Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welk component is dit? antw: Thermofuse

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
edit: Het component is geïdentificeerd, het ging om een Thermofuse (temperatuurafhankelijke zekering).

Ik ben een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging aan het bekijken en vind hierin een electronisch component dat ik niet herken.

Het gaat om een wit kunststof balkje met twee polen aan een van de korte zijden. De tekst die erop gedrukt staat is:
code:
1
2
3
4
S-125
130*C
AC 250V .5A.
0709

Op de bovenste korte zijde is slecht leesbaar de tekst "WTC" in de behuizing gegoten.
Zie ook de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/419569/identificatie_component.jpg

Ik heb reeds Google (text en image) search gebruikt, wikipedia afgestruind en de GoT search gebruikt. Het probleem is dat de specs (Spanning, Stroom, temperatuur) veel voorkomen en dat de overige tekst (S-125 en 0709) weinig oplevert.

Ik hoop dat iemand dit component herkent want ik zou niet weten hoe ik zonder verdere info het soort component zou kunnen achterhalen.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2009 15:26 . Reden: Component geidentificeerd ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 20:10
Thermofuse van 130 ºC.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dat was erg snel :D Ik heb nu op Wikipedia gevonden wat het component doet, en dat klinkt erg logisch in een overspanningsbeveliging.
Thermal fuses

A "thermal fuse" is often found in consumer equipment such as coffee makers or hair dryers or transformers powering small consumer electronics devices. They contain a fusible, temperature-sensitive alloy which holds a spring contact mechanism normally closed. When the surrounding temperature gets too high, the alloy melts and allows the spring contact mechanism to break the circuit. The device can be used to prevent a fire in a hair dryer for example, by cutting off the power supply to the heater elements when the air flow is interrupted (e.g. the blower motor stops or the air intake becomes accidentally blocked). Thermal fuses are a 'one shot', non-resettable device which must be replaced once they have been activated.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 10:40 . Reden: Wikipedia link toegevoegd ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 10:29:
edit: Het component is geïdentificeerd, het ging om een Thermofuse (temperatuurafhankelijke zekering). Wellicht kan de topictitel gewijzigd worden zodat de componentnaam daarin voorkomt?
Done :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Mag ik dan vragen wat dat ding aan de linkerkant is :P ?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
ThinkPadd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:04:
Mag ik dan vragen wat dat ding aan de linkerkant is :P ?
Condensator? 2 Platen met dielektrisch materiaal er tussen...

Verwijderd

timcooijmans schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:09:
[...]

Condensator? 2 Platen met dielektrisch materiaal er tussen...
kan ook een diode zijn, wordt ook gemaakt in zo'n behuizingen

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Component links is een varistor, die doorslaat bij overspanning ;)

Wikipedia: Varistor

[ Voor 23% gewijzigd door keur0000 op 19-01-2009 15:19 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Het lijkt me eerder een spark-gap (vonkbrug), dat zijn simpelweg 2 contacten op een vaste afstand van elkaar, bij een bepaalde spanning zal er een vonk overslaan (en worden de verdere componenten beschermd tegen overspanning).
Een varistor (ziet er uit zoals die bruine schijf achteraan, maar dat kan evengoed een multifuse zijn) zal een meer lineair gedrag hebben, zal minder hoge stromen aankunnen dan een spark-gap maar zal daarentegen bij lagere spanningen kunnen doorslaan en sneller reageren.
Qua toepassing zal een spark-gap eerder voor een bliksembeveiliging gebruikt worden (ruwweg de grote piek weghalen), terwijl een varistor een fijnere beveiliging zal geven tegen lichtere overspanningen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van dat component links het serienummer achterhaald, het werd een "surge arrestor" genoemd. Het is onderdeel van de overspanningsbeveiliging van een stekkerdoos. Verdere details weet ik ook niet, maar zo te zien hebben de mensen hierboven al duidelijkere informatie verstrekt :)

Er zitten nog twee andere varistors (MOV's) in de schakeling (je ziet er een op de foto, het lichtbruine component), dus wellicht is het eerder zo'n 'spark-gap'. Of is het niet vreemd om meerdere varistors na elkaar te plaatsen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2009 15:25 . Reden: toevoeging over de spark-gap ]

Pagina: 1