[HDD] Samsung 750GB GP "zoemt"

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 21:56
Ik ben een tijdje in het bezit van een Samsung 750GB Green Power harde schijf, en nu ik overgestapt ben naar een ander systeem (met Vista), heeft deze erg veel last van "zoemen". Op allerlei momenten dan maak de schijf een korte luide zoem, waarna je hem vaak hoort opspinnen. Ook heeft de schijf erg veel last van dat deze "slaapt". Vaak gebeurt het dan bij activiteit dat je de schijf hoort opstarten (zo klinkt het), en dan pas reageert het systeem weer.

Al met al erg vervelend, en met windows XP had ik hier nooit last van (terugstappen is de laatste optie).
Indexering staat uitgeschakeld, ik heb iets gelezen over het op nonactief zetten van de zoek-armen en hoe je dat op kan lossen (wdidle3.exe). Dat heb ik gedaan, en het lijkt wat te helpen, maar echt veel schiet het niet op.

Het gevolg is dat mijn systeem er zelf ook soms zeer traag oor wordt.

Mijn setup:
OCZ Core SSD 32GB (met Vista)
Samsung met data
Asus M3N78 Pro
2 GB kingston geheugen
Amd 4850+

Mijn vermoeden is dat het erop lijkt dat de Samsung telkens slaapt en telkens weer uit zijn slaap wordt gewekt, wat dus voor vertraging zorgt.

vrede in rust

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Ik denk dat je al een heel eind in de juiste richting zit. Kijk eens naar de energiebeheer opties?

• Nas T
Fauna schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:48:
Ik denk dat je al een heel eind in de juiste richting zit. Kijk eens naar de energiebeheer opties?
Daar had ik ook al eerder gekeken, maar nu nogmaals gedaan. Slaapstand van de harde schijven wordt niet ingeschakeld.

vrede in rust

• Nas T
Even een schopje:
Het zoemen is minder, maar bestaat nog steeds. Het zou kunnen zitten in "intelliparc", deze techniek parkeert de kop in een veilige positie voor risicovermindering en energiebesparing.
Het zoemen wordt gevolgd door een "opstartend" geluid: Je hoort een licht zoem die iets in sterkte toeneemt en constant blijft. Als ie constant blijft dan reageert de activiteit weer waar ik mee bezig was.

Maar het blijft vervelend. En onnodig, lijkt me.

vrede in rust