Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC gaat uit na enige tijd in sommige games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt, gaat mijn PC zomaar uit na enige tijd in sommige games. Twee games waar het bijvoorbeeld in gebeurt zijn World of Warcraft, en Fallout 3. Een game waarin het bijvoorbeeld NIET gebeurd is Gears of War.

Mijn Hardware:

- HIS IceCube3 X1950Pro 512MB (AGP)
- Asus K8N-E mobo
- Athlon 64 3400+
- 2x1GB DDR RAM
- Antec NeoHE 550Watt PSU
- Antec 900 Case (3x120mm, 1x200mm fans, alles draait op max)
- 2 SATA HDD's
- 1 DVD-RW Drive

Toen ik het probleem voor het eerst tegenkwam dacht ik dat het aan mijn cooling lag, dit omdat mijn PC weinig tot geen cooling had. Ik merkte ook dat mijn CPU vaak tegen de 60C aan hing, dus ik dacht dat het evt. de CPU was die door oververhitting de PC uit knalde.

Toen heb ik dus een Antec 900 case gekocht en alles daarin gezet. Vervolgens bleef de CPU rond de 40-45C steken, maar het probleem hield niet op. Ik dacht dat het dan alsnog mijn GPU zou kunnen zijn, welke rond de 76C hing als de PC uitging (rivatuner logged 76 als laatst).

Ik heb in RivaTuner vervolgens mijn GPU Fan op een vaste RPM gezet (77%), waarna hij rond de 65C bleef in-game. Maar het probleem doet zich nog steeds voort.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik krijg volgens mij geen BSOD's, omdat de PC gewoon uitknalt (bij een BSOD reset hij automatisch, of geeft hij het scherm weer)

Misschien zijn het power surges van de PSU o.i.d.?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

En welke foutmelding geeft zo'n BSOD dan? (Dat hij automatisch restart kan je uitschakelen.)

Zijn er ook nog andere onderdelen in jouw computer die ook erg warm worden? (Southbridge e.d.)
(Dus met het handje voelen en niet afgaan op de temperatuursensor in de computer.)

[ Voor 18% gewijzigd door Onbekend op 19-01-2009 21:54 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Probeer inderdaad eerst vast te stellen of het een hardware of software probleem is.

Indien het een hardware probleem is dan is de enige manier om met zekerheid te achterhalen wat de oorzaak van een dergelijk hardware falen is, is door onderdelen te vervangen en te kijken of het probleem opgelost is.

Probeer sowieso de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen en richt je hierbij op GPU, CPU, RAM, PSU. Als je temperaturen uit wilt sluiten kun je de kast open maken en een tafelventilator op de open kast richten.

[ Voor 14% gewijzigd door kalizec op 19-01-2009 21:57 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor de lol eens mijn kast open gezet en er een grote kamer-fan tegenaan laten blazen. Op de hoogste stand verdween het probleem.

Ook leuk: zodra ik de Fan op stand 2 (van max 3) had gezet, ging de pc na een minuut of 2 weer uit.

Overigens heb ik Gears of War nogmaals getest, en gewoon de controller rondjes laten draaien. Na ongeveer 20 minuten knalde die game er ook uit, dus er zijn momenteel geen uitzonderingen. Het gebeurt alleen als de GPU belast is, maar de GPU zelf is niet buitensporig warm (65C)

Ik zit zelf te denken aan north/south bridge overhitting, maar wat doe ik om dat te checken? Ik las aanraken? Ik neem aan direct nadat hij is uitgevallen? Moet ik daarvoor ook de stroom er nog afhalen e.d.?

De North bridge wordt overigens bijna geheel bedekt door de GPU. Misschien dat dit wat problemen veroorzaakt? De south bridge heeft geen cooling.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ja, gewoon aanraken. Als je verder nergens aankomt, is dat geen probleem. Als hij zo heet is dat je je vinger brandt, dan is ie te heet. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
OK, het is enige tijd geleden dat ik me met dit probleem heb bezig gehouden, maar nu FEAR 2 uit is heb ik toch wel zin om hem te spelen. Nog maar eens proberen het probleem op te lossen :P

Ik heb de volgende dingen gedaan:

1. ATITool gerunt : GPU werd na 2min 95Celcius en de PC ging uit.

2. Cooler van de GPU uit elkaar gehaald, stofvrij gemaakt, en coolerpaste vervangen met Arctic Silver 5

GPU is nu stabiel op 51Celcius in ATITool, maar de pc gaat nog steeds uit.

3. Gewacht tot de pc uitging, en direct de North & South bridge aangeraakt. Southbridge was koud, Northbridge heatsink was lau, ik schat circa 30-40Celcius.

Vervolgens heb ik alle andere dingen in de PC nog aangeraakt (RAM, PSU, HDD's), alles was koud (ca. 1min na shut-down)

4. Als ik de kap van mijn case afhaal (Antec 900) dan blijft ATI Tool stabiel draaien. Zodra ik de kap er weer op zet gaat hij na een minuut ofzo uit, dus het heeft duidelijk iets met warmte te maken.

De vraag is... wat kan er nu nog meer oververhit raken :/

EDIT: iets vergeten :P

5. Ik heb een Radeon 9600XT in ATITool laten draaien. Temperatuur van de GPU bleef stabiel rond 45Celcius, PC ging niet uit. Alhoewel ik niet het idee heb dat de X1950Pro zelf oververhit raakt, lijkt het me aannemelijk dat de meeste hitte die het probleem veroorzaakt wel van die kaart afkomstig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 00:01 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 02:38

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Als je zegt dat de southbridge koud heeft kan het misschien zijn dat de heatsink slecht contact maakt? De heatsink wordt niet warm maar ondertussen kan je southbridge liggen bakken :p
Krijgt de southbridge wel warm waneeer je pc draait?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-11 18:39
De voeding die te hoog belast word, en daardoor warm word en de warmte niet kwijt kan met een dichte kast waardoor die uitslaat misschien?

Verwijderd

Topicstarter
De southbridge heeft geen heat sink, maar het zou wel kunnen dat de Northbridge heat sink niet goed werkt inderdaad. Kan het veel kwaad om die te verwijderen en dan de PC te gebruiken?

Ik kan natuurlijk ook gewoon daar de cooling pasta van vervangen. Kheb het al bij de GPU en CPU gedaan inmiddels, met fatsoenlijk resultaat bij de GPU, en geen verbetering bij de CPU.

---

De PSU was niet warm nadat hij gecrashed was, maar het zou evt. wel kunnen. In de Antec 900 case zit die namelijk onderin, weg van de meeste airflow. Hij heeft wel zijn eigen fan, en die lijkt prima te werken.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voeding die er geen zin in heeft?
Ben laast nog een PC tegen gekomen, die ook naar een tijdje uitviel en pas weer aanging als je de stekker uit het stopcontact haalde en de stroom uit de condensators en zo niet lopen.
Met een nieuwe voeding was het opgelost. :)
Kwam iig niet door een voeding die niet genoeg kon leveren want zou in principe meer dan genoeg moeten zijn, maar was waarschijnlijk een maandag morgen exemplaar. :p

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 21-03-2009 00:10 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je een andere voeding die je kan proberen? Een 9600XT slurpt natuurlijk ook minder stroom dan een X1950. ;)

De southbridge heeft er toch ook niets mee te maken? Die verzorgt het dataverkeer tussen northbridge (die weer naar geheugen en CPU gaat) en de andere peripherials, zoals USB poorten.
Videokaarten vallen er volgens mij niet onder, of tussen de north- en southbridge in.

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2009 00:47 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:24:
De North bridge wordt overigens bijna geheel bedekt door de GPU. Misschien dat dit wat problemen veroorzaakt?
Dit baart mij dus enige zorgen. Vooral als die northbridge passief gekoeld wordt. Als de afvalwarmte van de GPU daar een warme zone creëert dan kan die northbridge zijn warmte passief heel slecht kwijt. Op zijn minst belemmert het de airflow over de northbridge. Als ie actief gekoeld wordt moet je checken of het fannetje goed draait. Als ie passief gekoeld wordt kun je hem evt. vervangen door een actief gekoelde. Om te testen zou je er met wat gepruts een klein 4 cm fannetje overheen kunnen laten blazen.

Ik heb ook eens problemen gehad met een te warme northbridge omdat Abit 2 cent op de kostprijs beknibbelde door inferieure lagertjes te gebruiken in zijn northbridge koelfans. Bij mij resulteerde dat in datacorruptie op drie verschillende harde schijven. Als hun supportafdeling indertijd de juiste diagnose had weten te stellen had me dat heeeel wat ellende bespaard.

8)

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 11:19:
[...]

Ik heb ook eens problemen gehad met een te warme northbridge omdat Abit 2 cent op de kostprijs beknibbelde door inferieure lagertjes te gebruiken in zijn northbridge koelfans. Bij mij resulteerde dat in datacorruptie op drie verschillende harde schijven. Als hun supportafdeling indertijd de juiste diagnose had weten te stellen had me dat heeeel wat ellende bespaard.

8)
Dat heb ik ook bij mij gehad datacorruptie en ook dat mijn pci-e@16x naar pci-e@1x ging.
Toen kreeg ik dus een diashow in games en in het begin wist ik dus niet dat het om een te warme
northbridge(p35) ging.

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig laat ik het probleem even liggen. Met de kast open komt de GPU in FEAR2 niet boven de 40C uit (na schoonmaken en cooling pasta vervangen te hebben), en hij kwam in ATITool pas in de problemen bij ~52.

Zodra ik er tijd voor heb zal ik de northbridge heatsink eens vervangen met een kleine fan, en een andere PSU proberen.
Pagina: 1