Nieuwe HD in oudere bak

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een Cyrix 166 (ja, een vodje, nieuwe bak komt eraan), en ik wil een nieuwe HD kopen (die ook eventuuel in de nieuwe bak kwijtkan)...hoe weet ik of de HD die ik ga kopen (udma66) in mij bak kan (ik heb ruimte + kabel vrij, dus daar ligt gaat het niet aan liggen)..
kan iemand mij helpen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je bios ondersteund waarschijnlijk maar tot 8,4GB.. maar met een diskmanager kun je die biosbeperking weer omzeilen..

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

M,n zwager had laatst hetzelfde probleem. Ook een ouwe Cyrix 166. Bios zag maar 2 gig ofzo. Zit nu een Maxtor schijf in en met behulp van een programma (ook van Maxtor)kan je de problemen oplossen. Een soort bios in de HD die ervoor zorgt dat je gewoon je hele HD kan gebruiken in je ouwe bakkie Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• Glacier
  • Niet online
En met andere merken dan Maxtor, hoe zit het daarmee?
En weet iemand iets over udma66?

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Naar mijn idee kan je gewoon alle IDE hardeschijven gebruiken dan moet je ze alleen ff in stukken hakken met Fdisk.

En ja UltraDMA zal niet worden ondersteund de schij zal dan alleen maar draaien op 66mhz maar ja anders moet je een nieuw moederbord kopen met alle kosten erbij.....

Ik had eerst een P133 en had daar een Maxtor 6.4GB in gedaan geen probleem SUCCES!!!

• Palomar
  • Niet online
dhm00 jij hebt het nog niet helemaal begrepen volgens mij.. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

iig.. fdisk zal waarschijnlijk ook maar 8.4GB (of zelfs maar 2.1GB) zien.. partitioneren levert dus niet meer GB's op..

Als je dus een grotere schijf koopt kun je er dus voor kiezen om hem maar als 8,4GB te gebruiken of dmv een diskmanager hem volledig te benutten. Of door je bios te updaten.

• Glacier
  • Niet online
Dmv een diskmanager..wat is een goeie om te gebruiken en wat moet ik dan precies doen?
Nog een vraag : BIOS upgraden...hoe doe ik dat en hoe vind ik wat voor BIOS ik heb...

Verwijderd

ik heb hier een 486 die ik als linux servertje wil gebruiken. Nu wil ik hier wat gb bijdoen, maar ik hoorde dat de bios geen schijven herkende die groter waren dan 420 mb.

In de vorige postings staat dat dat te omzeilen is. Hoe werkt dat? moet ik dan op een andere comp de schijf indelen in partities van 420 mb? dat zijn dan toch geen fysieke partities? die ziet de bios toch niet?

Verwijderd

Zo'n beetje elke zichzelf respecterende harddiskfabrikant levert wel een dergelijk progje (meestal een image voor een bootflop) op de website. WD in elk geval wel.

Verwijderd

Waarom koop je geen PCI ATA66 controller? Je IDEE controllers zet je op "none" in de BIOS en je PCI ATA66 controller neemt het hele zootje over! De bij de controller horende busmaster drivers vervangen je DMA. Het kost wel een extra IRQ. Neem de controller van PROMISE (95,00 Norrod). De rest is klote.... Kijk eerst eens bij www.promise.com !!!!

Verwijderd

Waarom koop je geen PCI ATA66 controller? Je IDEE controllers zet je op "none" in de BIOS en je PCI ATA66 controller neemt het hele zootje over! De bij de controller horende busmaster drivers vervangen je DMA. Het kost wel een extra IRQ. Neem de controller van PROMISE (95,00 Norrod). De rest is klote.... Kijk eerst eens bij www.promise.com !!!!

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Linux heeft als voordeel dat ie buiten de bios om harddisks kan herkennen maar je moet nog wel 1 opstart schijf hebben en dat kan ook een diskette zijn.
Als geen oude hd van 40 mb over hebt ofzo kun je een opstartfloppy maken die daarna je schijven aanspreekt, of het direct werkt weet ik niet..

Ik had in een 486-80 dx2 met een 2.1 hd als opstart hd en nodige programma's en een 6.4 hd voor de ftp server, werkte perfect...

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Roel, dat klinkt perfect. er zit nu een hd van 400 mb in, dus als ik daar nu de /boot partitie opzet dan kan ik op de andere hd (8 gieg), gewoon de overige partities installeren. Zonder dat die hd in de bios moet worden herkent?
Pagina: 1