Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik onderhoud voor een klant een VPS server, die gehost wordt door Denit. Sinds vandaag is de vps ineens totaal onbenaderbaar. SSH, www, en zelfs de 'virtuozzo control panel' lijken dood. Support is pas maandag om 9 uur weer open. Is dit waarschijnlijk iets dat aan de host ligt, of aan mijn vps? Als een virtuozzo VPS crasht, dan moet in ieder geval de control panel toch nog alive zijn om de boel te resetten? Of is dit ook gewoon een service die op de vps zelf gehost wordt?

Als het de server is, vraag ik me af wat er gebeurd kan zijn. Het enige wat hij runt is eigenlijk apache2 en openssh. Zijn er recentelijk exploits verschenen voor CentOS 5.2? Is al weer een maandje geleden dat ik een yum upgrade heb gedaan. Is het verstandig om iedere nacht cron job met 'yum upgrade' te draaien?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
Andere ips in de range ook down? Virtuozzo draait in andere laag dan Plesk.

[ Voor 40% gewijzigd door simon op 18-01-2009 17:24 ]

|>

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 00:08
Voor het automatisch updaten, check (als het weer kan) /etc/yum/yum-updatesd.conf

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

Topicstarter
hm andere ip's in de range lijken wel online. Maar op welke laag draait de virtuozzo control panel (dat is dus een webservice)? Ik moet hem wel altijd benaderen via het ip van mijn vps, maar normaal kan ik dit control panel ook nog benaderen als de server uit staat....

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:25
je host heeft een server draaien met daarop virtuozzo.
en in virtuozzo kan hij vpssen maken.

dus de server heef eigen ip en dergelijk
maar je vps ook. dus voor de buiten wereld lijkt het of het een normale server is.

Terwijl deze virtueel op een machine draait met meerdere vpssen.

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Er is een onderscheid tussen het Plesk Virtuozzo control panel (een Plesk versie speciaal voor een VPS), deze draait op het eigen IP, op poort 8443.

Het is goed mogelijk dat dit control panel offline is als er een probleem met de VPS is.

Daarentegen is het Virtuozzo control panel een CP dat draait op een apart IP, met poort 4643.
Is deze laatste niet bereikbaar, dan zou je vermoeden over een probleem met de 'host' correct kunnen zijn.

Helaas kan alleen je hostingprovider je daar meer over vertellen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 23:24
IEF schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:14:
Daarentegen is het Virtuozzo control panel een CP dat draait op een apart IP, met poort 4643.
Is deze laatste niet bereikbaar, dan zou je vermoeden over een probleem met de 'host' correct kunnen zijn.
Klopt, maar deze is ook bereikbaar onder het IP van je VPS, middels http://ip-van-vps:4643/, wat dus (een beetje) verwarrend is en door een grote trucendoos van Virtuozzo op het host systeem dus blijkbaar mogelijk is.
Dat Virtuozzo power panel blijft ook actief bij een reboot van mijn VPS, vandaar dat ik mag aannemen dat het op de host draait.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
De problemen zijn opgelost. Het bleek (gelukkig voor mij) een administratief probleem van de klant te zijn, waardoor Denit (zonder waarschuwing) alles maar op offline had gezet. Inmiddels draait alles weer.

Maar door het incidient ben ik wel gaan twijfelen aan de security. Misschien is het toch wel handig een soort van auto-update te configureren. Echter, updates kunnen soms ook goed functionerende dingen kapot maken, dus ik zou het liefst alleen critical updates installeren. Is dit mogelijk in centos 5?

Ik heb hier een voorbeeld file gevonden voor yum-updatesd.conf. Kan ik deze zo in mijn centos box kopieren? En volgens mij installeert deze config alle updates... is er een manier om alleen security patches te installen?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Auto-updates en alles mbt het guest OS dat op je VPS draait, is niet gepast in Internetproviders en Hosting.

Dan raad ik je aan een apart topic te openen in Non-Windows Operating Systems.
Pagina: 1