/dev/null
Merkbaar verschil, jongen/meisje (
), ik wil niet meer terug naar zo'n slome 5400RPM
Neem en 7200RPM en je zult weggeblazen worden door de performance :):):):):):)
Neem en 7200RPM en je zult weggeblazen worden door de performance :):):):):):)
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
Je hent geen cooler nodig hoor voor een 7200 rpm schijf, tenzij je deze in een kassie gaat stoppen (Silent Drive o.i.d.). Gewoon in je kast hangen en gaan....
Merkbaar verschil IMHO
, nooit geen 5400 rpm voor mij
Merkbaar verschil IMHO
7200rpm en die cooler kun je beter ergens anders opzetten -> niet nodig dus
Oja let ook ff op de hoeveelheid cache op de schijf. er zijn versies met 2mb en 512kb.
De meeste zijn tegenwoordig 2mb, maar je zult maar een winkel treffen die nog een voorraadje heeft liggen van die andere. ff Opletten dus.
Dus 72rpm zonder cooler en met 2 mb cache
(heb ik natuurlijk ook
)
Oja let ook ff op de hoeveelheid cache op de schijf. er zijn versies met 2mb en 512kb.
De meeste zijn tegenwoordig 2mb, maar je zult maar een winkel treffen die nog een voorraadje heeft liggen van die andere. ff Opletten dus.
Dus 72rpm zonder cooler en met 2 mb cache
(heb ik natuurlijk ook
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Waar moet ik dan aan denken, 2x zo snel? of 3x?
/dev/null
Verwijderd
Vergelijken jullie niet oude 5400 toeren HD's met moderne 7200 toeren HD's?
De 5400 toeren HD's worden ook steeds sneller! Ik ga volgende week een Maxtor DiamondMax VL 40 kopen; die heeft ook 2 MB cache en 20 gigabyte per schijf... daardoor haalt hij toch nog flinke snelheden met lage toeren (door de hoge dichtheid van data)! Bovendien is hij stiller, wordt hij minder warm, issie betrouwbaarder en goedkoper!
De 5400 toeren HD's worden ook steeds sneller! Ik ga volgende week een Maxtor DiamondMax VL 40 kopen; die heeft ook 2 MB cache en 20 gigabyte per schijf... daardoor haalt hij toch nog flinke snelheden met lage toeren (door de hoge dichtheid van data)! Bovendien is hij stiller, wordt hij minder warm, issie betrouwbaarder en goedkoper!
Verwijderd
Hier ben ik het mee eens.:)Op zondag 25 februari 2001 15:49 schreef PsyFlux het volgende:
Vergelijken jullie niet oude 5400 toeren HD's met moderne 7200 toeren HD's?
Vertel es !Op zondag 25 februari 2001 16:17 schreef DUKEFLO het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens.:)
/dev/null
Ik niet, want ik heb ook voopr mijn oude computer(server) een nieuwe 5400 RPM Maxtor gekocht, maar de nieuwe 7200 (ook Maxtor) in mijn nieuwe systeem(client) is stukken snellerOp zondag 25 februari 2001 16:17 schreef DUKEFLO het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens.:)
Merk ik bijvoorbeeld bij napster. 5400RPM is een ergenis geworden als je een 7200RPM hebt meegemaakt
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
7200 toeren zal in het algemeen inderdaad wel sneller zijn... maar welke Maxtor HD's heb je precies gekocht? Want de DiamondMax VL 40 (let op die VL), heeft 2 mb cache en heeft als een van de weinige 5400 toeren HD's een enorm hoge datadichtheid... Daardoor staat er meer data op 1 rondje en leest hij met zijn 5400/60=90 rondjes per seconde toch nog veel mb/s...
Stel: je hebt een 7200 toeren hd met 15 gig per schijf en een 5400 toeren hd met 20 gig per schijf... dan zijn ze precies even snel toch?
En dan heeft een 5400 toeren hd ook nog es de voordelen van een lagere prijs, minder slijtage, minder warmte, minder lawaai....
Stel: je hebt een 7200 toeren hd met 15 gig per schijf en een 5400 toeren hd met 20 gig per schijf... dan zijn ze precies even snel toch?
En dan heeft een 5400 toeren hd ook nog es de voordelen van een lagere prijs, minder slijtage, minder warmte, minder lawaai....
Vind ik ook.......Op zondag 25 februari 2001 17:39 schreef PsyFlux het volgende:
7200 toeren zal in het algemeen inderdaad wel sneller zijn... maar welke Maxtor HD's heb je precies gekocht? Want de DiamondMax VL 40 (let op die VL), heeft 2 mb cache en heeft als een van de weinige 5400 toeren HD's een enorm hoge datadichtheid... Daardoor staat er meer data op 1 rondje en leest hij met zijn 5400/60=90 rondjes per seconde toch nog veel mb/s...
5400 of 7200 of 10.000 of 15.000 verschil... ja maar alleen als je het naast of vlak na elkaar gebruikt want na een weekje of 2 a 3 weet je niet meer beter en is het allemaal weer normaal.
Na 3 maanden begin je met tweaken en na 6 maanden wil je weer iets nieuws...je kan het met moeite een jaar uitstellen en dan begint het gezeik opnieuw...
Maar het blijft altijd fffkes leuk die snelheidswinst...
Na 3 maanden begin je met tweaken en na 6 maanden wil je weer iets nieuws...je kan het met moeite een jaar uitstellen en dan begint het gezeik opnieuw...
Maar het blijft altijd fffkes leuk die snelheidswinst...
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
En het is niet per definitie zo dat een 7200 ptm HD sneller is.
Ik heb hier een IBM 15,2 GB 5400 tpm en een Maxtor 20,5 GB 7200 tpm, maar de IBM is een stukkie sneller!
Ik heb hier een IBM 15,2 GB 5400 tpm en een Maxtor 20,5 GB 7200 tpm, maar de IBM is een stukkie sneller!
We zullen zien
Morgen haal ik de MAXTOR DiamondMax VL40
34098H4 40,9GB.
Eens kijken hoe snel die is dan.
Morgen haal ik de MAXTOR DiamondMax VL40
34098H4 40,9GB.
Eens kijken hoe snel die is dan.
Verwijderd
Morgen krijg ik m'n IBM DTLA-307030 van 30GB.
Kijken of ie echt veel sneller is als mijn 8.4 GB Quantum vuurbal 5400 rpm.
Kijken of ie echt veel sneller is als mijn 8.4 GB Quantum vuurbal 5400 rpm.
Hte verschil tussen 5400 rpm en 7200 rpm komt vooral naar voren bij het kopiëren van data (pure bestandsoverdracht dus), voor de algemene performance van een pc is het belangrijker een harde schijf met 2 mb cache "on board" te hebben dan met 512 mb cache. Elke nieuwe generatie harde schijven is weer ietsjes sneller dan de vorige, zo gaat dat nu eenmaal.
Nou die Maxtor HD is echt wel vet sneller dan me ouwe 10GB WD.
Ik heb de specs gechecked en die HD heeft nog een grotere data transfer/sec dan een 7200rpm schijf alleen de 7200rpm schijf heeft een snellere toegangstijd enzo
Ik heb de specs gechecked en die HD heeft nog een grotere data transfer/sec dan een 7200rpm schijf alleen de 7200rpm schijf heeft een snellere toegangstijd enzo
Ik zie hier toch nog iets essentieels worden vergeten, namelijk de SEEK TIME!
een 5400 toeren schijf doet 60/54000=11msec over een rondje,
een 7200 toeren schijf doet er 60/7200=8msec over een rondje,
snelheidswinst van 25%
over snelheid qua data kun je eigenlijk niet zoveel zeggen (datadichthied is never het zelfde) maar als we kijken dat platters niet zover van elkaar verschillen dan kan ik alleen maar zeggen
7200 TOEREN
en als je geld teveel hebt, er zijn ook al 10.000 en 15.000 toeren schijven
snelheidswinst van 25%
over snelheid qua data kun je eigenlijk niet zoveel zeggen (datadichthied is never het zelfde) maar als we kijken dat platters niet zover van elkaar verschillen dan kan ik alleen maar zeggen
7200 TOEREN
en als je geld teveel hebt, er zijn ook al 10.000 en 15.000 toeren schijven
Verwijderd
Heu!
M'n DiamondMax VL 40 komt overmorgen... Kan niet wachten
Zal wel een lekkere verbetering zijn van een 6,5 gig Seagate van 2 jaar oud
M'n DiamondMax VL 40 komt overmorgen... Kan niet wachten
Verwijderd
Die 25% snellere seektime is in het ALLERergste geval (de data die gezocht wordt is de kop NET voorbij gegaan). Als de data aan de andere kant van de HD staat (statistisch gezien het waarschijnlijkst) is de seektime maar 12,5% sneller. Als een 7200 toeren HD er 4 msec over zou doen, dan zou een 5400 toeren hd er 4x1,125=4,5 msec over doen...Op dinsdag 27 februari 2001 21:24 schreef Bart B het volgende:
Ik zie hier toch nog iets essentieels worden vergeten, namelijk de SEEK TIME!
snelheidswinst van 25%
En die 12,5% sneller is alleen nog maar seektime! niet overal performance... want iets wat niet over het hoofd moet worden gezien: de DiamondMax VL 40 heeft een HOGE datadichtheid, en dat compenseert mooi weer z'n lagere toerental!
Pagina: 1