Upgrade van RAM en HD van Dell C640 zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• killerturtle
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik heb een oudere Dell C640 laptop gekregen. Het betreft een P4 2.0 mhz met 256 MB DDR333 SODIMM geheugen. Ik heb Xubuntu hierop draaiend gekregen. Echter, er is enorm veel disk activiteit als ie eenmaal opgestart is en je bv firefox of thunderbird opstart. Voor de rest werkt alles, alleen erg langzaam.

Was dus er over aan het nadenken:
1. Het geheugen naar 1GB te upgraden (dit is is max. wat door moederbord wordt ondersteund.)
2. Andere Harddisk erin.

V.w.b. punt 2: Welke HD zouden jullie mij adviseren? Heeft het zin om een 7200 disk erin te zetten? Merk ik het verschil met een 5400 disk?

Alvast dank voor de hulp!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Het geheugen upgraden heeft zeker zin en kost heel weinig. Dat zou ik wel doen.

Als je een andere harde schijf wilt plaatsen om de swap-file te versnellen, dan zou ik het niet doen. Als je meer ruimte wilt, dan is het wel aan te raden. Tegenwoordig zijn er snelle 5400 toeren harde schijven die bijna niet meer onderdoen aan 7200 toeren harde schijven. Wil je perse de snelheid, dan zou ik voor 7200 gaan. Maar 5400 toeren zijn goedkoper en waarschijnlijk merk je het verschil bijna niet. Dat lijkt me een betere keuze.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:59
Een geheugen update helpt altijd wel met de snelheid mee. Je zou ook nog Damn Small Linux kunnen gaan draaien (tip: google!), die heeft echt bijna niks nodig om vlot te kunnen draaien (een oude intel pentium I en 64/128mb is voldoende bijv). Anders moet je overwegen of je nog wel geld wilt stoppen in zo'n laptop.. Kan me herinneren dat DDR geheugen nou niet bepaald goedkoop was...

Mocht je de HDD willen vervangen kun je beter gewoon voor een 5400 rpm gaan. De rest van je laptop bottleneckt een snellere schijf toch maar ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Wackoz op 19-01-2009 12:13 ]

één is geen, twee is één

• killerturtle
Thx voor de snelle replies!

Ik heb idd DSL geprobeerd, werkt prima. Omdat ik Ubuntu gewend was leek Xubuntu een aardige keuze. Heb inmiddels ook E17 GUI draaien, deze is ook erg resourcegebruik vriendelijk!

Ik weet niet wat voor een harddisk er nu inzit, tis wel een oude aan het geluid te horen!

Geheugen upgrade ga ik dus zeker doen. Nog een vraagje hierover:

- Kan ik in deze laptop ook SODIMM 533/200PINS geheugen repen stoppen? Gaat dat werken?

Deze kosten nieuw namelijks slechts 9 euro!

Nieuwe repen SODIMM 333/200PINS kosten 14 euro nieuw.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

'SODIMM 533' is DDR2 en 'SODIMM 333' is DDR1. Zo te zien heb je dus DDR1 SODIMM nodig. Beide zijn overigens 200pins. Dus daar zie je geen verschil aan. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• killerturtle
ok, maar mijn vraag is: werkt DDR2 geheugen wanneer ik dit zou plaatsen?
als het werkt zou dat leuk zijn, is goedkoper. Ik snap dit ik uiteraard een max snelheid van 333 zal halen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
killerturtle schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:33:
ok, maar mijn vraag is: werkt DDR2 geheugen wanneer ik dit zou plaatsen?
als het werkt zou dat leuk zijn, is goedkoper. Ik snap dit ik uiteraard een max snelheid van 333 zal halen.
Nee, DDR2 en DDR1 zijn niet uitwisselbaar. Blijf dus bij DDR1 !

https://discord.com/invite/tweakers

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Cyphax

Moderator LNX
Voor wat betreft de HD: ik heb dezelfde situatie een beetje gehad in m'n C610. Die had een 30GB HD en daar heb ik een 120GB Travelstar in gezet, die kwamen het best uit een test. Het is een 5400RPM schijfje, ze zijn er ook in 7200 maar die worden warmer, verbruiken wat meer en maken iets meer geluid over het algemeen dacht ik.

Saved by the buoyancy of citrus

• killerturtle
heb net ontdekt dat als ik bios update naar versie A10, dat het beestje 2gb geheugen aan kan!
Helaas wel duurder (:

Denk dat dus 2gb geheugen erin gezet wordt en eventueel later nieuwe HD :)
Pagina: 1