Toon posts:

[Externe HD] maakt bestanden corrupt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds half december ben ik in bezit van een externe 1TB USB toshiba hd. Ik begin echter sterk het gevoel te krijgen dat bestanden - die op deze schijf staan - corrupt raken. En wel om de volgende redenen:
- veel bestanden geven opeens errors. Ik heb veel ISO/ZIP bestanden op de HD staan en al die installaties zijn opeens corrupt. Indien ik de bestanden van de oude HD pak, dan werken ze nog wel.

- Als ik een bestand (bv MS framework 3.5) download... en deze op de externe HD save, dan is het bestand corrupt. (ook na meerdere keren downloaden). Als ik het bestand save op mijn lokale C: schijf, dan werkt alles prima.

Het vreemde is echter dat ik geen problemen heb met mp3tjes/ms word bestanden. Het uitpakken van alle bestanden gaat ook goed. Ik krijg nooit errors. Alleen de installatie bestanden zijn dus opeens corrupt.

Ik heb dit probleem op alle computers (getest op 3 verschillende). Op internet heb ik gekeken of het een bekend toshiba probleem is, maar kan niks vinden. Dus wat nu? Is de externe HD kapot/ of ligt het aan iets anders?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Welk model Toshiba 1GB USB hebben we het hier over?
Kun je van minstens een van die 3 computers wat info geven over minstens het OS en moederbord?
Je schrijft dat je gezocht hebt, waarop? Wat heb je gevonden?

Kortom, meer info is welkom en wordt verwacht in een topicstart.

Verder schrijf je
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:31:
Het vreemde is echter dat ik geen problemen heb met mp3tjes/ms word bestanden. Het uitpakken van alle bestanden gaat ook goed. Ik krijg nooit errors. Alleen de installatie bestanden zijn dus opeens corrupt.
Dit wijst op de aard van het probleem. Mijn vermoeden, alleen grote bestanden raken corrupt. Mogelijk dat het hier toevallig gaat over moederbord die allemaal een VIA chipset hebben en een probleem met hun PCI Latency (is een patch voor) of allemaal een Nvidia chipset hebben waarbij de netwerkcontroller de boel corrumpeert bij het downloaden (zelfde verhaal bij grote bestanden, maar nu in de NIC).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• R0berto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 21:18

R0berto

ja

het grote-bestanden verhaal gaat niet echt op, aangezien TS aangeeft dat het vanaf de gewone HDD wel goed gaat. Het probleem lijkt dan ook eerder USB-gerelateerd, maar kan (gezien het feit dat het op meerdere pc's gebeurt) ook heel goed aan de externe disk liggen.

Je zou eens kunnen proberen om te kijken of de bestanden ook wezenlijk anders zijn (dmv MD5 o.i.d.).

• kalizec
R0berto schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:48:
het grote-bestanden verhaal gaat niet echt op, aangezien TS aangeeft dat het vanaf de gewone HDD wel goed gaat.
De gewone HDD hangt dan ook niet via PCI aan het systeem maar wordt bij modernere systemen via de NB-SB-link rechtstreeks gekoppeld. (Worden de onderste lagen van PCI niet gebruikt).

Ben het wel met je eens dat het handig is om vast te stellen of de bestanden idd veranderen en of dit zowel voor grote als voor kleine bestanden op gaat.

Het testen van die HD kan eigenlijk pas goed als je weet wat voor model het precies is, want is niet duidelijk wat er zoal mogelijk is om die te testen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:38:
Welk model Toshiba 1GB USB hebben we het hier over?
Model PX1396E-3T01
Kun je van minstens een van die 3 computers wat info geven over minstens het OS en moederbord?
PC informatie
Moederbord : COMPAL IFL91
Chipset : Intel GM965
Processor : Intel Core 2 Duo Mobile T7250 @ 2000 MHz
Fysiek Geheugen : 2048 MB (2 x 1024 DDR2-SDRAM )
Videokaart : Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family
Harde Schijf : WDC (160 GB)
DVD-Rom Station : _NEC DVD_RW ND-7551A ATA Device
Monitor Type : LGPhilipsLCD LP154WX4-TLC1 - 15 inches
Netwerkkaart : Broadcom Corp NetLink BCM5906M Fast Ethernet
Netwerkkaart : Intel Corporation Wireless WiFi Link 4965AGN
Besturingssysteem : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie 6.00.6000
DirectX : Versie 10.00
Windows Performance Index : 3.4
Je schrijft dat je gezocht hebt, waarop? Wat heb je gevonden?
Ik heb gekeken of dit een bekend probleem van toshiba is. En/of andere mensen een soort gelijk probleem hadden.
Dit wijst op de aard van het probleem. Mijn vermoeden, alleen grote bestanden raken corrupt. Mogelijk dat het hier toevallig gaat over moederbord die allemaal een VIA chipset hebben en een probleem met hun PCI Latency (is een patch voor) of allemaal een Nvidia chipset hebben waarbij de netwerkcontroller de boel corrumpeert bij het downloaden (zelfde verhaal bij grote bestanden, maar nu in de NIC).
Hmm.. ik zal die patch eens opzoeken. En nog eens testen. De bestanden zijn jammer genoeg al corrupt. Want als ik ze kopieeer van externe HD naar normale HD dan blijven ze corrupt. :-(

Verwijderd

Topicstarter
R0berto schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:48:
Je zou eens kunnen proberen om te kijken of de bestanden ook wezenlijk anders zijn (dmv MD5 o.i.d.).
Waar kan ik die MD5 info vinden? Qua bestandgrootte zijn de bestanden iig gelijk.

• kalizec
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:01:
Hmm.. ik zal die patch eens opzoeken. En nog eens testen. De bestanden zijn jammer genoeg al corrupt. Want als ik ze kopieeer van externe HD naar normale HD dan blijven ze corrupt. :-(
Het vermelde moederbord heeft een Intel chipset, dus die patch zoeken heeft geen zin. (Al kan het zijn dat de computer die die bestanden weggeschreven wel een dergelijk chipset heeft.)
Ik heb gekeken of dit een bekend probleem van toshiba is. En/of andere mensen een soort gelijk probleem hadden.
Normaal bedoelen we dan de gebruikte zoektermen ed, maar nvm.

[ Voor 54% gewijzigd door kalizec op 17-01-2009 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even gezocht op google... en met fc /b kun je blijkbaar ook bestanden vergelijken.

Ik heb een werkend bestand (262mb) van mijn lokale schijf naar de externe schijf gekopieerd.

Uitkomst lokale schijf (k:) naar externe schijf (E:)
C:\Users\Jurriaan>fc /b k:\sqlexpr_adv.exe e:\sqlexpr_adv.exe
Bestanden K:\SQLEXPR_ADV.EXE en E:\SQLEXPR_ADV.EXE vergelijken
02E156FF: F4 F0
03094FA2: 20 28
03094FB2: 81 89
076CDE65: ED EF
076CDEDE: DC DD

Uitkomst bij kopieeren lokaal naar lokaal
C:\Users\Jurriaan>fc /b c:\sqlexpr_adv.exe k:\sqlexpr_adv.exe
Bestanden C:\SQLEXPR_ADV.EXE en K:\SQLEXPR_ADV.EXE vergelijken
FC: geen verschillen gevonden

Betekent dit dat de HD kapot is... of is het een software/driver probleem?

• kalizec
In principe is het beide nog mogelijk, al denk ik dat het waarschijnlijker iets mis is met USB of de behuizing dan met de HDD er in. Om daar echter zekerheid over te krijgen zou je SMART data uit die schijf moeten zien te halen oid. (De schijf weet immers zelf ook wel of ie bad-sectors heeft of niet).

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
bij mijn toshiba disk kreeg ik ook redelijk vaak "delay write" errors... probleem zat hem in de "usb naar sata/ide" chip... Om hierachter te komen zou je de disk uit de behuizing moeten halen en aansluiten op je pc rechtstreeks... Betekend wel dat je je garantie kwijt bent. Je kan hem natuurlijk ook via de RMA aanmelden als "stuk"....

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Verwijderd

Topicstarter
Mopperman schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:38:
bij mijn toshiba disk kreeg ik ook redelijk vaak "delay write" errors... probleem zat hem in de "usb naar sata/ide" chip... Om hierachter te komen zou je de disk uit de behuizing moeten halen en aansluiten op je pc rechtstreeks... Betekend wel dat je je garantie kwijt bent. Je kan hem natuurlijk ook via de RMA aanmelden als "stuk"....
Had jij dezelfde schijf? En was het een foute chip in jouw externe HD, of zaten ze in allemaal? Maw krijg ik met een andere schijf, zelfde type, hetzelfde probleem?

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:31:
Sinds half december ben ik in bezit van een externe 1TB USB toshiba hd. Ik begin echter sterk het gevoel te krijgen dat bestanden - die op deze schijf staan - corrupt raken.
Heb je wel eens gekeken naar de orientatie van je externe harde schijf. Ligt hij plat of staat hij rechtop. Ik kreeg vroeger veel fouten met een schijf die niet rechtop kon staan. Het blijkt namelijk dat een schijf daar tegen moet kunnen en dat geldt niet voor elke schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Erwin1967 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:49:
[...]

Heb je wel eens gekeken naar de orientatie van je externe harde schijf. Ligt hij plat of staat hij rechtop. Ik kreeg vroeger veel fouten met een schijf die niet rechtop kon staan. Het blijkt namelijk dat een schijf daar tegen moet kunnen en dat geldt niet voor elke schijf.
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar dat maakt geen verschil.

Dit weekend heb ik veel vergeleken en mijn conclusie dat het op alle pc's is, blijkt niet te kloppen. Dankzij de filecompare heb ik wat makkelijker zaken kunnen uitsluiten. Het blijkt dat alleen deze laptop (met bovenstaanden specs) de bestande beschadigd. Mijn andere computer, de Windows XP, laat de bestanden intact. Dus of het ligt aan vista, of aan deze laptop....

Update 02-02-2009
Ik ben terug naar de winkel gegaan om de HD te ruilen... de nieuwe HD werkt perfect. Toch een hardwarematig probleem. (Wat weet ik niet, aangezien ik de behuizing niet heb verwijderd om garantie redenen)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 15:15 ]

Pagina: 1