Mijn socket 7 moederbord heeft twee kapotte COM poorten. Erg lastig, want ik heb er in ieder geval 1 nodig voor een extern modem. Is het mogelijk zo'n ouderwetse I/O controller kaart die vroeger in 486s zaten te gebruiken? Iemand die hier ervaring mee heeft?
zit er usb op? kan je zo'n usb2serieel kabeltje kopen.
Nee, het is een wat ouder moederbordje. En ik moet dit modem gebruiken, met een seriele aansluiting. Helaas.....
het zou moeten werken met die kaartjes, wel de interne uitschakelen
Hoe weet je dat die compoorten kapot zijn?
M'n pa had een keer het probleem dat de muis het niet meer deed op de compoort....
eerste gedachte... muis kapot... mja.. die deed het wel op een ander systeem...
tweede gedachte... mobo kapot... dus laten testen... een paar technische lui kwamen erachter dat er NIETS met het mobo aan de hand was... het mobo was in een andere kast getest... geen problemen meer
derde gedachte... dan ligt het aan de kast... jawel, een gedeelte van de voeding was opgeblazen.... nieuwe voeding erin en probleem was opgelost
M'n pa had een keer het probleem dat de muis het niet meer deed op de compoort....
eerste gedachte... muis kapot... mja.. die deed het wel op een ander systeem...
tweede gedachte... mobo kapot... dus laten testen... een paar technische lui kwamen erachter dat er NIETS met het mobo aan de hand was... het mobo was in een andere kast getest... geen problemen meer
derde gedachte... dan ligt het aan de kast... jawel, een gedeelte van de voeding was opgeblazen.... nieuwe voeding erin en probleem was opgelost
zou ook nog kunnen, dan is dat de -12v kant die is alleen voor de compoorten en wat klein spul
Tsja, de modem werkt in ieder geval. Maar op geen van beide COM poorten is ie aan de praat te krijgen. OK, is wel toevallig, twee COM poorten kapot, geef ik toe. Maarja, hoe kom je achter zo'n probleem met je voeding? Verder werkt alles wel.
dat is dus de gein.... inderdaad... voor de rest kan het systeem normaal werken.... tenzij je wat aparte apparatuur in je bak hebt.... maar ik zou niet weten waar die -12V nog meer voor gebruikt wordt..Op zondag 25 februari 2001 14:27 schreef willy_wonka het volgende:
Tsja, de modem werkt in ieder geval. Maar op geen van beide COM poorten is ie aan de praat te krijgen. OK, is wel toevallig, twee COM poorten kapot, geef ik toe. Maarja, hoe kom je achter zo'n probleem met je voeding? Verder werkt alles wel.
Gewoon even de voeding doormeten.... of een andere voeding op je moederbord prikken...
edit:
eventueel jouw voeding op een ander mobo prikken... die moet dan hetzelfde probleem geven als het aan de voeding ligt
eventueel jouw voeding op een ander mobo prikken... die moet dan hetzelfde probleem geven als het aan de voeding ligt
12 V wordt dacht ik ook voor de HD gebruikt. Die brede stekkers zijn toch 12V, en de kleintjes 5V?
Maar het valt te proberen, met een andere voeding. Blijt nog de vraag of zo'n kaartje niet goedkoper is dan een voeding.... Tot nu toe heb ik voor 65 piek een P100
Maar het valt te proberen, met een andere voeding. Blijt nog de vraag of zo'n kaartje niet goedkoper is dan een voeding.... Tot nu toe heb ik voor 65 piek een P100
+12 volt wordt voor je harddisk ook gebruikt jah, maar -12 eigenlijk alleen voor de COM-poorten. RS232A is namelijk beetje rare standaard, die gebruikt -12 en +12 volt in plaats van 0 en 5 volt (wat TTL heet, en die signaalniveau's worden bijvoorbeeld voor je printerpoort gebruikt).
Anders moet je die compoorten eens testen met Hyperterminal. Krijg je dan wel contact met het modem? (Connect eens op 14400 en zeg eens ATH1, als je modem klikt en de haak oppakt is 't in orde.) Zou niet de eerste keer zijn dat Windows loopt te kloten met z'n autodetectie namelijk.
Anders moet je die compoorten eens testen met Hyperterminal. Krijg je dan wel contact met het modem? (Connect eens op 14400 en zeg eens ATH1, als je modem klikt en de haak oppakt is 't in orde.) Zou niet de eerste keer zijn dat Windows loopt te kloten met z'n autodetectie namelijk.
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Hyperterminal? ehmmm... Ik draai Linux op die bak. En het modem waar het om gaat is een kabelmodem. En die geven geen klikjes. Dat maakt het allemaal weer extra lastig...Op zondag 25 februari 2001 14:38 schreef Tony Vroon het volgende:
+12 volt wordt voor je harddisk ook gebruikt jah, maar -12 eigenlijk alleen voor de COM-poorten. RS232A is namelijk beetje rare standaard, die gebruikt -12 en +12 volt in plaats van 0 en 5 volt (wat TTL heet, en die signaalniveau's worden bijvoorbeeld voor je printerpoort gebruikt).
Verwijderd
Hoeveel pins heb je nodig, want ik heb nog wel een kaartje voor je liggen die je mag hebben voor een tientje
Als je je ATX-voeding volledig wilt doormeten, moet je het volgende doen:
Een zwarte draad met de groene draad verbinden (lees kortsluiten). De ventilator begint dan te draaien.
Je houdt dan de zwarte draad van je multimeter op 1 van de zwarte draden van je voeding.
Met de rode draad van je multimeter ga je dan de overige polen van de stekker af. Hier zijn de waardes die ik meet bij mijn 235W-ATX (oude, maar nog goede voeding):
oranje + 3,34 V
blauw -10,62 V
wit - 4,97 V
rood + 5,24 V
geel +11,53 V
paars + 5,04 V
grijs + 4,91 V
zwart 0,00 V (duh)
Een zwarte draad met de groene draad verbinden (lees kortsluiten). De ventilator begint dan te draaien.
Je houdt dan de zwarte draad van je multimeter op 1 van de zwarte draden van je voeding.
Met de rode draad van je multimeter ga je dan de overige polen van de stekker af. Hier zijn de waardes die ik meet bij mijn 235W-ATX (oude, maar nog goede voeding):
oranje + 3,34 V
blauw -10,62 V
wit - 4,97 V
rood + 5,24 V
geel +11,53 V
paars + 5,04 V
grijs + 4,91 V
zwart 0,00 V (duh)
edit:
owja... over die -12V, moet je dus de blauwe meten; die moet een spanning aangeven in die richting
owja... over die -12V, moet je dus de blauwe meten; die moet een spanning aangeven in die richting
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb al de keuze uit drie kaartjes, allemaal hier (in Den Haag) op te halen....Op zondag 25 februari 2001 14:42 schreef Gangsteroe het volgende:
Hoeveel pins heb je nodig, want ik heb nog wel een kaartje voor je liggen die je mag hebben voor een tientje
AT-systeempje is helemaal makkelijk....
powerkabel erin
schakelaar op 'on' zetten
dan meten tussen (wederom) de zwarte en de blauwe draad
ook hier even de waardes (van een oude AT.... 115 W
)
blauw -11.98 V
geel +11.29 V
rood +5.12 V
oranje +5.12 V
wit -4.94 V
zie de overeenkomsten tussen de spanning en kleur van de draad bij de verschillende voedingen... handig die kleurencodes
powerkabel erin
schakelaar op 'on' zetten
dan meten tussen (wederom) de zwarte en de blauwe draad
edit:
ik neem niet aan dat je dom bent, maar toch voor de zekerheid... zwarte snoer van je multimeter aan een zwarte draad van de voeding, het rode snoer aan de blauwe
ik neem niet aan dat je dom bent, maar toch voor de zekerheid... zwarte snoer van je multimeter aan een zwarte draad van de voeding, het rode snoer aan de blauwe
ook hier even de waardes (van een oude AT.... 115 W
blauw -11.98 V
geel +11.29 V
rood +5.12 V
oranje +5.12 V
wit -4.94 V
zie de overeenkomsten tussen de spanning en kleur van de draad bij de verschillende voedingen... handig die kleurencodes
Pagina: 1