Asus P5K - JMicron JMB363 of Intel ICH9?

Pagina: 1
Acties:

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 12:17
Op mijn moederbord (Asus P5K) kan ik mijn (enkele) harde schijf op twee manieren met een SATA kabel aan mijn moederbord knopen: via een aansluiting die loopt via de JMircon JMB363 controller en via één van de vier ICH9 aansluitingen van Intel. Ik vroeg me af: maakt dit uit?

Het voordeel van van de JMicron aansluiting is dat deze AHCI en IDE ondersteund en dat doet de ICH9 niet (met de nieuwste BIOS althans, een oudere kan dat geloof ik wel). De ICH9 ondersteund alleen IDE.

Een ander voordeel is dat de JMicron aansluiting in UDMA 6 (Ultra ATA 133) mode werkt en de ICH9 in UDMA 5 (Ultra ATA 100).

Ik heb gebenchmarkt met HDTune.
Ik draai Windows Vista 64 bit met 4 GB DDR2 RAM. De benchmark is uiteraard onder identieke omstandigheden uitgevoerd (nadat superfetch was uitgerateld) met de virusscanner uit. Mijn harddisk is een Samsung HD321KJ (320 GB). Zowel van de ICH9 als de JMicron zijn de nieuwste WHQL drivers van de fabrikant gebruikt.

Resultaten:

HD Tune: SAMSUNG HD321KJ Benchmark JMICRON JMB363 AHCI (UDMA 6)

Transfer Rate Minimum : 39.0 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 80.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 64.7 MB/sec
Access Time : 14.4 ms
Burst Rate : 105.1 MB/sec
CPU Usage : 2.2%

HD Tune: SAMSUNG HD321KJ Benchmark JMICRON JMB363 IDE (UDMA 6)

Transfer Rate Minimum : 35.6 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 79.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 63.6 MB/sec
Access Time : 14.4 ms
Burst Rate : 102.2 MB/sec
CPU Usage : 3.1%

HD Tune: SAMSUNG HD321KJ Benchmark INTEL ICH9 IDE (UDMA 5)

Transfer Rate Minimum : 28.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 79.2 MB/sec
Transfer Rate Average : 63.6 MB/sec
Access Time : 14.6 ms
Burst Rate : 141.5 MB/sec
CPU Usage : 2.3%

Het verschil met deze benchmark is eigenlijk minimaal. Het enige dat echt opvalt is dat de Burst Rate met de ICH9 hoger is. Ik kan me daar iets bij voorstellen, aangezien de rest van de chipset ook van Intel is, dat zal dan wel wat lekkerder lopen ofzo.

Anyways, ik ben eigenlijk heel benieuwd welke aansluiting ik nu moet nemen. Zijn de voordelen (die misschien niet naar voren komen met de benchmark van HDTune) van AHCI en UDMA 6 doorslaggevend? Of is de hogere burstrate van de ICH9 van Intel juist heel belangrijk. Op fora lees ik dat burst rate in de echte wereld geen bips uitmaakt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die Burst rate zal inderdaad zo goed als niets uitmaken. Maar kijk eens naar je Averages, die zijn overal gelijk. De verschillen en het lagere minimum op de Intel chipset zouden te verklaren zijn aan het feit dat je hier momentopnamen bekijkt. Hoeveel benches heb je voor deze resultaten gedaan?
Als je dit maar 1 keer voor elk hebt gedaan zou ik ze voor elk 5 keer doen, die scores middelen en dan het speelveld weer gaan bekijken. Ik vermoed dat het dan ontzettend dicht bij elkaar zal liggen.

De ICH9 zou echter wel AHCI mode moeten kunnen doen. En een ICH9 met AHCI zou mijn voorkeur hebben tov die JMicron. Erg vreemd dat je die niet in AHCI modus zou kunnen zetten in je BIOS.
Vanwege de integratie gaat mijn voorkeur echter uit naar de Intel ICH9. Of het speelveld moet adh van meer benchmarks veel veranderen...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jack Flushell
Asus heeft voor de P5K AHCI uitgeschakeld. Had met rechten te maken. Een oudere BIOS onderteund het wel, of een BIOS flashen van de P5KR. Want de chip kan het wel inderdaad. Een oudere BIOS is echter voor mij geen optie, aangezien mijn wireless netwerkkaart daarmee niet werkt. Een BIOS van een ander mobo flashen vind ik te riskant, doe ik gewoon niet.

De benches zijn van 8x gemiddeld met de lange, meer accurate test (64 KB blokjes). Ze ontlopen elkaar dus, behalve burst rate, helemaal niets. In SPSS is dat ook het enige significante verschil, de rest is dus gewoon echt hetzelfde. Maar ja, AHCI en UDMA 6, levert dat nog meer voordelen op, die ik zo met HDTune niet kan zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Jack Flushell op 18-01-2009 04:59 ]

• Jack Flushell
Kickje,

Zijn er nog andere meningen hierover?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat van die rechtenissue met de P5K wist ik niet. Stom eigenlijk.

AHCI stelt het OS wel in staat om aan Native Command Queuing te doen, mits de hardware dat ondersteunt.
Of dat voordelig of juist nadelig voor je is hangt af van je workload en je schijven. Daar zou je nog mee kunnen testen. Het is volgens mij uit te schakelen, alleen weet ik niet uit mijn bol hoe dat moet in Windows.

Ik ben meestal niet echt een fan van die JMicron dingen, omdat de Intel normaal gewoon beter is, maar in dit geval zou ik inderdaad ook twijfelen. Veiligste zet die je kunt maken is nog steeds de Intel controller.
Je zou ook PCMark of iets soortgelijks je storage kunnen laten benchen en daarmee ook alle 3 je opties af gaan als je meer overzicht wilt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.