Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een vraag over een moederbord M3n78-vm.
Als ik mijn oude voeding aansluit op dit moederbord houd ik 4 polen over die niet gebruikt worden.
Nou heb ik een nieuwe voeding gekocht Coolermaster eXtreme Power 430W en die heeft een brede moederbordstekker die wel helemaal past, maar die vier polige stekker zit er apart naast.
Nou heb ik hem zonder die extra stekker geprobeerd en met de stekker ingeplugd.
In beide gevallen werkt de pc normaal.
Nou is mijn vraag, waar is die extra stekker voor? Zie voorbeeld**
Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l464/noebke/buildingapc68.jpg
Bvd.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Die stekker is simpel voor 'meer' stroom. Kortom, gewoon aansluiten, dat is beter voor de bedrading en je moederbord.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ze zijn vaak niet per se nodig maar op die manier verdeel je de stroom wel over meer kabels wat alleen maar goed kan zijn. Gewoon aansluiten dus :)

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:20:
Die stekker is simpel voor 'meer' stroom. Kortom, gewoon aansluiten, dat is beter voor de bedrading en je moederbord.
Thanks..Dus toch wel...Ik kon er verder niets over vinden..

(hoe word de fan in de voeding eigenlijk aangestuurd zodat hij de snelheid aanpast naar gebruik?)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Normale voedings-fans zijn temperatuur gestuurd.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Topicstarter
KneppaH schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:32:
Normale voedings-fans zijn temperatuur gestuurd.
Ja dat bedoelde ik, maar word dat in de voeding zelf geregeld door sensoren? Of word dat softwarematig aangestuurd door win/linux.etc via moederbord..

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Bijna alles voedingen hebben de sensor ingebouwd en die regelt de boel. Dat moet ook wel omdat een voeding die onvoldoende gekoeld wordt ronduit een brandgevaar is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:23
Dit wordt doorgaans geregeld door de voeding zelf, Intern (bijv. door een temperatuursensor op de koelribben)
In dat geval kan het niet worden aangestuurd door je moederbord. Wel hebben sommige fabrikanten (antec) een tacho draad aan de voeding zitten zodat je alsnog het toerental van de fan op je moederbord kunt uitlezen, maar dus niet regelen.

My favorite programming language is solder.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 08:32

Laguna

Connaisseur

Kan het eigenlijk nadelige gevolgen hebben voor je moederbord als je ipv een 24 pins een 20 pins gebruikt op een 24 pins moederbord?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het moederbord het ondersteunt zou het gewoon moeten werken zolang je voeding sterk genoeg is. Vaak vermeldt de handleiding wel dat de stabiliteit bij overklokken er onder te lijden kan hebben maar dat weet ik niet. Het zou kunnen aangezien er dan meer stroom over minder kabels verdeeld moet worden.
Pagina: 1