Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtstroom schakelklok

Pagina: 1
Acties:

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
Medetweakers,

Ik heb een heel irritant probleem in huis. Sinds enkele weken produceert de centrale afzuiging een irritant gezoem waardoor ik niet kan slapen. Nu heb ik dus gewoon de stekker van de afzuiging er uit getrokken, hier kan ik gelukkig gemakkelijk bij. Het probleem is nu dus dat de afzuiging niet meer werkt. Nu dacht ik, dan zet ik er gewoon een schakelklok op. Iedereen kent ze waarschijnlijk wel, zoiets bijvoorbeeld. Het probleem is echter dat de afzuiging krachtstroom gebruikt. Ik kan hier echter geen standaard schakelklok voor vinden.

Suggesties?

[ Voor 17% gewijzigd door b0On op 18-01-2009 17:44 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Iets met een relais? Wat zijn je 'skills' ;) ?

BTW: je link werkt niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Mr.Qips op 18-01-2009 16:54 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Relais ertussen ?
Dus tijdschakelaar -> adapter12 v -> 3polige relais ->krachtstroom ?

En dat netjes in een bakje.

Verwijderd

ster of 3 hoek geschakeld??

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Weet je zeker dat dat krachtstroom is, en niet de besturingssignalen (van bijvoorbeeld een knop waarmee je de intensiteit kan instellen) via een op-krachtstroom-lijkende-Perifex-stekker geleid worden?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

is misschien wat duur maar:

http://www.elektroonline...._10553&products_id=162167

Aantal: per 1 stuk(s)
Onze prijs: € 471,55
€ 561,14 (incl. BTW)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Sprite_tm schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:54:
Weet je zeker dat dat krachtstroom is, en niet de besturingssignalen (van bijvoorbeeld een knop waarmee je de intensiteit kan instellen) via een op-krachtstroom-lijkende-Perifex-stekker geleid worden?
Perilex please :P

TS, Maak anders even een foto van de stekker.

• b0On
Ik ben even goed gaan kijken en het is inderdaad een Perilex aansluiting. De 16A variant.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een centrale afzuiging gebruikt normaal wel een perilex, maar dat is geen krachtstroom!
Op de afzuiger staat meestal wel hoe het ding aangesloten is, je hebt 1 aansluiting voor de nul en 2 voor de fase, waarmee met een schakelaar de mate van afzuiging gekozen kan worden.

De fase van stand 1 kun je het als het goed is gewoon onderbreken met een standaard 230 volt tijdschakelklok.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

je kan ook gewoon 3 schakelklokken gebruiken als het wel krachtstroom is :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het dan niet zo dat die exact tegelijk af moeten slaan omdat een motor het anders niet zo leuk vindt?
Kun je beter 3 dikke maak-relais pakken en die met een losse 12V voeden en bedienbaar maken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neuh, vaak niet als het een standaard afzuigdoos is krijgt is krijgt ie gewoon via een van de drie pinnen fase, afhankelijk van welk pin fase krijgt loopt hij sneller of langzamer

gewoon de nul schakelen op een klok is denk ik het makkelijkst
gewoon met zoeits http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=198520 kun je lekker schroeven

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 18-01-2009 19:54 ]

Iperf

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Niet om het een of ander, maar als ie 'zomaar' is gaan zoemen, is het niet handiger dat probleem gewoon op te lossen ? Mogelijk is gewoon je motor/lager versleten. Voor een paar tientjes vervang je deze incl. schoepen rad en.z als een complete kit.
Ik ben ook van plan mijn centrale afzuiging aan te passen. Echter wil ik hem vervangen door een stappen motor zodat ik het toerental traploos kan regelen (en automatisch 's nachts langzamer kan laten draaien).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• b0On
@Dukebox, je hebt helemaal gelijk dat ik het probleem eigenlijk bij de oorzaak moet oplossen, maar ik weet niet precies waar de oorzaak zit en het afzuigsysteem is helemaal weggewerkt.
gewoon de nul schakelen op een klok is denk ik het makkelijkst
gewoon met zoeits http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=198520 kun je lekker schroeven
Gewoon, heerlijk woord ja ;)
Maar wat als het niet zo gewoon is?
Hoe achterhaal ik wat de nul is? Wat kan ik dan schroeven?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Ik vraag mij af of de nul schakelen dat ding uitzet. Er blijft namelijk nog steeds stroom tussen de fases lopen.
Waarschijnlijk heb je een schakelaar waar je de snelheid kan instellen. Afhankelijk van het type schakelaar kan je daar de afzuiging wel uitzetten. Welk type heb je?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het goed is zit er wel een aansluitschema op die afzuigdoos, al gezocht ?

centrale afzuiging is ook maar een gewoon woord, en is zonder partnummer oid ook een beetje kristallen bol kijken. dus jij zal het moeten vertellen

maar ja je zegt het zelf, het systeen is weggewerkt en je hebt geen zin om het uit te zoeken

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 18-01-2009 20:03 ]

Iperf

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

let op, perilex dozen worden ook regelmatig gebruikt voor 2x230v groepen. In keukens bij kookplaten bijvoorbeeld.
Even meten dus :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff jatwerk. het kan afwijken maar het gaat om het idee 90% van de woonhuizen heeft iets wat hier op lijkt

http://www.circuitsonline.net/forum/view/65539

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20centr.afz.jpg

Iperf

• b0On
Wij hebben hier inderdaad zo'n zelfde aansluiting. En we hebben ook een schakelaar in de keuken, alleen is deze niet meer aangesloten op het afzuigsysteem omdat we een losse fan in de keuken hebben geïnstalleerd.

Is het niet mogelijk iets eenvoudigs te maken met een perilex stekker en contrastekker waar een klok tussen zit? Want als ik de hele afzuiginstallatie open moet maken kan ik waarschijnlijk beter de fan vervangen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) ja dat kan

2) een losse fan . blaast deze een apart kanaal of blaast deze ook hetzelfde kanaal in als de afzuiging voor de douche toilet etc. ?
if yes. succes met de lucht van specieboontjes in het toilet

Iperf

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

fish schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:49:

if yes. succes met de lucht van specieboontjes in het toilet
Oohw

kun je daar ook mee metselen dan? :+

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

First off; een centraal luchtafzuigsysteem is gemaakt om altijd te draaien. Je hebt het nodig omdat het huis zo is gebouwd dat natuurlijke luchtstroming in het huis onvoldoende is of waar waterdamp niet zomaar weg kan, zoals in een natte cel midden in het huis. De motor is ervoor gebouwd om permanent te draaien, en daarom extra zuinig.
Als je gaat douchen word je ook aangeraden om de afzuiging op standje hoog te zetten, om zo de waterdamp weg te zuigen.
Doe je dat niet, dan krijg je vochtplekken, schimmels, ongedierte en dergelijke.

Maakt je zuigmotor een raar geluid, kijk het ding dan na of laat het doen, en vervang desnoods de motor.

Ten tweede: als je vermoedt dat iets meerfasig in ster gevoed wordt ga dan NOOIT NOOIT NOOIT stomme dingen doen zoals de nulleiding onderbreken. NOOIT!
In het gunstigste geval slaan alleen je zekeringen door, maar vaker gebeurt het dat het aangesloten apparaat de geest geeft. Dus NOOIT NOOIT NOOIT doen!
Weet je het niet zeker; laat het dan doen. Een nieuw apparaat of een nieuw huis is duurder dan die paar honderd euro die een monteur kost..

Ten derde; afzuiging voor douche, toilet en keuken zitten vaak op hetzelfde kanaal. Hierom is het ook niet handig om een actieve afzuigkap op je afzuigkanaal te monteren, vanwege de resulterende kookluchten in de overige aangesloten vertrekken.

Ergo; zie dat je de afzuiginstallatie weer vrijmaakt en fix het probleem bij de bron. Ga niet lopen kutten met houtje-touwtje oplossingen; je wordt er niet beter van en uiteindelijk kost het je alleen maar meer.

Verwijderd

Met stofzuiger dat ventilatorboxje schoonmaken. Kan zijn dat je al te laat bent en dat de lager door warmte een opduvel heeft gehad.

• b0On
Ik denk dat Kaj gelijk heeft en ik een oplossing ga zoeken bij de zuigmotor zelf.
Bedankt voor de hulp mensen!
Pagina: 1