Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Melding als share (c$) via netwerk benaderd wordt.

Pagina: 1
Acties:

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 09:48
Op mijn werk zijn door systeembeheer standaard alle partities volledig geshared als c$ en d$ etc.
Dat is vaak erg handig (dus ik wil het NIET uitzetten) maar ik wil niet dat iemand zonder dat ik het door heb mijn disk benaderd.
Ik ben op zoek naar een programma'tje dat een melding geeft/logt zodra iemand over het netwerk mijn schijf benaderd. Bijv. wie/hoe laat/vanaf welke computer etc.
Bestaat er zo iets?

Ik heb al gegoogled op alert+access+share+c$ etc maar zonder resultaat.

Edit:
Sorry... ik wil de shares juist NIET uitzetten maar ik wil een melding.

[ Voor 8% gewijzigd door youngster op 19-01-2009 16:07 ]

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
youngster schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:28:
Op mijn werk zijn door systeembeheer standaard alle partities volledig geshared als c$ en d$ etc.
Dat is vaak erg handig (dus ik wil het uitzetten) maar ik wil niet dat iemand zonder dat ik het door heb mijn disk benaderd.
Ik ben op zoek naar een programma'tje dat een melding geeft/logt zodra iemand over het netwerk mijn schijf benaderd. Bijv. wie/hoe laat/vanaf welke computer etc.
Bestaat er zo iets?

Ik heb al gegoogled op alert+access+share+c$ etc maar zonder resultaat.
Wellicht kun je hier iets mee? Kan het zelf niet testen omdat mijn PC helemaal dicht getimmerd is :/

http://support.microsoft.com/kb/310399

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 09:48
Thanks bak meel, dit komt al aardig in de richting maar het liefst krijg ik een soort pop up zodra iemand mijn computer benadert.

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Je zou een VB scriptje kunnen maken wat je om de 5 minuten scheduled. Die laat je gewoon het eventlog doorlopen en zodra deze een melding tegenkomt die voldoet aan enkele voorwaarden laat je hier die message box genereren?

Kweenie of je een beetje thuis bent in VBS maar dat is vrij gemakkelijk te maken. Paar uurtjes knutselen voor de hobby IT-er.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of je installeert een personal firewall die meldingen geeft op het moment dat er via windows filesharing een poging tot verbinding word gepleegd.

offtopic:
Wel apart dat werknemers admin rechten hebben op elkaars systemen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54

SambalBij

We're all MAD here

Denk dat je wel wat voor elkaar kunt krijgen middels audit logging (eventlog melding in het security log bij access) in combinatie met event triggers.
Voor win2003 en xp is er schijnbaar een tool eventtriggers.exe (in dosbox) om dat te configgen, en met vista/2008 moet het via de task scheduler naar ik begrijp..
(Weet van het bestaan, maar geen praktijk ervaring mee :P - maar misschien kun je er wat mee)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

youngster schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:28:
Dat heeft niets met je systeembeheerder te maken, dat is standaard bij Windows :)
Dat is vaak erg handig (dus ik wil het NIET uitzetten) maar ik wil niet dat iemand zonder dat ik het door heb mijn disk benaderd.
Alleen met admin rechten zul je op die share kunnen komen. dus ofwel een domain administrattor (als de PC in een domain hangt) ofwel de local administrator.
Bestaat er zo iets?
Auditing aanzetten op je PC.

Move NT > WC

Tijd voor een nieuwe sig..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou er gewoon voor zorgen dat systeembeheer een werkende oplossing bedenkt, want buiten hen om allemaal tooltjes installeren wordt niemand vrolijk van.

Verder kan je de adminshares gewoon uitzetten, in Vista is het al wat moeilijker gemaakt omdat je dan als localadmin standaard niet meer bij de $-shares kan. Welk OS gebruik je?

offtopic:
Koffie: WOS is ooit wel opgesplitst maar dat betekent niet dat de afkorting op een toilet slaat hoor :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53
Je moet het wel af en toe checken maar je zou via uitvoeren-> mmc een module kunnen toevoegen zodat je kunt zien wie verbinding met je heeft.

In vista heet hij "Gedeelde mappen" in Xp vast ook, voordeel dat je het niet hoeft te installeren

[ Voor 10% gewijzigd door Evos op 19-01-2009 23:38 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je kan programmeren kan je er natuurlijk ook een mooi gadget voor maken in de Vista sidebar :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1