Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lusteloos motortje in mijn Palio?

Pagina: 1
Acties:

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35
De motor van onze 10 jr oude Fiat Palio (1.6 16v) lijkt er al een tijdje niet zoveel zin meer in te hebben.
Het begon ermee dat ie direct na de koude start wat moeilijk wilde optoeren. Als ik flink gas gaf, leek ie wel te smoren alsof de choke niet goed werd gebruikt. Bij lichtjes gasgeven geen probleem.
Nu lijkt ie dit gedrag ook bij warme motor te vertonen en ook het verbruik lijkt me wat hoog (1:10).
Wat zou daar aan de hand kunnen zijn? Aan een injectiemotor valt op dat gebied toch weinig af te stellen ofzow?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Misschien loopt hij op 3 poten.
Klinkt de motor ook anders?

Who is John Galt?

• Tacoos
Meestal rijdt mijn vrouw ermee, maar nee: ik geloof niet dat ie anders klinkt.
Heb wel eens met driecilinders gereden (VW polo, Suzuki salto), maar zo klinkt t niet. Dus dat lijkt me niet t probleem.
Misschien ook t vermelden waard: vorige week heb ik em (na warm gereden te hebben) eens even flink op z'n staart getrapt. Paar keer tot het rood doorgetrokken in toeren etc.
Daarna rustig naar huis gereden over een kilometertje of 2, 3. Toen rook t wel een beetje naar heet materiaal, niet direct verbrande remmen of koppeling ofzow, trouwens.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Dan denk ik toch aan uitval van een cylinder.
De onverbrande benzine wordt dan in de catalysator verbrand, die heel heet wordt en je tapijt zelfs in de brand kan laten vliegen.

Who is John Galt?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:39
Weet je zeker dat het je koppelingsplaat oid niet kan zijn?
Na 10jaar zal er toch al een substantiële slijting aanwezig zijn,

Maar als het echt je koppelingsplaat was ( aldus mijn ervaring als inzittende )
zou je totaal niet meer vooruit komen.

Toch zou het zo maar kunnen :)

• Tacoos
justmental schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:38:
Dan denk ik toch aan uitval van een cylinder.
De onverbrande benzine wordt dan in de catalysator verbrand, die heel heet wordt en je tapijt zelfs in de brand kan laten vliegen.
Hmm, had niet t idee dat ik vermogen mis, maar rij zelf in een 130 pk diesel, dan maakt een 103 pk benzine meestal niet veel indruk, toch?
Hij lijkt ook echt te smoren als im het gas vol intrap en nieta sl ik em rustig beroer.
Koppeling is t niet, geen onverklaarbare toerenstijgingen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tijd om de ontsteking eens na te kijken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Tacoos
Is dat iets wat je zelf zou kunnen met wat huis- en tuingereedschap?

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Tacoos schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:08:
De motor van onze 10 jr oude Fiat Palio (1.6 16v) lijkt er al een tijdje niet zoveel zin meer in te hebben.
Het begon ermee dat ie direct na de koude start wat moeilijk wilde optoeren. Als ik flink gas gaf, leek ie wel te smoren alsof de choke niet goed werd gebruikt. Bij lichtjes gasgeven geen probleem.
Nu lijkt ie dit gedrag ook bij warme motor te vertonen en ook het verbruik lijkt me wat hoog (1:10).
Wat zou daar aan de hand kunnen zijn? Aan een injectiemotor valt op dat gebied toch weinig af te stellen ofzow?
Er leiden meerdere wegen naar Rome, maar ik heb iets soortgelijks gehad. Bij rustig gas geven kon je wel in je toeren komen (redelijk) maar als je sneller meer gas gaf dan begon hij erg te sputteren en te smoren. Bij mij liep de auto toen op drie poten en was het verbruik relatief heel hoog. (Alhoewel, lang ben ik er niet mee rond blijven rijden omdat ik bang was op de snelweg stil te komen staan.)

Je kunt het wel zelf bekijken wat het is eventueel. Kan ook met de motor uit zelfs. Gewoon de motorkap open en de bougiekabels nakijken. En dan speciaal letten op het onderstuk dat aansluit op de bougie. Als daar een scheur in zit moet je ze laten vervangen (of zelf doen). Bij mij zat er in eentje een enorme scheur (die ik zelf nog over het hoofd gezien had eerst ook). Door die scheur ging de stroom niet meer naar de bougie, maar vonkte weg in de motor zelf. Zo'n kabel kostte me ongeveer 100 euro, en het aansluiten was voor de monteur drie minuten (letterlijk) werk, maar dat kan je ook prima zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 20-01-2009 08:37 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Inderdaad, controleer de bougies en laat em even uitlezen bij de dealer.

Overigens kan je bij die motoren lastig bij de bougie(kabels)... die zitten namelijk tussen het inlaatspruitstuk :)

[ Voor 45% gewijzigd door Bertus op 20-01-2009 09:08 ]

Heeft ook een computer!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik rij regelmatig in een Fiat Brava "96 ook 1.6 16v ding gaat als de brandweer en inderdaad...verbruik rond 1 op 10. is heel normaal bij die bakken ;)

Benzinefilter nog goed?

Asus Zenbook i7 256gb

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:45:
Is dat iets wat je zelf zou kunnen met wat huis- en tuingereedschap?
Het feit dat jij die vraag moet stellen geeft al een antwoord niet? :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Tacoos
Chevy454 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:27:
[...]

Het feit dat jij die vraag moet stellen geeft al een antwoord niet? :)
Niet helemaal, natuurlijk; het is best mogelijk dat ik het na wat tips zelf kan. Bijvoorbeeld doordat jullie me vertellen waar ik op zou kunnen letten.
Zo simpel als vroeger, toen we nog de bougie van ons brommertje op t blok legden en keken of t vonkte zal t wel niet zijn, nee :9
Maar goed, als ik dit toen aan de hand had gehad, had ik wat met de afstelling van de carburateur gespeeld en was t opgelost.... O-)

Pagina: 1