Toon posts:

Linux Kickstart file

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vraagje, is het mogelijk, om bv na een tijdje dat ik mijn linux machine gebruikt heb om dan een kickstart file te genereren van hoe mijn system er op dat moment voor staat. Dus met de packages die later erbij zijn geinstalleerd, updates etc.... Zo ja hoe?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is een kickstartfile?

Welke distro? Bij debian kun je gewoon een lijst met geinstalleerde pakketten ophalen (dpkg --get-selection) en opslaan. /etc idem.

Wat heb je zelf al gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Heb er nog niets over kunnen vinden, vandaar mijn vraag hier.
Een kickstart file is iets wat je kan maken, creeren tijdens installatie, van packages die je standaard geinstalleerd wilt hebben. Zodat je bij een volgende installatie alleen maar die kickstart file hoeft aan te roepen zodat de rest van de installatie vanzelf gaat.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welke distro?

Mischien eens buiten de term kickstart zoeken?

En waarom niet gewoon een scriptje schrijven met daarin 'install' "de reeks packages die je wil"?

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 13:50

ralfbosz

xm create bosz -c

Kickstart is een RedHat optie (en daarom ook Fedora). Na installatie staat er in de /root een anaconda-ks.cfg welke je installatie beschrijft.

Je zult als je er later van allemaal package toevoegd die ook hier handmatig moeten toevoegen...

rm -r *

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Wat Boudewijn al zegt: gebruik je package manager om je een lijst te geven van de geïnstalleerde pakketten en laat dat wegschrijven naar een file. Je kan dan eenvoudig alles weer installeren, al dan niet met gebruik van xargs.
Ik zie even totaal niet het nut van het introduceren van de term kickstart en wat zoiets dan zou moeten toevoegen aan standaard functionaliteit van een package manager.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Kickstart is werkelijk te gek :) We gebruiken het op mijn werk om snel verschillende RedHat Enterprise servers uit te rollen die qua basis allemaal hetzelfde moeten zijn (zelfde packages, zelfde partitionering etc etc). Kickstart is alleen geschikt voor het uitrollen van een basis-systeem. Er is wel een Ubuntu port van kickstart maar die is niet van hetzelfde niveau als de orginele kickstart van RedHat.

Wat jij wilt als je Debian of Ubuntu gebruikt is waarschijnlijk dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" > packages.txt

En daarna bij een herinstallatie:

apt-get update

dpkg --set-selections < packages.txt

apt-get dselect-upgrade

Overigens kan dit ook met aptitude en wel zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" | cut -f1 > packages.txt

En daarna bij een herinstallatie:

aptitude update

xargs -a packages.txt aptitude install

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 16:52

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Lijkt me erg handig; is er zoiets ook voor openSuse?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoiets is vast te maken aan de hand van de docu van opensuse.

Stappen (wat stacheldraht doet...):
Backup:
1: Haal al je pakketjes op (de namen dan).
2: Sla /etc/ op in een tarball (of iig de configjes die relevant zijn)

Restore:
1: cat pakketjeslijst | emerge\yum install\apt-get install
2: pak je tarball uit in /etc en klaar

Niet zo moeilijk :).

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:00:

Restore:
1: cat pakketjeslijst | emerge\yum install\apt-get install
Inderdaad met rpm distro's werkt dit ook prima. Overigens kun je beter geen cat pakketjeslijst gebruiken maar xargs -a pakketjeslijst. De reden hiervoor is dat de meeste package managers zo'n enorme lijst aan packages niet in een keer aan kunnen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaah okay.
Ik ben portage gewend, daar ging het prima.

xargs is idd ook wel een prima methode.
Dus zo lastig is het allemaal niet.

Wat doet die kickstart nog meer voor geniaals dan? (automagisch de juiste files\dirs in /etc erbij tarren?)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Boudewijn schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:11:
Wat doet die kickstart nog meer voor geniaals dan? (automagisch de juiste files\dirs in /etc erbij tarren?)
Het is een soort van nLite unattended install, volgens de documentatie van RedHat.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:11:
Dat kun je hier lezen:

http://www.redhat.com/doc..._Guide/ch-kickstart2.html

Let op: Kickstart is zoals ik al zei alleen handig om verschillende nieuwe machines die qua configuratie hetzelfde moeten zijn snel uit te rollen. Dit is iets anders dan de topic starter wil.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja die configuratie uitrollen zal vast op basis van een image\bron zijn.
Die bron wil hij maken en vervolgens de gemaakte 'image' uitrollen, lijkt me?

ALs de TS nou eens zijn requirements neerzet ipv een 'marketing kreet' (mind the quotes please), dan is het stukken duidelijker.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik zou eens zoeken op Puppet.

Het doel van Kickstart is om een machine volgens een standaard template te installeren. Het is onmogelijk om daarna al je wijzigingen weer in een Kickstart bestand te krijgen. RPM's zou je nog kunnen proberen door ze te sorteren op installtime, maar dan krijg je ook alle updates. Alle wijzigingen aan installfiles etc. ga je nooit meer terugvinden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou op zich alle gedownloade (en geinstalleerde) RPMs op kunnen slaan.
Lijkt me dat je dan een aardig eind bent. DIt gaat uiteraard wel ten koste van de benodigde ruimte voor je 'image'.
Pagina: 1