Magnetische schroevendraaier gevaarlijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-03 16:53
Na een intensieve forum search kon ik maar niet op het antwoord komen; ik weet dat je bij de bouw van een systeem goed op moet passen dat je niet statisch geladen bent, en dat je niet met je vette klauwen aan de printplaten moet zitten, nou vroeg ik me ook af of het link is om schroevendraaiers te gebruiken met zo'n magnetisch kopje, waarmee je dus makkelijk schroefjes vast kan houden.

Is het riskant om met zo'n schroevendraaier te werken in de buurt van harde schijven, condensatoren en chips?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ja

en ik spreek uit ervaring, al doet checkdisk vrijwel alles restoren, maar het is niet aan te raden :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
tot nu toe is er bij mij niks fout gegaan, al denk ik niet dat het slim is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Sure?

Ik bedoel: chips en condensatoren hebben geen last van het magnetische veld en volgens mij is de casing van een HDD voldoende om het magnetische veld te verzwakken zodat het geen schade veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

De motor van de harddisk maakt zelf ook gebruik van magneten, hetzelfde geldt voor alle fans in de pc. Magnetisme is dus altijd aanwezig in een computerkast.
Ik ben juist altijd voor dit soort schroevedraaiers, als je een schroefje laat vallen kan je het er gemakkelijk en voorzichtig weer uitvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Dat magnetisch veld is zo klein dat er helemaal niks kan gebeuren.

Je hebt vast nog nooit een HDD opengesloopt?

In een HDD zitten namelijk ook magneten, en die zijn zeker 10x zo sterk als dat magnetische kopje van je schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 14065 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:52:
Sure?

Ik bedoel: chips en condensatoren hebben geen last van het magnetische veld en volgens mij is de casing van een HDD voldoende om het magnetische veld te verzwakken zodat het geen schade veroorzaakt.
Ik heb nooit problemen gehad met een harde schijf, behalve de keren dat ik een magnetische schroevendraaier gebruikte. Nu is dat niet zaligmakend, maar ik zou iig niet de proef op de som nemen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 12:12
Nee, waarom denk je dat? Meeste schroevendraaiers zijn net magnetisch genoeg om een schroefje vast te houden, op een centimeter afstand merk je er al bijna niks meer van. Je wilt niet weten wat voor een mangneten in de schijven zelf zitten, hoewel dat veld statisch is tov de platters dus misschien wat minder gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
Hmm en wat is de invloed op bijvoorbeeld geheugen? Of heeft dat alleen maar last van statische electriciteit.

Edit: In schijven zelf zitten idd gigantische magneten :P

@ hieronder: Verkapte ik-heb-Comptia A+-post :+ :*

[ Voor 34% gewijzigd door Noxious op 19-01-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nee, dit moest ik zelfs leren voor mijn Comptia A+ diploma :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
Die magneten in een HD zijn echt ongelooflijk sterk.
Als je die tegen je magnetische schroeverdraaier plakt, krijg je ze nooit meer van elkaar. :P
Die schroevendraaier kan dus echt nooit kwaad doen aan je HD :)

@Hooglander1: Ik weet niet hoe je bepaald hebt dat het aan de schroevendraaier lag, maar ik betwijfel het echt eerlijkgezegd :)
Noxious schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:55:
[...]

@ hieronder: Verkapte ik-heb-Comptia A+-post :+ :*
Hij zegt toch helemaal niet dat hij zijn diploma gehaald heeft? :+

[ Voor 26% gewijzigd door Fire69 op 19-01-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Zoals hierboven al gezegd: een magnetische schroevendraaier vormt 0.0 meer gevaar voor je pc dan een gewone schroevendraaier. Het enige component dat je met huis-tuin en keukenmagneten kon verknoeien waren die floppies van vroeger

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Ik zou er van maken, "Zolang die schroevendraaier niet hetzelfde magnetische veld als een MRI weet te produceren, is er niets aan het handje".

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

kan totaal geen kwaad ;)

het magnetisch veld dat een HDD uitzend als ze draait is peanuts tov je magnetische schroevendraaier.

Ooit al eens een HDD opengedaan ?
als je eer kapotte hebt zeker eens doen en dan het beugeltje dat rond de arm zit losmaken, dat zijn pas magneten, je krijgt ze nog amper van elkaar.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 17:29
Een harde schijf heeft naar mijn weten rare-earth magneten. Deze zijn inderdaad extreem sterk en als ze klein zijn (ik heb nooit een harde schijf opengemaakt) is het inderdaad nagelbrekend werk om deze van elkaar te krijgen. Dergelijke magneten kun je ook wel los kopen, mocht je dat willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
Brasher schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:56:
Een harde schijf heeft naar mijn weten rare-earth magneten. Deze zijn inderdaad extreem sterk en als ze klein zijn (ik heb nooit een harde schijf opengemaakt) is het inderdaad nagelbrekend werk om deze van elkaar te krijgen. Dergelijke magneten kun je ook wel los kopen, mocht je dat willen :P
Om je een indruk te geven:
Afbeeldingslocatie: http://www.computer-hardware-explained.com/images/hard-drive-magnet.jpg

Deze magneten zijn zo sterk dat ik m'n vinger er niet tussen wil steken. Met 2 handen er tussen zoals op de foto is het goed te doen maar een aan iedere kant van je hand (handpalm en rug) geeft al een heel onprettig gevoel :P

Meer info / uitleg / plaatjes hier:
http://www.computer-hardw...m/hard-drive-magnets.html

[ Voor 6% gewijzigd door Noxious op 19-01-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hooglander1 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:54:
[...]

Ik heb nooit problemen gehad met een harde schijf, behalve de keren dat ik een magnetische schroevendraaier gebruikte. Nu is dat niet zaligmakend, maar ik zou iig niet de proef op de som nemen.
Ik ben nog nooit naaste familieleden kwijtgeraakt, behalve de keren dat ik naar Praag reisde. De ene keer is mijn grootmoeder overleden, de andere keer mijn moeder. Nu is dat niet zaligmakend, maar ik zou niet naar Praag reizen als je naasten je lief zijn... :o

De constatering is (helaas) waar. De redenering is exact hetzelfde als de jouwe, de conclusie even ontcecht :z

Je ziet een correlatie en neemt gelijk een oorzakelijk verband aan. Dat mag je niet zomaar doen. Zo'n verband mag je pas aannemen als je het getest hebt. Dat kun je in dit geval gelukkig wat makkelijker doen dan een reis naar Praag. Pak een oude HDD waar geen kritieke data op staat maar waarvan je weet dat het goed werkt. Schroef dat meermaals los en vast met een gemagnetiseerde schroevendraaier.

Als je dat een paar keer doet en iedere keer is het raak, dan mag je zo'n conclusie beginnen trekken. Maar ik gok dat de rest van ons bij elkaar een wat grotere sample size hebben die zegt dat er geen enkel probleem is en dat de magneetvelden van zo'n schroevendraaier volstrekt in het niet vallen bij de rest van de onderdelen van een HDD. Bovendien vormt de HDD een kooi van Faraday, waardoor je de inhoud toch niet kunt raken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 16-04 23:54
Hmmm, nu ik erover na denk.... ik denk dat een magneet die sterk genoeg is om door de buitenkant heen de schijf te 'wissen' ook sterk genoeg is om die schijf fysiek te vervormen....

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

kalizec schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:44:
Hmmm, nu ik erover na denk.... ik denk dat een magneet die sterk genoeg is om door de buitenkant heen de schijf te 'wissen' ook sterk genoeg is om die schijf fysiek te vervormen....
zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, de schrijfkoppen die de data op de schijf zetten wekken zeer hoge magnetische velden op om het sectortje ofwel een noord ofwel een zuidpool te geven. dus als je dat wil gaan ompolen moet je al een redelijk sterke magneet hebben :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1