Toon posts:

Problemen met Asus HD3870X2 en vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een HD3870X2, afgelopen april/mei gekocht samen met een compleet systeem bij Cool-prices.nl:
E8500 3.16 ghz, (standard clock)
Asus p5e
Asus EAH3870 X2 1 GB (standard clock)
3 gb geheugen
vista 32 + windows 7 Beta (dual boot)
Benq FP202WA 20 Inch 1680*1050

En ik heb sinds afgelopen donderdag problemen:
als ik mijn computer opstart krijg ik als vista gestart is heel even mijn bureaublad te zien waarna het beeld zwart wordt, wat na het door mijn monitor vermelden van de ingang(d-sub) weer terugkomt met een error in beeld: Can not find graphics card information.
Ik druk op OK, dan zijn al mijn pictogrammen op mijn bureaublad door elkaar gehusseld, alsof hij even op een andere lage resolutie heeft gedraaid.
Rechtsonderin komt een melding: "at least one display adapter has been disabled because it's driver is not compatible with the driver for the vga adapter".
Ik heb een programma bij mijn videokaart gekregen, dat ik altijd al gebruik om mijn fan-snelheid te reguleren, Asus Smartdoctor en die geeft aan "start initiating" maar daarna start het programma niet op, wat hij normaal altijd wel gewoon deed.
Mijn computer laadt alle normale dingen en doet ook normaal. Als ik smartdoctor open, dan doet hij het wel, geeft hij aan dat de videokaart iets van 50 graden is, een temperatuur die hij normaal niet bereikte bij het opstarten. Ook zijn op dat moment mijn settings op default gezet. Als ik op dat moment de fan speed niet aanpas(het kan dus een hitte probleem zijn) dan wordt het beeld na een tijdje zwart(en de fan van de gpu gaat op 100% draaien, wat een ontzettend lawaai geeft) en geeft mijn monitor aan "no signal detected"... en het beeld komt niet meer terug. Dan ben ik genoodzaakt mijn computer opnieuw op te starten, ik weet wel dat vista gewoon door draait: de muziek blijft aanstaan en ik heb het idee dat ik op dat moment gewoon alles kan doen, maar geen beeld.

Bij device manager wordt ook aangegeven dat er een probleem is met 1 van de 2 gpus(het is een X2, hij heeft dus twee kernen en die worden ook allebei aangegeven bij display adapter) Na properties geklikt te hebben wordt er aangegeven bij device status: "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)

Click 'Check for solutions' to send data about this device to Microsoft and to see if there is a solution available."
check for solutions haalt niets uit.

Ik heb de nieuwste Catalyst Driver (8.12), die ik al vanaf december heb en het steeds goed heeft gedaan. Deze heb ik ook al geprobeerd opnieuw te installeren maar dat heeft jammer genoeg niet geholpen.

ik heb al vaker geworsteld met de temperatuur van mijn videokaart: hij wordt namelijk heel snel warm bij het draaien van een spel maar de fan maakt een hels kabaal en daarom probeer ik daar altijd de guldenmiddenweg voor te vinden, als ik de fan speed niet hoog genoeg had staan dan werd hij met gemak 100 graden. Maar op dit moment lijkt hij extra gevoelig te zijn geworden voor de hitte die hij genereert.
Ik hoop dat het een softwarematig probleem is, maar het is in ieder geval niet normaal dat hij bij het opstarten direct een foutmelding geeft: er is zeker iets mis met mijn computer.

Ik heb trouwens afgelopen weekend windows 7 beta geïnstalleerd, de problemen met mijn videokaart begonnen afgelopen donderdag pas, en daar heb ik geen enkel probleem, dus het kan zijn dat het aan de vista driver ligt, hoewel die wel zijn gecertificeerd. Bij 7 kan ik alles draaien en loopt het als een zonnetje.

ik hoop dat iemand een goede oplossing heeft.
Bij voorbaat dank!