Toon posts:

Linux op RAID-0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een keer linux willen installeren om te kijken hoe dat nou werkt. Ik doe dit mbv het programma wubi dit programma zorgt ervoor dat ik zowel windows als linux kan benaderen. Alleen wil linux niet zo goed installeren omdat ik raid heb. Als ik mijn pc opnieuw opstart nadat wubi alle bestanden heeft gekopieert dan zie ik eerst het Ubuntu teken met de laadbalk eronder en dan krijg ik een tekst ala DOS en daar houdt het op daar kan ik allemaal dingen typen maar verder wil die niet komen.

Weet iemand misschien hoe het wel kan?

Specs:

Nvidia raid controller
2X 250 Gb Hdd

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde en het is mij gelukt met deze HowTo. Wel even de RAID mapper namen vervangen met die van jou.

Wubi gaat overigens (waarschijnlijk) niet werken. Heb ik vaak genoeg geprobeerd ;)

DISCLAIMER: Er is mogelijk wel een risicofactor wanneer je niet zo bekend met linux en met dit soort dingen in de weer gaat. Een goede backup is misschien een goed idee. O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik wil wel mijn windows bestanden behouden en nog kunnen openen dmv een dual-boot is dat mogelijk?

Verwijderd

Ja dit is mogelijk, alleen dan moet je wel handmatig partities aanmaken en niet een "guided" install. Bovendien moet je zelf nog de grub entry voor Windows toevoegen welke ongeveer zal gaan als:
code:
1
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

En hier iets toevoegen in de trant van:
code:
1
2
3
4
5
title    Windows
root    (hd0,0)
makeactive
savedefault
chainloader +1

Waarbij je root (hd0,0) misschien moet veranderen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dan maak je een hdd active als ik het goed begrijp. Maar heb ik dan ook dual boot? Want linux gebruikt volgens mij een ander bestands formaat dan ntfs.

Verwijderd

Dat doet het inderdaad, maar wanneer je dit toevoegt, kan je bij het opstarten kiezen of je naar Windows of naar Ubuntu wil

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet je dit toevoegen dan?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

/boot/grub/grub.conf of /boot/grub/menu.lst .

Waarom gebruik je trouwens niet gewoon de softraid van Linux zelf?
Iig zonder die nvidia-softraid onzin.

[ Voor 55% gewijzigd door Boudewijn op 17-01-2009 18:27 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Elke linux distro herkent bij de installatie wel dat er al een windows installatie aanwezig is, en zal zelf al die regels toevoegen. Dus zelf dat regeltje toevoegen hoeft helemaal niet.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Allereerst heb je helemaal geen RAID, maar fakeraid. Het is feitelijk gewoon een driverimplementatie (software dus) die van Nvidia is en je dus daarmee afhankelijk bent van Nvidia's software en ondersteuning (geen goed idee). Ik heb bijvoorbeeld in dit topic en dit topic al eens uitgelegd waarom je zoiets niet wil hebben, maar gewoon software RAID wil.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Exact wat ik zeg dus :P.
Als ik mijn pc opnieuw opstart nadat wubi alle bestanden heeft gekopieert dan zie ik eerst het Ubuntu teken met de laadbalk eronder en dan krijg ik een tekst ala DOS en daar houdt het op daar kan ik allemaal dingen typen maar verder wil die niet komen.
Ennuh wat staat er dan in die shell?

Verwijderd

Topicstarter
Wat er in die shell staat weet ik niet ik zal even kijken. Bijgevoegd

en
Allereerst heb je helemaal geen RAID, maar fakeraid. Het is feitelijk gewoon een driverimplementatie (software dus) die van Nvidia is en je dus daarmee afhankelijk bent van Nvidia's software en ondersteuning (geen goed idee). Ik heb bijvoorbeeld in dit topic en dit topic al eens uitgelegd waarom je zoiets niet wil hebben, maar gewoon software RAID wil.
Hoe bedoel je software RAID nvidia RAID is toch ook gewoon software RAID?
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/10sejux.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 20:36 . Reden: Plaatje ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Nvidia raid is firmware raid. Software raid is nog een niveau hoger (in het OS).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:30:
Nvidia raid is firmware raid. Software raid is nog een niveau hoger (in het OS).
Ja maar hoe kan ik dat zelf dan doen? Zijn daar programma's voor?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is een combinatie van software (de driver) en hardware (de chipset die er nodig is). Windows en Linux hebben beiden volledige software RAID-implementaties die voor minder zever zorgen (maar wel zo goed als 100% incompatibel zijn).

Met behulp van de nodige software (fakeRAID) kan die RAID-implementatie wel ondersteund worden op Linux (de drivers van nVidia zijn immers 100% voor Windows, zij ondersteunen géén andere OSen), en fakeRAID holt dus per definitie achter de feiten aan (nieuwere chipsets worden niet ondersteund tot ondersteuning in fakeRAID gestopt wordt enz.).
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:33:
[...]

Ja maar hoe kan ik dat zelf dan doen? Zijn daar programma's voor?
Afhankelijk van je Windows-versie zijn bepaalde RAID-versies beschikbaar. Voor bepaalde Windows-versies zijn er ook hacks waarmee je de ondersteunde RAID-versies kan uitbreiden (de meeste consumentenversies ondersteunen RAID helemaal niet voor zover ik weet O-) :P).

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 17-01-2009 20:37 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:36:

Afhankelijk van je Windows-versie zijn bepaalde RAID-versies beschikbaar. Voor bepaalde Windows-versies zijn er ook hacks waarmee je de ondersteunde RAID-versies kan uitbreiden (de meeste consumentenversies ondersteunen RAID helemaal niet voor zover ik weet O-) :P).
Ja maar als ik sowieso al software kan downloaden voor de raid is die toch alleen in het OS zelf beschikbaar en niet in de installatie of zorgt de software ervoor dat de "firmware" van de "fake"-RAID veranderd zodat deze ook kan draaien met Ubuntu?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mischien een idee om eens op 1 enkele disk te installen? En gewoon een idee te krijgen van wat je aan het doen bent ipv op deze manier aan te k*tten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:40:
[...]

Ja maar als ik sowieso al software kan downloaden voor de raid is die toch alleen in het OS zelf beschikbaar en niet in de installatie of zorgt de software ervoor dat de "firmware" van de "fake"-RAID veranderd zodat deze ook kan draaien met Ubuntu?
Als je geluk hebt ondersteunt FakeRAID je chip en dan kan je installeren zonder je RAID te wissen. Niettemin blijft het een riskante onderneming, de kans op dataverlies is reëel. Ik vind persoonlijk in een dualbootomgeving FakeRAID helemaal niet aan te raden, maar uiteindelijk is het jouw systeem... Dus je doet ermee wat je wilt. De Ubuntu-installatie-CD is op zich al een OS, dus dat heeft FakeRAID aan boord voor zover ik weet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:57:
Mischien een idee om eens op 1 enkele disk te installen? En gewoon een idee te krijgen van wat je aan het doen bent ipv op deze manier aan te rotzooien (he).
Als ik het op een disk zet dan ben ik mijn RAID kwijt en dus ook mijn OS en dit wil ik namelijk voorkomen.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:53:
Als ik het op een disk zet dan ben ik mijn RAID kwijt en dus ook mijn OS en dit wil ik namelijk voorkomen.
Hij bedoelde een aparte, andere disk. :P Los van je fakeraid array dus.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Ja en laat ik dat nou net niet hebben. :D

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gertvdijk schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:57:
[...]

Hij bedoelde een aparte, andere disk. :P Los van je fakeraid array dus.
Jep.
Je hebt duidelijk weinig verstand van Linux. Dat is echt niet erg, maar houd het aub even makkelijjk voor jezelf.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:59:
Ja en laat ik dat nou net niet hebben. :D
En kun je niet langs die nvidia raid prut heen bij je disks?

• gertvdijk
Boudewijn schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 23:08:
Dan vernaggel je de array! :+

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 23:08:
[...]

Nee dan doet de rest het niet meer. Ik kan niet een partitie aanmaken zonder RAID als bijde schijven al in RAID zitten.

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 10:53
Laat applicaties als Wubi zitten want daar gaat hardware Raid niet lekker mee werken. Ga als volgt te werk:

Zorg dat je genoeg vrije ruimte vrijmaakt voor je Linux Installatie in de huidige RAID0 config. Dit kan in Vista gewoon via het schijven beheer.

Ubuntu installeer je met behulp van de Alternate cd... dus niet de Desktop!!!!! In de alternate cd zit namelijk RAID support. Zorg dat je grub gebruikt als boot loader en voer na de installatie handmatig de windows partitie toe aan de grub list. (de wijze die bootrec aangeeft!) Dus wel tijdens de installatie ook duidelijk aangeven dat je grub gebruikt. Nu zal het ongetwijfeld ook wel met de boatloader van Vista kunnen... maar ik weer helaas niet hoe ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 10:53
En nog even ter verduidelijking.... ik doelde op de Ubuntu Alternatie CD! :P

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Verwijderd

Topicstarter
Zou je me kunnen vertellen waar ik die vandaan moet halen?

Is dat deze: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download ?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 21:48 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik voer "ubuntu alternate" (zonder quotes) in in google en vind dit:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Lastig he ? :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok toch ja die had ik ook al maar ik wist het niet zeker :p . En zo meteen zit ik weer te k*tten. Dus maar ik ga het morgen proberen.

• IEF
  • Laatst online: 27-01 21:30

IEF

Why so serious?

Voor zover ik weet ondersteunt dmraid (zit dat in ubuntu by default?) prima nVidia fakeraid arrays.

Gevonden: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
Pagina: 1