Toon posts:

Abit K7TA met 1,2Ghz Athlon problems

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,
Gister een Abit K7TA met 1,2GHZ athlon gekocht met een 128MB PC-133 staafje.

Maar na een ontieglijk lange win98 installatie ben ik er totaal niet beter op geworden.. Performance zuigt zwaar!!!
Ik heb al mijn hardware los gehad en er weer in, en heb maar 1x de juiste snelheid gevonden.. En dat was toen ik mijn PC-100mhz staafje erin douwde.. ineens een whopping 4700 3DMark score.. met de PC-133mhz is 3DMark niet eens op te starten.. en het is uberhaupt al een wonder dat ik op GoT kan komen.. (veel geduld is de keyword). Er is duidelijk dikke shit aan de hand dus.
Wat is hier in godsnaam aan de hand?
Zover ik kan zien staat er niks raars in de bios.. Maakt ook niet uit of ik 9x133Mhz of 12x100mhz selecteer in de softmenu.

Hardware:
AMD 1,2Ghz
Abit k7ta
PC-133 geheugen
Geforce 256 (asus v6600)
Soundblaster live platinum
3Com netwerk kaartje.

Iemand een idee?
Ik draai win98 (geen second edition).
Alhoewel os niks uitmaakt denk ik..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hier uiteraard over een abit kt7-a... foutje, bedankt! toch wat minder bier moeten drinken gisteravond :)

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Na een reboot is de performance ook op de 100mhz ram ineens terug bij af.. Ligt dus ook niet aan het geheugen...

Is dit performance probleempje misschien related aan de 250watt powersupply?? Iemand ervaring hiermee?

Als ik me goed herinner had ik inderdaad 3 hardeschijven van mijn 5 in totaal de power ervan gehaald, is dit toeval of zijn dit echt powershortage verschijnselen???

Verwijderd

yesss die 250 watt voeding, ik had t zelfde probleem met een 1.2Ghz ook een abit kt7-a mb, kreeg rare geluiden van harde schijf,
en werkte niet met meer dan 2 pci kaarten, heb een 400 watt voeding gekocht, nu is alles ok met 5 pci kaarten.

• yoki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 23:06
Nee, het hoeft niet beslist te liggen aan het aantal Watt. AMD adviseerd een aantal voedingen om er zeker van te zijn dat ze probleemloos werken met moederborden en cpu's. Daar zitten ook een aantal 250 Watters bij zoals van A-Open.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien niet aan het aantal watt, maar het zou dus best wel eens de symptomen kunnen zijn van de voeding dus??

Ik had er namelijk eigenlijk wel bij moeten vertellen dat ik er 4 harde schijven een brander en een dvd speler ook al op aangesloten heb...
Plus dan die geforce, sblive, promise kaart...

Ben zelf nu eigenlijk ook van overtuigd dat het wel aan mijn voeding moet liggen..
Ik ga vanavond proberen om op 1 hardeschijf en alleen mijn videokaart te booten...

Die ene keer dat ie wel op normale snelheid draaide had ik ook volgens mij van een harde schijf de power gedisconnect, maar dat weet ik dus niet meer zeker, omdat ik wel 10000 dingen heb geprobeerd...

We zullen vanavond wel zien..

Tnx!

Verwijderd

mijn 250 watt was ook amd certified.
2 hardeschijven 2 cd-drives en 5 pci kaarten trok ie niet.

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Het zou je voeding kunnen zijn, maar waar je ook naar moet kijken zijn de instellingen van je BIOS, daar haalde ik zo'n kleine 10% snelheidswinst uit. Op de site van Abit staan goeie links naar BIOS-sites.

Suc6, Bug :)

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
alleen die 10% zou nog niet genoeg moeten zijn, ben ik bang... Denk toch niet dat het mijn bios instellingen zijn..
Heb nou namelijk al wat performance winst door mijn bios gehaald, maar nog steeds te onvergetelijk traag...
Als ik vanavond thuis ben ga ik meteen proberen al mijn pci en hardeschijven+cdroms eraf te gooien en alleen maar te booten met mijn videokaart en 1 hardeschijf.. hopen dat dat het is..

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:17

lambi80

zucht....

Ik zou zeker voor een 300W kwaliteitsvoeding gaan, bv Enermax. Die 1,2 Ghz T-bird met een Geforce 256 gebruiken meer stroom dan je lief is. Vooral de Geforce 256 staat bekend om zijn ongekende behoefte aan Ampères.

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteravond dus weer de hele avond lopen pielen en nope, het was niet de voeding.. heb namelijk via mijn werk een 300 watt voeding geregeld (uit een Dell server hehehe) en erin gezet, maar nog steeds dezelfde symptomen... Een Windows98se installatie van 2 uur lijkt mij niet normaal dacht ik zo..
Heb ook andere hardeschijven geprobeerd en zo kaal mogelijk.. (alleen geforce 256 en 1 hdd) maar zelfs dan is het dus mega traag...
Bij de windows2000 installatie zag het er wat hoopvoller uit, en inderdaad was ietsjes sneller, maar nog steeds te onacceptabel traag vergeleken met mijn oude PIII-600...

Heb dus maar 1 conclusie, of mijn mobo of mijn processor is defect...
Lijkt wel of de PCI bus naar de filistijnen is aangezien de installatie de meeste moeite heeft met hardware detecteren...
Wat helemaal raar is is dat zeg maar het eerste installatie stuk (dus alleen maar het kopieeren van windows98se naar de hdd) nog snel gaat... beeldopbouw van de windows is normaal en de kopieer aktie is redelijk snel... Maar als ie dan reboot en de hardware detectie begint, is alles zo traag als dikke stront... Beeldopbouw is alsof ik op een 8086 windows98se aan het installeren ben.. zeeeeeeer strange..

Ik ga maar bellen met de winkel en een nieuwe mobo en proc eisen... Ik kan niks meer verzinnen.
Pagina: 1