waardoor raken remschijven krom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
wie oh wie helpt mij..

waardoor kunnen remschijven allemaal krom trekken

rem erop houden bij stilstaan en wassen als ze warm zijn vallen al af
het moet iets zijn wat gebeurt TIJDENS het rijden...wie oh wie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 177151

volgens mij door het warm worden en de spanningen in het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:10

YellowCube

Wait...what?

blijven je remklauwen op wat voor 'n manier dan ook hangen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42

MeNTaL_TO

The future is not set

Volgens verhalen met warme remmen door een plas heen rijden, geen idee of dat ook echt waar is, ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Dunne hete remschijven icm een stevige plas water kunnen ervoor zorgen dat ze krom raken. Welke afwijking versta jij onder krom? Als een schijf voldoende is afgesleten kan deze al krom raken door het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

remmen die te warm worden, kan zijn door slepende remmen of door x (de onbekende) aantal keer een noodstop te doen achtereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
het verhaal is dat ik kromme shcijven had toen ik de auto kocht, nieuwe schijven en blokken.. 2000 kilomter weggeweest, toen weer terug.. net voor de krest nieuwe schijven (origineel bmw) nieuwe blokken... rijd in NL weg.. niks aan de hand. kom in oostenrijk aan.. krom...

trillen op het stuur tijdens het remmen

2 sets velgen geprobeerd, maakt geen verschl.. een set was hagelnieuw dus daar zit het probleem niet in

[ Voor 14% gewijzigd door Reloader op 19-01-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik heb wel eens begrepen dat je de eerste tig km na het vervangen van je remmen rustig moet rijden (nouja, vooral rustig moet remmen ;) ). Doe je dat ook of gaat het bij jou gelijk sportief er aan toe?

Ik weet overigens niet of dat ermee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nogmaals, controleer eens over je remklauwen niet gewoon blijven hangen.
Is het verbruik hoger geweest dan normaal, heb je de schijven tussen het rijden door weleens gecontroleerd op temperatuur (m.a.w. zijn ze heet)?
En hoe zien de schijven er uit? Zijn ze normaal van kleur of neigen ze naar blauw?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
normaal van kleur voorzover ik weet, ik heb wel het idee dat ze altijd snel warm zijn, als ik van hier naar mijn werk rijdt en ik moet maar een paar keer remmen dan voel ik gewoon als ik mijn hand in de velg stop zeg maar dat het daar warm is.. anderzijds 2x remmen en ze zijn warm natuurlijk (toch>)

heb nu winterbanden erop dus kan niet door de velgen kijken naar de kleur zal van het weekend wel eens een velg eraf draaien.. :)

na het vervangen heb ik natuurlijk rustig ingeremd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

De enige BMW die ik gehad heb zonder trillen tijdens het remmen was mijn eerste E30, het is een kwaal als je het mij vraagt heb namelijk al 6 verschillende bmw's gehad.
Ligt ook veel aan de reactiearm-rubbers/fuseekogels/draagarmrubbers etc. Als de schijven maar minimaal krom zijn (wat nogal gauw voorkomt bij een auto, al is het minimaal) wordt hierdoor meteen doorgegeven aan je stuurinrichting. Ik zeg: vervang je draagarmrubbers en fuseekogels, dan worden de trillingen niet meer doorgegeven. Ga ik bij min huidige BMW ook doen die tevens na 2000 km weer hetzelfde euvel terug kreeg net zoals jij. Na afgelopen wintersport en enkele keren boven 150 km/u hard geremd te hebben is het NOG erger geworden, volgens mij dus veroorzaakt door gare ophangrubbers en fusee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
draagarm rubbers en fusees zijn goed.. eentje had IETSJES speling en is vervangen.. maar die speling was te verwaarlozen
speelt ook mee dat een fusee + draagarm ding 112 euro kost, setje remschijven ook 100 euro, remblokken 50.. als ik dat allmeaal vervange ben ik 400 euro lichter en als het niet werkt :(

[ Voor 43% gewijzigd door Reloader op 19-01-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

@JdM
is dat niet een beetje het verbergen van het probleem?
kan me namelijk niet voorstellen dat kromme schijven en de bijbehorende trillingen zo goed zijn voor de constructie van bijv. de remklauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

YellowCube schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:42:
@JdM
kan me namelijk niet voorstellen dat kromme schijven en de bijbehorende trillingen zo goed zijn voor de constructie van bijv. de remklauwen.
Geen enkele schijf blijft 100% recht, er is zelfs een limiet aan gesteld. Dus ik ben toch overtuigd dat die trillingen "weggefiltert" moeten worden. Daarbij kunnen draagrmrubbers er prima uit zien hoor, maar als het rubber niet meer de stijfheid van weleer heeft denk ik toch dat je het gaat merken. Ik ga het in elk geval binnen korte tijd vervangen aan mijn auto want de schijven heb ik dus al gedaan. Remklauwen zijn prima bij me heb laatst alles los gehad (alleen de zuigers niet gedemonteerd) en gangbaar gemaakt. Zuigers terug drukken gaat bijna met de hand dus die zitten bij mij ook echt niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ja ik vind het allemaal maar duur
zon klote probleempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reloader schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:59:
ja ik vind het allemaal maar duur
zon klote probleempje
Valt mee hoor, beter zoeken naar goedkopere onderdelen. Je wilt zelf BMW rijden ;)
Wat voor BMW praten we eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

oostenrijk over kleine bergpassen gegaan?

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-06 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een E36 Compact uit 1994 toch?
Ik heb een half jaar terug de schijven voor vervangen voor Bosch schijven, en die zijn na een jaar en inmiddels 10.000km nog perfect recht. Daarbij heb ik ook hard moeten remmen op de autobahn (170 > 100 in een hele korte afstand) en sportief rijden over slingerende alpenweggetjes.
Ik hou met remmen nergens rekening mee, ik rem rustig, soms wat harder om de boel even schoon te schuren. Ook de oude schijven, die erg dun begonnen te worden, waren nog kaarsrecht.

Maar de belangrijkste reden voor kromtrekken is of een versleten schijf of onregelmatig afkoelen (door water of contact met de remblokken). Als je voor een stoplicht staat, hou je dan je poot op de rem, of laat je de remmen los zodra het kan?
komkommer schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:17:
oostenrijk over kleine bergpassen gegaan?
Dan zouden mijn schijven ongeveer dubbelgevouwen moeten zijn (Reloader en ik hebben dezelfde auto). Ik heb afgelopen zomer heel wat km's over kleine bergpassen gekomen (inc. een volbeladen auto die 5cm dieper in z'n vering lag).

[ Voor 20% gewijzigd door deepbass909 op 19-01-2009 21:24 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Nouja, ik ging een keer over een bergpas met een mini, volbeladen en een imperiaal op het dak met vier gezonde nederlandse jongens in de auto met een 1 liter motortje. Op de motor afremmen zat er niet echt meer in :o.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 13:16
Je zou eens kunnen kijken naar net iets betere remmerij dan standaard. Niet meteen dure big-brake kits maar gewoon vervangingsschijven van bijvoorbeeld Brembo en dan met Ferodo blokken om maar wat te noemen. Gewoon als expirement, zoveel meer kost dat namelijk niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:16
komkommer schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:44:
Nouja, ik ging een keer over een bergpas met een mini, volbeladen en een imperiaal op het dak met vier gezonde nederlandse jongens in de auto met een 1 liter motortje. Op de motor afremmen zat er niet echt meer in :o.
Tuurlijkwel, desnoods in de eerste versnelling zetten en dan lukt het makkelijk hoor.

Laatst was er een topic over "het rijden met een automaat", daar werd ook gezegd dat je na stevig remmen (zodat ze goed warm zijn) en daarna de rem inhoudt als je stilstaat (kan ook in een handbak hoor) er veel druk komt te staan op één deel van de remschijf waardoor deze krom trekt. Geen idee of het waar is maar het klinkt aannemelijk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Ja, ok, maar dan duurt het wel heeel lang voordat je beneden bent.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 13:16
Dat is deels waar. Het komt niet door veel druk op 1 plek, maar wanneer de remblokken er nog op zitten geklemd dan kan de hitte niet goed weg. Als de boel te lang heet blijft (net als bij het racen, of te veel remmen in bergpassen) dan trekt de boel uit eindelijk krom.
Als je veel remt met een automaat (moet sowieso meer dan bij een handbak vanwege langere uitrol vaak), bijvoorbeeld altijd aan de late kant remmen bij stoplichten en dan je poot erop houden, dan is er dus hitte opgebouwd die niet weg kan. Dat stelt niet zoveel voor in zo'n situatie natuurlijk, maar zoiets gebeurt dan continu.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De schijf koel ongelijk af (onder de klauw blijft hij warm, en dus iets uitgezet, de rest koelt af en krimpt). Precies tussen de remklauw en de tegenoverliggende zijde zal de schijf krom gaan trekken. Of dit gebeurt en hoe snel, ligt aan de constructie van de auto en de kwaliteit van het staal van de schijf. Hoe meer materiaal er in de schijf zit, hoe beter bestand hij is tegen kromtrekken. Versleten schijven manifesteren zich ook altijd doordat de schijven krom beginnen te trekken. Er is dan te weinig materiaal in de schijf over om de warmte goed af te voeren (fysieke sterkte doet er namelijk nog niet toe).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
JdM schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:02:
[...]

Valt mee hoor, beter zoeken naar goedkopere onderdelen. Je wilt zelf BMW rijden ;)
Wat voor BMW praten we eigenlijk over?
ik zeg niet dat bmw duur is.. ik zeg dat autorijden duur is/kan zijn...

E36 compact.. zelfde als deepbass909

die kent mijn probleem ook al...

en ik houdt NOOIT mijn poot op de rem voor t stoplicht ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 35978 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:34:
Ik heb wel eens begrepen dat je de eerste tig km na het vervangen van je remmen rustig moet rijden (nouja, vooral rustig moet remmen ;) ). Doe je dat ook of gaat het bij jou gelijk sportief er aan toe?

Ik weet overigens niet of dat ermee te maken heeft.
Klopt, ik heb toevallig een paar maanden terug mijn remschijven + blokken + een remklauw laten vervangen en ik kan je vertellen: het remt k*t die eerste kilometers. Ik mocht geen noodstop maken inderdaad, maar dat gaat ook amper. De oppervlaktes moeten nog op elkaar inslijten, waardoor het contactoppervlak in eerste instantie nogal klein is en je dus weinig remkracht kunt genereren. Doe je dat wel, dan weet ik niet wat voor schade je krijgt als je twee ruwe oppervlakken met geweld in elkaar perst bij hoge snelheid :o

Hoe dan ook: ik heb me laten vertellen dat ook met hete remmen wachten bij het stoplicht niet goed is: de remblokken slepen continu iets over je remschijven en daardoor koelt hij ook bij stilstand ongelijkmatig af. beter zou zijn om even een paar centimeter te verrijden tijdens het wachten, iets wat ik na hard remmen dan ook af en toe doe. Sowieso worden afgedraaide remschijven sneller krom omdat ze domweg dunner zijn, maar afdraaien vond ik sowieso al geen optie omdat ik gewoon nieuwe schijven wilde :)

Ik had trouwens begrepen dat de remblokken de warmte juist lokaal beter afvoeren dan de lucht dat kan? Hoe dan ook: het zorgt voor een verschil en dan trekt hij krom (je zet een hete pan ook niet onder de kraan, daar wordt hij krom van).

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 20-01-2009 16:41 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

YellowCube schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:42:
@JdM
De remklauwen trekken zich daar niks van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

[quote]Grrrrrene schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:39:
[...]

Hoe dan ook: ik heb me laten vertellen dat ook met hete remmen wachten bij het stoplicht niet goed is:

{quote}

Klopt, met hete remmen moet je gewoon doorrijden..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 35978 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:34:
Daar zijn ook weer verschillende theoriën over. Deze instrueert om al vrij snel nadat de remschijven en -blokken hun eerste contact hebben gemaakt een aantal stops vanaf ca. 100km/h tot bijna stilstand te maken. Er wordt wel gewezen op het goed laten afkoelen van de remschijven na het volgen van de inrijprocedure.

Mov'it adviseert juist rustig remmen. Er zou 1000km nodig zijn om een reminstallatie in te remmen.

Als je normaal in het verkeer meedoet zou je verwachten dat de remschijven niet zo heet gestookt worden dat ze krom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reloader schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:17:
[...]

Dan zal ik het zeggen voor je, BMW is duur(der) ;)
Het is toch logisch dat een auto met achterwielaandrijving en een vrij gecompliceerde voorwielophanging wat duurder is als er iets kapot gaat?
Ik snap je opmerking wel, je baalt ervan dat het al geld gekost heeft, dat het nog niet opgelost is en dat je zelfs weer terug bij af bent.

Ik wil je verder alleen nog erop wijzen dat je tegen best redelijke prijzen aan onderdelen kan komen, zeker voor een E36 model. Kijk bijvoorbeeld eens op www.winparts.nl (ik heb daar geen aandelen ;) ) daar kun je je hele voorwielphanging vernieuwen (excl. schijven) voor ongeveer 300 euro links EN rechts! Dan nog een aardige pief die het voor je plaatst en je bent helemaal nieuw aan de voorkant.

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 20-01-2009 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Reloader schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:17:
[...]

Ik heb jouw probleem gelukkig nog nooit gehad ;) Ik heb ze moeten vervangen omdat ze domweg niet helemaal vlak afgesleten waren en te dun begonnen te worden. De achterkant van de schijven had dikke richels en de voorkant was niet vlak maar hol :X Maar dat was al toen ik deze auto kocht. Bij mij betrof het dus 99% zeker reguliere slijtage van de schijven.
JdM schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:52:
[...]

Dan zal ik het zeggen voor je, BMW is duur(der) ;)
Het is toch logisch dat een auto met achterwielaandrijving en een vrij gecompliceerde voorwielophanging wat duurder is als er iets kapot gaat?
Ik snap je opmerking wel, je baalt ervan dat het al geld gekost heeft, dat het nog niet opgelost is en dat je zelfs weer terug bij af bent.

Ik wil je verder alleen nog erop wijzen dat je tegen best redelijke prijzen aan onderdelen kan komen, zeker voor een E36 model. Kijk bijvoorbeeld eens op www.winparts.nl (ik heb daar geen aandelen ;) ) daar kun je je hele voorwielphanging vernieuwen (excl. schijven) voor ongeveer 300 euro links EN rechts! Dan nog een aardige pief die het voor je plaatst en je bent helemaal nieuw aan de voorkant.
De voorwielophanging van een E36 gecompliceerd? Veel simpeler dan van een E36 worden ze niet. Het is een gewone standaard MacPherson poot zonder dat er een aandrijfas doorheen hoeft.
Maar voor remschijven loont het om te kijken naar goede aftermarket schijven, zoals Bosch schijven. Die kosten de helft ten opzichte van de schijven van BMW, zonder dat je in kwaliteit inlevert.

Overigens is het verschil tussen OEM en aftermarket bij de remschijven nog klein... Ik heb laatst geïnformeerd voor een nieuwe katalysator... Bij BMW kost hij voor mijn auto over de €900, terwijl een Bosal (leverancier aan BMW zelf) iets meer dan €300 kost. Je praat dan over exact hetzelfde onderdeel 8)7 Maar bij andere onderdelen kan het prijsverschil veel kleiner zijn. Gelukkig zitten voor mij de dealer en een groothandel waar ik korting krijg, zo goed als naast elkaar. 8) Dus dat is altijd makkelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

deepbass909 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 19:05:

[...]

De voorwielophanging van een E36 gecompliceerd? Veel simpeler dan van een E36 worden ze niet. Het is een gewone standaard MacPherson poot zonder dat er een aandrijfas doorheen hoeft.
Maar voor remschijven loont het om te kijken naar goede aftermarket schijven, zoals Bosch schijven. Die kosten de helft ten opzichte van de schijven van BMW, zonder dat je in kwaliteit inlevert.

[...]
Ehmmm McPherson heeft het veerbeen uitgevonden waarbij de veer en de schokbreker in 1 zijn ;)
Dat heeft elke auto tegenwoordig bijna aan de voorkant :)
Ik doel ook niet op de vering, maar op de rest van de ophanging, daar waar het probleem van de meeste BMW's zit en die is dus duidelijk wel gecompliceerder dan een standaard auto.
Hoeveel auto's kun jij opnoemen met dezelfde constructie (niet veerpakket) als van een BMW?
Hier het voorbeeld van hoe het eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/y/h/147.png

En met complex bedoel ik simpelweg de zaken die kunnen verslijten, dat zijn er wel degelijk meer dan bij vele andere auto's het geval is.
Wat ik probeer te doen hier (iets wat in dit subforum in het verleden al eens vaker over het hoofd is gezien) is helpen met nadenken over het probleem, niet om te bakkeleien over of iemand iets nou wel simpel vind of niet, dus bij deze zal ik dan zelf maar gewoon aangeven dat een BMW voorwielophanging heel simpel is en niet gecompliceerd. Laat ik gewoon zeggen dat er "best wel wat dingen kapot kunnen of versleten zijn" oke?

[ Voor 15% gewijzigd door JdM op 20-01-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

klopt, maar er zijn eigenlijk maar 2 onderdelen in de ophanging die echt bekend staan om dat ze kunnen slijten, te weten nr 5 en 19 in je afbeelding. Het klopt dat de armen weleens krom willen raken, maar dat heeft eigenlijk altijd met de rijstijl te maken (stoeprandjes, te hard over drempels, gaten in de weg vol pakken).
Trillen bij het rijden komt het meeste voor door slijtage aan 19 (fusee's, al zijn het geen echte fusee-kogels), en trillen en trekken bij het remmen wordt bijna altijd veroorzaakt door een versleten nr. 5. (of door de remschijven).

Feit is wel dat deze ophanging verantwoordelijk is voor de toch over het algemeen erg goede wegligging van een E36 BMW. Maar goed, elk systeem heeft z'n voor- en nadelen.

Maar hiermee hebben we nog niet verklaard waarom de schijven van Reloader zo snel krom trekken. OEM schijven moeten toch echt ook wel langer meegaan dan 5.000 km, tenzij je veel op het circuit zit of regelmatig een noodstop maakt. Mijn schijven gaan inmiddels 10.000km mee en die zijn kaarsrecht en vlak, terwijl ik afgelopen zomer niet echt lief voor ze ben geweest (2 keer echt hard moeten remmen op de autobahn, voor idioten die met 100 de auto ineens naar links gooien, terwijl ik met 170km/u aan kwam rijden, en de kofferbak en achterbank vol lagen met bagage) en zo veel mogelijk secundaire wegen opgezocht, dus veel hellingen en veel remmen.

Ik zat even stiekem richting de velgen te denken, en dan vooral hoe dicht ze zijn, of dat misschien van invloed kan zijn. Mijn lichtmetaal velgen zijn behoorlijk open (5x dubbel spaaks), maar Reloader heeft 5-spaaks stervelgen die eigenlijk net zo open zijn, dus de warmte kan daar wel goed uit weg.

De enige mogelijkheden die voor mij overblijven wat betreft de kromme schijven van Reloader zijn of een productiefout, een klevende remklauw of z'n rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb ook trillend stuur gehad bij het remmen met hagelnieuwe velgen. Let erop dat de MT waarde overeenkomt. Ander setje hagelnieuwe velgen en voila, opgelost. Kan zomaar ontzettend schelen.

Ik heb zelf schijven laten monteren die hogere temperaturen kunnen doorstaan, koste niet gek veel meer. Nadeel is dat ze maar niet ophouden met piepen :(

en voor de mensen die er niet bij stil staan, NIET OP DE REMPEDAAL STAAN BIJ HET VERKEERSLICHT, behalve dat ik het irritant vind om in de remlichten te zitten kijken is het een prima moment om je remmen krom te trekken

[ Voor 24% gewijzigd door Pixal op 20-01-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

deepbass909 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:01:
klopt, maar er zijn eigenlijk maar 2 onderdelen in de ophanging die echt bekend staan om dat ze kunnen slijten, te weten nr 5 en 19 in je afbeelding. [....]
En die twee onderdelen zijn door de topicstarter niet vervangen ;) (tenminste de rubbers niet, de fusee dus blijkbaar wel)

Ik heb me ook weleens laten vertellen dat het aandraaien van je wielen zonder momentsleutel er debet aan kunnen zijn dat je schijven krom trekken.
Theorie erachter is dat je wellicht 1 of 2 bouten met een veel hogere kracht hebt aangedraaid en dat je daardoor op die plek meer contactvlak hebt met de naaf. Hierdoor een andere warmteafdracht met als gevolg dat de schijf zijn warmte ongelijkmatig verliest aan de velg.
Ik weet wel dat zoiets bijvoorbeeld gebeurt bij de cilinderkop van mijn 2 takt motor, als ik die niet gelijkmatig vastdraai trekt ie door dezelfde reden krom, de warmte afdracht is dan niet overal gelijk, zegt men.... ik weet het niet, er valt wat van te zeggen, maar ik vind deze theorie wat ver gezocht eigenlijk... :)

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 20-01-2009 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Pixal schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:02:
en voor de mensen die er niet bij stil staan, NIET OP DE REMPEDAAL STAAN BIJ HET VERKEERSLICHT, behalve dat ik het irritant vind om in de remlichten te zitten kijken is het een prima moment om je remmen krom te trekken
Als ik mijn auto rustig op de motor af laat remmen sla je kant nog wal met jouw uitspraak. Bij normaal gebruik van de remmen moet het ook kunnen.In remlichten kijken is storend, meer ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Oyster op 20-01-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:07:
[...]

Daar zijn ook weer verschillende theoriën over. Deze instrueert om al vrij snel nadat de remschijven en -blokken hun eerste contact hebben gemaakt een aantal stops vanaf ca. 100km/h tot bijna stilstand te maken. Er wordt wel gewezen op het goed laten afkoelen van de remschijven na het volgen van de inrijprocedure.
Mov'it adviseert juist rustig remmen. Er zou 1000km nodig zijn om een reminstallatie in te remmen.
Ik vind het een beetje bizar. Als remmen niet in het begin goed remmen hoe komt het dan dat we op het werk nieuwe remmen steken, 30km rijden (testbank en keuring/APK) en zonder problemen de keuring/APK passeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 145259 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:37:
[...]

Ik vind het een beetje bizar. Als remmen niet in het begin goed remmen hoe komt het dan dat we op het werk nieuwe remmen steken, 30km rijden (testbank en keuring/APK) en zonder problemen de keuring/APK passeren?
De apk-eisen voor remmen zijn niet zo heel zwaar, althans: de vertraging die je moet kunnen halen is vrij makkelijk te halen. Ik vond de remmen in ieder geval bijzonder gevoelloos en ik heb natuurlijk niet de rem vol ingedrukt, want dat is juist niet de bedoeling. Ik heb alleen geconcludeerd dat als ik meer kracht op het pedaal zette, dat niet heel erg gepaard ging met harder remmen. Inmiddels remmen ze wel fijn natuurlijk (duurde een km of 100 gok ik?), maar in het begin vond ik het he-le-maal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 145259 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:37:
[...]

Dat er een periode nodig is waarop remschijf en remblok ingeremd moeten worden om het optimale contact tussen beide te krijgen wil natuurlijk niet zeggen dat de remmen gedurende deze hele periode inadequaat functioneren. Alleen bij de eerste paar keer remmen na montage is er mogelijk sprake van een gevaarlijke slechte remwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik had toen last van hele vage remmen. Ze leken bijna niks te doen, dus harder trappen, en dan ineens hard grijpen. Dit heeft een km of 300 gekost en sindsdien zijn ze perfect doseerbaar.
Ik kreeg zelfs de tip om in het begin een aantal keer krachtig te remmen vanaf een snelheid van 50km/u ofzo. Zo slijten de blokken en schijven wat sneller op elkaar in. Je moet natuurlijk wel de schijven rustig later afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
fusseekogel en draagarm rubber is ineen dus is wel vervangen :)

ik ga zondag kijken of mischien de zuiger ofzo blijft hangen mits iemand mij ff wil helpen
en deepbass ik bedoelde, dat jij mijn auto kent niet het trillende schijven rpbleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:25:
[...]

Dat er een periode nodig is waarop remschijf en remblok ingeremd moeten worden om het optimale contact tussen beide te krijgen wil natuurlijk niet zeggen dat de remmen gedurende deze hele periode inadequaat functioneren. Alleen bij de eerste paar keer remmen na montage is er mogelijk sprake van een gevaarlijke slechte remwerking.
Nou, remmen moeten zich altijd zetten, maar wij hebben echt geen problemen met nieuw gemonteerde remmen die de eerste 200km niet zo goed zouden remmen. Zelfs als we ze monteren, uit garage rijden en dan een remtest doen zijn die goed (lage score, maar goed).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 21-01-2009 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reloader schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:56:
fusseekogel en draagarm rubber is ineen dus is wel vervangen :)

[...]
Dat is niet het geval, draagarmrubber is een los onderdeel, ook is de fusee geen vast deel van de draagarm.
Ik zal even het plaatje fixen :)

edit:
hij doet het wel gewoon zie ik, kijk maar naar de onderdelen op het plaatje een paar posts terug

Ik begin me alleen af te vragen of je wel echt in die hoek wil denken, klopt dat? Want dan stop ik met meedenken :P

[ Voor 25% gewijzigd door JdM op 21-01-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pixal schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:02:
En als je een automaat hebt dan? De waarheid,..... de waarheid.........ja de waarheid..... wie weet het te zeggen? Het is allemaal niet zo zwart wit als mensen willen denken. Het gaat om veel meer dingen.

De rem erop houden voor het stoplicht, kan geen kwaad mits... Net als het hard inremmen mits... er zijn zoveel randvoorwaarden als er mogelijke ID's zijn met extended CAN.

[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2009 17:38 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:35:
[...]

De rem erop houden voor het stoplicht, kan geen kwaad mits... [....]
Er niemand achterop knalt? Want dan gaat de kinetische energie van de auto achter je in voorwaartse beweging zitten en niet in je gebroken been/nek omdat je je voet hard op de rem hield?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Er zijn allerlei theorieen te bedenken met voor en nadelen inderdaad. Gelukkig weet iedere tweaker hier van zijn auto exact de temperatuur van de remmen op ieder moment zodat ze met een gerust hart de remklauwen lekker kunnen laten aanbijten terwijl ze niet op een heuveltje staan. Automaat is gewoon ruk in sommige opzichten, een of andere volvo met vierduizend ledlampen die een kwartier op de rem staat te wachten bij het verkeerslicht is kut, ik had er gewoon echt last van dat dat nodig was en het is wel vaker storend.

Tuurlijk gaat het tienduizend keer goed, maar het gaat ook weleens mis. Ik laat de rem los zodra ik stilsta, ik moet met fileverkeer soms onverwacht remmen, als ik dan de snelweg af ga zouden ze best heet kunnen zijn.

Bij mijn garage laat een taxibedrijf z'n taxi's onderhouden, die had in een gulle bui allemaal toyota avensis aangeschaft. Leuke auto voor bij de buurman op de oprit maar niet geschikt als taxi, het zijn waarschijnlijk wel slopers die erin rijden maar de remschijven gaan niet half zo lang mee als ze horen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:40:
Er niemand achterop knalt? Want dan gaat de kinetische energie van de auto achter je in voorwaartse beweging zitten en niet in je gebroken been/nek omdat je je voet hard op de rem hield?
Onder andere John, onder andere... Je kent me en je weet wat er nodig is :) Doch zou het fijn zijn mocht je een wat meer tactvollere repliek komen. Het duurde even voordat het lampje ging branden :)

Het verhaaltje is zo simpel als complex als je het maken wilt. De oorzaak van het trillen bij de TS zijn BMW kan varieren tot vocht op de zuiger tot de, door jou genoemde, ophanging van het geheel. Als we het specifiek houden op de remschijven dan zijn er nog meer als voldoende oorzaken. Leuk en wel maar een exacte oorzaak voor de TS ga je hier niet vinden. Hooguit een hint in de juiste richting.

Als je het over de relatie tussen remmen en krom trekken van de schijven wilt hebben dan moet je mijn post nog eens nalezen. Er zit een hele filosofie achter, iets voor jou toch? :)

[ Voor 67% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2009 20:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

En als je een automaat hebt dan? De waarheid,..... de waarheid.........ja de waarheid..... wie weet het te zeggen? Het is allemaal niet zo zwart wit als mensen willen denken. Het gaat om veel meer dingen.

De rem erop houden voor het stoplicht, kan geen kwaad mits... Net als het hard inremmen mits... er zijn zoveel randvoorwaarden als er mogelijke ID's zijn met extended CAN.
Een beetje automaat kan in N gezet worden, correct me if I'm wrong. De rest van je reactie is zo vaag dat ik er niks mee kan.
JdM schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:40:
[...]

Ik zie niet hoe je je nek breekt door je voet op de rem te houden als er iemand achterop rijdt (vooropgesteld dat je je hoofdsteun op de juiste hoogte hebt staan). Je versnelling zou juist minder moeten zijn omdat je je voet op de rem hebt, bovendien knal je minder hard (of niet) op je voorligger (als die er is uiteraard), zodat je auto minder inkreukelt door de klap. Dus ook nog 's geen gebroken been :+

[ Voor 35% gewijzigd door Grrrrrene op 21-01-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

En als je een automaat hebt dan?
dan hou ik m'n voet op de rem tenzij het donker is, want dan wordt het irritant.
Overdag kun je onmogelijk fysiek last hebben van een paar remlichten voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:44:
Een beetje automaat kan in N gezet worden, correct me if I'm wrong. De rest van je reactie is zo vaag dat ik er niks mee kan.
Een automaat in N kan natuurlijk maar daar is het niet voor gemaakt. Als je die in N wilt zetten dan kampt de versnellingsbak met een identiteitscrisis :) N is handig voor de file als je te lang op de rem moet drukken en je kramp krijgt in je voet, maar zelfs dan zet je die in P. Wegens de shitlock zal je toch altijd de rem moeten indrukken voordat je die in D kunt zetten. De neutraal zit erin als beveiliging bij sommige merken zodat je niet bij 100km/h vooruit in de achteruit kunt smijten. Bij een goede versnellingsbak kan je dat wel doen zonder schade (en een landingsbaan als uitloop). Bij sommige bakken kan de neutraal zelfs de oorzaak zijn van een mechanisch slijten.

Maar de rem bedienen voor het stoplicht bij een automaat is normaal, er worden zelfs betere remmen geïnstalleerd op een automaat om deze reden.

Over de rest van mijn reactie: je hebt het kernwoord al vernoemd maar niet in het licht wat ik bedoel. Het gaat niet om de boodschap zelf maar de inhoud van de boodschap. Extended CAN kent 29bits voor de identifier en er wordt slechts naar één enkel ding gekeken terwijl er voldoende andere invloeden zijn.
YellowCube schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:55:
dan hou ik m'n voet op de rem tenzij het donker is, want dan wordt het irritant.
En dan kruip je vooruit naar de bumper van je voorganger? :)
Of zet je hem in D met de handrem erop? Voor het verbruik hoef je het echt niet te doen (neutraal te zetten), een beetje goed afgestelde koppeling zit net 0.01mm voor het aangrijpingspunt of is net voldoende gevuld voordat hij begint te grijpen.

[ Voor 54% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Chevy454 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:10:

Of zet je hem in D met de handrem erop? Voor het verbruik hoef je het echt niet te doen (neutraal te zetten), een beetje goed afgestelde koppeling zit net 0.01mm voor het aangrijpingspunt of is net voldoende gevuld voordat hij begint te grijpen.
ik zet 'm in de P stand (1 druk op de knop en hij staat er in) en laat de rem los.
Voor het verbruik hoef ik het idd niet te doen, want de motor draait bij stilstand uberhaupt niet.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Chevy454 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:10:
[...]

Een automaat in N kan natuurlijk maar daar is het niet voor gemaakt. Als je die in N wilt zetten dan kampt de versnellingsbak met een identiteitscrisis :) N is handig voor de file als je te lang op de rem moet drukken en je kramp krijgt in je voet, maar zelfs dan zet je die in P. Wegens de shitlock zal je toch altijd de rem moeten indrukken voordat je die in D kunt zetten. De neutraal zit erin als beveiliging bij sommige merken zodat je niet bij 100km/h vooruit in de achteruit kunt smijten. Bij een goede versnellingsbak kan je dat wel doen zonder schade (en een landingsbaan als uitloop). Bij sommige bakken kan de neutraal zelfs de oorzaak zijn van een mechanisch slijten.

Maar de rem bedienen voor het stoplicht bij een automaat is normaal, er worden zelfs betere remmen geïnstalleerd op een automaat om deze reden.

Over de rest van mijn reactie: je hebt het kernwoord al vernoemd maar niet in het licht wat ik bedoel. Het gaat niet om de boodschap zelf maar de inhoud van de boodschap. Extended CAN kent 29bits voor de identifier en er wordt slechts naar één enkel ding gekeken terwijl er voldoende andere invloeden zijn.

[...]

Wat is het verhaal achter het feit dat een automaat in N zetten slecht zou zijn? Of niet optimaal? :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
JdM schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:32:
[...]

Dat is niet het geval, draagarmrubber is een los onderdeel, ook is de fusee geen vast deel van de draagarm.
Ik zal even het plaatje fixen :)

edit:
hij doet het wel gewoon zie ik, kijk maar naar de onderdelen op het plaatje een paar posts terug

Ik begin me alleen af te vragen of je wel echt in die hoek wil denken, klopt dat? Want dan stop ik met meedenken :P
tuurlijk wil ik in die hoek denken.. meedenken is goed.. (preventief..)?

maar ik heb mijn monteur gevraagd om de draagarm rubbers te controleren, hij heeft gezegt: links is 100% goed, rechts had ietsjes speling maar dat was geen probleem, toen zij ik: vervangen die hap. waarop hij adviseerde om meteen de hele draagarm te doen omdat daar het rubber en de fuseekogel bij inzat.. en dat een losse fusee bijna net zo duur was..

vandaar mijn veronderstelling dat fusee+draagarm een onderdeel was..

maar ik wil er vanaf, zondag met iemand die er meer verstand van heeft even mijn remklauwen controleren en dan moet de auto weg voor een grote beurt.. even kijken of mijn monteur daar nog iets gevonden krijgt

maar jij zou dus zeggen andere draagarmrubber ook vervangen...?

[ Voor 12% gewijzigd door Reloader op 22-01-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reloader schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:56:
[...]

maar jij zou dus zeggen andere draagarmrubber ook vervangen...?
Ik zou dat wel doen ja, beetje met dezelfde insteek als dat ik bijvoorbeeld ook 2 koplampen vervang als er 1 kapot gaat. Dat tweede rubber is ook niet de nieuwste meer en nu heb je maar 1 kant vervangen. Ik zeg niet dat het het is, maar voor 25 euro materiaalkosten zou ik niet twijfelen over de vervanging ervan.
Reloader schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:42:
draagarm rubbers en fusees zijn goed.. eentje had IETSJES speling en is vervangen.. maar die speling was te verwaarlozen
speelt ook mee dat een fusee + draagarm ding 112 euro kost, setje remschijven ook 100 euro, remblokken 50.. als ik dat allmeaal vervange ben ik 400 euro lichter en als het niet werkt :(
Dat kwam door bovenstaande opmerking. Ik wist dus niet dat je monteur de hele draagarm/fusee/rubber aan 1 kant al wel had vervangen. Hierdoor heb je dus al wel gedaan wat ik ongeveer aanhaalde, uitgezonderd dan het vervangen van het draagarmrubber aan de andere kant.

Dus als je hem nu nog zou vervangen terwijl je monteur zegt dat er maar 1 kant slecht was, dan doe je dat puur omdat je op die manier anticipeert op een oud rubber dat aan een kant al versleten was.

Maar jij spreekt over het feit dat de fusee en het draagarmrubber 1 zijn en dat is dus niet zo! Ik bedoel onderdeel 5 uit de tekening, kijk daar eens naar. Anders hebben we het straks zelfs nog over andere onderdelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@JdM
Het klopt dat fusee en draagarm 2 onderdelen zijn, maar als je een draagarm vervangt, zit er altijd al een nieuw fusee in geperst, aangezien je een fusee niet over kan zetten. Er zijn genoeg BMW-rijders die zelf de heel draagarm vervangen als een fusee versleten is, want de arbeidsuren (en daarmee de kosten) die voor een fusee staan, zijn meer dan wat een draagarm + fusee samen kost. Daarnaast kan je een draagarm zelf heel makkelijk vervangen (slechts 3 moeren houden hem op z'n plek) en hoeft de auto niet uitgelijnt te worden na vervangen.

@Reloader
Dat ik de nukken van een E36 Compact inmiddels wel ken, dat klopt wel zo ongeveer ;) Wat ik mij eigenlijk afvraag, kan jij voelt het trillen, maar waar vol je het trillen? Trilt de hele auto, of vooral het stuur? Als je stuur namelijk stil blijft, dan kan het trillen ook nog best weleens van achter komen. Als de auto regelmatig op de hand werd/wordt gezet, is de kans behoorlijk groot dat je trommels ovaal zijn.
En hoe is eigenlijk de slijtage van de banden? Slijten die helemaal mooi vlak?

En misschien moet je juist wel iets harder gaan remmen ;) Ik heb bij mijn Compact helemaal geen last van trillen (hooguit door banden die net niet helemaal in balans zijn) en ik kan bij het remmen rustig m'n stuur loslaten. Niet dat ik hem altijd in de ABS trap, maar ik wil af en toe toch wel wat feller remmen dan nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

deepbass909 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 10:14:
@JdM
Het klopt dat fusee en draagarm 2 onderdelen zijn, maar als je een draagarm vervangt, zit er altijd al een nieuw fusee in geperst, aangezien je een fusee niet over kan zetten.[....]
Dat klopt niet wat je zegt, fusee is wel degelijk los te koop en dus ook los te vervangen.

check deze link maar

Ik lees nu in je post iets anders, namelijk dat je zegt dat er in een nieuwe draagarm altijd een nieuwe fusee zit en dat klopt inderdaad. Sorry, had te snel gelezen en eigenlijk geïnterpreteerd dat je zei dat een fusee niet los te koop is, dat is dus niet zo..
edit:
ik moet nog even wakker worden

[ Voor 36% gewijzigd door JdM op 23-01-2009 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
JDM je hebt gewoon helemaal gelijk .. want nu herinner ik me weer dat toen ik mijn auto op ging halen mijn monteur zei: ik heb ook nog even zo'n los ding gekoch ten dat was dus dat rubber.. B)

ik rem eigenlijk nooit heel hard... maar het is alleen het stuur dat trilt niet de auto ofzo echt het stuur wat op en neer gaat..

althans als ik de schijven wissel is het weg en trilt er niets.. dus de auto zelf is wel stabiel!

banden slijten goed, zal het nog wel controleren maar volgens mij is daar niets op aan te merken :)

ik zal wel is kijken wat het doet als ik voortaan de rem flink intrap..niet tegen de abs a an maar gewoon flink remmen..

[ Voor 20% gewijzigd door Reloader op 23-01-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@JdM
Pas op hè :p Ik lig bijna maandelijks onder m'n Compact of doe er andere klusjes aan, en ik ken inmiddels ongeveer het hele onderdelenboek uit m'n hoofd ;)

Dat een fusee los te koop is, weet ik. Bij mij zijn die al 2 keer vervangen (1 keer toen ik de auto net had en nog geen ervaring met alles had, en 1 keer omdat hij anders niet door de APK zou komen ik geen tijd had om zelf een hele arm te vervangen).

@Reloader
Voor je remmen geldt eigenlijk hetzelfde als voor de motor. Als je altijd voorzichtig doet, heeft dit invloed op de manier dat het slijt. Maar ik denk eigenlijk niet dat je rijstijl echt invloed heeft. Wat opzich wel raar is, is dat je het in het stuur voelt. Meestal uiten kromme schijven zich in een trillend pedaal. Trillen bij het remmen kan bij de E36 ook uit de draagarmrubbers komen, maar die zijn ook vervangen. Ik zou het werkelijk niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
pfff ja ik zou zondag dus ff gaan kijken maar die maat van me kan niet...
dus word uitgesteld.. dat niemand het weet is dus de reden dat ik er helemaal ziek van word... :(

maar goed, komt vast wel goed ik ga van het weekend eerst even kijken of mijn remschijven weer raar zijn (vorige keer stonden ze dus bol) en anders toch de klauw maar is na kijken of 2e hand setje klauwen kopen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

deepbass909 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:24:
@JdM
Pas op hè :p Ik lig bijna maandelijks onder m'n Compact of doe er andere klusjes aan, en ik ken inmiddels ongeveer het hele onderdelenboek uit m'n hoofd ;)

[...]
:$ jaja shame on me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

deepbass909 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:24:
@JdM
Lijkt me geen goed teken :+

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reloader schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:33:
pfff ja ik zou zondag dus ff gaan kijken maar die maat van me kan niet...
dus word uitgesteld.. dat niemand het weet is dus de reden dat ik er helemaal ziek van word... :(

maar goed, komt vast wel goed ik ga van het weekend eerst even kijken of mijn remschijven weer raar zijn (vorige keer stonden ze dus bol) en anders toch de klauw maar is na kijken of 2e hand setje klauwen kopen ofzo
Is er al iets bekend?
Pagina: 1