Toon posts:

Welk netwerkcomponent is logisch; zit even vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ga zeer binnenkort het netwerk thuis vervangen zodat het wordt uitgebreid en een gigabit netwerk wordt. CAT6 kabels, connectors, etc. zijn bijna besteld. Ik zit alleen met een probleem omtrent een aan te schaffen router/switch. Ik zal de situatie hieronder uitleggen.

Wat wil ik uiteindelijk kunnen?
In 6 kamers (woonkamer, 4 slaapkamers en onderkeldering) wil ik kunnen internetten met draad. Daarnaast wil ik ook in de woonkamer wireless kunnen internetten en het LAN op. Het LAN moet gigabit zijn (voor de wireless verbinding is dit niet bealngrijk).

Wat was ik van plan?
Uiteraard worden de PC's voorzien van gigabit netwerkkaartjes. In de hoek van de woonkamer komt het ADSL signaal binnen. Hierop wordt rechtstreeks het modem aangesloten (Zyxel Prestige 2602H-61C). Deze modem heeft volgens mij router functionaliteit, maar geen gigabit LAN en geen wireless functionaliteit. Ik ben daarom van plan om op de modem een tweede kastje aan te sluiten dat het internet signaal verdeeld en voor het gigabit LAN zorgt.

Nu komt ie ... moet ik hier een router voor kiezen of een switch? En aangezien ik ook wireless wil, kan ik dan beter een router/switch met wireless en bedraad functie kiezen of beter een apart wireless access point aanschaffen die ik dan op de router of switch aansluit?

Ik hoop dat jullie wat nuttige tips voor me hebben, want ik zit hier even vast :) Alvast super bedankt!!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Gigabit wireless routers zijn veel te duur, en overbodig, gezien wireless dat toch niet haalt.

Imho haal je een Gigabit Switch en een apart accesspoint (bij voorkeur B/G/N).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Met ^^

Nog een klein puntje voor de wireless accesspoint, kijk van te voren goed hoe de wireless ontvangst binnen het huis is zodat je voldoende zendvermogen hebt. Als je het met een standaard wireless routertje niet redt, haal dan een Senao oid.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-03 15:05
Het lijkt me makkelijker een router aan te sluiten op je modem, de router functionaliteit in je modem uit te schakelen en de router gebruiken waarvoor deze gemaakt is ;)

edit:
Bijvoorbeeld de Asus RT-N15 vind ik anders niet zo duur en deze biedt een gigabit switch en 802.11n.. of het kwaliteit is durf ik niet te zeggen :X

[ Voor 36% gewijzigd door Moning2 op 17-01-2009 01:04 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je ZyXEL is al een router, dus aan een gigabit Switch en een los Access Point heb je genoeg. Ik kan je de Linksys WAP54g aanbevelen, heeft goed bereik.

Wat je ook zou kunnen doen is een alles-in-één-oplossing aanschaffen, bijvoorbeeld deze, dan ben je voor nog geen honderd euro klaar.

Het hangt echt af van wat je wil, als je niks wil instellen moet je een modem kopen met gigabit-aansluitingen én een antenne; als je je huidige modem wil houden moet je op z'n minst een gigabit-switch en een access point kopen, of een gigabit router met wireless-functionaliteit, waardoor je weer last krijgt van dubbele NAT, waardoor je poorten op twee apparaten moet gaan forwarden...

ik moet sneller leren typen...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 17:14
Ik zelf zou ook de routerfunctionaliteit in je modem uitschakelen. Zodat je het beheer vanaf de router kan doen.

Neem hier eens een kijkje afhankelijk van je budget is de keuze voor de juiste router zo gemaakt.

Vergelijkingstest: 9 high-end 802.11n routers (Hardware.info)

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Gebruik je VoIP? Zo ja, dan zul je de Zyxel sowieso router moeten laten blijven, anders werkt dat niet meer. Ook denk ik dat een serie losse apparaten beter te beheren valt. Alles in één betekent namelijk dat het ook allemaal in één keer niet meer hoeft te doen en het maakt het troubleshooten ingewikkelder.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 01:12:
Gebruik je VoIP? Zo ja, dan zul je de Zyxel sowieso router moeten laten blijven, anders werkt dat niet meer. Ook denk ik dat een serie losse apparaten beter te beheren valt. Alles in één betekent namelijk dat het ook allemaal in één keer niet meer hoeft te doen en het maakt het troubleshooten ingewikkelder.
Hoezo troubleshooten ingewikkelder?
Met 1 apparaat is het, het werkt of het werkt niet.
Met 3 apparaten is het... het werkt, of het werkt niet. Welke van de 3 (of een combinatie daarvan) is nu de oorzaak? Lijkt mij 3x zoveel troubleshooten :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een goeie, dat wil ik wel blijven gebruiken ja. Maar andere routers hebben toch ook VoIP? Kan ik het op de Zyxel niet uitschakelen en op de eventuele nieuwe inschakelen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties trouwens!! Tof dat jullie een beetje willen meedenken!!

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:57:
Gigabit wireless routers zijn veel te duur, en overbodig, gezien wireless dat toch niet haalt.

Imho haal je een Gigabit Switch en een apart accesspoint (bij voorkeur B/G/N).
"Gbit routers" zijn een hele marketing hypeterm aan het worden de laatste tijd :z

Het is helaas een term waar je weinig aan hebt. Daar kunnen onder vallen:
  • Routers met Gbit LAN poorten maar een 10/100 WAN poort en niet in staat om 100Mbit/s te routeren
  • Routers met Gbit LAN poorten maar een 10/100 WAN poort en wel in staat om 100Mbit/s te routeren (nouja, 94Mbit/s - max dat je IRL over 100Mbit krijgt)
  • Routers met Gbit LAN en WAN poorten maar niet in staat om >100Mbit/s te routeren
  • Routers met Gbit LAN en WAN poorten en wel in staat om >100Mbit/s te routeren (hoeveel ">" is verschilt nogal, er zijn er die 120Mbit/s krap halen, maar er zijn er ook die ruim boven de 200Mbit/s uitkomen - maar goed, vooralsnog biedt niemand in NL >120Mbit/s aan, dus zoveel heb je er niet aan)
Als je een zware internetverbinding hebt (glasvezel of ED3 kabel) heb je dit soort geweld nodig. Met een simpel DSL lijntje is het inderdaad allemaal volstrekt overbodig. En WiFi is (zelfs in de -N variant) simpelweg niet geschikt als hoge snelheden vereist zijn, dus dat maakt allemaal niet zo uit.

Ander punt: toevallig moest ik laatst voor een erg vergelijkbare situatie (maar dan wel met een lompe internetverbinding) een router uitzoeken. Wat blijkt: er zijn momenteel geen thuisrouters met 8x Gbit LAN poorten :o

Als je alles-in-1 wilt moet je kiezen tussen 10/100Mbit LAN poorten danwel een enterprise-grade 1U router + 8p switch (EUR 2500 :X ), danwel alsnog gewoon voor een router en een losse 8p switch gaan...

Verder blijken aparte access points nauwelijks goedkoper te zijn dan routers, en alle fatsoenlijke WLAN routers kunnen desgewenst ook in AP-mode gezet worden.

Ik zou twee dingen aanraden, afhankelijk van hoeveel DHZ je wilt:

1) "luie" oplossing:
  • Zyxel als router en DHCP server laten staan
  • 8-poort Gbit switch
  • WiFi AP of router-als-AP (dat laatste is flexibeler naar de toekomst toe)
2) "tweaker" oplossing:
  • Zyxel in bridged mode zetten, of als dat niet kan ivm VoIP een DMZ inrichten
  • Zelfbouw router erachter (bijv op basis van een Atom of Epia bordje) met twee Ethernet NICs en een WiFi NIC erin die in AP-mode kan werken.
  • 8-poort Gbit switch

Oslik blyat! Oslik!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:01

Ravefiend

Carpe diem!

dion_b schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:31:
[...]
1) "luie" oplossing:
  • Zyxel als router en DHCP server laten staan
  • 8-poort Gbit switch
  • WiFi AP of router-als-AP (dat laatste is flexibeler naar de toekomst toe)
Net zoals dion_be aangeeft, een echte all-in-one oplossing met 8 Gbit ports ga je niet vinden en dat was nu net wat ik recent ook achter gezocht heb. Uiteindelijk dan maar gekozen voor een meer future proof solution wat blijkbaar de luie oplossing is ... :+
  • Linksys ADSL Modem | AM200-EU (DHCP)
  • HP ProCurve Switch 1800-8G | J9029A#ABB
  • Netgear 5 GHz Wireless-N HD Access Point/Bridge | WNHDE111-100FSS
Daarbij had ik de twee laptops die ik hier heb nog een upgrade met Intel 5300 Wireless Network Adapter Minicard gegeven zodat die ook weer up to date zijn.

De switch is managed maar er bestaat ook een goedkoper unmanaged van deze serie. De Linksys modem fungeert als router (DHCP, port-forwarding, etc) maar uiteraard doet die enkel maar het verkeer naar het internet. Al de rest zit ingeplugd op de switch dus @Gbit.

T'is misschien niet de beste oplossing om verschillende apparaten te gebruiken maar is wel makelijker qua upgrades. De switch gaat wel een aantal jaar mee kunnen denk ik zo terwijl bv. de ADSL modem op korte termijn mss wel weer veranderd naar een bv. kabel modem iod. . al bij al ben ik dik tevreden van deze setup .. ;)

Verwijderd

Als ik jou was zou ik 2 draden naar elke kamer leggen ipv 1, dus kom je op uit op 12 aansluitingen dus een 16maal switch, 2 extra draad voor elke ruimte is nu geen moeite later doen levert een enorme rotzooi op.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:37:
Als ik jou was zou ik 2 draden naar elke kamer leggen ipv 1, dus kom je op uit op 12 aansluitingen dus een 16maal switch, 2 extra draad voor elke ruimte is nu geen moeite later doen levert een enorme rotzooi op.
Mwoeah, je kunt ook gewoon zodra je in een kamer meer dan één aansluiting nodig hebt daar een switch plaatsen. Makkelijker en flexibeler :)

Oslik blyat! Oslik!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:48
tenzij je 2 aparte netwerken nodig hebt (dan moet je al meteen een duurdere managed switch zetten) bv. voor een televisie STB en voor internet...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een eis als dat lijkt me een goede reden om *niet* voor een bepaald televisie STB te kiezen...

Klinkt sowieso erg obscuur, ben het iig zelf nog niet tegengekomen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1