Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik zit me nu al een tijdje suf te zoeken, maar kan nergens iets zinnigs vertellen.
De vraag is redelijk simpel : wat zegt de arbeidswet over vakantiedagen wanneer je meer of minder uur per dag werkt dan normaal ?

Mijn baas komt ineens op de proppen dat, omdat ik 9 uur per dag werk, een vrije dag mij dus ook 9 uur kost.

Ik kan hier echter niets over terug vinden in de arbeidswet, dus was benieuwd wat daarover te vinden is.
Meningen en rekenvoorbeelden ben ik niet echt naar op zoek, ik zoek gewoon de wettelijke spelregels :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21

The Legend

*Plop*

Heb je een CAO? Daar zou het in moeten staan.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Staat er in je contract dat je 9 uur per dag MOET werken? of doe je dit om andere redenen?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Hier?
http://www.google.nl/sear...ekening+vrije+dagen&meta=

en hier.
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h421.htm

In de laatste link zit ook een link naar het betreffende wetsartikel.

Je bouwt uren op basis van het gewerkte aantal uren. Iedere 13 dagen, als voorbeeld, levert 1 vrije dag op. Als je dagen langer zijn bouw je meer op.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koffie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:38:
[..]
Mijn baas komt ineens op de proppen dat, omdat ik 9 uur per dag werk, een vrije dag mij dus ook 9 uur kost.
[..]
Ja, klopt.

Je krijg op die dag, 9x je uurloon. Dus als je vrij bent, kost het je ook 9 uur. Als je 8 uur werkt, en elke dag 1 uur overwerkt, dan klopt het natuurlijk niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als jij altijd 9 uur per dag werkt dan lijkt me dat ergens wel redelijk. Maar dit soort zaken zijn altijd lastig. Wat dat betreft vind ik urenverantwoording ook wel fijn. Dan heb je dit soort discussies minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
RaZ schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:46:
[...]

Ja, klopt.

Je krijg op die dag, 9x je uurloon. Dus als je vrij bent, kost het je ook 9 uur. Als je 8 uur werkt, en elke dag 1 uur overwerkt, dan klopt het natuurlijk niet.
Je moet rekenen in verhoudingen, het is niet zo dat je voor ieder uur meer 1 uur meer vakantie krijgt natuurlijk!

1 uur meer levert je 1/13 meer vakantie op. Ervan uit gaande dat je op iedere 13 dagen werk 1 dag vrij krijgt.

Van belang voor TS vraag is wat de bepaling in zijn contract is mbt het aantal te werken uren per week. Op basis daarvan neem je uren op.

[ Voor 11% gewijzigd door Saab op 18-01-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Saab schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:58:
[...]

Je moet rekenen in verhoudingen, het is niet zo dat je voor ieder uur meer 1 uur meer vakantie krijgt natuurlijk!

1 uur meer levert je 1/13 meer vakantie op. Ervan uit gaande dat je op iedere 13 dagen werk 1 dag vrij krijgt.
Het gaat hier niet over het opbouwen van vakantiedagen maar over het uitbetalen van vakantiedagen. Als je een contract hebt waar in staat dat je 9 uur per dag werkt dan is het logisch dat een vakantiedag ook 9 uur bevat. Als je 8 uur per dag werkt volgens je contract maar structureel overwerkt dan ligt het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Saab schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:58:
[...]

Ik reken ook in verhouding.... ik denk aan 4 dagen werken a 9 uur per dag voor een 36-urige werkweek.

Dat houd dus in dat je 9 uur betaald krijgt, en een vrije dag je dus ook 9 uur kost. 4 dagen vrij kost je dus 36 uur aan vrije uren.

Ik heb een 38-urige werkweek. 4 dagen van 8 uur, en 1 van 6. Als ik vrijdags vrij neem, kost het me maar 6 uur. Voor de overige dagen kost het me 8 uur. Logisch ook.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
The Legend schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:02:
[...]

Het gaat hier niet over het opbouwen van vakantiedagen maar over het uitbetalen van vakantiedagen. Als je een contract hebt waar in staat dat je 9 uur per dag werkt dan is het logisch dat een vakantiedag ook 9 uur bevat. Als je 8 uur per dag werkt volgens je contract maar structureel overwerkt dan ligt het anders.
Idd, ik had mijn bericht al aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het klinkt vrij normaal. Even uitgaande van de meest gangbare regeling omdat die het makkelijkst rekent:
Als je 5x8 = 40 uur per week werk, krijg je 5 weken = 25 dagen = 200 uur vakantie
Als je 4x8 = 32 uur per week werk, krijg je 5 weken = 20 dagen = 160 uur vakantie
Als je 4x9 = 36 uur per week werk, krijg je 5 weken = 20 dagen = 180 uur vakantie

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het probleem is hier waarschijnlijk dat de TS 5x8 uur werkt maar structureel overuren draait en nu z'n werkgever zegt dat die situatie maar als standaard moet worden aangenomen en vakantiedagen per 9 uur uitbetaald terwijl contracttechnisch dat 8 uur zou moeten zijn. Ik heb hier alleen geen juridische onderbouwing voor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Krijg je dan ook extra vakantiedagen over die overuren, anders is het onzin lijkt me?

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Als het niet in je contract staat is het inderdaad onzin.

Ik werk zelf ook 4x8 en 1x6. Als ik elke dag 9 uren zou willen werken dan zou mijn vaste rooster van 8u niet veranderen. Het uur dat ik extra werk is een overuur die ik gewoon kan opnemen. Logisch toch?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@The Legend: Ik denk dat we daarvoor moeten wachten tot Koffie duidelijkheid verschaft in hoe zijn werktijden/werkweek er uit ziet.

Een werkdag bestaat uit x-aantal uren.. Daar krijg je ook voor betaald. Een dag vrijnemen kost je niet simpelweg 1 dag, maar de aantal uren waar je normaal gesproken die dag voor werkt.

Met een 40 urige werkweek (5x8 uur) is het eenvoudig reken sommetje.

Zo heb ik 25 vrije dagen (5 weken), terwijl een werkweek maar 38 uur is. Mijn werktijden zijn dus niet dagelijks het zelfde. Daarom wordt er niet in vrije dagen gerekend, maar in vrije uren. Dit zal bij de TS dus ook zo zijn.

25 vrijdagen openemen kan, en hou ik uren aan over. 25 maandagen opnemen kom ik vrij uren tekort en zou ik bij moeten kopen / onbetaald verlof / tijd-voor-tijd.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Saab schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:44:
Je bouwt uren op basis van het gewerkte aantal uren. Iedere 13 dagen, als voorbeeld, levert 1 vrije dag op. Als je dagen langer zijn bouw je meer op.
MSalters schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:16:
Het klinkt vrij normaal. Even uitgaande van de meest gangbare regeling omdat die het makkelijkst rekent:
Als je 5x8 = 40 uur per week werk, krijg je 5 weken = 25 dagen = 200 uur vakantie
Als je 4x8 = 32 uur per week werk, krijg je 5 weken = 20 dagen = 160 uur vakantie
Als je 4x9 = 36 uur per week werk, krijg je 5 weken = 20 dagen = 180 uur vakantie
En evenzo als je boven de 'normale' 40 uur uitkomt (is dat overigens toegestaan als het structureel is?)
Als je 5x9 = 45 uur per week werk, krijg je 5 weken = 25 dagen = 225 uur vakantie

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
RaZ schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:02:
[...]

Ik heb een 38-urige werkweek. 4 dagen van 8 uur, en 1 van 6. Als ik vrijdags vrij neem, kost het me maar 6 uur. Voor de overige dagen kost het me 8 uur. Logisch ook.
Ik denk dat je salarisadministrateur dat toch wel gewoon middelt naar het aantal uren per dag...

Het gaat om verhoudingen, niet om absolute aantal gewerkte cq opgenomen uren. Tenzij je werkgever overwerk niet uitbetaald en tijd voor tijd hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
The Legend schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:22:
Het probleem is hier waarschijnlijk dat de TS 5x8 uur werkt maar structureel overuren draait en nu z'n werkgever zegt dat die situatie maar als standaard moet worden aangenomen en vakantiedagen per 9 uur uitbetaald terwijl contracttechnisch dat 8 uur zou moeten zijn. Ik heb hier alleen geen juridische onderbouwing voor :p
Dat is idd exact mijn situatie.
Ik werk contractueel : 4 dagen en 36 uur. Maar niet 9 uur per dag (zowel contractueel als werkelijk).
De 4 uur gaan elke week gewoon op aan werk. Of dat nu op zondagochtend is of op mijn vrije dag of door langer op kantoor te werken.

Dat bepaalde beredeneringen logisch of eerlijk zijn zal best, maar ik zoek dus wat de arbeidswet hier nu over zegt (kan het nou niet echt duidelijk vinden in die link van Saab ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik weet niet hoe het met recht zit, maar ik heb een 5-uren contract. In de vakantie werk ik wel eens 25 uur per week, collegas met een andere studie werken standaard 2-3 dagen, maar als je een week vrij wilt kost dat je nog altijd maar 5 uur.

Andersom werkt het ook, ben je ziek, krijg je ook maar 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koffie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:28:
[...]

Dat is idd exact mijn situatie.
Ik werk contractueel : 4 dagen en 36 uur. Maar niet 9 uur per dag (zowel contractueel als werkelijk).
De 4 uur gaan elke week gewoon op aan werk. Of dat nu op zondagochtend is of op mijn vrije dag of door langer op kantoor te werken.
Je moet in 4 dagen 36 uur maken. Dat is 9 uur per dag. Dat staat zo in je contract. 4 dagen = 36 uur = 9 per dag. Verder bestaat daar geen discussie over lijkt me.

De 4 uur.... welke 4 uur? Overwerk? die krijg je dus gecompenseerd, hetzij via tijd-voor-tijd, hetzij via extra geld.
Dat bepaalde beredeneringen logisch of eerlijk zijn zal best, maar ik zoek dus wat de arbeidswet hier nu over zegt (kan het nou niet echt duidelijk vinden in die link van Saab ?).
Die is er niet. Je contract spreekt over een 36 urige werkweek, en 4 werkdagen... dat is gewoon 9 uur per dag.

Aangezien jouw werkdag 9 uur is, kost een vrije dag je 9 uur. en zo zijn je vrije dagen gewoon opgebouwd ook. Als je 20 vrije dagen in het jaar hebt, is dat dus 20x9, in tegenstelling tot iemand die 8 uur op een dag werkt. Dan krijg je dus 20x8.

Ik heb 25 vrije dagen, wat gelijk staat aan 5 weken. 1 week is 38 uur. 5x38 uur vrij heb ik dus elk jaar.

Je werkgever doet het dus zoals het hoort.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wacht even, ik zou dan dus meer vrije dagen krijgen dan iemand die 4x8 werkt ?

Wat mijn werkgever doet : je krijgt x dagen per jaar, je werkt 'parttime' dus krijg je naar rato y dagen. Omdat je 9 uur per dag werkt, kost een vrije dag je 9 uur. De y aantal dagen worden naar uren vertaald om makkelijker die 9 uur per dag af te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koffie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:35:
Wacht even, ik zou dan dus meer vrije dagen krijgen dan iemand die 4x8 werkt ?
Nee, de dagen blijven gelijk. Omdat jouw dag langer duurt, heb je dus meer vrije uren. Niet dagen. Jouw dag duurt 9 uur, en niet 8....

Iemand die 20 uur in de week werkt: 5 x 4 uur, kost een vrije dag dus ook maar 4 uur..
Wat mijn werkgever doet : je krijgt x dagen per jaar, je werkt 'parttime' dus krijg je naar rato y dagen. Omdat je 9 uur per dag werkt, kost een vrije dag je 9 uur. De y aantal dagen worden naar uren vertaald om makkelijker die 9 uur per dag af te boeken.
Daar heeft'ie ook gelijk in.

Iemand die 40 uur in de week werkt, maakt 2080 uur in het jaar. Jij maakt maar 1872 in het jaar.

Met 2080 uur per jaar (40 uur) heb je een minimum van 20 dagen (160 uur). Jij hebt dan naar rato (volgens het wettelijke minimum) maar recht op 114 uur.

Wat overeenkomt op 13-14 werkdagen.

Zie Onbekend z'n reken-skillz, die van mij sucken... Die van Onbekend kloppen...

[ Voor 38% gewijzigd door RaZ op 18-01-2009 18:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Maar zo is het dus niet.
Ik krijg minder dagen dan iemand die 40 uur werkt.
Eerst doen ze dus : jij werkt 90% parttime en en krijgt dus 90% van de gewone dagen. Vervolgens word dat door 8 gedeeld om aan de uren te komen en dan weer 9 uur per vrije dag afschrijven.

Het zou dan wel kloppen wanneer je zegt dat je x dagen hebt en die door 9 delen en dan 9 uur per vrije dag afboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:47

Onbekend

...

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h421.htm#4211

Zie het kopje Uitwerking van de opbouw
Een medewerker die 40 uur per week werkt, bouwt zijn vakantierecht over een jaar op over 240 werkdagen en 20 (4 x 5) vakantiedagen, dat is dus 8 x 260 = 2080 uren.

Jij werkt dus 9 uur per dag en dat 4 dagen in de week. (Totaal 36 uur.)
Bij een volledige werkweek van 40 uur krijg je wettelijk minimaal 20 vakantiedagen = 20x8 = 160 uur.
Aangezien jij maar 36 uur werkt, ontvang je ook op dat zelfde percentage recht op vakantiedagen. In dit geval dus 90% van 160 uur = 144 uur. Doordat je 9 uur per dag werkt, komt dat neer op 16 vakantiedagen.
(Let er wel op dat je maar 4 vakantiedagen op moet nemen om een complete week vrij te krijgen. Immers de vijfde dag werk je niet.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Volgens mij klopt het idd precies zoals Onbekend het omschrijft. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oftewel: je vakantieopbouw is in uren, evenals je vakantie-opname. Je wordt geacht 36 uur per week te werken, als je in 1 week 30 uur werkt, moet je dus 6 vakantie-uren opnemen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Afhankelijk van je CAO dan he, er zijn ook mensen die gewoon 38 uur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52
Koffie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:49:
Maar zo is het dus niet.
Ik krijg minder dagen dan iemand die 40 uur werkt.
Eerst doen ze dus : jij werkt 90% parttime en en krijgt dus 90% van de gewone dagen. Vervolgens word dat door 8 gedeeld om aan de uren te komen en dan weer 9 uur per vrije dag afschrijven.

Het zou dan wel kloppen wanneer je zegt dat je x dagen hebt en die door 9 delen en dan 9 uur per vrije dag afboeken.
Alles wat refereert aan 40uur, 5 dagen en 8uur is de referentie. Om echter goed te kunnen rekenen vermeningvuldig je de aantal vrije dagen met 8 (de referentie) om tot het aantal vrije uren te komen. Daar kun je desgewenst een percentage van nemen bij deeltijd om tot de feitelijke vakantieuren te komen.

Het is correct om het aantal feitelijke vakantieuren te delen door de lengte van een daadwerkelijke werkdag om tot het feitelijk aantal vakantiedagen te komen. Je werkgever doet het dus correct.

Een andere wijze om hier tegenaan te kijken is per werkweek: als je het narekent dan zul je zien dat bij alle fulltime/partime varianten de hoeveelheid vrije weken per jaar gelijk is.
Ardana schreef op zondag 18 januari 2009 @ 18:33:
Oftewel: je vakantieopbouw is in uren, evenals je vakantie-opname. Je wordt geacht 36 uur per week te werken, als je in 1 week 30 uur werkt, moet je dus 6 vakantie-uren opnemen.
Deze methode is wel het meest praktisch in het geval van Koffie. Hij geeft immers aan de uren variabel over de week te maken inclusief vrije dagen en weekend. Als hij gewoon bijhoudt hoeveel uur hij per week werkt en een tekort (<36) als vakantie boekt dan moet het precies kloppen.

Een vakantiedag kan dan ook 8 uur kosten mits hij wel het ene uur maakt op een andere werkdag/vrije dag/weekenddag.

Ik snap een potentieel bezwaar van koffie ook wel als zijn werkgever perse 9 uur per vrije dag zou willen boeken: een uur dat koffie normaal nog zou werken wanneer het hem uitkomt en samen met 7 andere vrije dagen opbouwt tot een extra vrije reguliere werkdag gaat nu ineens op aan de vrije dag. De totale hoeveelheid vrije tijd verandert niet, maar de flexibiliteit in de opname ervan wel. Oplossing ligt erin om af te spreken om vakantiedagen/-uren per week te beschouwen en niet per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2009 20:53 ]

Pagina: 1