Toon posts:

Een steuntje in de rug voor samenstellen van chipset ! :)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.181 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen!

Ik wil een nieuwe chipset samenstellen en ben een beedje aan het vogelen op Alternate -> PC builder.
Ik vind het erg moeilijk blijven om tog het juiste moederbord te kiezen, omdat ik hoorde dat je mobo, geheugen, proccesor en videokaart tog wel op elkaar afgestemt moeten worden voor optimale prestaties. ( ? )

Ik had het volgende in gedachte:

- AMD Phenom X4 9950 Black Edition ....................................................................€ 169,-
- Asus M3N WS FW, RAID, Gb-LAN, VGA, Sound, ATX...........................................€ 119,-
- Corsair 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit Retail, TWIN2X4096-8500C5DF ..........€ 99,-
- Sapphire HD4870 X2 Retail, TV-Out, 2x DVI, CrossFireX.........................................€ 369,-
- Cooler Master RealPower M620 Retail, Zwart......................................................... € 85,-

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------€ 841,-

Lijkt me tog een redelijk leuke samenstelling dacht ik.
Nou krijg ik aan het einde, een aanbeveling:

Geheugen
•U heeft vier of meer GB RAM in uw configuratie geselecteerd. Houdt u er rekening mee dat deze hoeveelheid geheugen alleen met 64-Bit systemen volledig benut worden.

•Het door u geselecteerde DDR2 geheugen voldoet niet aan de JEDEC standaard, waardoor de werking van het geheugen op hogere snelheden of snellere timings niet kan worden gegarandeerd. Het gekozen geheugen zal daarom op JEDEC-compatible DDR2-800 timings ingesteld worden bij deze configuratie.

Vooral dat laatste punt, over die JEDEC snap ik niet helemaal... het geselecteerde moederbord heeft de volgende geheugen specificatie:

Geheugen
Maximaal 8192 MB
Type SDRAM-DDR2
Sloten 4 x DDR2
Standaarden DDR2-533, DDR2-667, DDR2-800, DDR2-1066
Dual Channel wordt ondersteund Ja
Quad Channel wordt ondersteund Nee
ECC-geheugen wordt ondersteund Nee
Registered-geheugen wordt ondersteund Nee
Fully Buffered vereist Nee

Heefd iemand suggesties hierover voor me ?
alles is welkom !
Thnx! Greetz Kickerrr

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01
A Je hebt een 64bit versie van Windows nodig om 4GB optimaal te benutten (meer info via google hierover)

B Het moederbord ondersteunt het dikgedrukte geheugen wel, maar je moet dan (volgens mij) het voltage in het bios te verhogen (naar 2.1v) om jou gekozen geheugen op die snelheid te laten lopen.

Verwijderd

Topicstarter
hpt870 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:26:

B Het moederbord ondersteunt het dikgedrukte geheugen wel, maar je moet dan (volgens mij) het voltage in het bios te verhogen (naar 2.1v) om jou gekozen geheugen op die snelheid te laten lopen.
Ik zal nog even de volgende specificaties van het geheugen aangeven:

Totaalcapaciteit.........4096 MB
Aantal modules.........2
Bouwvorm.................DIMM
Type.........................SDRAM-DDR2
Standaard.................DDR2 - 1066 (PC2 - 8500)

Timings
CAS Latency (CL) 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 5
RAS-Precharge-Time (tRP) 5
Row-Active-Time (tRAS) 15
Command Rate (CMD) 2 T

EPP Ja
Aansluiting 240-pins

Organisatie:
Spanning.............2,1 Volt
Spanningsbereik...vanaf 2,1 Volt tot 2,1 Volt

Overige informatie
Double Data Rate 2 geheugentechnologie. Verstuurt net als DDR geheugen tweemaal per klokcyclus data. Het verschil met DDR geheugen is de frequentie. Deze is tweemaal zo hoog en dat geeft in theorie een dubbele bandbreedte. De bouwvorm van dit geheugen is een 240-polige DIMM-module op 2,1 Volt.

• hpt870
Ja, dit betekent dat de modules 2,1v nodig hebben.
Het moederbord ondersteunt deze 1066mhz geheugen, mits je in het BIOS het voltage op 2.1v instelt.

Met andere woorden: jou modules zullen standaard op 800mhz lopen, tenzij je in het BIOS instelt dat het moederbord ze 2,1v moet geven. Normaal staat dit vaak op 1,8v ingesteld namelijk.

Misschien dat iemand anders nog uit kan leggen wat de vink achter het geheugen in de QVL van het moederbord betekent?

QVL

[ Voor 25% gewijzigd door hpt870 op 18-01-2009 16:09 ]

Verwijderd

JEDEC standaard gaat (als ik me niet vergis) tot DDR2-800 en 1.8V.
Daarboven valt dus buiten JEDEC standaard, maar is wel gespecifieerd door fabrikant. Dus specs van het geheugen zijn 1066MHz met bepaalde timings op 2.1V. Als het moederbord dan ook tot 1066MHz kan en een Vmem van 2.1V ingesteld kan worden zou het perfect moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
oke dan, ik heb nog nooit de voltages verhoogd, maar daar kom ik wel achter!

en qua samenstelling... ? heb je daar nog mss op -of aanmerking over ?

Verwijderd

Dat is een moederbord met geforce 8200 en IGP, juist?

IGP is niet noodzakelijk als je een losse grafische kaart neemt, en misschien is een AMD chipset iets beter (weet ik eigenlijk niet).

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-01 15:29
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:11:
Dat is een moederbord met geforce 8200 en IGP, juist?

IGP is niet noodzakelijk als je een losse grafische kaart neemt, en misschien is een AMD chipset iets beter (weet ik eigenlijk niet).
Maar soms wel erg handig, als je losse video kaart kapot gaat en terug moet voor RMA is het wel erg handig iets achter de hand te hebben als het even kan kies ik voor iets met igp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:06:
Daarboven valt dus buiten JEDEC standaard, maar is wel gespecifieerd door fabrikant. Dus specs van het geheugen zijn 1066MHz met bepaalde timings op 2.1V. Als het moederbord dan ook tot 1066MHz kan en een Vmem van 2.1V ingesteld kan worden zou het perfect moeten werken.
Oeh, hoe kom ik daar achter of dat zo is, ik zou er tog vanuit moeten gaan dat het mobo die 1066 gewoon ondersteund? en dat ik dat wel op 2.1 volt kan instellen? of is dat niet van zelf sprekend ?

• hpt870
Ik zou er ook zeker van willen zijn dat je 140w TDP processor gaat werken op het moederbord. Asus heeft het over maximaal 125w..

EDIT: Staat er niet tussen CPU support

[ Voor 37% gewijzigd door hpt870 op 18-01-2009 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee idd ! terwijl ze bij Alternate tog als beschrijving geven:

Processor AMD® Athlon™ X2 6xxx (Kuma), Phenom X3 7xxx (Toliman), Phenom X4 9xxx (Agena), AMD® Athlon™ 64 (Orleans), AMD® Opteron™ 1xxx (Santa Ana), AMD® Athlon™ 64 X2 (Windsor), AMD® Athlon™ X2 BE-xxxx (Brisbane EE), AMD® Sempron™64 LE-xxxx (Sparta)

goed dat je het zag, ff opzoek naar een andere dan!...
en ik hoef er idd geen onboard videokaart op..., teminste niet zo goeie... daar betaal je ook weer flink voor...
ik moet iets hebben die ook overclock bestendig is.. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu via de Asus site op CPU geselecteerd op de AMD Phenom X4 9950
ik ben nu uit gekomen op een mooi bordje: M3N-HT Deluxe/HDMI

http://asus.com/products....=0&model=2262&modelmenu=2

Nu staat er: Chipset NVIDIA nForce® 780a SLI NVIDIA ESA (Enthusiast System Architecture) Support

is het dan geen probleem om er alsnog die Sapphire HD4870 X2 Retail, TV-Out, 2x DVI, CrossFireX er in te doen? ik weet het niet, messchien dat dit niet 100% prestatie geeft ofzo ?

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar moederborden met de AMD 780G (met IGP) of 79x series van chipsets. Die zijn denk ik ook compatibel met AM3 cpu's. Bv de Gigabyte-bordjes met deze chipsets lijken toch allemaal AM3-cpu compatibel te zijn en tot 140W cpu's te ondersteunen. De enkele die ik aanklikte ondersteunden toch X4 9950 en de Phenom II 920 en 940) op hun cpu support lijst.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:06:
Mijn Dominator PC8500 modules hebben gewoon een JEDEC profiel op 1066 en 2,1v...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip voor een AMD 790GX moederbord type.. ik heb een redelijke kunnen vinden:
http://www.asrock.com/mb/...el=AOD790GX/128M&s=AM2%2b

volgens mij, als ik die specs lees, is dat een redelijke kaart.

nu zit ik te twijfelen tussen 2 proccesors:

Phenom™ II X4 920 Phenom......................X4 9950 Black Edition
Prijs .............€ 229,-...............................................€ 169,-
Socket........... AM2+...............................................AM2+
Toevoeging
Leverwijze..... Boxed................................................Boxed
CPU-koeler... Ja ..................................................... Ja
Instructieset MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4a, AMD64 MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4a, AMD64
Bussnelheid...... 3600 MT/s................................. 4000 MT/s
CPU snelheid....... 4x 2800 MHz.............................. 4x 2600 MHz

Aantal CPU cores 4................................................. 4
Core naam........... Deneb......................................... Agena
Structuurgrootte... 45 nm
L1-Cache .............4x128 kB...................................... 4x 128 kB
L2-Cache............ 4x512 kB....................................... 4x 512 kB
L3-Cache......... 6144 kB ........................................ 2048 kB
Core Spanning..... 1,5 Volt........................................ 1,3 Volt

I/O Spanning........ 3,3 Volt........................................ 3,3 Volt
Stoomverbruik..... ca. 125 Watt.................................. ca. 125 Watt

ik heb de paar verschillen dik gedrukt.
weten jullie mss welke ik het best kan aanschaffen... ?en waarom?
alvast bedankt!
greetz Kickerrr

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 16:55 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Punt 1 (Advies): Ga voor de 920.

Punt 2: Die gegevens kloppen niet helemaal. Die 920 heeft geen Core voltage van 1,5 volt.

Punt 3 (Advies): Zoek gewoon een benchmark op voor de voor jouw relevante programma's tussen die twee CPU's en bepaal dan zelf of het de moeite waard is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:39
Ga idd voor de PII 920. Met die 9950 loop je anders toch maar je 4870X2 te bottlenecken (Doe je uiteindelijk toch wel maar voorruit..).

Verder zou ik voor een bordje gaan met een 780/790 chipset. Het is beter om er een zonder ingebouwde grafische chip te nemen, zoals een FX oid. Iig een met de nieuwe south bridge, SB750.

Je kan in principe ook dat 1066mhz geheugen achterwege laten.. Is imo totaal niet interessant zonder dat je overclockt op zo'n bordje...

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Wackoz schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:49:
Ga idd voor de PII 920. Met die 9950 loop je anders toch maar je 4870X2 te bottlenecken (Doe je uiteindelijk toch wel maar voorruit..).

Verder zou ik voor een bordje gaan met een 780/790 chipset. Het is beter om er een zonder ingebouwde grafische chip te nemen, zoals een FX oid. Iig een met de nieuwe south bridge, SB750.

Je kan in principe ook dat 1066mhz geheugen achterwege laten.. Is imo totaal niet interessant zonder dat je overclockt op zo'n bordje...
Thnx voor de tip, ik heb het artikel hier op tweakers gelezen over de A79A-S SB750 en dat klinkt zeer goed! Goede specs, niet veel overbodige zooi, en goede overclock mogelijkheden.

is het deze toevallig..? ( ik zie: SB750 er niet bij staan.)

http://www.foxconnchannel...view.aspx?ID=en-us0000401

Dus met de PhenomII x4 920 bottleneck ik me 4870x2? dus de prcoccesor is te slecht zeg je?
Ik was uiteindelijk van plan t handeltje overteclocken... ik wil die PII 920 minstens op de 3.2 Ghz krijgen
Maar, de combi. proccesor en videokaart is volgens jou dus niet egt optimaal ?

en de bedoeling van dat 1066 geheugen is wel om het over te klocken ja.

vind het super dat jullie mee helpen een goed systeem in elkaar te breien!
Greetzz Kickerrr

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 23:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst stel jij geen chipset samen maar een systeem (chipsets samenstellen kun je beter overlaten aan de AMD's, Intels en nVidia's van deze wereld :z )

Ten tweede is dit echt een vraag over Complete Systemen & Laptops, niet iets wat in Overige Hardeware gedumpt hoort te worden. Ik move even :)

Move OH -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
allright, no problem!

• Wiertz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Sorry dat ik je topic kaap, maar ik zag dat je ongeveer hetzelfde als mij in gedachte hebt en hier wilde ik even op voortborduren.(scheelt weer een topic)

Ik wil wat nieuwe onderdelen aanschaffen voor mijn pc, maar ik weet niet welke het beste is qua prijs/kwaliteit verhouding. Ik hoopte dat jullie me hier mee konden helpen. Ik zal voor mijn toekomstige systeem G.Skill DDR2 4Gb 800 Mhz ram gebruiken.

Dus:
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/1087/p5qpronv260e8400600wyr9.jpg
Dit systeem is gebaseerd op Intel C2D(E8400) en een Nvidia GTX 260.
Of: voor dezelfde prijs
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/746/gigabytephenom2x2920478dz9.jpg
Dit systeem is gebaseerd op HD4870 Toxic 1gb, Phenom ll X4 920.

Ik moet er ook bij zeggen dat ik maar een 19 inch monitor bezit en dus geen hogere resolutie dan 1400x900 krijg. Is de HD4870 1gb dan nog wel een goede keuze? Of is de 512mb goed genoeg.
Ik ben van plan om zowel mijn CPU, GPU als memory te overclocken. Is de Toxic nodig hiervoor, of is de standaard versie/koeler voldoende?

Tevens, klopt het systeem zo, zodat geen van de beide een serieuze bottleneck zal zijn, of moet er wat veranderen?

Als ik dan wat goedkoper kijk kom ik uit op:
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/3628/m3a78phenom920hd4870500ae5.jpg
Hier heb ik gekozen voor HD4780 standaard 512 mb en de Phenom II X4 920. Tevens maar 500 Watt voeding en een goedkoper Mobo.

Ik gebruik mijn PC vooral om RTS games te spelen zoals:
Supreme Commander
ETW(binnekort)
En nog andere games zoals CoD4, Rainbox Six Vegas 2 en LOTRO.

Doordat ik zware RTS games speel zoals SC(die CPU nodig heeft) is het dan slim om de Phenom 940(kost 30 euro meer) te kiezen, of is de 920 voldoende?

Ik hoop dat jullie me wat nuttige tips kunnen geven zodat ik een optimaal systeem krijg :D

Alvast bedankt

[ Voor 22% gewijzigd door Wiertz op 22-01-2009 14:30 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen. Daar staat een lijst met topics waar je wel advies mag vragen.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.