• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11 11:17
Hoi medetweakers :)

Ik twijfel een beetje over het subforum, maar ik vermoed dat jullie me er het meeste over kunnen vertellen. Uiteraard heb ik het een en ander uitgezocht maar ik kan niet echt een antwoord vinden helaas.

Een paar weken geleden ben ik verhuisd naar een appartement. Het coaxsignaal hier is een afsplitsing van het signaal wat bij de buren als AOP (Abonnee Overname Punt) uit de grond komt. Dat is een studentenhuis, waar dit eigenlijk bij hoort. Ik heb dus geen eigen AOP, wat dat betreft. Nou was ik voor mijn verhuizing altijd klant bij Ziggo, en heb dus mijn abo mee laten verhuizen. Echter geeft mijn modem nu aan dat de signaalsterkte onvoldoende is. Aangezien het signaal van de buren over een stuk of 6 kamers verdeeld wordt (en één van die kabels naar mijn apartement loopt) is dat natuurlijk niet zo vreemd. Mijn TV-/Radiosignaal is overigens wel oké. Nou ligt er een UTP kabel vanaf hun router deze kant op, dus ik kan als het echt niet anders kan wel internetten via hun ADSL-verbinding, maar ideaal vind ik het niet. Nou zou ik dus, indien mogelijk, mijn coaxsignaal willen versterken voordat het in mijn signaalverdeler terecht komt. Ik snap dat je idealiter een versterker zo dicht mogelijk bij het AOP installeert, maar dat is hierbij helaas geen optie.
Ik heb nog een coaxversterker, maar ben dus benieuwd of het zin heeft om deze aan te sluiten (en of het überhaupt gaat werken). Dan zou ik gewoon even een stekkertje aan de kabel vrotten die hier uit de muur komt, zodat ik het signaal door die versterker kan leiden voordat het signaal gesplitst wordt. Heeft dit zin? Zijn er andere opties? Ziggo is verantwoordelijk tot het AOP, dus zij hebben er verder weinig mee te maken. Ik kan moeilijk gaan doen bij mijn verhuurder maar ik geloof niet dat dat heel veel zin heeft :P

Een optie zou natuurlijk zijn om mijn modem bij hun in de meterkast te leggen en dan een UTP kabel naar mijn hok te trekken, maar dit is behalve erg omslachtig ook niet echt ideaal. Immers kunnen zij dan vrij simpel misbruik maken van mijn verbinding, en kan ik niet bij mijn modem als dat eens nodig is. Tenzij er iemand thuis is kan ik immers niet in hun (en helaas ook deels mijn) meterkast.

Mijn dank is vanzelfsprekend groot!

Leave only footprints, take only memories

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het probleem met een vertsreker is je retoursingaal. daar moet je versterker geschikt voor zijn en ten tweede moet er ook nog kaas te maken zijn van het singaal wat er dan nog over is

ik zie maar 2 mogelijk heden

1) dat ding daar in de kast zetten
2) een splitter in de meterkast zetten die kast zetten en een aparte coax trekken,
(met eventueel je ouder versterker daar om de rest te matsen met een beter singaal)

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt idd een versterker nodig die een retoursignaal aan kan :)
Dan stuit je echter meteen op je tweede probleem: hoe wordt het signaal bij de buren verdeeld? Is dat met een simpele splitter (of 3, zoals in studentenhuizen geheel niet ongebruikelijk is ;) ), of hebben ze daar ook een versterker :?
In het eerste geval gaat jour retoursignaal ook bij hun de kabels op - en krijgen zij storing. In het tweede geval zou er bij hun een andere versterker moeten komen, die retour geschikt is. Kost wat (schrik niet van 100 euro of meer, maar ik denk dat je dat er graag voor over zult hebben. Misschien willen de studenten wel meebetalen - hebben ze zelf ook nog een beter beeld van. Je kabelmodem zal dan iig niet in hun meterkast hoeven te staan :)
Enige kanttekening is wel dat mochten zij ooit internet via de kabel aanvragen (wat gezien de huidige adsl snelheden en de snelheden en stabiliteit die Ziggo en andere kabelaars tegenwoordig leveren niet geheel ondenkbaar is), dat er een issue is. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of 2 modems op 1 aansluiting gaat werken namelijk. Maar ik weet dat er mensen hier rondlopen die dat zeker wel kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou werken eerlijk gezegd, (2 modems op een kabel dan )

Iperf

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Probleem is dat je, als je een versterker gaat aansluiten op een 'slechte' lijn, je al die verstoring ook mee gaat versterken.Daar ben je dus verder echt niet mee geholpen.
Laurenz schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:44:
Een optie zou natuurlijk zijn om mijn modem bij hun in de meterkast te leggen en dan een UTP kabel naar mijn hok te trekken, maar dit is behalve erg omslachtig ook niet echt ideaal. Immers kunnen zij dan vrij simpel misbruik maken van mijn verbinding, en kan ik niet bij mijn modem als dat eens nodig is. Tenzij er iemand thuis is kan ik immers niet in hun (en helaas ook deels mijn) meterkast.
Je zou natuurlijk behalve een modem meteen ook een router in die meterkast kunnen leggen, die 802.1X doet (authenticatie voor LAN). Is wel redelijk omslachtig natuurlijk.
Ik weet niet hoeveel LAN poorten de modems van je kabelaar hebben, maar lijkt mij dat er niet 'zomaar' misbruik gemaakt kan worden als het ding maar 1 poort heeft. Dan is jouw ethernet verbinding toch ook offline? :P
fish schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:24:
ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou werken eerlijk gezegd, (2 modems op een kabel dan )
Omdat het frequentiegebied voor het signaal maar door 1 modem gebruikt kan worden tegelijkertijd?

[ Voor 12% gewijzigd door IEF op 18-01-2009 23:39 ]

• Laurenz
Het meeversterken van de ruis is inderdaad ook een issue. Hoe het signaal daar gedeeld is weet ik niet eigenlijk. Als ik er naar binnen kijk zie ik tientallen kabels kriskras door het hele gebouw lopen :X Vermoedelijk is het inderdaad met minstens 5 splitters gedaan en heb ik er dus alsnog geen fluit aan als ik een versterker met retoursignaal aanschaf (mijn oude versterker heeft dat niet).
Nou zou het inderdaad geen slecht idee zijn om het zooitje eens opnieuw aan te leggen daar, met een versterker met retour, maar dat gaat flink in de kosten lopen en ik weet niet of ik daar wel zo'n behoefte aan heb. Ik hou niet zo van het excuus "arme student", maar om nou mijn knaken in voornamelijk hun infrastructuur te beleggen gaat me wat ver. Hoewel ik er zelf wel mee geholpen zou zijn natuurlijk. Helaas is het daar ook zo'n kabelbende dat je er vermoedelijk ook een week mee bezig bent :X Beetje complex allemaal dus hier. Ze hebben dat ooit aangelegd, zo'n 25 jaar geleden, en het is dus allemaal oude rotzooi. Als ik nou gewoon een eigen AOP had was er geen probleem 8)

Bedankt voor de info in ieder geval, hier kan ik wat mee! Ik moet maar eens even met mezelf in conclaaf.

Voor de duidelijkheid: ik woon dan wel niet in dat studentenhuis, ik ben wel degelijk student :P

Twee modems op een kabel gaat niet werken neem ik aan. Ze kunnen ook niet zomaar een UTP kabel in mijn modem prikken als hij daar in de meterkast zou staan, want er werkt maar één ethernet aansluiting op dat ding. Echter kunnen ze er natuurlijk zo een switch tussen vrotten, wat ik niet meteen zal merken vermoedelijk (of zie ik dat verkeerd). Mijn routertje werkt immers gewoon met DHCP WAN in dat geval :)

[ Voor 13% gewijzigd door Laurenz op 18-01-2009 23:53 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neuh waarom? in de wijkverdeler staan toch ook alleen maar splitters die retoursingaal slikken ?

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IEF schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:38:
[...]

Omdat het frequentiegebied voor het signaal maar door 1 modem gebruikt kan worden tegelijkertijd?
Euh, nee :o

Hele grap bij DOCSIS kabelinternet is juist dat meerdere modems op dezelfde up- en downstreamkanalen kunnen zitten. Op Wikipedia kun je lezen hoe het werkt. DS is een broadcast, daarin zitten packets met timing info, incl welke modem wanneer mag transmitten, en 'vrije' velden waarin een modem die nog niet aan het transmitten een aanvraag tot transmitten mag doen ;)

Exact hoeveel modems per kanaal mogelijk zijn hangt van tig factoren af (modulatie, kanaalbreedte, evt QoS, verhouding van verschillende abonnementstype, maximaal acceptabel geachte utilization etc. etc.), maar zal sowieso vele malen meer dan twee zijn.

Concreet voorbeeld: ik zit bij UPC en heb toen het hier beschikbaar werd FiberPower (120/10Mbit :9 ) genomen. Ervoor had ik één modem voor internet en telefonie. Helaas heeft de EuroDOCSIS 3 modem geen telefonie, dus werd de nieuwe modem doodleuk naast m'n oude gehangen. Beide kwamen (na wat kinderziektes die niets met fysieke problemen op de kabel te maken hadden) netjes online. Toegegeven, de oude modem heb ik erna weer uitgeschakeld, maar dat is puur omdat ik geen telefonie gebruik (enige reden dat ik het afneem is dat het goedkoper is met telefonie dan zonder 8)7 )

Overigens mbt vraag in ts:

Als TV en radio goed zijn, maar de modem niet online wil komen, klinkt het verdacht alsof de splitter of versterker bij de AOP niet retourgeschikt is, of dat wel is, maar de totale upstream demping voor de modem teveel wordt. In het eerste geval kun je proberen de splitter/versterker te vervangen door een retourgeschikt exemplaar, maar dan nog loop je risico op het tweede probleem.

Als jij de enige bent in het huis die een retourproduct (internet, telefonie, interactive DTV) van Ziggo gebruikt, ligt het voor de hand om *voor* de versterker/splitter voor de rest van de aansluitingen een goede 2-weg retourgeschikte splitter te plaatsen (allicht heb je er nog eentje van je install voor de verhuizing), met je modem op de ene tak en de splitter/versterker voor TV op de andere.

Hoe dan ook ontkom je er niet aan om iets fysiek bij het AOP te doen, en het makkelijkst is ook om gewoon de modem daar aan te sluiten en een UTP naar jouw kamer te trekken. Het heeft geen zin om versterkers oid in jouw kamer te hangen. Als het riool onder de straat verstopt is helpt een plongeur in je toilet ook niet :z

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 19-01-2009 02:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Laurenz
Oké, bedankt voor de info allen :) Ik ga eens even met mijn verhuurder overleggen!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

dion_b schreef op maandag 19 januari 2009 @ 02:13:
[...]

Euh, nee :o

Hele grap bij DOCSIS kabelinternet is juist dat meerdere modems op dezelfde up- en downstreamkanalen kunnen zitten. Op Wikipedia kun je lezen hoe het werkt. DS is een broadcast, daarin zitten packets met timing info, incl welke modem wanneer mag transmitten, en 'vrije' velden waarin een modem die nog niet aan het transmitten een aanvraag tot transmitten mag doen ;)

Exact hoeveel modems per kanaal mogelijk zijn hangt van tig factoren af (modulatie, kanaalbreedte, evt QoS, verhouding van verschillende abonnementstype, maximaal acceptabel geachte utilization etc. etc.), maar zal sowieso vele malen meer dan twee zijn.

Concreet voorbeeld: ik zit bij UPC en heb toen het hier beschikbaar werd FiberPower (120/10Mbit :9 ) genomen. Ervoor had ik één modem voor internet en telefonie. Helaas heeft de EuroDOCSIS 3 modem geen telefonie, dus werd de nieuwe modem doodleuk naast m'n oude gehangen. Beide kwamen (na wat kinderziektes die niets met fysieke problemen op de kabel te maken hadden) netjes online. Toegegeven, de oude modem heb ik erna weer uitgeschakeld, maar dat is puur omdat ik geen telefonie gebruik (enige reden dat ik het afneem is dat het goedkoper is met telefonie dan zonder 8)7 )
I stand corrected :+ Weer wat geleerd :)
Laurenz schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:50:
Twee modems op een kabel gaat niet werken neem ik aan. Ze kunnen ook niet zomaar een UTP kabel in mijn modem prikken als hij daar in de meterkast zou staan, want er werkt maar één ethernet aansluiting op dat ding. Echter kunnen ze er natuurlijk zo een switch tussen vrotten, wat ik niet meteen zal merken vermoedelijk (of zie ik dat verkeerd). Mijn routertje werkt immers gewoon met DHCP WAN in dat geval :)
Tja, een switch kan wel.. Is natuurlijk ook een beetje een kwestie van vertrouwen, nietwaar?
Maar dan is het weer de vraag of je kabelaar meerdere DHCP WAN IP's uitgeeft. Zo niet, dan hebben ze er niets aan.

[ Voor 20% gewijzigd door IEF op 19-01-2009 15:10 ]

• Laurenz
Mwah als ze achter mijn modem een switch zouden drukken, met een kabelje voor hun en in de andere aansluiting een kabel naar mijn router.. merk ik er niks van. Mijn router krijgt via DHCP immers verbinding met het WAN, in dat geval dus de switch in plaats van het modem. Maar goed, kwestie van vertrouwen inderdaad dus daar maak ik me verder ook niet druk om :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oh jawel, normaliter zal een kabelmodem zo ingesteld zijn dat slechts één apparaat erachter een IP mag krijgen (of dat bij jou zo is kun je met DOCSISdiag zien - het gaat om de "MaxCPE" setting. Als dat "1" is, dan is dat zo).

Als je dan een ander apparaat eraan hangt, dan krijgt ofwel dat ding geen IP (voor jou geen probleem), of jij krijgt geen IP, en dan merk je het snel genoeg :z

Oslik blyat! Oslik!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:08
En heb je dus weer een servertje nodig.

• Noxious
  • Laatst online: 28-11 14:32
Of simpelweg
code:
1
2
3
[AOP]->[Modem]->[Router]->[Router buren]-> Buren clients
                        ->[Router jijzelf]-> Jou clients
                        ->[Eventueel nog gedeelde servers/routers andere buren]

Het is geen enkel probleem om eerdere routers achter elkaar te hangen, een server is helemaal nergens voor nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Noxious op 19-01-2009 16:43 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Noxious schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:42:
Het is geen enkel probleem om eerdere routers achter elkaar te hangen, een server is helemaal nergens voor nodig.
Dan zou ik eerder een switch (eventueel met Vlans) achter router 1 zetten en verder ook gewoon met switches werken, anders is het zo'n gedoe met poorten mappen en dergelijke.

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 19-01-2009 16:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Noxious
Gizz schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:46:
[...]

Dan zou ik eerder een switch (eventueel met Vlans) achter router 1 zetten en verder ook gewoon met switches werken, anders is het zo'n gedoe met poorten mappen en dergelijke.
Eens, maar switches met Vlans zijn naar verhouding duurder en lastiger te configureren door de meeste mensen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klopt, maar je moet gewoon 1x goed instellen (of in laten stellen) dat elke poort een aparte Vlan is samen met de poort naar de router en je bent klaar. Bij eventuele poortmappings moet je het op één centraal beheerde router in te stellen.

Bij het router op router verhaal moet dus elke kamer een router krijgen die ingesteld wordt, in plaats van dat er een kabel binnenkomt die meteen in de pc kan, of eventueel een domme switch voor meer aansluitingen. Bij poortmappings moeten mensen zelf spelen met hun router en dat ook nog eens in laten stellen op de centrale router.

Dan lijkt me het switchverhaal toch simpeler, zeker voor de mensen in de kamers want die hoeven niets in te stellen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Noxious
Gizz schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:12:
Klopt, maar je moet gewoon 1x goed instellen (of in laten stellen) dat elke poort een aparte Vlan is samen met de poort naar de router en je bent klaar. Bij eventuele poortmappings moet je het op één centraal beheerde router in te stellen.
Eens :)
Bij het router op router verhaal moet dus elke kamer een router krijgen die ingesteld wordt, in plaats van dat er een kabel binnenkomt die meteen in de pc kan, of eventueel een domme switch voor meer aansluitingen. Bij poortmappings moeten mensen zelf spelen met hun router en dat ook nog eens in laten stellen op de centrale router.
Als je een router koopt in de winkel en die hang je er tussen werkt 'ie kant en klaar hoor. Router staan standaard op DHCP @ WAN poortje en 192.168.x.x range (usually) met DHCP op de LAN poortjes. Met mijn methode kan een rechtstreekse kabel naar de 'hoofdrouter' ook nog steeds ;) en je kan er ook een switch aan hangen. Poortmappings is het enige wat ik me kan bedenken maar als je overal hetzelfde type router neemt is dat ook niet zo'n crime en zeg nou zelf, hoe vaak stelt een 'gewone' gebruiker nou poortmappings in? Daarnaast doen meeste programma's zelf iets via uPNP.
Dan lijkt me het switchverhaal toch simpeler, zeker voor de mensen in de kamers want die hoeven niets in te stellen :)
Nu dus nog steeds niet ;)
Pagina: 1