• Axelj
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 15:58
Beste mensen,

Ik heb onlangs een nieuwe PC besteld met een E8400 processor. Nu lees ik op veel sites dat het eenvoudig is om over te clocken naar bijv de bekende 3,6 GHz. Nu heb ik niet echt veel ervaring met overclocken.
Daarom is mijn vraag of het het nou echt zoveel waard is om de snelheid van 3.0 naar 3.6 GHz te brengen.
Mijn pc setup is:
-Corsair TX750 750 Watt
-Intel Core 2 Duo E8400
-Scythe Mugen Infinity Koeler
-GigaByte GA-X48-DQ6
-Mushkin DDR2 XP2-8500 Dual Channel 4 GB, PC8500, 1066 MHz
-Club3D Radeon HD 4870X2

Eventueel iemand die hier mij hier meer over kan vertellen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met je HD 4870X2 is het het zeker waard. Als je een slome GPU hebt heb je er niet echt veel aan. Maar nu is denk ik de CPU de bottleneck. Ik denk dat als je de CPU verder gaat overklokken je zeker meer prestaties haalt uit je kaart.

Je kan het simpel testen door 3dMark te draaien op stock snelheid. En dan er 200MHz bij te klokken en weer te testen. Je zal dan zien dat je score omhoog zal gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 19-01-2009 22:31 ]

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
750 Watt voeding, wellicht wat overkill voor zo'n systeem.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kan het simpel testen door 3dMark te draaien op stock snelheid. En dan er 200MHz bij te klokken en weer te testen. Je zal dan zien dat je score omhoog zal gaan.
Maar dat zeg natuurlijk meer over 3DMark. ;)
Als je het dan zelf gaat testen doe dat dan in game en niet met zoiets als 3DMark, want die zal altijd een hogere score tevoorschijn toveren bij een snellere CPU. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Axelj
Bedankt voor de snelle reactie. Denk dat ik maar is ga bestuderen hoe het allemaal in zijn werk gaat en kijken of het wil lukke... :/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 19 januari 2009 @ 22:37:
[...]

Maar dat zeg natuurlijk meer over 3DMark. ;)
Als je het dan zelf gaat testen doe dat dan in game en niet met zoiets als 3DMark, want die zal altijd een hogere score tevoorschijn toveren bij een snellere CPU. :)
Dat weet ik. Maar je kan natuurlijk ook altijd naar de framerate kijken tijdens het draaien van 3dmark. Die zal dan ook hoger moeten zijn. Is het ook niet misschien mogelijk om de CPU test uit te zetten ?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
PilatuS schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:28:
[...]

Dat weet ik. Maar je kan natuurlijk ook altijd naar de framerate kijken tijdens het draaien van 3dmark. Die zal dan ook hoger moeten zijn. Is het ook niet misschien mogelijk om de CPU test uit te zetten ?
Ja maar of je dan een correcte score krijgt?
Ik zou naast 3d mark gwn een paar games pakken, demootje reccen en die afspelen met een frameteller op verschillende CPU speeds. Dan zie je vanzelf wát de impact is op echt spelen. Uiteraard geen 1024*768 resolutie maar lekker hoog, zodat je zeker weet dat je cpu zit te zwoegen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 22:41
Zeker waard, heb het ook bij mij gedaan.
Dik prestatie winst :)

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 11:56
Caneezy schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:49:
Zeker waard, heb het ook bij mij gedaan.
Dik prestatie winst :)
Met als enige verschil dat jij niet van 3 naar 3.6 bent gegaan (20%), maar van 3 naar 4.2 (40%). Met bijbehorende overclock van moederbord, geheugen, hogere vcore, etc ;)

Van 3 naar 3.6 is niet veel meer dan in je bios het getalletje 333 op 400 zetten. De CPU kan het zeer waarschijnlijk wel aan, het moederbord ook, koeling ook, geheugen ook, en de vcore verhogen is waarschijnlijk niet nodig.

Qua prestatiewinst, het is nog geen 5 minuten werk om toch een betere performance te hebben. Gewoon doen dus :)

• Axelj
Nu weet ik dus zeker dat ik het ga proberen. Heb al hoop forums gelezen hierover en idd begrepen dat de Vcore op 1,2 of 1,25 (weet niet zeker) kan blijven en de FSB naar 400.
Kijken hoe het uitpakt hehe.
Bedankt mensen

[ Voor 6% gewijzigd door Axelj op 20-01-2009 12:27 ]

Verwijderd

Is het zekers waard!
Voor je CPU overclock zou ik hier verder gaan :)

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/info Topic Deel 2
Pagina: 1