Toon posts:

[2008] License CAL and TS CAL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel wat topics te hebben doorgelezen heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen krijgen op een vraag wat betrekking heeft tot mijn situatie, vandaar dit topic, naast de vele andere License topics.

Gelezen:
[Server 2003] CAL Licenses
Microsoft Server 2003 OEM CALs combineren?
[Licenties] Win2K3 + Win2k8
en meer...

Server: Windows Server 2008 standard
Users: 24

Ik heb een co-located server waarop users inloggen via rdp. Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/7056/serversitsp5.png

De gebruikers maken verbinding met de server via remote desktop. De gebruikers zijn nooit allen tegelijkertijd ingelogd en zitten overal in het land verspreid. Maximaal aantal ingelogde gebruikers zijn 20 tegelijkertijd.

Wat ik heb aangeschaft zijn 3 x Client Access Licenses (5 user), in de veronderstelling dat dit TS CALs waren. Maar dit is blijkbaar niet zo. Ook hebben deze CALs enkel een tracking id ipv een licentie nr. Mijn softwareleverancier kan me niet vertellen hoe dat ik deze installeer en ook Microsoft activationlijn ook niet, daar werd ik doorverwezen naar de technische afdeling. Deze vertelde mij dat ik dus en CALs en TS CALs nodig heb. Ik had geen zin om de situatie nogmaals uit te leggen om te kijken of we elkaar 100% hadden begrepen. Daarom vraag ik jullie om raad.

Moet ik nu 24 x CALs hebben plus 20 x TS CALs, of is 20 x TS CALs voldoende?

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21
Je hebt CALs en TS CALs nodig. Het gaat niet om het aantal tegelijktijdige gebruikers, maar om het aantal gebruikers dat gebruik kan maken van de Terminal Server (bij mijn weten).
Je hebt dus 24 CALs en 24 TS CALs nodig.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Met Server 2008 kan je de cals nie tmeer importeren. Voor terminal services moet je nog wel een licenseserver hebben. En inderdaad voor elke user moet je zowel een ts als een gewone cal hebben :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

sanfranjake schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:29:
Met Server 2008 kan je de cals nie tmeer importeren. Voor terminal services moet je nog wel een licenseserver hebben. En inderdaad voor elke user moet je zowel een ts als een gewone cal hebben :)
Licentie server moet geen probleem zijn lijkt mij.

TS-CAL's kun je daar in voeren, hoe het zit met gewone CAL's weet ik niet, ik had altijd voldoende aan de Ingebouwde CAL's (=standaard meegeleverd) (Server 2008 standaard = 5 WinCAL's en bij enterprise = 25 WinCAL's)

Na mijn weten moet je de WinCAL's hebben, maar nergens invoeren, je moet ze dus kunnen aantonen bij Server 2008, meen ik.

Server 2003 kon je wel bij installatie (ook na installatie) het aantal aanpassen, bij server 2008 moet je het gewoon hebben. (correct me if i'm wrong)

Verwijderd

Topicstarter
Zowel een CAL als een TS CAL. Dat is dan best een tegenvaller. Dat dit bij 2003 ook al was, is voor mij nu ook nieuw.

Begrijp alleen niet waarom je dan wel meerdere useraccounts kan aanmaken, zonder enige opmerking te krijgen dat je strafbaar bezig bent, want in feite ben je dan dus wel strafbaar.

• tim427

tim427

Turbulence!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:27:
Zowel een CAL als een TS CAL. Dat is dan best een tegenvaller. Dat dit bij 2003 ook al was, is voor mij nu ook nieuw.

Begrijp alleen niet waarom je dan wel meerdere useraccounts kan aanmaken, zonder enige opmerking te krijgen dat je strafbaar bezig bent, want in feite ben je dan dus wel strafbaar.
Heb jij de EULA (=End User License Agrement) wel gelezen (tijdens installatie) ;)

Daar staan dat soort dingen in... Maar zover ik weet moet je nergens WinCAL's invoeren, alleen maar hebben...

TS CAL's moeten echter wel worden opgegeven...

Verwijderd

Topicstarter
Nee inderdaad, die heb ik niet gelezen. Is misschien toch eens handig om te doen. Ter info:
Q. What is the difference between a Windows Server 2008 license and a Windows Server 2008 CAL? Why do I need both?

A. The Windows Server 2008 license gives the license holder the right to create copies, store, and run the server software. The Windows Server 2008 CAL grants the right for a device or user to access the server software. The two-component license provides a low entry price and a way to pay for capacity used: the more devices or users accessing the server software, the greater the license fees or price. The model therefore offers license affordability to organizations of all sizes.

Q. When do I need to acquire a Windows Server 2008 CAL?

A. A Windows Server 2008 CAL is required when a user or device accesses or uses the Windows Server 2008 server software. However, if access is through the Internet and is anonymous (for example, when browsing a public Web site), a Windows Server CAL is not required. Also, if that user is an external user, another option is to acquire an External Connector license. See the Windows External Connector License section below for more detail. Further information is available at the External Connector License Overview.

Q. Are there any differences between the requirements for CALs in Windows Server 2003 versus Windows Server 2008?

A. No. The Windows Server CAL requirements are the same.

Q. What is the difference between a Windows Server CAL and a Terminal Services (TS) CAL?

A. A Windows Server CAL is required when a user or device is directly or indirectly accessing a Windows server. Additionally, if the user or device is accessing or using the terminal services functionality of Windows Server, a TS CAL is also required. As an exception to these rules, up to two users or devices may access the server software only for server administration purposes, without requiring either a TS CAL or Windows Server CAL.
Bron: http://www.microsoft.com/.../en/us/licensing-faq.aspx

Om het even compleet te maken. Ik ben geholpen. Bedankt voor jullie tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom even terug op het licentieverhaal van microsoft. Na dit topic te hebben geplaatst, heb ik nog even meerdere malen met microsoft gebeld.

Het vreemde van alles is, dat het antwoord op de vraag en situatie afhankelijk is van de medewerker die je aan de telefoon krijgt.

De een zegt:
Je hebt voor iedere gebruiker een CAL nodig. Wil je dat deze met rdp kan inloggen dan heb je hiervoor ook per gebruiker een TS-CAL nodig.

De ander zegt:
Je hebt voor iedere gebruiker een CAL nodig. TS-Cals zijn ervoor om te bepalen hoeveel gebruikers van die CALs kunnen inloggen met rdp.

Weer een ander zegt:
Je hebt hiervoor een SPLA nodig. Neem contact op met.....

De situatie dat onze server colocated staat en het doel (rdpverbinding maken voor een applicatie te starten) ervan, maakt de verwarring. Dit omdat de gebruikers die in de gebruikerslijst geen gebruikers zijn van ons bedrijf, maar gewoon externe gebruikers zijn en puur bedoeld voor rdp. Ze loggen ook niet in op een domein.

Jammer dat het niet ergens eenduidig is omschreven wat je nu precies nodig hebt voor een bepaalde situatie. Dit zouden ze toch makkelijk in een flowchart kunnen zetten?
Vandaag verder op zoek, naar een antwoord.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 16:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Om het nog verwarrender te maken: heb je ook als eens gekeken naar "external connector licenses"?

http://www.microsoft.com/.../external-connectors.aspx

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook naar gekeken, dat werd ook eens vermeld. Alleen een external connetor licentie is voor een onbekend aantal onbekende externe gebruikers. Wij hebben een bekend aantal bekende ‘externe’ gebruikers, dus dit is bij ons niet van toepassing.

• Diablo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het is niet zo heel erg ingewikkeld:

- Medewerkers: CAL's.
- Externe relaties, zoals klanten of leveranciers: indien deze geauthenticeerd worden (domein of lokaal): CAL's of External Connector license (afhankelijk van aantal, er is een break even punt).
- Hosted diensten aan derden: SPLA met SAL's indien er authenticatie plaatsvindt (SPLA benaming voor CAL's).

[ Voor 5% gewijzigd door Diablo op 26-01-2009 14:42 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Zoals ik kan lezen in je Topic Start en de rest van de berichten:

Iedere gebruik heeft een WinCAL nodig en een TS-CAL!!

Zou je terminal sessies aanbieden aan mensen die NIET in je bedrijf werken (bijv. aan externe berdijven (tegenbetaling)) DAN heb je SPLA nodig, aangezien je dan een Service Provider bent... Maar das een heel ander verhaal...

External Connector License gebruik je dus voor weer iets anders...

Wat jij wilt doen is voor je EIGEN personeel toch? Dus mensen die voor hetzelfde BEDRIJF werken?
Dan heb je dus WinCAL's nodig om verbinding te mogen maken, en TS-CAL's om ook nog via RDP een eigen bureaublad voor te schotelen...

Ga je dan ook nog eens Microsoft Office aanbieden, dan heb je daar ook apparte licenties nodig: namelijk Microsoft Office Open License (voorheen Volume License).

Zo is duidelijk toch :P?

Verwijderd

Topicstarter
De 45 gebruikers werken niet binnen ons bedrijf. Dus het is geen personeel van ons, maar het zijn klanten. Eigenlijk hebben we diverse klanten waarbinnen meerdere gebruikersaccounts bij ons bekend zijn, deze moeten dus kunnen inloggen via rdp. Ze maken gebruik van ons eigen softwarepakket.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan bied je dus een dienst aan en moet je SPLA gaan gebruiken. http://www.microsoft.com/...rs/licensing/default.mspx

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Diablo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het lijkt er op dat je een hosted dienst aanbiedt en dan heb je inderdaad een SPLA nodig. Hiervoor kun je contact opnemen met Insight of Sequint. SPLA is overigens best een aantrekkelijke manier om Microsoft licenties af te nemen. Je rapporteert maandelijks achteraf en betaalt alleen wat je daadwerkelijk gebruikt, geen investeringen vooraf dus.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
niet iedereen kan SPLA aanbieden, voor zover ik weet dien je dan wel een bepaalde MS status te hebben (certified partner met een bepaald examen... nummer even kwijt :P )

edit: aha hier dus

http://www.microsoft.com/...ders/licensing/howto.mspx

eisen zijn dus aangepast :)

[ Voor 26% gewijzigd door Zwelgje op 26-01-2009 21:23 ]

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1