Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb eerder wel eens vragen gepost waarin ik vrij snel op de zoekfunctie werd gewezen. Nu ben ik al twee dagen bezig, heb de zoekfunctie helemaal uitgeput en ik kom er niet uit.

Ik heb een nieuw systeem met onder andere;
Moederbord: ASUS P6T WS pro
SAS schijf: Seagate Cheetah 15k5, 147 gb
SATA schijf: Samsung spinpoint, 1 tb

De bedoeling is dat Vista op de SAS schijf gaat draaien, en dat de SATA schijf als storage wordt gebruikt. Eerst was de schijf niet eens te zien in de BIOS, iIk heb twee dagen van alles geinstalleerd, weer verwijderd, veranderd, omgedraaid en wat dan nog meer, maar dat verhaal zal ik jullie onthouden.

Ik ben (hulde!) gekomen tot het punt dat Vista op de SATA én de SAS draait. Op dit punt is het dus mogelijk om de SAS als bootschijf te gebruiken. Maar, als ik dat doe en dan de SATA schijf formatteer, dan start Vista niet meer op.

Weet iémand wat ik kan doen om Vista alléén op de SAS te hebben staan en de SATA als storage te kunnen gebruiken?

Bij voorbaat heel veel dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Drivers van je SAS controller gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het installeren van Vista bedoel je? Dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar in dat stadium ziet de PC de SAS nog helemaal niet.

Hij ziet de SAS pas op het moment dat ik de drivers heb geïnstalleerd vanuit Vista (Vista draait dan dus op de SATA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Kun je niet je boot order aanpassen ? Eerst sas, dan sata ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan, en dat hebben we ook gedaan.
Dan start hij ook op vanaf de SAS.

Maar zodra we de SATA dan formatteren start Vista helemaal niet meer op.

Als ik op beide Vista heb geïnstalleerd kan ik tussen de twee Vista´s kiezen.
Als ik dan de SAS als bootdisk instel, en dan de SATA formatteer, dan ziet hij de SAS ineens niet meer en dan zegt hij bij het rebooten dat hij geen bootdisk kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23
Al eens een BIOS-update geprobeerd? Wellicht wordt de schijf dan wél herkend in het BIOS?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ASUS heeft een programmaatje, waarmee je de update download, dat hebben we gedaan en de enige beschikbare update was een update voor het werkgeheugen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
Als je 'm in de bios ziet, dan zou je met een aparte flop die driver voor vista aan moeten kunnen bieden?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wacht, even voor de duidelijkheid. Ik zie in de BIOS de SAS wel. Maar, ik kan hem niet aanspreken. Ik kan hem wel als eerste bootdevice aanmerken, maar bij het opstarten zegt hij dan alsnog dat er geen schijf is.

In antwoord op jouw advies: als ik Vista wil installeren op de SAS, en boot vanaf de cd-rom van Vista, dan kan ik op een gegeven moment aangeven op welke schijf ik Vista wil installeren. Hij geeft dan de SAS niet weer. Ik installeer dan die driver, maar vervolgens laat hij nog steeds de schijf niet zien. Het kán dat ik de verkeerde drivers installeer, maar ook daarover kan ik nergens gegevens vinden. De drivers die ik installeer staan op de cd-rom die ik bij mijn moederbord heb gehad. De RAID controller zit namelijk geïntegreerd op het moederbord.

Vanuit Vista kan ik deze dus wel installeren, maar niet in het Vista installatieprogramma.

Het rare is dus: tijdens het installeren van Vista, als ik dan de stuurprogramma´s installeer, herkent hij de schijf niet, maar als ik vanuit de SATA-Vista de stuurprogramma's installeer, dan herkent hij de SAS ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet hetzelfde dat XP geen sata vind? Moet je tijdens (voor) de setup op F6 drukken, drivers voor je sata controller opgeven vanaf floppy, waarna XP wel de controller en dus de schijven die eraan hangen ziet.

Vista ziet inmiddels wel van nature sata schijven, maar wellicht geen sas. Dus probeer F6 eens of zoek hoe je drivers voor je sas controllers kan laden voordat je in de Vista setup een harde schijf moet selecteren.
Tijdens het installeren van Vista bedoel je? Dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar in dat stadium ziet de PC de SAS nog helemaal niet.
Dus wat je hier zegt, maar ik begrijp dit niet helemaal. Het is juist de bedoeling dat de sas daarna zichtbaar is, na het installeren van die drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inderdaad niet zo duidelijk geformuleerd, nu ik het teruglees.

Dat op F6 drukken heb ik dus gedaan, maar als ik dan de drivers installerer detecteert hij toch nog steeds de SAS niet.

Alleen als ik de drivers vanuit Vista vanaf een andere schijf installeer, dan is de SAS daarna wél zichtbaar.

Vista zag de schijf altijd al. Maar ik wil booten vanaf de SAS. En dat lukt alleen, als Vista ook in zijn geheel op de SATA staat.

Hij doet het dan wel, zou je zeggen, dus dan laat je Vista toch lekker dubbel staan? 1: nee want het moet gewoon gaan zoals ik wil. ;) En 2: In plaats van de SAS is de SATA is nu C: en dat krijg ik niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmo
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11-2024
Kun je niet op de SATA-schijf installeren inclusief drivers, en vervolgens clonen naar de SAS-schijf? Als je dan de SATA-schijf ontkoppelt kun je ongetwijfeld de SAS schijf ook wel weer naar C: instellen. Hij zal waarschijnlijk al C: zijn als je 'm er niet aan houdt tijdens het installeren van Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh daar heb ik helemaal niet aan gedacht!
Dat is zeker het proberen waard.
Dit gaat even duren, ik update jullie zodra het is gelukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07 00:01
Heb je al is geprobeerd om enkel de sas-hd in je systeem te laten zitten (die sata hd dus afkoppellen), en dan vista installeren (met de sas-drivers)?
Nu lijkt het alsof vista sowieso de boot-gegevens op je sata-disk zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Ik zou ook alleen de SAS schijf aansluiten en wel op port 1,
Daar begint de bootvolgorde ook graag...
Verder de partitie op de SATA-schijf als niet actief instellen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:28:
Ik heb het inderdaad niet zo duidelijk geformuleerd, nu ik het teruglees.

Dat op F6 drukken heb ik dus gedaan, maar als ik dan de drivers installerer detecteert hij toch nog steeds de SAS niet.

Alleen als ik de drivers vanuit Vista vanaf een andere schijf installeer, dan is de SAS daarna wél zichtbaar.

Vista zag de schijf altijd al. Maar ik wil booten vanaf de SAS. En dat lukt alleen, als Vista ook in zijn geheel op de SATA staat.
Dat is dezelfde situatie als dat je een 2e OS op de D schijf zou zetten. Hij boot nog steeds van de C schijf dan alleen laadt hij het OS van de D schijf. Haal je de C schijf weg boot hij helemaal niet meer. Dit heb jij dus ook en is niet gek ofzo.

Opnieuw installeren van Vista dus zonder de sata schijf en met de juiste SAS driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad als eerste geprobeerd om de SATA te ontkoppelen en dan Vista op de SAS te installeren. Het punt is dan dat de SAS schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, ook niet na het installeren van de stuurprogramma's. Die stuurprogramma's haal ik van de installatiecd van het moederbord af (dat kan in Vista, dan heb je dus geen diskette nodig).

Heb ik misschien de verkeerde drivers?

Ik heb ook al heel uitebreid gegoogled op de juiste drivers maar omdat het een combinatie is van een moederbord van het ene merk (Asus) en een schijf van een ander merk (Seagate) weet ik niet zo goed waar ik de drivers kan vinden.

Ik ga nu nog even niet proberen de partitie op non actief te zetten. Het risico is dan namelijk dat de boot reg op de SATA staat en als de SATA non actief is dan kan hij de SAS waarschijnlijk niet vinden. Dan kom ik niet meer in Vista en kan ik helemaal opnieuw beginnen. Of kan ik hem ook op non actief zetten in de BIOS? Zoja, dan ga ik zelf wel even googlen hoe dat moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je zegt dat je een keuzemenu krijgt wanneer je Vista op beide schijven hebt geïnstalleerd. Dit bootmenu (samen met de benodigde bootbestanden) staat dan op je sata-schijf, logisch dat booten niet meer wil wanneer die schijf afgekoppeld wordt.
Misschien kun je eens proberen om die bestanden te verplaatsen zodat de SAS-schijf bootable wordt? Ik weet er verder niet super veel van maar ik weet wel dat het kan.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik ben nu aan het googlen naar een lijst van bootbestanden, want gokken lijkt me wat gevaarlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ff met je mee gegoogled en ik kwam hier uit;
http://forums.legitreviews.com/about18670.html
I hope this info saves someone a bunch of time and headaches ....

On page 2-30 in the manual, there is a small, obscure footnote under picture that says ...
"When ICHR10 SATA ports are set to RAID or ACHI mode, SAS HDD's can be detected in Windows environment only."

Translation ...
If you're wanting to run a RAID setup on the ICH10R controller AND run boot discs on the Marvell SAS controller ... FORGET IT!
You must run the ICHR10 ports in IDE mode in order to boot from anything on the SAS ports.
a.k.a. Set the ICHR10 ports to RAID or ACHI and you'll only be able to see what's on the SAS ports AFTER booting into Windows.
Maybe I'm a dummy, or just didn't read the manual close enough ... but I was to the point of wanting to rip the stuff out and throw it out the back door!
Het lezen waard iig..
Like everyone else above, anything other than IDE mode in on the Intel controller completely turns off the SAS drives on the Marvel (or rather the Marvel SAS controller completely shuts off).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja! Dat is dus wat ik in moeilijkere woorden ook al ergens anders heb gelezen. Daar noemen ze het een bug van Asus. Ik ga dit even controleren, of ik alles wel goed heb ingesteld.

...en inderdaad, het staat goed. Vandaar dat hij nu wel kan booten vanaf de SAS. Maar dan wel met Vista ernaast voor die bootbestanden.

We hebben nu van een kennis een handig programmaatje als tip gekregen: N-lite. Hiermee kunnen we een customized driver maken en combineren mét de Windows Vista cd, en dan moet hij hem in één keer mét de goede drivers kunnen installeren.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

De windows drivers worden pas later in de boot seqence gestart, dus ik denk dat nLite je niets gaat helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 18-01-2009 22:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 21:41
Waarom koppel je je SATA drive niet even los? Dan kun je Vista installeren op de SAS drive. Drivers integreren in Vista vindt ik dikke onzin. In XP is dat een ander verhaal, die moet ze vanaf de lfoppy laden. In Viste kan je de drivers gewoon vanaf een USB stick laden.

Als Vista dan geinstalleerd is, koppel je de SATA drive weer aan zodat deze in Vista wordt herkend en maak je hier de D: drive van. Dat lijkt mij de makkelijkste manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, ik heb het al een paar keer gezegd: als ik alleen de sas schijf aan de pc hing, dan zag ik hem niet. Blijkbaar werken de stuurprogramma´s die erbij zijn geleverd niet goed, want ook ná installatie van deze stuurprogramma´s was de schijf niet zichtbaar.

Nu in wetenschap van die instellingen in de BIOS waardoor de hele schijf niet meer zichtbaar is, proberen we het nog een keer, en met de stuurprogramma´s op een usb stick ipv een cd-rom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
IK heb een keer gelzen dat Asus moederborden een 2e controller hadden. En als je van de 2e controller wil booten, dan moest je je eerste sata poort niet gebruiken. Dus probeer eens een dataschijf op SATA4 ofzo te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, twee keer na elkaar posten is niet gewenst, maar deze post verdient een hele nieuwe schone.

HET LUKT!

Jawel, en wat blijkt? ik heb al die tijd de verkeerde drivers geinstalleerd :D
Ik moet wel zeggen, ik heb nu het idee dat ik vrijwel alles weet wat er te weten valt, en zonder jullie was het ook nooit gelukt.

Hij is nu Vista aan 't installeren vanaf de cd. En de stemming is goed!

Dames en heren, ontzettend bedankt voor alle tips O+

enne, mocht het toch mis gaan, dan zie ik jullie straks weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:45:
Welke drivers gebruikte je eerst, die foutief waren en welke drivers gebruik je nu dan? Eventuele versienummers zouden ook handig zijn. Dit zodat iemand in de toekomst hier ook wat aan heeft. :)

Dit topic prikkelde mijn interesse door de SAS en Vista...

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 18-01-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahum, ik schaam lichtelijk enorm, het is eigenlijk heel simpel. :/

Moederbord: Asus P6T WS pro.
Op de cd-rom van het moederbord staan verschillende drivers. De ene is voor Vista 32 bit, en de ander voor Vista 64 bit. Dit kun je al zien aan de mapnaam. Als je daarnaar kijkt tenminste :*)

Echt niet te geloven, ik heb gewoon de eerste keer gedacht: deze map is het, en ik heb niet aan mezelf getwijfeld. De rest heb ik állemaal twintig keer gecontroleerd, maar alleen dít kleine dingetje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoort er dan geen foutmelding te komen? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, die was er niet in elk geval! Anders was me dat echt wel opgevallen.
Maar hij herkende de schijf dus niet, dat was eigenlijk al waarschuwing genoeg, als ik er achteraf over nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:45:
Nee, twee keer na elkaar posten is niet gewenst, maar deze post verdient een hele nieuwe schone.

HET LUKT!

Ga je es gauw schamen! :D

Succes verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
:D Typisch dat het zoiets sufs is, heeft iedereen weleens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 21:41
En is Vista nu lekker snel vanaf een 15k SAS schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want het is mijn Vista ontmaagding. Maar voor mijn gevoel gaat het als een raket!

Dat kan natuurlijk ook liggen aan de Core-i7 3,2 ghz processor of aan het 6 gb triple channel 1333 mhz geheugen. Ik heb alles in één keer gekocht. Het gaat in elk geval veel sneller dan op een Dell Inspiron 640M :')

Hij start niet zo heel snel op, dat moet ik er wel bij zeggen. Maar zodra hij echt is opgestart, is ie echt loeisnel. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn board (P6T deluxe OC) kwam geassembleerd en zonder drivers. Ik heb op de site van Asus de SAS controller achterhaald en hiervoor de drivers gebruikt. Mijn OS draait nu ook vanaf de Seagate Cheetah en dat maakt de prestaties van dit systeem (i7-920@3GHz) niet bepaald langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Is dat niet ontzettend irritant, zo'n 15K rpm schijf in je desktop? Ik word soms al bijna gek van mijn 10k Raptors...

[ Voor 27% gewijzigd door Janssen op 25-01-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik snap even niet waar je dan gek van wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Het geluid. BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42
Heerlijk, dat geratel. Weet je tenminste dat er iets gebeurt. Wat nog lekkerder is; je hoort het ook al snel als er iets mis is. tak.tak.taakk..tok...tak..tak...taaakk..tok. Heerlijk, i love it :9~

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, nee het valt reuze mee. Hij is niet doodstil inderdaad, maar het is geen storende toonhoogte, zeg maar.
Pagina: 1