat er zelf een implementatie gemaakt wordt ipv. gebruik maken wat er al beschikbaar is gesteld door de bank. Ik ben dan benieuwd wat er in de handleiding staat want er moet toch iets van houvast zijn neem ik aan.

Trouwens, zoeken op "php rsa" levert hier als 2e hit deze class op: http://www.edsko.net/misc/rsa.php

En belachelijk vind ik het niet omdat er eenmaal gekozen is om zelf alles te bouwen (Zelfbouw, remember?) en dat houdt gewoon niet in dat je een kant-en-klaar voorbeeld krijgt imo. Onhandig is het wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 20-01-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je dat al gedaan? Ik krijg 2 en een half miljoen hits met op de eerste pagina meerdere rsa implementaties. Zo heel vreemd is dat antwoord dan ook niet.

@Cartman:
Zoals in zijn start post te lezen is beschikt hij over een redelijk duidelijk uitgelegd stappenplan. Het probleem van de topicstarter is dat hij niet weet hoe hij de encryptie moet doen. In de handleiding staat dus keurig wat hij moet doen, maar niet hoe.

[ Voor 47% gewijzigd door Janoz op 20-01-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:31

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:51:
[...]

Ja okay..daar heb je inderdaad gelijk in, het is inderdaad geen php helpdesk. Maar het is wel jammer dat ze als advies geven dat ik moet googlen.
Waarom kies je dan voor het zelfbouw pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

MueR schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:26:
iDeal Zelfbouw.. Staatsbedrijf he, dan krijg je dat. Moet je ineens alles zelf uitzoeken, kost het Wouter geen geld.
Flauwe opmerking. Zonder de staat/Wouter was er geen ABN AMRO meer. En geen Fortis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Edgarz schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:07:
Flauwe opmerking. Zonder de staat/Wouter was er geen ABN AMRO meer. En geen Fortis.
offtopic:
Ben je nou speciaal naar PRG gekomen om serieus te reageren op een flauw grapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:04:
@Cartman:
Zoals in zijn start post te lezen is beschikt hij over een redelijk duidelijk uitgelegd stappenplan. Het probleem van de topicstarter is dat hij niet weet hoe hij de encryptie moet doen. In de handleiding staat dus keurig wat hij moet doen, maar niet hoe.
Dat haal ik er nou niet echt uit eigenlijk. Maar dat zal ongetwijfeld de handleiding zijn ja. Dan blijft mn post staan dat het niet gek is dat er geen hapklare brokken bijzitten, met Zelfbouw wil je dat blijkbaar zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
sowieso kun je beter de klant adviseren om een rekening bij ING te openen en daar ideal op te gooien.. scheelt de klant zo'n 4 tot 800 euro in de maand aan abonementskosten :) (dit geldt niet als je meer dan 100 ideal transacties per dag verwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Cartman! schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:19:
[...]

Dat haal ik er nou niet echt uit eigenlijk. Maar dat zal ongetwijfeld de handleiding zijn ja. Dan blijft mn post staan dat het niet gek is dat er geen hapklare brokken bijzitten, met Zelfbouw wil je dat blijkbaar zelf doen.
Mijn edit starte ik voor jouw edit. Het sloeg vooral op "Ik ben dan benieuwd wat er in de handleiding staat want er moet toch iets van houvast zijn neem ik aan.". Ik ga er van uit dat de schuingedrukte stukken gekopieerd uit de handleiding zijn en die stukken zijn voor een (ervaren) ontwikkelaar uitgebreid genoeg om zelf een implementatie te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat is een beetje mn punt, als de TS niet zelf het initiatief kan nemen om te googlen op "PHP RSA" dan vraag ik me af of hij ervaren genoeg is om iDeal helemaal zelf te bouwen. Daarom raad ik hem ook aan eens te laten kijken naar iDeal Prof/Internetkassa Only omdat dat een stuk beter te behappen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dan bedoelen we inderdaad precies hetzelfde ;)

Pagina: 1