Automatische fan controller?

Pagina: 1
Acties:

• Ruadhan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Is er een soort van automatische fan contoller die bijvoorbeeld aangesloten wordt op de CPU-fan aansluiting en dan alle fans in je behuizing automatisch aanpast aan de warmte van je CPU?

(Ik gebruik namelijk nu Q-fan van ASUS, maar die heeft maar 3 aansluitingen voor fans.)

Alvast bedankt voor de hulp.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Nuja, je hebt verschillende keuzes he!
1) Je kan een fan-header splitter nemen (denk dat het wel via een pc boer te krijgen is), hierbij sluit je ALLE fans op 1 header aan, zo kun je dus alle fans op je CPU-warmte aanpassen.
2) Je neemt een fan-controller (zo'n bay-versie), die moet dan op warmtesensors werken en automaitsch zichzelf aanpassen, dan zet je de warmtesensors bij de CPU steken (alhoewel het redelijk niet echt betrouwbaar is).
3) Je kunt ook Speedfan gebruiken dacht ik, maar daarvoor moet je wel alle fan-headers aangesloten hebben....

Ik persoonlijk zou ik voor de eerste optie gaan.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Fan header, weet niet wat je precies bedoelt, maar indien je veel fans aansluit aan 1 moederbord aansluiting(cpu fan) dan brand dit door. Aan zo een aansluiting zit een maximale stroomverbruik.

Beste is indien je veel fans hebt, dan op www.ikbenstil.nl, hier vind je meerdere fan controllers die met temp sensors werken.
Zoek voor deze review/test dan weet je welke goed zijn.

• Ruadhan
En er is niet zoiets, dat je je cpu fan header aansluit en dat hij daar het voltage van afleest? En dat de controller zelf via molex ofzo aan de PSU vast zit?

(het gaat om 7 fans. Mocht ik tog een fan controller nemen, de meeste zijn maar voor 4, hoe kan ik ze dan tog allemaal aansluiten?)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jan99999 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:33:
Fan header, weet niet wat je precies bedoelt, maar indien je veel fans aansluit aan 1 moederbord aansluiting(cpu fan) dan brand dit door. Aan zo een aansluiting zit een maximale stroomverbruik.

Beste is indien je veel fans hebt, dan op www.ikbenstil.nl, hier vind je meerdere fan controllers die met temp sensors werken.
Zoek voor deze review/test dan weet je welke goed zijn.
Zo'n header kan gewoonlijk wel wat aan. Asus vermeldt meestal in de handleiding wel hoeveel dit is. Ik geloof dat de P5K zo'n 1A op één aansluiting kan trekken. In ieder geval kan je van drie aansluitingen meestal makkelijk zes maken tenzij je echt heel zware fans gebruikt.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Admiral Freebee schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 23:15:
[...]

Zo'n header kan gewoonlijk wel wat aan. Asus vermeldt meestal in de handleiding wel hoeveel dit is. Ik geloof dat de P5K zo'n 1A op één aansluiting kan trekken. In ieder geval kan je van drie aansluitingen meestal makkelijk zes maken tenzij je echt heel zware fans gebruikt.
Inderdaad, ik heb ook heel zware fans en die trekt 0.2A, dat zijn 5 fans per header :)
==> Met 3 header zit je al aan 15 fans :)
En header = waar je het op je moederbord aansluit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dima_2005 op 18-01-2009 09:35 ]

• Ruadhan
Hoe kan ik meerdere fans op 1 header aansluiten dan?

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ruadhan schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:56:
Hoe kan ik meerdere fans op 1 header aansluiten dan?
Met een splitter dat bij een pc-boer te koop is.

• Ruadhan
Oké, bedankt voor alle reacties.
Pagina: 1