PC -> Optical -> AV Reciever

Pagina: 1
Acties:

• Empror1
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05-2020
Beste tweaker,

Sinds gister in het bezit van een LCD TV en een 5.1 Surround setje, Het probleem is alleen dat ik geen geluid krijg via de SPDIF en het was de bedoeling dat ik echt surround kreeg voor dvd's en games vanaf de pc. De opticial vanuit de 5.1 set naar de tv werkt wel.

Mijn moederbord:
Gigabyte P35C-DS3R

De Surround Set:
Sony DAV-DZ260

Ik heb de drivers van realtek geinstalleerd maar er blijft staan dat de creative drivers (er zit ook een creative geluidskaart in me pc) de SPDIF regelen en ik kan nergens bij opties van de realtek drivers..Als ik de creative drivers deinstalleer worden ze automatisch teruggezet na het opnieuw opstarten.

Afbeeldingslocatie: http://i273.photobucket.com/albums/jj231/Empror1/Geluid.png

Wat zijn mijn opties om het werkend te krijgen ?

Op de 5.1 set zit trouwens alleen de optie "TV" om als optical te gebruiken. Dus misschien werkt de set gewoon alleen met TV's via optical. Er zit ook nog een Digitale Media Port-adaper aansluiting op de 5.1 set.

Dus misschien moet ik nog iets kopen tussen mijn pc en de 5.1 set ?
Of moet ik een nieuwe geluidskaart, op de creative kaart zit geen opticial of coax ?
Zou een coaxkabel helpen, ik heb er op dit moment geen maar de aansluiting zit ook op beide apparaten ?

Bedankt voor het lezen, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Empror1.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:22
Waarschijnlijk is je onboard sound (=realtek) disabled in de bios. Kijk even of je in de bios onboard sound weer kan enabelen zodat hij bij de afspeel apparaten komt te staan. Vervolgens kies je de digitale uitgang van je realtek als standaard apparaat en, mits je gebruikt maakt van SPDIF passthrough (in te stellen met bv. AC3Filter) moet je geluid kunnen krijgen op je receiver via de optische/coax kabel.

• Empror1
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05-2020
Ah ik dacht dat hij aan stond omdat SPDIF er al tussen stond, maar je had gelijk. Ik heb hem aangezet in de bios en nu werkt ie, alleen helaas nog niet helemaal goed (Meestal komt het geluid dat uit links en rechts achter hoort te komen uit links en rechts voor). Surround werkt alleen goed als ik in het configuratie scherm bij dolby digital of DTS Audio op testen druk. Maar verschillende online tests en Call of Duty 4 doen het weer niet. In de opties van realtek is hier niets over te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i273.photobucket.com/albums/jj231/Empror1/Surround.png

[ Voor 66% gewijzigd door Empror1 op 18-01-2009 03:26 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:04
Je moet het programma waar je films mee afspeelt op 'spdif passtrough' instellen. Dit werkt voor Dolby Digital en DTS.

Voor 5.1 pcm, zoals COD en ander 5.1 geluid wat geen Dolby Digital of DTS is, werkt 5.1 via optical niet!

Behalve, als je een geluidskaart hebt die Dolby of DTS live ondersteund (er wordt dan realtime een Dolby of DTS signaal gemaakt, en dat wordt verzonden via optical).