Goedenavond 
Allereerst even de specs zodat we weten waar we het over hebben
Mobo: A8N-E
CPU: Athlon64 3500+
Mem: 2GB Corsair ValueRAM
Geluid: SB X-Fi XtremeGamer
Netwerk: Intel PRO/100S
Hardeschijven: 2x Seagate Barracuda 7200.11 320GB (SD22-firmware)
VGA: nVidia 7600GT 256MB
Het probleem
Het probleem treedt alleen op onder Windows Vista of hoger (Windows 7 bèta getest), niet met Windows XP!!
De schijven werken in een RAID0 configuratie samen. Na verloop van tijd start de PC opnieuw op en wordt op geen enkele wijze één van de schijven nog herkend door de RAID-controller. Eén schijf wordt dus wel herkend en de ander niet. Het is altijd dezelfde schijf die niet herkend wordt.
In eerste instantie dacht ik dat het een probleem met de schijf was. De schijf is onder garantie omgewisseld. Met een nieuwe schijf gebeurd het echter nog steeds. Installeer ik Windows XP, dan zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Wat heb ik zelf geprobeerd
Ik wil de PC gaan gebruiken in een testomgeving voor Windows 7. Windows 7 gebruikt de standaard drivers van Windows. Onder Windows Vista gebruik ik de nVidia drivers (15.23) voor de nForce4-chipset.
- Ook met standaard drivers treedt het probleem op.
- NCQ uitgeschakeld (suggestie op Google gevonden)
- Windows XP geprobeerd (geen problemen!!)
- SeaTools gebruikt op beide schijven (geen problemen gevonden!!)
- BIOS op defaults gezet
- Op BIOS-updates gechecked maar dit is de recentste versie
- Memtest86 gedraaid om problemen uit te sluiten (geen errors na ongeveer 36 uur)
Heeft iemand nog ideeën of suggesties hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen? Windows XP draaien is geen optie helaas.
Alvast bedankt
Allereerst even de specs zodat we weten waar we het over hebben
Mobo: A8N-E
CPU: Athlon64 3500+
Mem: 2GB Corsair ValueRAM
Geluid: SB X-Fi XtremeGamer
Netwerk: Intel PRO/100S
Hardeschijven: 2x Seagate Barracuda 7200.11 320GB (SD22-firmware)
VGA: nVidia 7600GT 256MB
Het probleem
Het probleem treedt alleen op onder Windows Vista of hoger (Windows 7 bèta getest), niet met Windows XP!!
De schijven werken in een RAID0 configuratie samen. Na verloop van tijd start de PC opnieuw op en wordt op geen enkele wijze één van de schijven nog herkend door de RAID-controller. Eén schijf wordt dus wel herkend en de ander niet. Het is altijd dezelfde schijf die niet herkend wordt.
In eerste instantie dacht ik dat het een probleem met de schijf was. De schijf is onder garantie omgewisseld. Met een nieuwe schijf gebeurd het echter nog steeds. Installeer ik Windows XP, dan zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Wat heb ik zelf geprobeerd
Ik wil de PC gaan gebruiken in een testomgeving voor Windows 7. Windows 7 gebruikt de standaard drivers van Windows. Onder Windows Vista gebruik ik de nVidia drivers (15.23) voor de nForce4-chipset.
- Ook met standaard drivers treedt het probleem op.
- NCQ uitgeschakeld (suggestie op Google gevonden)
- Windows XP geprobeerd (geen problemen!!)
- SeaTools gebruikt op beide schijven (geen problemen gevonden!!)
- BIOS op defaults gezet
- Op BIOS-updates gechecked maar dit is de recentste versie
- Memtest86 gedraaid om problemen uit te sluiten (geen errors na ongeveer 36 uur)
Heeft iemand nog ideeën of suggesties hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen? Windows XP draaien is geen optie helaas.
Alvast bedankt