Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Ik heb een fotoboek laten afdrukken, waarbij ik zelf de PDF heb aangeleverd. Mijn scherm is gecalibreerd en ik heb alle plaatjes in Adobe RGB toegevoegd (incl. kleurprofielen). Nu is het fotoboek afgedrukt en de meeste kleuren kloppen wel, maar blauw is gewoon paars geworden.

Nu weet ik dat CMYK een wat minder breed kleurenpalet heeft als Adobe RGB (linkje). Vooral diepblauw is vaak een probleem, maar ik heb toch ook wel eens foto's gezien waar het diepblauw een stuk beter was dan in mijn album.

Bij een "Proof Colors" in Photoshop (Working CMYK gekozen) zie ik wel dat de kleuren iets paarser worden, maar niet zo extreem als op de afdruk. Nu las ik hier een item dat de formule van RGB naar CMYK de waardes voor blauw te paars laat worden. Wil je blauw toch nog een beetje blauw laten lijken, dan moet je dit aanpassen.

Zou het een oplossing zijn om in Photoshop alle plaatjes naar CMYK te converteren, zodat ik meer controle heb over de RGB naar CMYK vertaling? Helaas heb ik niet de beschikking over een kleurprofiel, dus dan is het weer gokken of het goed wordt.

Ik zou wellicht een afdrukcentrale kunnen zoeken die met kleurprofielen werkt (zoals Profotonet), maar die bieden vaak niet aan wat ik wil. Maar een prachtig fotoboek met paarse luchten is ook niet alles. Heeft iemand hierin een advies?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Zou ten eerste contact opnemen met het bedrijf waar je hem hebt laten afdrukken..
Als ze 'n beetje coulant zouden zijn, drukken ze nog 'n versie voor je af, want dit is natuurlijk niet relaxed..

(inhoudelijke commentaar over afdrukcentrales / kleurprofielen en dergelijke heb ik niet)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
CLB schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:34:
Zou ten eerste contact opnemen met het bedrijf waar je hem hebt laten afdrukken. Als ze 'n beetje coulant zouden zijn, drukken ze nog 'n versie voor je af, want dit is natuurlijk niet relaxed..
Het probleem is een beetje dat ik zelf een PDF heb aangeleverd en dus buiten het reguliere proces (uploaden met hun software) ben gegaan. Dat gaat een beetje op eigen risico, dus een beetje eigen risico voor mij kan ik me wel voorstellen.

Ik heb natuurlijk contact opgenomen met de afdrukcentrale, maar ik zou graag nog wat meer achtergrondinformatie hebben. Ik verwacht een standaardreactie (beperktere kleuren, zelf PDF aangeleverd, ...). Ik ben geen volledige noob op gebied van colormanagement, maar zeker geen expert. Er is dus ook best een kans dat ik wat fout gedaan heb. Ik wil niet graag met een kluitje in het riet worden gestuurd...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik realiseer mij net dat ik de PDF als AdobeRGB heb aangeleverd. De PDF bevat profielinformatie, maar als dit niet meegenomen wordt en het bestand wordt als sRGB afgedrukt dan krijg je ook van die paarse luchten. Dat lijkt me eigenlijk meer voor de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 20:55
sowieso hoor je drukwerk eigenlijk CMYK aan te leveren...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik wil best CMYK aanleveren, maar dan wil ik ook graag een kleurenprofiel van de afdrukcentrale. Helaas accepteren ze alleen werk dat aangeleverd wordt in RGB. Het is ook geen afdrukcentrale die gericht is op professionals, dus ik kan me de keuze voor RGB wel voorstellen. Het gros levert zonder profiel of met sRGB aan natuurlijk.

De drukker gaat ook even kijken of er wat mis is. Hopelijk krijgen we het probleem boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:45
Als je (Adobe) RGB klakkeloos omzet naar bijv. SWOP of Euroscale CMYK worden de blauw tinten inderdaad erg paars. Zolang de drukker geen CMYK accepteert en zelf de conversie niet goed in handen heeft, blijf je dat probleem houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik vind het eigenlijk erg vreemd dat ze geen CMYK accepteren, ze zijn ten slotte drukker 8)7

Maar BugBoy, ben je er eigenlijk al uit met de drukker? Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak en respons van hen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
PageFault:Zolang de drukker geen CMYK accepteert en zelf de conversie niet goed in handen heeft, blijf je dat probleem houden.
Exactly my thoughts :)
Dit kan op een aantal manieren en ik gok dat ze voor de makkelijkste en/of snelste manier hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:45
Omdat LAB niet lineair is in hue (kleur) met name in het blauw-paarse gebied, gaat de conversie naar CMYK bij de meeste tools de mist in. Je krijgt het ook als je keurig je ontwerp maakt in CMYK en probeert af te drukken naar je HP inkjetje thuis. Dat zijn ook RGB printers, niet qua inkt, maar de workflow loopt in windows door het RGB GDI pad heen :(

Druk je fotoboekje es af op bijv. albumprinter of zo, die hebben een RGB proces (fotografisch of dye sub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Adobe RGB geeft vaker hoofdpijn dan dat je er gemak van hebt.
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
Pagina: 1