Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HDD's niet gevonden [XP]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zal proberen mijn probleem zo goed mogelijk te beschrijven en tot waar ik nu ben gekomen.
De problematiek met mijn OS en hardware.

Een tijd geleden is er een virus langs me kaspersky geslopen, waardoor ik een onstabiele OS draaide. Uit frustratie ben ik erin gedoken en wilde er voor zorgen dat de geinfecteerde opstartbestanden niet uitgevoerd konden worden. Tot zo ver ging het goed, totdat de reboot plaats vond. XP startte volledig niet meer op. Het bleeft zwart voordat de XP balk zou gaan lopen. Veilige modus etc. hielp niets en besloot er een nieuwe HDD erin te steken (SATA).

Mijn OS draait op 2 WD schijven in Raid0. Ja velen zouden zeggen, geen goede setup, maar aangezien het om 2 raptor 10k schijven gaat wilde ik het verschil meemaken :) Nu draait er een nieuwe legale WinXp op de nieuwe schijf en wil me andere schijf (2=1) benaderen. Echter ziet WinXp "ze" niet. Terwijl de bios aangeeft: Raidcontroller gevonden - schijven gedetecteerd - Raid0 config etc. en XP start op. Hier zit dus het verschil tussen hardwaredetectie van het mobo en de "domme" software?

Nu is mijn vraag of ik de Silicon Raid controller in de nieuwe OS moet installen? Ik krijg namelijk geen melding bij apparaatbeheer. Dus ik sta voor een raadsel. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Het gaat er dus om dat mijn data op de Raid0 schijven niet volledig verloren gaan. Apps zijn te vervangen, maar de data niet :)

Alvast bedankt voor jullie genomen moeite _/-\o_

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Als je de schijven niet kan benaderen omdat de driver ontbreekt gaat er geen data verloren zodra je weer de driver installeert. Detecteerd apparaatbeheer in totaliteit helemaal niet de controller of heeft het geen/niet de juiste driver?

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

Topicstarter
TheCoolGamer schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:07:
Als je de schijven niet kan benaderen omdat de driver ontbreekt gaat er geen data verloren zodra je weer de driver installeert. Detecteerd apparaatbeheer in totaliteit helemaal niet de controller of heeft het geen/niet de juiste driver?
Alvast bedankt voor je reactie. Voordat ik een 3de schijf erbij geprikt heb, probeerde ik via een CD boot WinXp over de oude heen te gooien. Met F6 kun je dan een niet bekende driver installen via floppy, maar hier kon de boot CD niets mee. Floppy laadde wel, maar stuurprogramma werd niet geinstalleerd. Hierdoor werd ik gedwongen een 3de schijf erbij te prikken.

Ik ga me PC weer ff aanslingeren om er weer een poging mee te doen. Ik houd je op te hoogte.

**Update**
De 2 raptor schijven werken met Silicon Driver uit 2004. Nu met een clean install heb ik Silicon Raid driver 2007 erop gezet en nu worden me schijven herkent! Heel vaag. Tip 1: Altijd nieuwe verse drivers erop! :)

Nu even een vraag voor de scripters. Ik heb dus te veel opstart progs uitgezet. Hoe kan ik dit herstellen in een .txt bestand? Of is dat niet mogelijk. Voor nu ga ik even de zoekfunctie gebruiken... Maar alle hulp is welkom _/-\o_

Ik gooi nu eerst de silicon driver uit 2007 op een floppy. Boot via WinXp CD en ga proberen me RAID0 schijven waar de oude OS opstaat de OS te herstellen. Aangezien kloten aan instellingen niet mijn sterkste kant is 8)7

**Update 2 **
Booten van CD en vervolgens via F6 me Silicon Raid controller installen gaat prima. Nu heb ik twee opties:
1. Herstellen / Repareren van een WinXp installatie
2. Installen van WinXp

Bij 1. Herstellen / Repareren geeft hij me C:\WINDOWS en D:\WINDOWS aan. Vervolgens moet ik via MS-DOS iets gaan doen? [dus hier herkent hij 2 XP installs]
Bij 2. Installen van WinXp geeft enkel me C:"Microsoft Windows XP Professional" aan en daar komt niet me D: schijf in de lijst. En de D: schijf moet juist herstelt worden, want daar staat ook een WinXp OS op.

Betekent dit dat me OS gewoon op me D: schijf door het Virus zodanig is aangetast dat ik niet meer kan herstellen? Ben echt een digibeet op dit gebied, dus alle hulp is welkom. Ik heb het vermoeden dat me OS op de D partitie naar de knoppen is, want ik krijg bij gewoon opstarten geen Dual Boot scherm.....

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 23:22 ]