Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 13:48
Vandaag heb ik nieuwe geheugenreepjes binnengekregen.

Het betreft 2x een kit van 2x2GB geheugen (8GB) totaal van het volgend type:
- Kingston KVR800D2N5K2/4G, 4GB 800mhz DDR2 Non-ECC.

Mijn moederbord betreft een Asrock 4core1333 ViiV met de volgende specs omtrend het geheugen:

- Dual Channel DDR2 memory technology
- 4 x DDR2 DIMM slots
- Supports DDRII800/667/533 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 8GB*

Vooralsnog gebruikte ik altijd naamloos (A-Data Technologies) standaard geheugen, tevens DDR2 Pc2 6400 800 (400mhz), 2 stuks van elke 1 GB groot.

Ongeveer een weekje geleden heb ik Windows 7 geinstalleerd. Dit werkt allemaal redelijk naar behoren, maar een geheugenuitbreiding leek me wel zinvol. Dus bovenstaande geheugen besteld. Vandaag binnengekregen.

Uiteraard alle voorzorgsmaatregelen genomen om het geheugen op de juiste manier te installeren, met name het voorkomen van statische electriciteit. Het eerste wat me opviel was de grootte van de nieuwe dimms. Deze dimms zijn namelijk stukken kleiner in omvang dan de oude, maar de aanwezige chips zijn wel even groot. De nieuwe dimms zijn maar 1,5cm breed, de oude bijna 3 cm. Anyway het installeren verliep vlekkeloos. Na het installeren kijken in de bios, ja, het geheugen werd correct gezien.

Maar het opstarten duurde eeuwen. Heel langzaam aan startte Windows 7 op, en zo'n 10 minuten later had ik pas het bureaublad voor m'n neus. Elke handeling die daar op volgde ging megatraag. Volgens taakbeheer waren de processoren (alle 4!!) zowat constant 100% belast, terwijl in de processen niet duidelijk zichtbaar werd welk programma of service de computer zo traag maakten. De systemcache was maar 1,5 GB ofzo, en 5 GB was helemaal vrij geheugen.

Affijn, de boel afgesloten en nog eens geprobeerd in safe mode, mocht niet baten.
Voor die tijd heb ik mijn mail nog even gebackupped en geprobeerd Windows 7 opnieuw te installeren. Ook dit ging retetraag en heb ik afgeblazen. Ik heb de 4 dimmen verwijderd en de oude er weer ingestopt. Vanaf dat moment startte Windows 7 weer snel op.

In mijn bios werd het geheugen aangegeven als zijnde pc2 6400 266 (533mhz) en niet zoals op mijn factuur pc2 6400 400 (800mhz). In mijn bios heb ik een auto functie voor het bepalen van het geheugensnelheid. Mijn mobo kan geheugen accepteren van 266 tot 400mhz.

Dus uiteindelijk snap ik niet waarom mijn computer zo retetraag werd door die 8GB geheugen. Zelfs al zou het pc6400 533 (266mhz) ram betreffen, dan nog moet de computer normaal opstarten. Voordat ik Databyte ga bellen zou ik eerst graag even hier willen polsen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn.

Als ik de exacte specs van het geheugen (van de factuur) invoer bij Databyte kom ik hier uit: klik. Het vreemde is dat dit geheugen, ondanks exact dezelfde specs 35 euro kost, maar op mijn factuur staat maar 26,75 per kit. :? :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 17:53

MikeVM

- Baloo -

maar een geheugenuitbreiding leek me wel zinvol.
lijkt me onwaarschijnlijk dat je 8GB nodig had.

verder moet je eens proberen met alleen het nieuwe kitje (4GB)
en eens proberen met alleen het oude kitje.

en had je hiervoor je cpu overclocked? want misschien is die overclock nu teniet gedaan.
en draai elke keer een benchmark om te zien wat het systeem doet.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mijn computer is een loeizwaar ding dat in een hoek staat en de kabels zitten zo krapjes achter aan gesloten dat het even weghalen van de pc een fiks karwei is. Ik heb idd nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik maar 1 kit (van 4GB) gebruik. De cpu is niet overgeclocked. Een benchmark draaien met het systeem was onmogelijk, het was zoo ontiegelijk traag dat de meest basic dingetjes al in de minuten liepen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06 14:18

E-Vix

Nu met sneeuw!

pc2 6400 266 (533mhz) bestaat niet. pc2 6400 is altijd 400 (800Mhz). Waarschijnlijk draait hij alleen om de een of andere reden niet op de volle 800Mhz, maar is hij teruggeschakeld naar 533Mhz.
Kijk eens in je bios hoe je CPU gedetecteerd wordt. Ik denk namelijk dat het daar om de een of andere reden mee fout gaat, en dat die in plaats van waar hij op hoort te draaien veel lager staat te draaien. Dit kan mogelijk komen door een incompatibiliteit tussen je nieuwe geheugen en je moederbord. Prik het geheugen er maar weer eens in, en kijk in je bios eens naar je CPU instellingen.
Een tweede mogelijkheid is dat je moederbord in een of andere safe mode gestart is omdat hij nieuwe hardware heeft gedetecteerd (je geheugen), en dat hij wil dat je dat even in het bios bevestigd.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Misschien zijn de voltage settings een beetje naar zn grootje gegaan zeg maar. Ik kreeg ook problemen nadat ik bij een vriend 8gb had geinstalleerd, in combo met een quadcore willen de voltages nog wel eens raar doen.
Is dus een kwestie van ff in je bios checken of de voltages/timings (dat kan ook nog schiet me tebinnen) het zelfde zijn als op het doosje.

Ik kan je trouwens vertellen dat je nooit van je leven 8GB aan intern geheugen vol krijgt tenzij je met photo/video/3d bewerkingen in de weer gaat. bij extreem gamen kom je nog niet eens aan de 6 ;)
dus als dit niet werkt allemaal zou ik gewoon 1 kitje gebruiken (er vanuit gaan dat dit wel werkt ofcourse) en de andere terugsturen/verkopen/ergens anders gebruiken.

succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
E-Vix schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:56:
pc2 6400 266 (533mhz) bestaat niet. pc2 6400 is altijd 400 (800Mhz). Waarschijnlijk draait hij alleen om de een of andere reden niet op de volle 800Mhz, maar is hij teruggeschakeld naar 533Mhz.
Kijk eens in je bios hoe je CPU gedetecteerd wordt. Ik denk namelijk dat het daar om de een of andere reden mee fout gaat, en dat die in plaats van waar hij op hoort te draaien veel lager staat te draaien. Dit kan mogelijk komen door een incompatibiliteit tussen je nieuwe geheugen en je moederbord. Prik het geheugen er maar weer eens in, en kijk in je bios eens naar je CPU instellingen.
Een tweede mogelijkheid is dat je moederbord in een of andere safe mode gestart is omdat hij nieuwe hardware heeft gedetecteerd (je geheugen), en dat hij wil dat je dat even in het bios bevestigd.
Hieronder twee foto's van mijn bios:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/patrick888/GoT/bios002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/patrick888/GoT/bios001.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Begin eens met alles van 'AUTO' afhalen en instellen op een waarde waar het op hoort. Als er ook maar 1 waarde 'verkeerd' wordt uitgerekend door de BIOS of instelling niet klopt kun je problemen krijgen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb je al eens Memtest86+ gedraaid? Werken de twee kitjes geheugen wel los? Ook Memtest86+ stabiel?
Geen Windows 7 probleem aangezien het nog maar een bèta is? Ook problemen met Vista/XP of Linux distro?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB-Systems
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-10-2023
misschien zinvolle toevoeging.. maak ook eens foto's van beid als het nieuwe geheugen erin zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb nu 2x 2GB van het nieuwe geheugen geprobeerd in 2 bij elkaar horende bankjes. In beide gevallen begon Windows weer heel langzaam op te starten. Oude geheugen er weer in, en Windows was weer snel.

Maar zie hieronder eens een foto, om het geheugen met elkaar te vergelijken (klik voor grotere versie):
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/geheugen.jpg
De 2 onderaan zijn de oude dimms, de 2 boven zijn de 2 van de nieuwe (4 in totaal).

Vista of XP heb ik nog niet kunnen testen, ik heb ook maar 1 pc waar ik het op kan testen en dat is mijn main pc.

Memtest nog niet gedraaid. Ik zal em gelijk eens downloaden en uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 19-01-2009 21:41 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:39:
Ik heb nu 2x 2GB van het nieuwe geheugen geprobeerd in 2 bij elkaar horende bankjes. In beide gevallen begon Windows weer heel langzaam op te starten. Oude geheugen er weer in, en Windows was weer snel.
Waarschijnlijk kan het moederbord dus niet goed met het geheugen omgaan of is het geheugen kapot. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hmm dat zou wel heel bout zijn, omdat het geheugen van hetzelfde soort is, en het moederbord ook geen problemen heeft met de oude dimmetjes. En dat alle 4 nieuwe dimmetjes, Kingston notabene, kapot zouden zijn lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk.

To-do lijstje:
- Memtest86 inmiddels op cd-rom gezet, even vluchtig getest, dat werkt.
- Geheugensnelheid van Auto op Pc6400 800 (400mhz) gezet.
- Alle 4 nieuwe dimmen er weer in, kijken of de handmatige instelling van het geheugensnelheid effect heeft, en anders memtest er over.

Overigens bij de instelling voor Cas Latency heb ik enkel de optie AUTO, 3 of 4.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
idd alles van auto afhalen, de voltages voor je geheugen moeten wel los ingesteld kunnen worden lijkt mij. Deze moet, zoals je op het stikkertje van je nieuwe latjes staat, 1.8V zijn. op je oude latjes kan ik dit niet vinden maar het moet in ieder geval naar 1.8V.

verder kan het zijn dat 'dram timing by spd' en 'dram caslatency' op enabled en auto hier voor euvel zorgen. Ik stel voor dat je eerst probeert je DRAM voltage op 1.8V te zetten, en als dat niet werkt hem vooral op 1.8V laten staan en dan met de 2 instellingen die ik net noemde te gaan spelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
Succes!

Edit: je CAS latency moet denk ik op 4, dit kan je evt op de verpakking vinden. dit is het eerste cijfertje uit de reeks 4-4-4-15 (of variaties daarop als 5-5-5-15 oid)

[ Voor 12% gewijzigd door YannickH op 19-01-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Memtest duurt 8 uur ongeveer, langer bij zoveel geheugen :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raylon
  • Laatst online: 15-04 16:39
beetje een probleem van asrock borden
je kan eigenlijk niks speciaals doen
in het bios heb je geen (of niet genoeg) opties om voltages aan te passen.
ik zou je aanraden gewoon een ander moederbord te kopen ga ik ook doen namelijk.
oke het is een leuk budget bordje maar ik koop wat dat betreft nooit meer zo'n bord.
de problemen komen vanzelf.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Oke, ik heb zojuist de 4 latjes er op nieuw ingedaan, deze keer met de geheugensnelheid ingesteld op pc6400 800 (400mhz), maar nu wou mijn monitor geen beeld geven bij het aanzetten van de pc. Paar keer geprobeerd, monitorkabels gechecked, alles was goed. Oude dimms er weer ingedaan en ik had weer beeld.

Dit zegt mij dat deze dimmetjes waarschijnlijk geen pc6400 800 (400mhz) dimmetjes zijn. Ik zal nog eens de bios induiken om na te gaan welke instellingen mbt tot voltages ik kan veranderen.

edit:
Op de verpakking kan ik niets vinden, op pricewatch staat dat dit geheugen wel een CAS Latency heeft van 5. Deze optie heb ik dus niet op mijn moederbord. Verder heb ik totaal geen instellingen om de voltages handmatig aan te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Snowwie op 19-01-2009 22:39 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad toen ik van 2gb naar 4gb in mijn MSI SLI bordje. Een biosupdate heeft dat gefixed. Heb je de bios naar de nieuwste (evt beta) versie geupdate? Ik had een vrij nieuwe experimentele Beta nodig om het te fixen, welke ik van MSI kreeg na een simpel telefoontje. Werkte overigens vlekkeloos daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Laatst online: 02-06 10:10
YannickH schreef op maandag 19 januari 2009 @ 22:05:
idd alles van auto afhalen, de voltages voor je geheugen moeten wel los ingesteld kunnen worden lijkt mij. Deze moet, zoals je op het stikkertje van je nieuwe latjes staat, 1.8V zijn. op je oude latjes kan ik dit niet vinden maar het moet in ieder geval naar 1.8V.

verder kan het zijn dat 'dram timing by spd' en 'dram caslatency' op enabled en auto hier voor euvel zorgen. Ik stel voor dat je eerst probeert je DRAM voltage op 1.8V te zetten, en als dat niet werkt hem vooral op 1.8V laten staan en dan met de 2 instellingen die ik net noemde te gaan spelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
Succes!

Edit: je CAS latency moet denk ik op 4, dit kan je evt op de verpakking vinden. dit is het eerste cijfertje uit de reeks 4-4-4-15 (of variaties daarop als 5-5-5-15 oid)
Bij 8gb moet de cas op 5 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:44

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Zelfde probleem gehad met een Intel DP35, BIOS update verhielp het euvel.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nu heb ik CPUZ er eens bijgepakt en dat laat het volgende zien van mijn huidig geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/cpuz1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/cpuz2.JPG

CPUZ toont mijn huidig geheugen als zijnde 260mhz geheugen met een CAS Latency van 4. Als ik in de bios de geheugensnelheid op auto zet geeft de bios aan dat mijn huidig geheugen ook 266mhz is. Op dit moment staat mijn geheugensnelheid (handmatig) ingesteld op 400mhz.

Nu lijkt het er op dat mijn moederbord dit nieuw geheugen niet kan zien om het een CAS latency heeft van 5. En aangezien er in de bios geen optie is dit op 5 te zetten, zie hieronder, denk ik dat ik niets aan dit geheugen heb. Ik moet denk ik een ander bord hebben of ander geheugen (fijn!).

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/geheugen2.jpg

Bij de overige instellingen kan ik ook niets concreets veranderen:

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/geheugen4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/geheugen3.jpg

De voltage opties onderaan hebben ook enkel de optie Auto, High, medium of Low. Ik kan er geen handmatige waarde invoeren.

Of een bios update veel uithaald? Geen idee, en ik heb het ook nog nooit gedaan.
Nu zit ik toch heel erg te peinzen wat ik moet doen. Om een ander bord te gaan kopen is ook weer zoiets. Die moet dan weer passen bij m'n processor en moet dit ddr2 geheugen kunnen accepteren. Allemaal leuk en wel, maar ddr2 is eigenlijk alweer een beetje achterhaald nu ddr3 er al is. Denk dat het geheugen zelf wel goed is, maar mijn bord er niet goed mee overweg kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 19-01-2009 23:01 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44
Was er geen lijst van compatible geheugen te vinden voor je moederbord? Je hebt ASRock, wat een dochter is van Asus en Asus moederborden doen wel vaker heel kieskeurig wat betreft geheugen, dus dan is het van belang dat je niet zomaar het eerste de beste geheugen pakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
intern geheugen is meestel 1.5V, 1.8V of 2.1V. Ik zou dus gokken op medium.
Als dit alles niet werkt zou ik toch even een avondje de zoektocht starten naar de nieuwste bios voor dit bord, desnoods een beta.
Als dit mobo zo'n beperkte bios blijft houden zit er inderdaad niet veel anders op dan een nieuwe of andere ramlatten kopen.
Ik zou als ik jou was een ander mobo kopen, ik heb in mijn omgeving verhalen gehoord over asrock waarvan je haren overeind gaan staan van frustratie, dit soort problemen zijn zeker niet ongewoon bij dit merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ik zou naar een BIOS-flash gaan kijken, want dat geheugen gaat niet stabiel op CAS4 werken zonder het terug te klokken naar PC2-5300 (666) of wellicht zelfs PC2-4200 (533).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17
en heb je al een bios update geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hoe groot is de kans dat een bios update werkt?

Aangezien ik nog nooit een bios update heb gedaan en er wel stevig wordt gewaarschuwd dat je je bios kunt verkloten als het misgaat, ben ik niet zo happig op deze optie. Overigens draai ik nu ook nog Windows 7, dus of de bios update bestemd voor Vista onder Windows 7 gaat draaien, en of het verstandig is dit te doen...mja. ik heb mijn twijfels.

[ Voor 194% gewijzigd door Snowwie op 19-01-2009 23:10 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Er is een risico aan de bios updaten, maar dat is vooral dat de update niet onderbroken mag worden, gebeurt dat niet dan zal dat risico wel meevallen. Ik denk echter dat een bios update zo'n beetje het enige is wat je misschien hier nog uit de brand kan helpen, dus ik zou het zeker proberen, mits je weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raylon
  • Laatst online: 15-04 16:39
ik heb zelf een asrock board.
sorry dat ik het moet zeggen maar is echt troep.
2 * 2 gig ozc pakt het niet (gaat zelfs niet meer aan)
hogere fsb van 266 naar 270 pakt het niet (ik heb waterkoeling)
heb alles al geprobeerd.
mijn conclusie is weggooien en nieuw board kopen.
heb net asus p5q de luxe besteld
Modbreak:Jij koopt bord en geheugen dat niet compatibel is, constateert dat het niet werkt en dan zou het bord "troep" zijn?

Denk eerder dat jij gewoon niet goed stilgestaan hebt bij je keuze. Het zou je sieren als je hand in eigen boezen zou steken en niet zulke ongefundeerde, ongenuanceerde uitspraken zou doen over iets waar je duidelijk niet echt verstand van hebt :o

Jouw bericht neigt naar een flame. Dat willen we op GoT niet zien...

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 20-01-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
raylon schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:40:
sorry dat ik het moet zeggen maar is echt troep.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar het zijn prima budgetbordjes, je moet ook gewoon geen budgetbordjes kopen om te OCen en dan zeker niet zonder de QVL door te nemen voordat je geheugen ervoor uitzoekt.

@TS. Neem aub wel de moeite om vanuit DOS te flashen. Vanuit Windows flashen met een instabiel systeem is vragen om problemen. Verder raad ik je aan de FAQ eens door te nemen, daar staat in uitgelegd hoe en wat; ook waar je op moet letten.

[ Voor 24% gewijzigd door kalizec op 19-01-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
kalizec schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:46:
@TS. Neem aub wel de moeite om vanuit DOS te flashen. Vanuit Windows flashen met een instabiel systeem is vragen om problemen. Verder raad ik je aan de FAQ eens door te nemen, daar staat in uitgelegd hoe en wat; ook waar je op moet letten.
Van waaruit maak jij op dat ik een instabiel systeem heb?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Omdat ie niet vooruit te branden is als je 8GB erin zit, maar dat flashen kan je natuurlijk het beste doen met je oude geheugen wat wel goed werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik ga er maar niet aan beginnen. Als novice gebruiker wil ik me daar niet aan wagen, plus het feit dat de kans aannemelijk is dat zelfs na de update het geheugen nog niet goed herkend wordt. Een ander moederbord aanschaffen wordt em voorlopig ook niet, aangezien als ik dat wil doen, dat het dan wel een degelijk bord moet worden. Voorlopig hou ik het maar bij 2GB, en bied ik de 8GB op internet wel te koop aan. Met geheugen is niets mis, dus dat komt wel goed. Het is een klein miskleuntje. Maar ik heb er wel weer van geleerd, eerst veel beter onderzoek doen naar wat voor type ram er op je bord past. Alhoewel dat hier niet super duidelijk was.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nog even als aanvulling:

Op zich is het geen probleem dat je geheugen op 'slechts' 266 MHz draait; dat is nl. gelijk aan je FSB op dit moment en sneller heeft geen (weinig) nut.
Daarnaast kan het zijn dat je bord niet om kan gaan met 4 geheugenbankjes bezet met 2GB of zelfs 2x2GB... (komt wel eens voor). Vandaar dat 2x1 of 4x1GB wellicht wel goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 21:46

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ met stom :)

En een bios is idd niet onbelangrijk. Meestal gaat het daarbij alleen om de ondersteuning van je CPU en wellicht wat geheugen add-ons. Lijkt me redelijk los te staan van welke software je er uiteindelijk op draait. En qua updaten moet je even kijken welke tools er precies zijn en daar de meest betrouwbare voor jou uit pikken. Desnoods een bootable-cd maken met de bios erop.

euhm .. en misschien lees ik er even overheen, maar heb je een 32bit versie van Windoes 7 toevallig? Kan me voorstellen dat die bij 8 Gig gekke dingen kan gaan doen.

En om uit te sluiten dat het aan je nieuwe geheugen ligt, druk er eens 2 Gig daarvan in.

En mogelijk is er met 1 van de 4 bankjes wat loos, dus probeer ze allemaal stuk voor stuk even apart.

/me zwaait naar Phase en Snowwie .. Ogame FTW :w

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 21-01-2009 07:23 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:04:

Aangezien ik nog nooit een bios update heb gedaan en er wel stevig wordt gewaarschuwd dat je je bios kunt verkloten als het misgaat,
Honderden bios updates gedaan, zolang je de stekker er niet uittrekt tijdens de update kan er bijzonder weinig misgaan. Daarbij hebben veel bordjes ook nog een mogelijkheid om een restore te doen op de 1 of andere manier als de bios om zeep is. Pak je handleiding er even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 17:30
Snowwie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:04:

Aangezien ik nog nooit een bios update heb gedaan en er wel stevig wordt gewaarschuwd dat je je bios kunt verkloten als het misgaat, ben ik niet zo happig op deze optie. Overigens draai ik nu ook nog Windows 7, dus of de bios update bestemd voor Vista onder Windows 7 gaat draaien, en of het verstandig is dit te doen...mja. ik heb mijn twijfels.
Even voor het idee, een bios is OS onafhankelijk... Er zijn genoeg mensen (waaronder ik:P) die een "triboot" hebben, tussen vista/windows7/linux etc. Het maakt allemaal geen verschil, zoals met drivers...

Ik heb het ook meerdere malen meegemaakt, een biosupdate kan de raarste problemen oplossen (waaronder veel geheugencompabiliteitsproblemen:P)

zoals eerder gezegt is een biosupdate relatief veilig, zolang je het maar vanuit dos (of in sommige gevallen een updateprogramma'tje vanuit de bios zelf) doet en de instructies van de AsRock site opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:27
Je moederbord ondersteund waarschijnlijk geen 4x2GB modules op 400MHz. Dit vraagt namelijk nogal wat van het bord. Probeer eens gewoon 1:1 te draaien. En verhoog voltages van chipset en dimms iets.

Mijn P5E3 trekt 2x2GB DDR3 1333 ook niet eens... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Stijnd op 20-01-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Volgens mij moet je die memory remap op enabled zetten als je meer dan 3gb gebruikt en een 64bits os, tenminste ik meen zo iets gelezen te hebben in het boekje van mijn eigen mobo (Asus P5Q)

Probeer dat eens voor de grap?

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je geen problemen hebt moet je geen bios update doen. Je hebt een reproduceervaar probleem, je hebt een (gratis) bios update bij de hand.

je hebt de mogelijkheid stabiel te booten om de flash te doen. flashen die hap! :*)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Ik lees nergens of je het al eens geprobeerd hebt met 2*2 GB? Das een belangrijk verschil. Ook op je foto waar je je bios screen post is dat het screen waar maar 2*1 GB inzit. We moeten de instellingen zien waarbij je nieuw geheugen zit. Die memory remap feature moet op enabled staan. Voltage op 1.8 volt. Zet je RAM vast op PC4200 zodat het synchroon loopt met je cpu. Dat je je CAS latency niet zo hoog in kunt stellen is echt niet zo erg.

Laatste vraag? Is het windows 7 32 bit of 64 bit. Om trouwens met een beta OS al tot de conclusie te komen dat je moederbord of geheugen slecht is, is waanzin. Maar probeer eerst eens met 2*2 GB, werkt dit goed, zou ik het zo laten en dat ander setje terugsturen

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

skelleniels schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:07:
Om trouwens met een beta OS al tot de conclusie te komen dat je moederbord of geheugen slecht is, is waanzin. Maar probeer eerst eens met 2*2 GB, werkt dit goed, zou ik het zo laten en dat ander setje terugsturen
Hier ben ik het helemaal mee eens, probeer eerst 's een ander OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Snowwie schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 00:25:
Ik ga er maar niet aan beginnen. Als novice gebruiker wil ik me daar niet aan wagen, plus het feit dat de kans aannemelijk is dat zelfs na de update het geheugen nog niet goed herkend wordt. Een ander moederbord aanschaffen wordt em voorlopig ook niet, aangezien als ik dat wil doen, dat het dan wel een degelijk bord moet worden. Voorlopig hou ik het maar bij 2GB, en bied ik de 8GB op internet wel te koop aan. Met geheugen is niets mis, dus dat komt wel goed. Het is een klein miskleuntje. Maar ik heb er wel weer van geleerd, eerst veel beter onderzoek doen naar wat voor type ram er op je bord past. Alhoewel dat hier niet super duidelijk was.
Wat moet een ''novice'' gebruiker met 8gb? :P

Stuur ze dan maar naar mij, ik gooi er wel een update overheen om die 8gb van jou kwijt te kunnen...

Het is echt geen hogere wiskunde. Bootdiskette, flashprog + file erop, booten, starten, wachten, klaar. Zolang je de stekker er niet uittrekt onderweg en netjes wacht totdat de software zegt dat je mag rebooten, gaat het niet mis. Serieus, met je timings rommelen (wat je blijkbaar al probeerde) is moeilijker dan flashen.

Omdat ik het echt zonde vind van die 8gb hier wat pointers.

Als je een diskette gaat formatteren vanuit je Windows Verkenner kun je al een box aanchecken met de tekst ''maak MS-Dos opstartdiskette". Als je dit doet, en je laat de disk erin bij het booten (mits je in je bios diskette-boot aan hebt staan) zal hij starten vanaf die dos diskette. Het enige wat je vanaf dat punt doet, is het commando geven om het flashen te starten. Dit commando is meestal niet meer dan de naam van het flashprogramma, gevolgd door de naam van je nieuwe biosbestand.

De software gaat aan de gang en geeft je een voortgangsindicator. Zodra hij klaar is zegt hij dat je mag rebooten. Rebooten, daarna netjes afsluiten, en die 8gb erin duwen. Klaar!

Er zijn vele variaties (boot-usb sticks, flashen vanuit windows, etc) maar dit is de simpelste en betrouwbaarste. Je geeft aan dat je geen garantie hebt dat het met een update wel gaat werken, terwijl ik je voordat je die tekst typte al heb verteld in mijn eerste post, dat ik EXACT hetzelfde probleem had, en op EXACT de beschreven manier heb opgelost.

Je opent een topic hier om advies in te winnen, wees dan ook niet te eigenwijs het op te volgen.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-01-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
waarom klinkt flashen voor sommigen zo gevaarlijk?
het duurt hooguit 5 minuten en kan een hoop rare dingen fixen (toen mijn pc nieuw was crashte hij regelmatig met IE6, 1 biosflash later nooit meer gezien)

volgens je foto's heb je bios 1.1 wat volgens de website de 1e versie is, inmiddels zitten ze aan 1.6 welke meer dan 1 jaar ouder is
er staat inderdaad bij de meeste updates dat er "microcode" is gewijzigd, maar geloof me maar dat die lijst met "discription" nooit volledig is
de kans dat zoiets misgaat is tegenwoordig zeer klein, vanuit Windows7 is misschien minder aan te raden omdat dit uiteraard beta is

zelf indien je geen 4x2 kan draaien is 2x2 al een stuk leuker dan 2x1, zelf voor een "novice"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Humm

Hoe dan ook of je nu op 800mhz geheugen draait of als 667mhz in duel channel zal niet zo inpackt zijn dat je programme op eens 10minuten nodig heeft om te starten.

Ik ben bang dat de geheugen modeulens niet met elkaar samen kunnen werken.
Het is ook niet verstandig om verschillende geheugen met elkaar te mengen.

Flashen van een asrock bordje is erg simpel.
Ze hebben een windows update programma maar moet jouw windows wel stabiel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Laatst online: 15-06 16:44
Anoniem: 8819 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:47:
Ik ben bang dat de geheugen modeulens niet met elkaar samen kunnen werken.
Het is ook niet verstandig om verschillende geheugen met elkaar te mengen.
Hij heeft helemaal geen verschillend geheugen
Vandaag heb ik nieuwe geheugenreepjes binnengekregen.

Het betreft 2x een kit van 2x2GB geheugen (8GB) totaal van het volgend type:
- Kingston KVR800D2N5K2/4G, 4GB 800mhz DDR2 Non-ECC

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als je nog niet eerder de moederbord heeft geflasht:
- kan moederbord wel 8 GB aan?
- met 8 GB betekent ook niet zomaar dat er 4 GB reepje in 2 slots gaan. Als het bijvoorbeeld max 16 GB is, dan bedoelen we 4x 4GB, en niet 2x 8GB he :)
- kijk in de handleiding wat de maximale grootte ram per slot is, en maximaal ondersteunde geheugen is.

4GB reepjes kunnen vrij nieuw zijn en in dit geval is bios update beslist nodig. De nieuwe bios wordt namelijk voorzien van nieuwe lijst om geheugen en cpu's te herkennen en zo kan de bios de mobo correct instellen aan de hand van de lijst. Zonder lijst zal het waarschijnlijk terugvallen in safe mode en trekt het misschien niet meer dan 4GB aan, of zelfs 2GB. Dat maak ik mee op oudere mobo waar maximaal 128 MB per slot erop kan, en niet 1x 256 of 512 MB reep. Het past wel erop, maar mobo knipt groot stuk eruit en gebruikt dan de helft van geheugen.

Mocht je nog bang te zijn voor bios update, neem je computer maar mee - met laatste bios file en flashprogramma op usb stick - naar de computerwinkel en laat ze even voor je doen. Beter safe dan error, en je krijgt ook zekerheid mee. Ook kunnen ze meteen zeggen of 8 GB werkt of niet.

Maar dat kan alleen als er al nieuwe BIOS aanwezig is. Bij opstarten van pc even snel op PAUSE knop drukken. Schakel aub fullscreen bootlogo uit (kan via bios - of even op TAB drukken als er staat). Voordat het verder gaat na geheugen tellen (je ziet ook of het klopt) kun je onderaan de bios code zien. Dat begint meestal met datum. Vergelijk de datum met de "nieuwe" bios op de website. Is ie inderdaad nieuwer, dan heb je een kans dat je 4GB normaal kan gebruiken.

Voorlopig is advies - omdat je onervaren bent - gewoon zaak meenemen naar de computerwinkel in de buurt en daar zaak nakijken. Al moet je bijbetalen, het is beter iets dan niks. Ik weet niet of er ervaren vriend in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126655

Ik lijk ongeveer het zelfde probleem te hebben sinds ik mijn P35 van 2 gb uitgebreid heb naar 3 gb onder xp32.
Heb wel de nieuwste bios. Ik zal de tips nog even nalopen hier.

Windows is traag na de uitbreiding. ALs ik op start klik dan duurt het enige tijd voordat alle iconen verschijnen.

edit : Inmiddels 2 gb hyperx 1066 gekocht maar ik heb een ander probleem :D

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 126655 op 23-01-2009 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244599

OFFTOPIC:
ik heb een heel kort vraagje, en kan het zo 1,2,3 niet in de faq vinden. en vind het onnodig om er een heel nieuw topic voor te openen.

mobo ondersteunt 1066/800/667/533 mhz en heeft 2x 2 geheugenslots.

1. Is het mogelijk om 2x1gb pc6400 en 2x1gb pc5300 te gebruiken? zo ja, is het zo dat de pc dan van de laagste snelheid uitgaat?

2. wat is beter; 4x 512 mb, of 2x1gb?
(sry voor de onderbreking :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Anoniem: 244599 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:35:
OFFTOPIC:
ik heb een heel kort vraagje, en kan het zo 1,2,3 niet in de faq vinden. en vind het onnodig om er een heel nieuw topic voor te openen.

mobo ondersteunt 1066/800/667/533 mhz en heeft 2x 2 geheugenslots.

1. Is het mogelijk om 2x1gb pc6400 en 2x1gb pc5300 te gebruiken? zo ja, is het zo dat de pc dan van de laagste snelheid uitgaat?

2. wat is beter; 4x 512 mb, of 2x1gb?
(sry voor de onderbreking :P )
1: Ja, en Ja.
2: Ligt aan de opzet (lees, fysieke bouw van de controller, lanes, etc) maar in de praktijk (zeker als niet-profi gebruiker) merk je er niet veel van. Belangrijk is wel dat je dan als je nog eens wilt uitbreiden, je oud geheugen weggooit, met 2x1 hou je plek vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244599

bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38
@TS, schakel Flexibility Option ook even uit, dit is waarschijnlijk de oorzaak van het draaien op DDR2 667 ipv 800. Ken het van oudere Asrock bordjes, waarbij DDR400 lekker gezapig op DDR333 werd gezet met die optie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
@Ing-Buttje - euhm .. en misschien lees ik er even overheen, maar heb je een 32bit versie van Windoes 7 toevallig?
Lees TS, ik heb Windows 7 - 64 bit gebruikt.
@StijnD - Probeer eens gewoon 1:1 te draaien. En verhoog voltages van chipset en dimms iets.
Lees Topique: Ik kan geen voltages veranderen in de bios
@Skelleniels - Ik lees nergens of je het al eens geprobeerd hebt met 2*2 GB?
Lees Topic nog maar eens beter - 2 x 2 GB geprobeerd, zelfde resultaat.
@HTT-Thalan - Je opent een topic hier om advies in te winnen, wees dan ook niet te eigenwijs het op te volgen.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon voorzichtig. Ondanks de goede intenties heb ik wel degelijk die biosflash gedownload en de bijbehorende manual gelezen. Omdat ik me geen kapot moederbord kan veroorloven wil ik dat risico op dit moment liever even uitsluiten. Dat is geen eigenwijs, dat is een bewuste keuze maken. Begrijp me niet verkeerd, alle geboden hulp en suggesties stel ik zeer op prijs. ;)
@Suijkerbuijk - Het is ook niet verstandig om verschillende geheugen met elkaar te mengen.
Lees TS, het gebruik van verschillende soorten en merken geheugen was niet aan de orde, dit waren 2 kits van hetzelfde merk en soort geheugen.
@Mr Dummy -
- kan moederbord wel 8 GB aan?
- met 8 GB betekent ook niet zomaar dat er 4 GB reepje in 2 slots gaan. Als het bijvoorbeeld max 16 GB is, dan bedoelen we 4x 4GB, en niet 2x 8GB he :)
- kijk in de handleiding wat de maximale grootte ram per slot is, en maximaal ondersteunde geheugen is.
Het lijkt me nogal logisch als een moederbord 8GB aan kan en er 4 geheugenslots beschikbaar zijn, dat er sowieso 2GB per bankje past. Hoe wou je anders met kleinere modules aan 8GB komen?

Ik heb bij Databyte een "niet tevreden geld terug" optie. Deze heb ik inmiddels gebruikt. Ook de Soundblaster X-FI Audio Extreme gaat retour. Deze kaart wou voor geen meter draaien op XP (hoop geknetter en verstoringen), tevens nieuwere drivers konden dit probleem niet verhelpen. Kaart werkte overigens wel goed onder Windows 7.

Vooralsnog laat ik het even hierbij, ik zal dit topic zeker weer terughalen mocht ik het ooit weer willen proberen. Dat zal waarschijnlijk zijn als Windows 7 voor het publiek uitkomt. Tot die tijd red ik me wel met XP en 2GB. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1