Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik ben vandaag bezig geweest een systeem in elkaar te zetten. Ik heb de onderstaande onderdelen in elkaar gezet:
Antec Sonata III
AMD 5050e
Scythe Mugen
OCZ Reaper HPC 4 gig geheugen (2*2)
MSI DKA790GX moederbord
Sapphire Radeon HD 4870
Extra 3.5" interne cardreader
Samsung DVD-brander

Nou kreeg ik al meteen bij het eerste opstarten 2 piepen van de AMI Bios. In de BIOS zelf zegt het systeem dat er 6 GIG aan geheugen inzit, waar ik er 4 in heb. Als ik de geheugens er apart inzet ziet het systeem dit wel correct als 2 GIG maar dan nog krijg ik de 2 piepen.

Ik heb wat op Tweakers rondgekeken en las ergens iets over een USB-muis. Ik heb die van mij eruit gehaald en toen kreeg ik 1 piep.

Ik twijfel nu of het geheugen kapot is of dat het echt het moederbord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb nog verder wat uit het systeem verwijderd:
1) de videokaart. Dit had geen resultaat.

2) Ik heb de USB-connectoren op het moederbord van de interne 3.5"cardreader losgekoppeld. Nu heb ik GEEN piepjes meer. Alleen ziet het systeem in de BIOS nog steeds 6 GIG aan physical memory wanneer ik beide repen erin doe. De repen los van elkaar wordt wel correct als 2 GIG aangegeven.

Ik heb het geheugen ook al op geheugenbanken 3 en 4 geplaatst. Het systeem start ook op, geeft geen piepjes maar ziet nog steeds 6 GIG.

Als ik daarnaast mijn USB-muis weer achter in een USB-poort stop dan krijg ik weer 1 piepje bij het opstarten..

Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 06:11 . Reden: aanvulling van usb-muis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 piepje is toch goed :? (een teken dat de POST goed doorlopen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik krijg ook 2 piepjes ,dat komt omdat mijn usb wlan in de usb poort zit.
Niets om je ongerust over te maken,voor het geheugen zou ik een bios update uitvoeren dan zal dat wel op gelost zijn.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Sake en Speedy-J,

Bedankt voor de reacties.
@ Sake: Ik heb de 'opstart piep' niet meegerekend. Sorry; niet duidelijk genoeg vermeldt. Ik krijg daarna dus een piep die even kort is.

@ Speedy-J: wat je zegt over de piepjes voor de aanwezigheid van USB apparaten zou kunnen. Dit heb ik ook hier op het forum gelezen. Maar dit lees ik niet in de manual van het moederbord.

Ik zal vandaag kijken of ik nog tijd kan vinden om Windows XP te installeren. Ik ben benieuwd wat Windows XP dan aan hoeveelheid geheugen meldt.

Ik zal van de week een bios-update proberen uit te voeren; dit moet volgens de site van MSI middels een FDD. Ik heb geen FDD bij het systeem aangeschaft.... :S . Ik moet dus even kijken hoe ik dit oplos. Ik zal op onderzoek uit moeten voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaszOne
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 15:04
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:48:

Ik zal van de week een bios-update proberen uit te voeren; dit moet volgens de site van MSI middels een FDD. Ik heb geen FDD bij het systeem aangeschaft.... :S . Ik moet dus even kijken hoe ik dit oplos. Ik zal op onderzoek uit moeten voor een oplossing.
Met mijn DKA790GX Platinum heb ik alle bios updates via een (bootable) usb stick gedaan, werkt prima. Voor de DKA790GX zie ik trouwens alleen maar die Live update pagina op de MSI site, maar er staat wel bij dat je de bios gewoon kunt downloaden en flashen. Hier dus.

I'm sorry, did i just break your concentration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Bedankt voor de info.

Allereerst blijkt dus inderdaad de de MSI DKA790GX Platinum (ja ik heb ook de platinum) piepjes te geven voor elk aangesloten usb apparaat. Deze piepjes volgen na de eerste boot-piep.

Daarnaast heeft het flashen naar de laatste versie van het BIOS het geheugenprobleem opgelost.

Nu alleen nog wat driverproblemen onder Windows oplossen en ik kan verder.

Allemaal bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Op mijn KA790GX heb ik dat ook. USB muis en USB toetsenbord geeft eerst een "basis" piep, daarna twee iets zachtere korte piepjes erachter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik maar denken dat er muizen in zaten...

Nou heeft een beetje onderzoek je wel geholpen, dus bios update voor het geheugen wat een logische stap is en de piepjes had je zo kunnen vinden via google. :)

Maar waarom dit moederbord met die cpu, vroeg ik me af, of komt daar later een Ph2 in?

Offtopic:
@Sokkiejjj, hoe hard gaat die KA van jou eigenlijk. Loopt hier rond de 270 HTT met NB op 7x en HT op 6x of niet geprobeerd? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Toen ik vage stock cooler problemen had werkte mijn CPU op 60 graden idle, ffkes vervangen door een CM Z600 met Scythe push/pull fans en het boeltje is 25 C idle en 40 C max. stressed met prime. Ik heb hem al een hele tijd niet overgeklokt, dus ik kan er geen antwoord op geven, dreee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dreee: ik heb op google en op het forum specifiek gezoch op het moederbord. Hier kon ik over de beeps niets terugvinden. Ik had wel een vermoeden daar ik het wel bij de bespreking van een ander (merk) moederbord heb gelezen. Het had daarnaast wel gewoon in de manual mogen staan.

@dreee: Ja, ik heb nu de AMD Athlon 5050e genomen met het oog op later een Phenom II. Ik heb mijn systeem 'op de groei' gekocht. Ik wil niet binnen 3 jaar een nieuw systeem bouwen; alleen uitbouwen. Ik wacht nog even tijdje voor ik over ga op de Phenom II vanwege de prijs. Technisch verwacht ik qua snelheid dat de Phenom II (zoals blijkt uit wat tests) wel concurrerend zal zijn met de Intels (uitgezonderd de Core i7).

Goed gezien overigens.

@Sokiejjj: zo da's cool. Ik bereik in een Antec Sonata III kast met de Scythe Mugen (wat een joekel trouwens) een idle temp van 40C. Ik heb of iets teveel pasta (Arctic Silver) gebruikt of de airflow is niet optimaal..... Ik had op voorhand niet voorzien dat mn OCZ geheugen met die (naar boven) uitstekende koelarm eigenlijk niet zou passen op geheugenslots 1&2. Ik heb hier handmatig wat zaken moeten aanpassen aan de onderste koelribben van de Mugen en wat aan de koelarm van het geheugen.
Pagina: 1