Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] DHCP met een handmatig subnet

Pagina: 1
Acties:

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Ik gebruik op mijn notebook DHCP om aan een IP-adres te komen. Bij dit IP-adres zit het subnetmasker 255.255.248.0. Ik wil via Windows file sharing mijn server bereiken die echter buiten deze range valt, en wil dus eigenlijk een eigen subnetmasker instellen. Het is echter wel nodig DHCP te blijven gebruiken in verband met verlopende leases.

Ik kan werkelijk nergens in Windows de optie vinden een deel van de via DHCP gekregen configuratie handmatig te corrigeren. Ook op zoeken op elke mogelijke combinatie van DHCP, subnet, static, manual en soortgelijke woorden levert gewoon geen fatsoenlijk resultaat op. Is het gewoon niet mogelijk of kijk ik met mijn neus?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is ook niet echt het idee van dhcp. gateway, dns kan je wel manipuleren maar het lijkt me echt totaal geen zin te hebben om subnetmask te veranderen tov je van dhcp krijgt want dan werkt je verbinding niet meer.

Kan je er niet gewoon een router tussen hangen die die lease opvangt?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Mijn verbinding werkt alleen niet meer als ik het subnet te klein maak, te groot zou geen probleem moeten zijn toch?

[ Voor 63% gewijzigd door marcieking op 20-01-2009 01:24 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je je adapter op DHCP moet laten staan dan gaat dit niet lukken.

Met een handmatig adres kan je meerdere adressen aan een adapter toekennen. Maar je kan geen overlappende subnetten instellen. Ook met meerdere netwerkkaarten ga je hier een probleem hebben.

Reden is heel simpel. Stel je hebt twee subnetten.

192.168.0.1 / 255.255.255.248 (192.168.0.1 <> 192.168.0.6)
en
192.168.0.1 / 255.255.255.0 (192.168.0.1 <> 192.168.0.254)

In welk subnet zit de computer 192.168.0.4 ? Je hebt nog kans door een route in te stellen dat hij bepaalde IP's over een bepaalde adapter moet benaderen, maar dan kan je die adressen niet meer in het andere subnet gebruiken, en ten tweede denk ik dat Windows voorkomt dat je iets dergelijks instelt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc