[Nvidia Geforce 9600 GT] maakt herrie!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
Gegroet,

een kennis van me heeft net mijn pc zo aangepast dat ik nu 3 monitoren en 1 televisie kan aansluiten op twee videokaarten. Voorheen had ik alleen een Geforce 7600 GT, hierop heb ik 2 monitoren aangesloten.

Nu heb ik er ook een NVIDIA GeForce 9600 GT bij. Hierop zit mijn TV met een hdmi kabel aangesloten. Echter, die nieuwe kaart (de 9600GT dus) maakt sinds een reboot een ontzettende herrie, het lijkt wel alsof de fan vol draait. Terwijl dit helemaal nergens op slaat omdat de kaart in principe helemaal niets doet.

Iemand enig idee hoe ik van deze herrie afkom? Bij voorkeur in semi-lekentaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fan van de kaart al getest of geinspecteerd?
Je hebt een vermoeden dat die mogelijk een defect heeft. Ik zou zeggen, werp een blik.

Ook kun je de tweaktool RivaTuner downloaden. In de submenu's is fan snelheid instelbaar, mogelijk werkt dat op jouw kaart. Je kunt kijken of het verminderd als je de snelheid omlaag haalt (niet vergeten Apply te drukken). Dan hoef je de kast niet meteen open te maken om te kijken of het de fan van 9600GT is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 20-01-2009 01:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Bij ATI-kaarten is het zo,als je boot,dat de fan ff hard gaat blazen en na een paar sec weer stil wordt.
Dit doet ie om ff te refereren of zo.
Weet niet of dit ook bij Nv het geval is.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Klopt, heb zelf ook een 9600GT. Als je reboot maakt hij een hoop herrie, maar wanneer de driver is geladen gaat de fan zachter draaien.

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
jordz. schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 01:53:
Klopt, heb zelf ook een 9600GT. Als je reboot maakt hij een hoop herrie, maar wanneer de driver is geladen gaat de fan zachter draaien.
En dát doet ie bij mij dus niet lijkt het. De fan blijft maar op volle toeren draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:02

ABD

lvanhoe schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 01:55:
[...]

En dát doet ie bij mij dus niet lijkt het. De fan blijft maar op volle toeren draaien.
Ik heb het in elkaar gezet. Nadat de driver geinstalleerd en geladen was, ging de fan inderdaad uit.

Nu blijkt deze opeens weer te draaien en volluit zelfs, wat een rotherrie is. Ik wilde dat oplossen met Speedfan, maar NVidia heeft blijkbaar bezuinigd op de Geforce, zie quote:
The owners of video card on base of last NVIDIA chips has some functionality limitations in the part of operational monitoring characteristics. For example, the alternative design video card geForce 8800 GT could not correctly read the video chip temperature .

Similar limitations exsist also in video card geForce 9600 GT. According to RivaTuner developer , in the development Of geForce 9600 GT NVIDIA company saved on microcircuit, which allow to read the fan rotation speed .
Rivatuner gaat dan ook geen soelaas bieden, vrees ik.

Ik meen dat Asus zelf software heeft, ik zag op de doos iets van iTracker staan, maar dan moet je weer allemaal rotzooi installeren (enhanced videodriver ofzo en eventueel .net 3.0?)). Ik heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Goed, een nacht lang zoeken naar oplossingen bood die niet: ik ben erachter gekomen dat voor mijn kaart het programma itracker zou moeten werken om fanspeeds e.d. te kunnen reguleren.

Echter, als ik dit programma download van de site van asus dan crasht het programma bij startup, en is met geen mogelijkheid werkende te krijgen. Ik ben inmiddels redelijk ten einde raad gezien er nu een soort vliegtuigmotor naast me staat te loeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Wat voor een koeler heb je nu precies.
Referentie koelers zijn temp-afhankelijk, die gaan dus harder loeien als de temps omhoog gaan.
Meestal bij non-reference koelers loeit ie op 1 stand, die kun je dus niet met software(rivatuner) instellen.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Bullus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:54:
Wat voor een koeler heb je nu precies.
Referentie koelers zijn temp-afhankelijk, die gaan dus harder loeien als de temps omhoog gaan.
Meestal bij non-reference koelers loeit ie op 1 stand, die kun je dus niet met software(rivatuner) instellen.
Afbeeldingslocatie: http://www.product-reviews.net/wp-content/uploads/2008/08/asus-geforce-en9600gt-big.jpg

Ik heb geen idee wat voor koeler erop zit maar dit is de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Volgens de asus site is deze ook temp-afhankelijk.
http://asus.com/products....=0&model=2347&modelmenu=1
Check ff wat voor temps die heeft.

Heb je trouwens ook de drivers geinstalleerd voor de 9600gt?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ABD schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 02:10:
Rivatuner gaat dan ook geen soelaas bieden, vrees ik.
In dat geval inderdaad niet nee, jammer.

Ik ben nu net als Bullus erg benieuwd naar de temperaturen van je GPU en welke drivers je hebt geïnstalleerd.
Temps kun je uiteraard vinden in het driverpaneel van je nVidia kaart en/of mogelijk aflezen met RivaTuner, Speedfan, etc.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Screenshots van Speedvan en Driver hier:

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/300/snag0000oq3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/7446/snag0001zr6.jpg

Nieuwste drivers die ik op het net kon vinden, en GPU temp is ook niet bijster hoog naar ik begreep?

Het grote probleem is dat je helemaal niets kunt aanpassen aan je fanspeeds op deze kaart behalve met het eigen programma van Asus, itracker. Maar itracker werkt hier niet. Ik heb drie verschillende versies geprobeerd van de asus website, zelfs 1 die specifiek voor deze kaart geschikt zou moeten zijn, maar ze geven allemaal dezelfde error.

Overigens een kleine aanpassing: de fan draait zeker niet vol, als windows opstart draait het nog een stuk harder. Echter, het maakt toch gewoon veel teveel herrie, zeker voor een kaart die passief gekoeld zou moeten worden als 'ie niks zwaars draait. En ik kan me niet voorstellen dat er iets zwaars draait gezien er alleen een TV op de kaart is aangesloten, mijn beide monitoren zitten op mijn 7600GT.

[ Voor 26% gewijzigd door lvanhoe op 20-01-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Temps zien er wel ok uit.
Meestal worden de fan-speeds "aangestuurd" door de drivers/bios.
Kan zijn dat deze speciale koeler (Hybrid Cooler) niet door de drivers aangestuurd wordt ,maar door een software (iTracker/Asus smartdoctor?)
Mogelijkheid is dat je nu 2 kaarten draait en dat ie daardoor een error krijgt met iTracker? iTracker is puur voor asus-kaarten?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Bullus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:37:
Temps zien er wel ok uit.
Meestal worden de fan-speeds "aangestuurd" door de drivers/bios.
Kan zijn dat deze speciale koeler (Hybrid Cooler) niet door de drivers aangestuurd wordt ,maar door een software (iTracker/Asus smartdoctor?)
Mogelijkheid is dat je nu 2 kaarten draait en dat ie daardoor een error krijgt met iTracker? iTracker is puur voor asus-kaarten?
Dit zou kunnen, dat 'ie misschien probeert om iTracker te draaien op mijn 7600GT (die volgens mij niet van Asus is)? Maar wat kunnen we daar dan weer aan doen om het te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Welke OS heb je?
Ik neem aan dat je nu een extended display hebt?
Probeer eens je desktop naar main in te stellen op je 9600gt. Inprincipe schakel je de 7900gt dan uit en heb je nu 1 display (9600gt) en probeer dan iTracker te installeren/op te starten.

Mocht het zo niet lukken dan je 7900gt eruithalen en proberen met de 9600gt alleen.
Dan weet je ook of iTracker werkt en ook of ie dan nog zo hard loeit.

succes

[ Voor 27% gewijzigd door Bullus op 20-01-2009 19:05 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Bullus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:46:
Welke OS heb je?
Ik neem aan dat je nu een extended display hebt?
Probeer eens je desktop naar main in te stellen op je 9600gt. Inprincipe schakel je de 7900gt dan uit en heb je nu 1 display (9600gt) en probeer dan iTracker te installeren/op te starten.

Mocht het zo niet lukken dan je 7900gt eruithalen en proberen met de 9600gt alleen.
Dan weet je ook of iTracker werkt en ook of ie dan nog zo hard loeit.

succes
Ik heb via Ultramon 3 aparte beeldschermen ingesteld met elk hun eigen taakbalk.

Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/4950/snag0002ji5.jpg

Thanks in ieder geval, denk dat ik anders maar gewoon een nieuwe kaart neem die passief gekoeld wordt ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door lvanhoe op 20-01-2009 19:12 ]

Pagina: 1