Auto zoeken: Kosten per maand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga wellicht een, 2de hands, auto kopen i.p.v. leasen. Ik probeer nu een beetje uit te zoeken wat een auto mij nou gaat kosten per maand. Ik heb nu 3 leasewagens achter elkaar gereden, dus ben het een beetje kwijt :)

Ik kan zo'n 1100 euro per maand besteden aan de auto, dit is dus incl. kosten als brandstof, onderhoud en verzekering. Ook de afschrijving natuurlijk niet vergeten :) Ik rijd overigens zo'n 30.000 per jaar.

Is er een plek waar ik een goed, en vooral eerlijk, overzicht kan vinden over de daadwerkelijke kosten van de auto. Ik zag op www.zomoto.nl wel een kosten overzicht per maand, maar dat lijkt een beetje uit de lucht gegrepen. Iemand ergens een goed overzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Kijk bij leasebedrijven wat je voor dat bedrag kan rijden om je een idee te geven. Bedenk daarbij dat die leasetoko's nog iets van winst maken op je en je weet ongeveer wat een bepaalde auto gemiddeld kost. Een leasebedrag is tenslotte ook opgebouwd uit restwaarde/onderhoud/benzine.

Maargoed, wat heb je te besteden? Zoek de auto die je graag wilt kopen en ga dan rekenen of het uitkomt. Brandstof is simpel uit te rekenen natuurlijk, eventueel met behulp van spritmonitor.de om verbruikscijfers te weten uit de praktijk. Onderhoud gewoon ruim nemen (zeker bij aparte of oudere auto's), en zaken als banden niet vergeten. Verzekering kun je online uitrekenen. Afschrijving kun je ook min of meer uitrekenen door te kijken wat diezelfde auto doet als ie een paar jaar oud is (bedrag waarvoor ie te koop staat min de marge die het garagebedrijf heeft; moet je gokken). Of via autoweek waar ze ook een restwaardecalculator hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
Al gekeken op de website van de ANWB? http://www.anwb.nl/auto/r...orijden,/nieuwe-auto.html

Om een indruk te geven van wat autorijden kost heeft de ANWB van zo’n 650 nieuwe personenauto’s voorbeelden van autokostenbegrotingen gemaakt. Hierin zijn de totale autokosten – per maand en per kilometer – uitgerekend. O-)

Lease je nu trouwens prive of via je werkgever?

[ Voor 45% gewijzigd door Miki op 19-01-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
als je werkelijk per maand wilt betalen, mag ik dan vragen waarom je geen leasebak meer wilt?

dingen als afschrijving zijn lastig te bepalen. verzekering is ook individueel, en brandstof afhankelijk van je verbruik.

leasemaatschappijen rekenen natuurlijk altijd wat ruimer, maar on average zou je hun prijzen natuurlijk kunnen aanhouden, en dan gewoon de auto los kopen. normaalgesproken ben je goedkoper uit uiteindelijk, maar gaat er iets ernstigs fout, dan heb je kans dat je duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Miki schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:21:
Al gekeken op de website van de ANWB? http://www.anwb.nl/auto/r...orijden,/nieuwe-auto.html

Lease je nu trouwens prive of via je werkgever?
Ik had er niet bij gezet dat ik 2de hands zoek, nu wel :) Ik lease nu via mijn werkgever. Mijn huidige auto kost mij netto 450,- per maand bijtelling. Als ik geen leasewagen neem krijg ik mijn leasevergoeding, bruto, uitgekeerd. Dat is netto zo'n 500,-. Als laatste krijg ik nog maximaal 200,- brandstof vergoeding per maand.

Dat is dus zo'n 1150,- per maand wat ik te besteden zou hebben. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in grotere auto's, met automaat en navi, zoals een mooie V70. Ergens rond de 25.000 euro.

Als ik kijk in de lijsten zie ik afschrijvingen van 200 tot 500 per maand 8)7 Het ergste is dat ik als verwende leaserijder geen idee heb wat bijvoorbeeld beurten e.d. kosten.
defusion schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:22:
als je werkelijk per maand wilt betalen, mag ik dan vragen waarom je geen leasebak meer wilt?
Als ik 2de hands een wagen koop, kan ik een grotere en luxere wagen rijden dan als ik een nieuwe lease :) Althans, dat probeer ik nu een beetje in te schatten.
'
Rijd nu overigens (zal het compleet neerzetten): Een V50 2.0D Edition II Mobility Sportsline

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 19-01-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
PWM schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:23:
[...]

Ik had er niet bij gezet dat ik 2de hands zoek, nu wel :) Ik lease nu via mijn werkgever. Mijn huidige auto kost mij netto 450,- per maand bijtelling. Als ik geen leasewagen neem krijg ik mijn leasevergoeding, bruto, uitgekeerd. Dat is netto zo'n 500,-. Als laatste krijg ik nog maximaal 200,- brandstof vergoeding per maand.

Dat is dus zo'n 1150,- per maand wat ik te besteden zou hebben. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in grotere auto's, met automaat en navi, zoals een mooie V70. Ergens rond de 25.000 euro.

Als ik kijk in de lijsten zie ik afschrijvingen van 200 tot 500 per maand 8)7 Het ergste is dat ik als verwende leaserijder geen idee heb wat bijvoorbeeld beurten e.d. kosten.

[...]

Als ik 2de hands een wagen koop, kan ik een grotere en luxere wagen rijden dan als ik een nieuwe lease :)
Ik ben afgelopen maand juist overgestapt van eigen auto naar een lease-auto. Puur omdat het kosten technisch niet zo rendabel is als het op het eerste gezicht mag lijken.

Mijn golf IV TDI Highline(2e hands) koste mij rond de 650euro per maand: incl, all-risk verzekering, belastingen, afschrijving, onderhoud en een reservering van 50euro voor onvoorziene zaken. Op het eerste gezicht is het haalbaar totdat je een grote onderhoudsbeurt en een setje nieuwe sloffen nodig hebt DAN ben je aan de beurt, trust me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:59

Tacoos

i am i

Geen idee of t klopt, maar op deze site van rekenwijzer.com kun je een berekening laten maken.
Als je via menu 'afschijving' begint, kun je alles meenemen incl afschrijving, maar t blijft een schatting.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44
PWM schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:23:
[...]

Belastingtechnisch zou het nogal kunnen lonen om in elk geval zoveel mogelijk van bovenstaande netto uit te keren binnen de 19ct/km regeling. Bij 30k (woon-werk + puur zakelijk) komt dat neer op 5700 euro die per jaar netto mag worden uitgekeerd ipv bruto.

Eigenlijk moet je ook nog een ruime marge rekenen omdat nu alle risico's voor jezelf zijn.

Verder geen suggesties aangezien zulke dure auto's niet aan mij besteed zijn (vorige 1ct/km afschrijving) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:47:
[...]

Belastingtechnisch zou het nogal kunnen lonen om in elk geval zoveel mogelijk van bovenstaande netto uit te keren binnen de 19ct/km regeling. Bij 30k (woon-werk + puur zakelijk) komt dat neer op 5700 euro die per jaar netto mag worden uitgekeerd ipv bruto.

[...]

Eigenlijk moet je ook nog een ruime marge rekenen omdat nu alle risico's voor jezelf zijn.

Verder geen suggesties aangezien zulke dure auto's niet aan mij besteed zijn (vorige 1ct/km afschrijving) :+
zat er niet een limiet aan de maximale netto km-vergoeding? alles boven de limiet was bruto oid.
kan me vergissen, maar ik krijg niet meer dan 130 per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 20-01-2009 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het niet een idee om dit gewoon voor jezelf te berekenen?

Maak gewoon in een spreadsheet een tabel waar je de relevante variabelen invult:
  • aanschafprijs
  • aantal jaar dat je ermee denkt te rijden (hoeft niet voor iedere auto hetzelfde te zijn - deze twee samen leveren uiteraard afschrijving op)
  • verbruik (zo mogelijk niet opgegeven maar in gebruik gemeten)
  • wegenbelasting/m (opzoeken op site Belastingdienst)
  • verzekeringskosten/m (te berekenen op tig vergelijkende sites)
  • schatting mbt onderhoud/m
Dat tel je op (en in het geval verbruik vermenigvuldig je het met gemiddeld aantal km/m en dat dan weer met een realistische (=veel hoger dan huidige) brandstofprijs) en je hebt je antwoord.

Kant-en-klare cijfers van anderen zijn altijd maar relatief, aangezien ze voorbij gaan aan jouw leeftijd en schadevrije jaren (verzekering), jouw kilometerage en jouw inschatting van hoe lang je met een auto wilt doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1