Toon posts:

4850x2 DOA? svp advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 dagen geleden mijn bestelling van azerty binnen gekregen

Informatie over het systeem:

- E8400 (ga niet overclocken)
- Ep43-S3L gigabyte mobo (ga maar 1 kaart gebruiken)
- 4850x2 2 gb videokaart (leek mij genoeg voor 1920x1200 op redelijke instellingen voor komende jaren)
- Coolermaster m620 voeding (beetje ruim genomen op advies van hier)
- 4gb kingstom valueram (ddr2, cl5, 866 mhz)

Dit in een Cooler master 331 kast, op een Acer Al2623w monitor (media markt, niet azerty, had ik al binnen en goed getest op oude systeem) en nog de samsung dvd writer en een 640 gb wd hd.

Met iemand die het vaker gedaan heeft dit in elkaar gezet (goed gelet op statische electriek bij in zetten processor en ander werk met mobo etc). Er zit maar een slot op de kaart waarin deze past dus die keuze kan ook niet verkeerd gegaan zijn.

Het probleem:

Meteen bij het opstarten verschijnt het scherm van het gigabyte moederbord, maar al duidelijk in verkeerde kleuren en iets gestoord.
Het scherm daarna waarbij er wat ingestgeld moet worden op een zwart scherm met witte tekst verschijnt echter nauwelijksleesbaar,grote blokken roze en blauw in vaag grof schuine lijnen over het scherm, dubieus onder in het scherm enkele letters te lezen maar ivm storing (mn roze) over letters ernaast is eigenlijk niets te lezen.
We hebben toen nogmaals gecontroleerd of alles goed aangesloten was, nogmaals boekjes helemaal gelezen, nogmaals kaart eruit gehaald en er opnieuw ingestoken
2e poging t/m 10e poging: zelfde resultaat.

Tests:
De kaart uit mijn (zeer) oude systeem nvidia 6610 xl in de bovenstaande kast gezet: werkt meteen (vandaar dat ik weet dat het scherm zwart met witte letters had moeten zijn. Verder is toen heel windows vista 64 bit geinstalleerd, alles doet het verder, alles wordt herkent als wat het moet zijn en op deze computer ben ik dit ook aan het typen.

IMHO
- ligt het niet aan de monitor want: heb afgelopen week al met oude systeem uren op internet gezeten, games gespeeld etc
- ligt het niet aan de rest van het nieuwe systeem want: dit werkt nu, met de oude grafische kaart: goed beeld, geen storing, niets op te merken.

ergo: het ligt aan de grafische kaart, en we gaan ervan uit dat deze kapot is en RMA moet naar azerty. Echter ik zou dit liever niet onterecht doen (nog meer kosten en als ik hem dan terug krijg weet ik nog niet wat ik moet)

Mijn vragen:
- herkent iemand dit probleem
- wat is het
- is het waarschijnlijk dat de kaart toch heel is en wat kan ik dan doen om hem te laten werken
- wat doe ik eraan
- of denken jullie ook dat het wel de kaart moet zijn (en wat dan?) en dat hij RMA moet

svp hulp/suggesties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klinkt alsof je kaart inderdaad defect is (geheugen om precies te zijn). Vooral die artifacts geven mij dat idee. Het omwisselen met de GF6610 kaart lost het probleem op, en dat is dan de enige afwijkende factor. Een voedingsprobleem lijkt het me ook niet, want je pc schijnt stabiel te draaien, zelfs met de nieuwe kaart. Het feit dat zelfs in de BIOS al artifacts optreden sluit ook driver-issues uit.

Kortom: RMA'en die kaart.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Het is inderdaad heel waarschijnlijk dat het de kaart is. Mocht je nog zaken uit willen sluiten, neem dan de volgende lijst door om uit te sluiten:
- Sluit de kabels tussen scherm en kaart uit. Probeer verschillende aansluitingen.
- Controleer je voeding, mogelijk is er iets mis mee en kan het gewenste amperage toch niet geleverd, kortom, probeer een andere voeding (of wellicht heb je toch iets verkeerd zitten met de bekabeling naar de GPU toe.)
- Reset je BIOS to defauls (sluit instelfouten uit).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
ok dat bevestigd onze gedachten.. heb ik weer... hoeveel videokaarten van 300E komen nou DOA aan?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:50:
ok dat bevestigd onze gedachten.. heb ik weer... hoeveel videokaarten van 300E komen nou DOA aan?
Zullen er vast meer zijn dan je denkt en goedkopere kaarten kunnen hetzelfde doen. Dat je 300 euro hebt betaald voor jouw kaart geeft jou never nooit een garantie dat je geen DOA hebt of zo. Beetje kromme aanname ook, want word nergens aangegeven ook. ;)

Verwijderd

Topicstarter
De kabels kan in in zoverre uitsluiten dat± ik heb 2 van de 4 dvi aansluiting op de kaart geprobeerd, maar als die het zijn is het nog de kaart en wil ik een nieuwe. De kabels zelf zitten bij de monitor, die gebruik ik op dit moment en heb ik afgelopen week ook geprobeerd.

De voeding gebruik ik nu ook (wel veel lichtere kaart), en het lichtje op de kaart bij de 2 aansluitingen van de power brand groen. Een andere voeding proberen is geen optie verder, ik heb alleen de oude kast etc en daar heb ik de 4850x2 wel ingezet maar dat geeft geen beeld, ik gok te weinig power want dat is maar een 350 voeding.

De bios was toen ik dit begon nog niet ingesteld en dus op default (fresh out of the box het mobo)

dank voor de sugesties, als er nog meer opties zijn om te testen hoor ik het graag.

• kalizec
Een Reset to Defaults verwijdert ook instellingen die de BIOS zelf doet (hetgeen de BIOS bij iedere boot 'kan' doen indien het hardware veranderingen detecteert).

Als andere voeding testen geen optie is, tja, zoals gezegd het is heel waarschijnlijk de grafische kaart.

PS. Ook heb ik je nog niet zien beschrijven hoe de voedingskabels op de videokaart aangesloten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door kalizec op 18-01-2009 01:14 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
hmm nou ik heb het niet zelf gedaan en de opstelling is dus nu zonder die kaart (anders kan ik nu niets doen)
maar heb net weer ff in de kast gekeken en het was volgens mij als volgt:

De M620 heeft 2 PCI-E uitgangen (groen omlijnd, 6 pins) daarin werden kabels p4/p5 en p19/p20 die bij de voeding kwamen in gestoken (beide hebben 1 "groene" stekker en deze ging in de voeding. Een van deze kabels heeft een 6-pins stekker en deze ging in de 6-pins stekker op de videokaart en de andere een 8 pns stekker en deze ging in de 8 pins ingang op de videokaart.

Verder dus met DVI naar de monitor

Over de psu--> graka aansluiting ben ik niet 100% zeker maar ik dacht dat dat het was, het groene ledje boven op de kaart bij deze aansluiting ging toen ook branden.

ik hoor graag of dit inderdaad goed aangesloten is of dat het anders moet (dan informeer ik nog even bij de persoon die het deed of het echt zo was (ip zou ik het denk ik wel zo gedaan hebben maar ik moest de overige gasten die ik tegelijk had ook onderhouden dus hoewel ik het anders zelf gedaan zou hebben na het monteren van de processor heeft hij het nu allemaal alleen gedaan)

PS GJtje ik snap ook wel dat er geen garantie is op geen DOA, want anders was de garantie regeling ervoor ook niet nodig (na 3 keer lezen lijkt deze zin toch te zijn wat ik bedoel) maar 300 E is toch wel een redelijke hoeveelheid geld (relatief, maar toch) dus je zou je kunnen voorstellen dat hier meer kwaliteit en betere controles bij zitten (als ik die dingen zou maken.. maar ja.. dat zegt niet zo veel geef ik toe)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 01:55 ]

• kalizec
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 01:52:
De M620 heeft 2 PCI-E uitgangen (groen omlijnd, 6 pins) daarin werden kabels p4/p5 en p19/p20 die bij de voeding kwamen in gestoken (beide hebben 1 "groene" stekker en deze ging in de voeding. Een van deze kabels heeft een 6-pins stekker en deze ging in de 6-pins stekker op de videokaart en de andere een 8 pns stekker en deze ging in de 8 pins ingang op de videokaart.

Verder dus met DVI naar de monitor

Over de psu--> graka aansluiting ben ik niet 100% zeker maar ik dacht dat dat het was, het groene ledje boven op de kaart bij deze aansluiting ging toen ook branden.
Klinkt helemaal correct. (En is het ook voor zover ik weet).

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Destijds met mijn Geforce 7900, welke een aparte stroomaansluiting nodig had, kreeg ik vanuit de video-bios van de kaart al een melding dat de stroomconnector niet aangesloten was. Volgens mij wilde 'ie zelfs niet verder booten totdat die kabel aangesloten was. Ik kreeg in ieder geval geen artifacts in textmode al.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13

KneoK

Not in a million lightyears

spone schreef op zondag 18 januari 2009 @ 02:15:
Destijds met mijn Geforce 7900, welke een aparte stroomaansluiting nodig had, kreeg ik vanuit de video-bios van de kaart al een melding dat de stroomconnector niet aangesloten was. Volgens mij wilde 'ie zelfs niet verder booten totdat die kabel aangesloten was. Ik kreeg in ieder geval geen artifacts in textmode al.
Mijn oude 8800GTS512 gaf gewoon een harde pieptoon bij POST als de powerconnector niet was aangesloten, mijn HD4870's geven bij POST een rode melding dat een van de stekkers niet is aangesloten, dus de artifacts zullen inderdaad daar niet van komen.

De voeding is prima (en ruim voldoende) en zoals ik het lees is de kaart daar ook gewoon goed op aangesloten. Spijtig genoeg RMA, uitzoeken waarom de kaart artifacts geeft lijkt me verspilde moeite, zelfs als je er achter komt dan zou ik het niet zelf gaan proberen te fixen.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
spone schreef op zondag 18 januari 2009 @ 02:15:
Datzelfde deed mijn 9800pro/xt ook al, een aantal jaren geleden O+
Pagina: 1