• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 17:37
Hallo.

Heb het volgende probleem,

mijn systeem blijft rebooten, hij start op tot na het bios scherm zeg maar en dan start hij opnieuw op, als hij een tijdje uit heeft gestaan draait hij iets langer waardoor hij bijvoorbeeld net het begin van een bootable cd meepakt maar reboot daarna weer.

Het betreft een Gigabyte Ga-945GM-s2 moederbord
met een Pentium D 3,2Ghz 4mb l2 cache proccesor en 1 GB DDR2 Patriot 667Mhz

in eerste in stantie deed hij het gewoon goed.

Heb tevens met een kaal systeem gestart (geen hd geen dvd en geen pci en pcie zooi erop) nog steeds problemen

Heb de proccesor en het geheugen op een ander moederbord gezet en getest (msi p4m900) en daar geen problemen ondervonden.

Nu blijven er 2 dingen over lijkt mij of het mobo (hoe kan ik dit echt zeker weten?) of zou de cmos batterij niet goed zijn (of kan dit dan niet gebeuren?)

Ben hier nu al zeker 8 uur mee bezig geweest heb ook in het opstart en hangen troubleshootertje gekeken maar daar kom ik niet verder mee dan alles wat ik tot nu toe heb kunnen doen.

Enig idee nog?

Specs:

CPU : Intel Pentium D 935

Moederbord Gigabyte GA-945GM-S2 : Revisie 1.0

Videokaart : onboard gma950 (heb ook een ati HD2600XT orgineel van Ati - eigenlijk voor mac, maar zit er even niet in nu)

RAM : Specifications
Memory Size: 1024MB

Memory Type: DDR2

Memory Speed: 667MHz PC5400

Memory CAS Latency: 5

Pins: 240

Detailed Features

Features

* Non-ECC Unbuffered
* 1 Rank Double-sided module
* 7.8US Refresh Interval (8192 CYCLES/64MS)
* 1.8V Power Requirement
* Auto and self refresh capability
* 100% Tested
* Lifetime Warranty
* RoHS Compliant

Voeding : onbekend, cheap ass ding, heb ook al een andere voeding geprobeerd maar maakte geen verschil dus bij deze uitgesloten.

Koeler : Spire welk type staat er niet op, heeft maatje van me samen met de proccesor gekocht in de winkel, neem dus aan dat men daar echt wel weet welke koeler erop moet en kan.

[ Voor 29% gewijzigd door jayless82 op 17-01-2009 13:01 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Sowieso nog een gedachte... die koeler... wat voor koeler is het precies (dus iets meer info dan Spire graag). Wellicht is die niet eens geschikt voor je CPU.
Verder komt je geheugen niet voor op de QVL van de fabrikant. Dus dat geheugen kan prima werken op een ander moederbord, maar daarmee heb je het nog niet uitgesloten als oorzaak op dit moederbord. (Daarvoor zul je echt onderdelen in deze combinatie moeten vervangen, niet op een ander testen).

Er zijn drie versies van de Pentium D die op 3,2 GHz lopen en 4MB L2 cache hebben. Is het een 935, 940 (C1) of 940 (B1). Dat is namelijk relevant voor hoeveeel stroom het ding nodig heeft.

En wellicht kun je toch nog even de volledige specs van het 'kale' neerzetten.

CPU (type ontbreekt)
Moederbord (Revisie 1.0 of 3.x)
Videokaart (Merk, model, type)
RAM (Model/serie ontbreekt, zonder is onduidelijk hoeveel voltage en welke timings dat spul nodig heeft)
Voeding (Merk/model/type ontbreekt)
Koeler (Model en type ontbreekt)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jayless82
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:11:
[...]

Verder komt je geheugen niet voor op de QVL van de fabrikant. Dus dat geheugen kan prima werken op een ander moederbord, maar daarmee heb je het nog niet uitgesloten als oorzaak op dit moederbord. (Daarvoor zul je echt onderdelen in deze combinatie moeten vervangen, niet op een ander testen).

Ok, maar waarom werkte dit eerst wel eventjes goed en dan ineens niet meer, is toch vreemd of niet?

Er zijn drie versies van de Pentium D die op 3,2 GHz lopen en 4MB L2 cache hebben. Is het een 935, 940 (C1) of 940 (B1). Dat is namelijk relevant voor hoeveeel stroom het ding nodig heeft.

En wellicht kun je toch nog even de volledige specs van het 'kale' neerzetten.

CPU : Intel Pentium D 935

Moederbord Gigabyte GA-945GM-S2 : Revisie 1.0

Videokaart : onboard gma950 (heb ook een ati HD2600XT orgineel van Ati - eigenlijk voor mac, maar zit er even niet in nu)

RAM : Specifications
Memory Size: 1024MB

Memory Type: DDR2

Memory Speed: 667MHz PC5400

Memory CAS Latency: 5

Pins: 240

Detailed Features

Features

* Non-ECC Unbuffered
* 1 Rank Double-sided module
* 7.8US Refresh Interval (8192 CYCLES/64MS)
* 1.8V Power Requirement
* Auto and self refresh capability
* 100% Tested
* Lifetime Warranty
* RoHS Compliant

Voeding : onbekend, cheap ass ding, heb ook al een andere voeding geprobeerd maar maakte geen verschil dus bij deze uitgesloten.

Koeler : Spire welk type staat er niet op, heeft maatje van me samen met de proccesor gekocht in de winkel, neem dus aan dat men daar echt wel weet welke koeler erop moet en kan.
Heb een nieuwe processor besteld nm een E1200 zal deze eind volgende week binnenkrijgen, maar ben bang dat het een mobo of eventueel een cmos battery probleem is (of kan dat laatste niet?)

• kalizec
jayless82 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:55:
maar ben bang dat het een mobo of eventueel een cmos battery probleem is (of kan dat laatste niet?)
Als je hier achter wilt komen moet je ophouden met die vraag stellen, maar antwoord gaan geven op vragen die gesteld zijn. (Waaronder dus duidelijke specs).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jayless82
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:09:
[...]

Als je hier achter wilt komen moet je ophouden met die vraag stellen, maar antwoord gaan geven op vragen die gesteld zijn. (Waaronder dus duidelijke specs).
Heb daarstraks toch al de specs ingevuld ? kijk maar in mijn post heb de specs toegevoegd.

• kalizec
jayless82 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:17:
Heb daarstraks toch al de specs ingevuld ? kijk maar in mijn post heb de specs toegevoegd.
Nvm, had niet gezien dat je je TS geupdate had.

Hmmm, qua voeding zou je de kast even open kunnen maken en kijken wat voor amperages die kan leveren op 3,3, 5 en 12 volt. Waren beide voedingen cheap-ass? Want ze hoeven niet kapot te zijn, ze kunnen ook gewoon overbelast zijn (en dan raakt een systeem ook instabiel).

Qua koeler... zou je anders even op http://www.spirecoolers.com/main/product_cpu.asp?p=8 kunnen kijken of je hem er tussen ziet staan. De reden dat ik dit vraag is omdat je CPU een TDP heeft van 95 watt en het mogelijk is dat die koeler maar ontworpen is voor een TDP van maximaal 65 watt. (Dat wil ik even uitsluiten, vooral ook omdat in het vorige topic er sprake was van een temperatuur van 82 graden oid).

Qua RAM, dat is inderdaad standaard voltage voor DDR2. Dus weten we nu zeker dat het niet toevallig een hoger voltage nodig heeft (er is heel veel DDR2 geheugen dat hier meer van wil hebben, maar niet altijd standaard krijgt tenzij je het in de BIOS insteld).

Qua GPU, duidelijk. Nu weten we zeker dat er niet een heel zware GPU in hangt (is weer belangrijk voor het inschatten van de stroombehoefte en daarmee de belasting van de voeding.

Kortom, er is nu een hoop meer duidelijk, maar om de voeding of koeler uit te kunnen sluiten zullen we toch nog iets meer informatie nodig hebben.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor dit soort problemen is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, neem die door en ga de relevant tests doen die er in staan, en rapporteer wat er uit komt.
jayless82 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:06:
Als die andere voeding ook een "onbekend, cheap ass ding" was, dan heb je helemaal niets uitgesloten. Wees specifiek in wat je getest hebt, hoe, hoe lang en welk merk/type.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jayless82
gambieter schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:29:
Voor dit soort problemen is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, neem die door en ga de relevant tests doen die er in staan, en rapporteer wat er uit komt.

[...]

Als die andere voeding ook een "onbekend, cheap ass ding" was, dan heb je helemaal niets uitgesloten. Wees specifiek in wat je getest hebt, hoe, hoe lang en welk merk/type.
Ik rapporteer terug als ik de voedingen bekeken heb zal ze hier dan uitgebreid beschrijven.
Pagina: 1