Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Suspend modussen, pc gaat steeds weer aan*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een aantal maanden, sinds de aankoop eigenlijk, problemen met mijn pc.
Als ik bij windows (vista) op 'Afsluiten' klik, sluit de pc af, zoals normaal. Maar als ik dan een keer met mijn muis beweeg of een toets aanraak, springt hij meteen weer aan.

Ik wil deze functie uitschakelen. Ik ben er al achter dat het iets met Asus heeft te maken (MB: P5E3) en met ACPI en met de zogenaamde Suspend mode. Hoe kan ik dit uitschakelen? Ik kan kiezen bij suspend mode in de BIOS: S1, S3 of Auto. Wat dit inhoudt weet ik niet.
Verder staat er weinig over in de BIOS.
Is er een bepaalde toetsencombinatie bij de boot waarmee ik in een ander menu kan komen? Kan iemand mij helpen???? :?

Bvd!!
Martijn Blox

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou denken dat je gewoon eens moet gaan spelen met die instellingen, want suspend is een van die S-codes. Met google heb je zo gevonden wat het inhoudt.

Verder is Vista geen server maar een client, dus ik geef je topic even een tikje naar de kamer hiernaast :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:39
Ik begrijp niet helemaal hoe hij aanspringt. Als in, direct naar de desktop, of echt opstarten.

Standaard schakelt Vista de computer niet uit maar gooit hem in de slaapstand. Dit is de oude stand-by modus uit WinXp. Na 6 uur gaat hij over naar de sluimermodus (aka slaapstand uit XP, koude boot nodig).

Je kan 2 dingen doen voor bovengenoemde:
- Klik ipv op de rode knop op het pijltje en dan afsluiten (als je verhaal klopt zoals je het schrijft, dan doe je dit al, en is mijn hele post nutteloos)
- Verander bij energiebeheer onder geavanceerde instellingen de actie die windows moet uitvoeren bij het drukken van de rode knop in menu start.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Topicstarter
Ik druk dus echt op de knop "afsluiten", dus zou je verwachten dat hij dan pas weer aan gaat als je de knop op de pc zelf indrukt. Hij sluit ook echt af... Alle fans gaan uit, power lampje gaat uit.
Ik heb nu met het energiebesparingsprogramma van Vista zitten klungelen, misschien heeft dit wel effect.

Sorry voor de rare plek waar ik dit topic heb gezet. (ik ben nieuw :X)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:25:
Ik druk dus echt op de knop "afsluiten", dus zou je verwachten dat hij dan pas weer aan gaat als je de knop op de pc zelf indrukt.
Zoals de voorgaande poster al aangeeft: je kunt in Vista aangeven wat er moet gebeuren als je de knop aanklikt - standaard is dat juist NIET afsluiten maar één van de energiebesparende slaap/sluimerstanden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• B-Bandit
Het is mij eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk. Ook omdat ik zoiets nog nooit eerder ben tegengekomen. Ik vind het knap dat een computer die echt uit is, zomaar weer aangaat omdat de muis verspringt. Dit gebeurt doorgaans alleen in de slaapstand.

Ik gebruik de slaapstand ook weleens hoor...en inderdaad, alles gaat uit, lampjes branden niet meer, en op het eerste gezicht staat ie uit. Maar een kleine tik tegen de muis, en hij staat weer aan.

Als hij dan weer aan gaat, waar komt hij dan terecht? Start de computer echt opnieuw op (dus bios scherm, Vista laden), of komt hij uit de sluimerstand (bios scherm, vervolgens vista HERvatten, staat ook zo weergegeven), of zoals ik eerder al zei, springt hij direct naar het inlogscherm?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
kijk eens bij instellingen van je muis toetsenbord en vink bij powermanament "may wake up the computer" uit.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:57:
Zoals de voorgaande poster al aangeeft: je kunt in Vista aangeven wat er moet gebeuren als je de knop aanklikt - standaard is dat juist NIET afsluiten maar één van de energiebesparende slaap/sluimerstanden.
Gelukkig in 7 (voorlopig) weer wel, een van eerste dingen die ik aanpas nu bij klanten :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• urk_forever
  • Laatst online: 17:06
Hier een uitleg met plaatjes hoe je wat er gebeurt bij afsluiten aan kan passen:

Linkje

Hail to the king baby!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Shailesh schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:27:
Als hij dan weer aan gaat, waar komt hij dan terecht?
Dat ligt aan de default actie?
Start de computer echt opnieuw op (dus bios scherm, Vista laden),
Alleen als de default shutdown is.
of komt hij uit de sluimerstand (bios scherm, vervolgens vista HERvatten, staat ook zo weergegeven),
Lijkt me duidelijk - dat is XP's Hibernate.
of zoals ik eerder al zei, springt hij direct naar het inlogscherm?
En dat is Sleep/Suspend To Ram.
Vandaar ook dat je desktop/logon scherm zo snel terug staat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• B-Bandit
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:16:
[...]

Dat ligt aan de default actie?

[...]

Alleen als de default shutdown is.

[...]

Lijkt me duidelijk - dat is XP's Hibernate.

[...]

En dat is Sleep/Suspend To Ram.
Vandaar ook dat je desktop/logon scherm zo snel terug staat.
Dat klopt, maar het is mij niet duidelijk waar de TS in beland. Vandaar dat ik de verschillende opties even beschreef. Als hij aangeeft dat zijn computer uit hybernate of standby komt, is er eigenlijk geen probleem. Indien de computer echter uit het niets opstart, is het nog even verder zoeken, dan deze voor de hand liggende oorzaken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Shailesh schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:28:
Dat klopt, maar het is mij niet duidelijk waar de TS in beland.
Hij geeft aan dat ie dit al sinds de aankoop heeft, en de standaard instelling in Vista op een beetje APCI compliant machine is Sluimer/Sleep/SuspendToRam.

Komt aardig overeen dus.

• B-Bandit
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:33:
[...]

Hij geeft aan dat ie dit al sinds de aankoop heeft, en de standaard instelling in Vista op een beetje APCI compliant machine is Sluimer/Sleep/SuspendToRam.

Komt aardig overeen dus.
Dat zei ik ook al in mijn eerste post, waarna de TS beweerde echt op "afsluiten" te drukken. Ik denk dat hij hiermee de rode knop bedoeld. En dan gaat hij inderdaad standaard op slaapstand (standby). De oplossing is al gegeven eerder. Er is tevens een link naar een site met plaatjes, dus dan moet het wel lukken :>

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor alle reacties!
Ik zal het allemaal wat duidelijker maken.

De computer staat aan, gewoon op bureaublad, ik klik op start, ik klik op het pijltje (wat bij mij niet meer hoeft omdat ik de 'rode' knop zo heb ingesteld dat hij afsluit) en klik op afsluiten, het lijkt me duidelijk dat dit dan ook echt 'afsluiten' zou moeten zijn. Maar de pc komt dus in een soort slaapstand.
Als ik dan mijn muis beweeg of een toets aanraak, start de computer volledig op, dwz, ik krijg de bios, en daarna begint vista te laden en kom ik gewoon in het begin uit, dus niet waar ik ben opgehouden. Dus gewoon een 'full' boot of hoe jullie dat noemen.
Ik heb gekeken bij configuratiescherm --> Hardware en Geluiden --> Muis --> tabblad 'hardware' --> eigenschappen --> tabblad energiebeheer --> tot mijn verbazing staat 'Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen' AFgevinkt!!! Dit apparaat mag de computer dus NIET uit de slaapstand halen, wat dus wel gebeurt!
Bij toetsenbord hetzelfde verhaal...

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft... 8)7
Ik had misschien nog een ander idee: Is er niet een bepaald script waarmee je de computer echt helemaal kan uitschakelen, iets wat al bewezen is dat het werkt, zo kunnen we er misschien achter komen waar het probleem zit.

Groeten Martijn Blox

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 15:03 ]

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-10 19:28
Ik denk dat je toch best eens je BIOS-instellingen nakijkt.
Ik herinner me dat ik vroeger een moederbord had waar ik in het BIOS kon instellen dat de PC opstartte (cold boot dus) als ik op een toets drukte of met de muis bewoog.

Tijd dus om de handleiding van je moederbord er bij te halen :)

Edit:

Ik heb zelf al eens gekeken voor jou.
Kijk in het BIOS eens in het power menu => APM configuration.

Daar zou Power On by PS/2 keyboard op disabled moeten staan...

[ Voor 25% gewijzigd door The-Hi_End op 20-01-2009 15:43 . Reden: Extra info toegevoegd ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:02:
Als ik dan mijn muis beweeg of een toets aanraak, start de computer volledig op, dwz, ik krijg de bios, en daarna begint vista te laden en kom ik gewoon in het begin uit, dus niet waar ik ben opgehouden. Dus gewoon een 'full' boot of hoe jullie dat noemen.
Je kan dus ook de BIOS in en dergelijk?
Ik heb gekeken bij configuratiescherm --> Hardware en Geluiden --> Muis --> tabblad 'hardware' --> eigenschappen --> tabblad energiebeheer --> tot mijn verbazing staat 'Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen' AFgevinkt!!! Dit apparaat mag de computer dus NIET uit de slaapstand halen, wat dus wel gebeurt!
Ook in je BIOS die instellingen gewijzigd?
Ik had misschien nog een ander idee: Is er niet een bepaald script waarmee je de computer echt helemaal kan uitschakelen, iets wat al bewezen is dat het werkt, zo kunnen we er misschien achter komen waar het probleem zit.
Mwa.

shutdown.exe zit al tijden (2000) in je systeem dus ik zou het eens daarmee proberen.

Ben benieuwd, wat er bij jou een wakeup event afgeeft dan.

• ErikRo
  • Laatst online: 03-10 17:38
[b][message=31378641,noline]
dat zei ik je dus al op 20 janurai 10:48 :+

[ Voor 41% gewijzigd door ErikRo op 20-01-2009 23:56 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een paar keer in de BIOS zitten rotzooien, ook bij APM, daar staat idd alles op disabled. Ik heb mijn handleiding er al bijgepakt, maar daar staat niets anders in dan die verschillende suspend modes, ik vind het zo raar dat je bij suspend mode niet gewoon 'off' kan kiezen. Ik ga nu dat shutdown.exe proberen, maar ik denk dat dit ook geen effect heeft...
Ik had al wel iets anders geprobeerd: Als ik op de gewone power knop op mijn kast druk, krijg ik hetzelfde resultaat, terwijl die ook op 'afsluiten' staat in energiebeheer.
Zien we echt niets over het hoofd?

groeten Martijn

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 08:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu nog ergens achter gekomen. De pc gaat wel degelijk in suspend mode als ik hem wil afsluiten. Ik heb suspend mode nu namelijk op S1 staan, en nu gaat de pc alleen nog door de muis aan, en niet meer door het toetsenbord! Misschien hebben jullie iets aan deze informatie, omdat het alweer een tijdje stil is... :?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? :?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :?

Verwijderd

Topicstarter
Komop mensen, ik zit nog steeds met het probleem, waar zou het nu kunnen zitten? Zien we iets over het hoofd ofzo?

Groeten Martijn
Pagina: 1