LAN-kabel van meterkast naar zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers.

Ik zit hier met mijn pc op zolder, dus helemaal bovenin het huis (8)7)
De router staat beneden, in de meterkast. Momenteel gebruik ik een WLAN-adapter. Maar binnenkort wil ik toch een keer een LAN-kabeltje trekken van beneden naar boven. Maar nu ben ik dus niet zeker of dit zal zorgen voor kwaliteitsverlies of niet? Wat is beter, een WLAN-adapter, of een LAN-kabel met een lengte van ongev. 15 meter?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Een lan-kabel zal sneller zijn dan W-lan. En op het moment dat je onder de 100 meter blijft met je kabel dan hoef je je nergens druk om te maken.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
15 meter is geen probleem voor een utp-kabel, gewoon leggen. Merk je niets van in de snelheid. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Normale utp-kabels mogen 100 meter lang zijn. Reken uit ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 23:33

painkill

Pain(k)(ill)

Als het even kan moet je altijd kabels trekken.

Maar helaas is het niet bij iedereen mogelijk om het netjes weg te werken.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. En stel dat ik er een splitter op aansluit aan het uiteinde? Dus dat ik op zolder twee UTP poorten heb, met 1 UTP-kabel? Wordt de signaalsterkte dan gedeeld in tweeën ofzo?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:25:
Bedankt voor de snelle reacties. En stel dat ik er een splitter op aansluit aan het uiteinde? Dus dat ik op zolder twee UTP poorten heb, met 1 UTP-kabel? Wordt de signaalsterkte dan gedeeld in tweeën ofzo?
Dit gaat niet werken, daar moet je even een switch tussen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Inderdaad, haal een switch, kost maar 10 euro.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
bij cat 5 2x 10 mbit
maar een switch is beter dan heb je 100 mbit tussen de pc's en 100 mbit naar beneden.

of gewoon meteen 2 kabels trekken. kost geen tot weinig extra moeite.

[ Voor 25% gewijzigd door DECOY88 op 19-01-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:00

Quintus

Eg wel! Dus....

Of je kijkt even in de Faq hoe je de 8 aders van een UTP kabel voor 2 signalen kunt gebruiken. (2 plugjes aan beide zijden van de UTP kabel)
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

[ Voor 15% gewijzigd door Quintus op 19-01-2009 17:32 ]

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:25:
Zo'n splitter is dus een switch (of een ouderwetse hub maar dan zou ik een switch nemen), en dat geeft ook geen snelheidsverlies in principe. Enige is dat alle aangesloten pc's natuurlijk nooit sneller dan de oorspronkelijk connectie data over kunnen sturen naar de router. Je blijft namelijk maar 1 link houden die dan gedeeld moet worden over alle pc's die op ene bepaald moment bandbreedte vragen. Maar als je met een pc niets doet kun je op een andere de volle snelheid gewoon gebruiken natuurlijk. Bestanden uitwisselen tussen pc's aangesloten op de switch gaat wel altijd fullspeed want dat gaat dan niet meer via de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je slim bent leg je meteen Cat6 - die is iha gecerificeerd tot Gbit snelheid dus dan zit je voor de toekomst ook prima :)

* The Eagle baalt ervan dat ie bij het trekken van zijn kabels niet goed gekeken heeft en Cat5 neergelegd heeft - ik kan maar tot een max van 100Mbit full-duplex :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit een goede kwaliteits switch kunnen zijn? http://www.routershop.nl/...0-mbps-desktop-switch.htm

Denk dat cat6 beetje overbodig is, mijn internet connectie is namelijk maar 54mbit.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
The Eagle schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:36:
* The Eagle baalt ervan dat ie bij het trekken van zijn kabels niet goed gekeken heeft en Cat5 neergelegd heeft - ik kan maar tot een max van 100Mbit full-duplex :(
Cat5 kan ook Gigabit (niet designed-for) en Cat5e kan dit prima en Cat6 zelfs 10Gbit (met scherpere specs rond lengte/afscherming).
Tussen Cat5e en Cat6 wil nog wel eens een prijsverschil zitten en naar mijn mening is het overkill atm, tenzij je een investering wil doen voor een groot aantal jaren.

[ Voor 26% gewijzigd door gertvdijk op 19-01-2009 17:43 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:36:
En als je slim bent leg je meteen Cat6 - die is iha gecerificeerd tot Gbit snelheid dus dan zit je voor de toekomst ook prima :)

Probeer 't eens gewoon met gbit. Als je stekkers goed aangesloten zijn e.d. gaat dat ws. wel gewoon lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:41:
[...]

Probeer 't eens gewoon met gbit. Als je stekkers goed aangesloten zijn e.d. gaat dat ws. wel gewoon lukken.
Klopt ik werk ook probleemloos via Gbit met een CAT5 kabel, het laatste stuk van de muur uitgang tot mijn pc is namelijk maar CAT 5 (is ongeveer 5 to 6 meter). Is op zich vrij makkelijk te vervangen, heb alle spullen er zelfs gewoon voor liggen, maar ga het niet vervangen want het werkt prima. Haal gewoon 70 tot 80MB/sec naar mijn server (sneller is de harddiskconfiguratie van mijn server niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voldoet mijn switch, of wordt de kwaliteit slechter ofzo als ik een nog goedkopere kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:37:
Zou dit een goede kwaliteits switch kunnen zijn? http://www.routershop.nl/...0-mbps-desktop-switch.htm

Denk dat cat6 beetje overbodig is, mijn internet connectie is namelijk maar 54mbit.
Die 54 Mbit is niet de snelheid van je internet verbinding. Dat mag je dromen! :)
Die 54 Mbit is de snelheid die je WLAN zou *kunnen* halen.

Voor zover je nog twijfeld:
-Netwerk kabel is altijd betrouwbaarder dan wireless.
-Het is sneller dan wireless.
-Als je de truuk van Quintus in "LAN-kabel van meterkast naar zolder" gaat uitvoeren kan je maar tot 100Mbit. Als alternatief kan je gewoon een switch gebruiken of beter nog; gewoon 2 kabels trekken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naja ik neem wel een switch denk ik, maar er kunnen altijd apparaten bijkomen die ook een LAN-kabel vergen. Nu bijvoorbeeld heb ik mijn PC, Xbox 360 en mijn MacBook. Dan zou ik dus 3 kabels moeten trekken. Nu hoeft mijn MacBook nou niet persee een netwerkkabel, want daar game ik toch niet op en de WLAN kaart die erin zit is snel genoeg.

Misschien doe ik dan gewoon 2 kabels, en als ik er dan nog wat apparaten op moet aansluiten, kan ik altijd nog een switch op één van de twee kabels aansluiten!

Klein vraagje: weten jullie hoe ver het gemiddeld is van de zolder naar de meterkast in een normaal twee onder 1 kap huis zoals deze: http://www.hard-c.com/images/uploads/2007/06/huis1.jpg? :P

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:10
zoals al vaker gezegd wordt, koop een 5 of 8 poorts switch en je bent klaar,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, probleem opgelost. Maar verschil in merken/typen switches maakt dus niet zo veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:11:
Oke, probleem opgelost. Maar verschil in merken/typen switches maakt dus niet zo veel uit?
Nou ja 't switcht allemaal wel. Maar de goedkopere modellen (sweex, trust, edimax, etc.) willen nog wel 's vastlopen of (sweex) smelten.

Ik raad een linksysje aan, zijn niet te duur en werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die switch is prima. Heb ik hier toevallig ook liggen (tussen twee HP Procurvejes waar 'ie niet voor onder doet.) Ik zou wel een langere kabel nemen, kun je ook nog 's verschuiven. Om precies te zijn zou ik kabel op rol kopen en er zelf connectoren aan hangen, dat is een stuk makkelijker met door plafonds en muren trekken nameljk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja maar zo veel kabel ben ik niet van plan te gebruiken, en dan moet ik weer zo'n tang kopen enzo. 20 meter genoeg?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Wij kunnen toch niet weten of dat genoeg is? :? Dat zal je zelf moeten meten of inschatten. Volledig afhankelijk van hoe groot je huis is en hoe het ingedeeld is.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:26:
Hmm ja maar zo veel kabel ben ik niet van plan te gebruiken, en dan moet ik weer zo'n tang kopen enzo. 20 meter genoeg?
Houd er wel rekening mee dat je bijna nooit recht omhoog kunt met de kabel, wat ik meestal doe is de afstand recht ernaartoe x2, dat word dan de afstand die ik koop.

Als jou afstand hemelsbreed 10 meter is dan zou ik 20 meter kopen.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:26:
Ik weet niet hoe groot jouw huis is ;)

Hou er dan rekening mee dat je gaten moet boren waar de hele connector in past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, iemand tips hoe ik de kabel het beste door de muren etc kan trekken? Want je weet nooit of hij nou wel goed door de muren & vloer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:54
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:13:
Ok, iemand tips hoe ik de kabel het beste door de muren etc kan trekken? Want je weet nooit of hij nou wel goed door de muren & vloer gaat.
Met een trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
hmmm,

koop dan 25 meter, heb je tenminste ook nog wat kabel over voor je pc's boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:13:
Check eerst of er een loze leiding ergens van meterkast naar zolder loopt of een leiding waar nog een UTP kabeltje bijpast. Met een trekveer heb je die kabel dan zo getrokken. ;)
Als er geen plek/leiding is dan krijg je hele schrale oplossingen zoals het proppen/verder uitboren van een gat waar bijv. een waterleiding door de muur/het plafond loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 19-01-2009 20:31 ]

Pagina: 1