Combinatie 2 Speakersetten (4x 8ohm)+ (Vintage)Akai aa-1020

Pagina: 1
Acties:

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Beste Mensen!

Mijn setup is als volgt :

2x Hifi 8 ohm
2x Mission 762i 8 ohm
4x luidspreker kabel [gelijke lengte]
Versterker : Akai aa-1020 - 25 watt bij 8ohm

Mijn versterker heeft 2 kanalen, A + B. Aangezien mijn Hifi speakers vrij zwaar aangestuurd moeten worden , en mijn mission boekenplankspeakers veel minder power nodig hebben zit ik met een dillema om ze goed te combineren. Ik kan per kanaal niet appart het balans instellen en daarom heb ik het volgende bedacht, het is geen mooie oplossing maar ik denk dat in theorie ik daar het balans probleem zou moeten kunnen oplossen.

Mijn vraag alleen : Is het volgende idee slecht voor mijn versterker of mijn speakers?

Ik kan 4 speakers op mijn versterker aansluiten en ik heb 1 balans knop waarmee ik L en R bij kan stellen.
Deze balans knop werkt voor beide kanalen.

Stel ik sluit beide linker boxen van de beide stetjes aan op respectievelijk kanaal L en de rechter boxen van beide setjes aan op kanaal R, Dus, Mission 1 > A links, Mission 2 > B links, Hifi 1 > A rechts, Hifi 2 > B rechts, dan zou ik in theorie het belans kunnen bepalen tussen de twee setjes.

Hiermee sluit ik dus wel de speakers als het ware door elkaar aan.

Mijn concrete vraag dus : Is het schadelijk voor de versterker als je speakers aansluit ( ipv van bundelen per A of per B ) als links(A+B) en rechts (A+B) ?

Alvast bedankt!

• -JeeDee-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-02-2025
Volgens mij kan dat wel, weet alleen niet of het geluid er mooier van wordt. Normaal wordt het 4-kanaals uitgezonden en jij vervormt het naar 2 kanaals, mits ik je opstelling niet begrijp.
Het brengt zeker geen schade naar mijn weten! Er blijft 8 ohm gevraagd en gegeven worden.

• W.Zijlstra.
Bedankt voor je snelle reply ! :)

Zijn er misschien ook andere mogenlijkheden die ik zou kunnen inroepen ?

Verwijderd

Vraag 1: waarom wil je dit?

[ Voor 155% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 01:39 ]

• W.Zijlstra.
Elk setje speakers heeft z'n eigen goeie eigenschappen. Mijn hifi set heeft een erg mooie bastoon, terwijl mijn mission speakers mooiere midden en hoge tonen hebben. Mijn hifi set heeft wat meer power nodig. Wat je in effect dus krijgt is dat de hifi speakers niet genoeg power krijgen op lage volume's om de bastonen aan te vullen die de mission speakers missen.

Ik wil graag dat deze speakers elkaar mooi opvullen

Verwijderd

Als je 2 speakers hebt die door elkaar lopen te spelen zal het echt een drama worden. Daarnaast zal 1 paar harder spelen dan de andere door verschillen in gevoeligheid. Het is waarschijnlijk beter om deze 2 paar op marktsplaats te zetten en er 1 ander paar voor terug te halen.

• W.Zijlstra.
De speakers staan niet naast elkaar :) Dat zou inderdaad niet te combineren zijn. ik heb ze in 4 hoeken van de kamer staan alsware. De reden waarom ik 4 speakers wil is zodat het geluid de kamer beter vult. Ik weet dat de akoestiek van de kamer het mij toelaat omdat ik deze set-up al maanden draaiend heb, alleen waren mijn 2 'rear speakers' kapot gegaan. Hiervoor heb ik een vervanging gekocht (De mission's). Ik zat toen ook al met het probleem dat mijn hifi speakers iets zwaarder waren dan mijn andere set en dat de minder zware set dus duidelijk overheersend was.

Vandaar dat ik zoek naar een oplossing die niet schadelijk is voor mijn speakers of mijn versterker :)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Let wel even op:

Door parrallel aansluiten van de speakers wordt de impedantie verlaagd naar 4 ohm, en vraag me sterk af of je akai hier blij mee is...

Verwijderd

Dat lukt wel, die oude akai's kunnen echt (bijna) alles hebben. Bij overbelasting gewoon nieuw zekeringetje erin van 20 cent.

Had zelf ook ooit zo'n oude akai en daar had ik op een line-input gewoon een speaker signiaal op aangesloten welke nog uitstekend werkte. Niet kapot te krijgen die dingen.

• TB

TB

pompiedom

Ja, dat is inderdaad de manier, lekker overbelasten tot de zekering knapt? 8)7

Ben benieuwd hoe je geluid dan klinkt! Vervorming wordt aanzienlijk meer als je op een lagere impedantie draait dan volgens ontwerp zijn toegelaten.

[edit]Afijn, misschien zijn ze wel 4-ohm stabiel en is er geen probleem. Ik zou het alleen eerst even uitzoeken!

[ Voor 20% gewijzigd door TB op 17-01-2009 11:27 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij wil de TS de balans tussen zijn Hifi en zijn Mission speakers willen regelen met de balans van de versterker.

Dit lijkt me wel te kunnen, maar twee verschillende speakers met groep (A) of (B ) - lijkt me wel een probleem.

• W.Zijlstra.
Hmm.. parralel zetten is niet echt een optie.. Ik kan beter 2 kanalen gebruiken naar mijn idee :)
Anders lopen men speakers op 4 ohm , dat is voor de speakers en de versterker veel minder prettig naar mijn idee :P

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

W.Zijlstra. schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:42:

Mijn concrete vraag dus : Is het schadelijk voor de versterker als je speakers aansluit ( ipv van bundelen per A of per B ) als links(A+B) en rechts (A+B) ?
moet kunnen!
W.Zijlstra. schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:27:
Hmm.. parralel zetten is niet echt een optie.. Ik kan beter 2 kanalen gebruiken naar mijn idee :)
Anders lopen men speakers op 4 ohm , dat is voor de speakers en de versterker veel minder prettig naar mijn idee :P
doe je sowieso al, aansluitingen zijn vaak binnen gewoon aan elkaar geknoopt...

[ Voor 41% gewijzigd door Firestorm op 17-01-2009 12:30 ]

• W.Zijlstra.
[...]

doe je sowieso al, aansluitingen zijn vaak binnen gewoon aan elkaar geknoopt...
[/quote]

Hoe kan dan de impedantie naar 4 ohm terug geschopt worden als beide kanalen 4-12 ohm kunnen leveren ? Of is dat een domme vraag :P

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 21:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

waarschijnlijk gaat het prima om op A(L/R) een complete set te zetten en op B de andere. probeer in iedergeval per set stereo te houden anders blijft er niks over van een potentieel mooi stereobeeld

[ Voor 18% gewijzigd door powerflux op 17-01-2009 13:00 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• W.Zijlstra.
Daar was ik inderdaad ook al bang voor dat het stereobeeld door de war raakt dan.
Is het misschien slimmer om een weerstandje tussen de mission speakers te knallen zodat die minder power krijgen?

Overigens heb even gekeken, mijn versterker heeft 4 eindtrappen.

• TB

TB

pompiedom

Ik zou zeggen, google eens wat op impedantie. Er valt een hoop te leren op internet :)

Overigens, ik vraag me af of je met deze opstelling geen "gatenkaas" in het laag krijgt. Op de ene plek versterken de speakers elkaar in het laag, en op de andere plek doven ze elkaar uit.

[edit] Je versterker heeft vier eindtrappen of eindtransistoren???

[ Voor 11% gewijzigd door TB op 17-01-2009 13:15 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het echt 4 losse eindtrappen zijn, kun je overwegen om een setje te "dimmen" met een extra potmetertje aan de binnenkant. (voor de eindtrap dan !)

maar dan moeten we wel schema's hebben, of iet wat er voor doorgaat

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 17-01-2009 13:32 ]

Iperf

Verwijderd

TB schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:25:
Ja, dat is inderdaad de manier, lekker overbelasten tot de zekering knapt? 8)7

Ben benieuwd hoe je geluid dan klinkt! Vervorming wordt aanzienlijk meer als je op een lagere impedantie draait dan volgens ontwerp zijn toegelaten.

[edit]Afijn, misschien zijn ze wel 4-ohm stabiel en is er geen probleem. Ik zou het alleen eerst even uitzoeken!
Ja maar dan lees je niet goed :P Ik had geen last van kapotte zekeringen, maar bij overbelasting van een oudje is het makkelijk te fixen in tegen stelling tot tegenwoordig.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Daar komt nog bij dat een versterker (en dan met name de eindtrap) niet overbelast hoeft te zijn als de zekering knapt. een zekering is een stukje beveiliging om te voorkomen dat er iets overbelast wordt ;)

afhankelijk van de gene die het heeft uitgerekend hoor je dan overbelasting, of niet

Iperf

• W.Zijlstra.
fish schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:31:
als het echt 4 losse eindtrappen zijn, kun je overwegen om een setje te "dimmen" met een extra potmetertje aan de binnenkant. (voor de eindtrap dan !)

maar dan moeten we wel schema's hebben, of iet wat er voor doorgaat
Ik denk dat dit inderdaad dan de beste opties is aangezien je het stereobeeld dan intact houdt. Maar is het niet handiger om een weerstandje ergens in de speakerkabel voor beide speakers te plaatsen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh .. het kan.

maar het is geen weerstandje. het wordt een vermogensweerstand. alleen, hoe bepaal je die een beetje fatsoenlijk ? de laatse regelbare vermogensweerstanden die ik heb gezien waren op de lts 20 jaar geleden

10 Ohm regelbaar. letterlijk in een kooi omdat ie bloedje heet kan worden.

Iperf

• TB

TB

pompiedom

Deze amp heeft echt geen 4 eindtrappen (google maar eens even). Hoe kom je daar eigenlijk bij?

Overigens is je amp sowieso te licht. Kijk eens op marktplaats naar een mooie amp die sowieso 4 ohm stabiel is en een pleur meer vermogen heeft :)

[ Voor 44% gewijzigd door TB op 17-01-2009 20:42 ]

• W.Zijlstra.
Bedankt allemaal voor jullie geweldige reacties!

Ik denk dat ik inderdaad maar moet gaan investeren in een mooie versterker :)

Voor nu, heb ze net even aangesloten in een normale setup (ben net terug in men kamer in groningen :)) en ze hebben *gelukkig!!* ongeveer hetzelfde aan power nodig dus de balans is.. redelijk.

Maar voor toekomstige uitbreidingen is de situatie niet echt idiaal en aangezien de versterker inderdaad niet de sterkste is staat die als eerst op het lijstje ! :)

@TB , dat dacht ik te zien in deze foto's http://www.classicaudio.com/forsale/akaiAA1020a.jpg , blijkbaar klopte dat voor geen meter ^^

Allen, bedankt!!

~ Case closed.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/forsale/akaiAA1020a.jpg

dat zijn meestal pushpull drivers. dus 2 torren per kanaal.
ik gok zo de 3055 en de 2955,

Iperf

• TB

TB

pompiedom

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze:

Klik

Prima versterker met lekker veel vermogen en absoluut 4-ohm-stabiel. Mocht je ooit in de toekomst wat zwaardere speakers krijgen, dan is dat geen probleem.

Wat is overigens ook eens zou proberen: gebruik eens alleen je Mission speakers (links-rechts), met een versterker die voldoende levert. Dikke kans dat dit beter klinkt dan vier "rondom".

• W.Zijlstra.
Meeste (zwaardere) speakers zijn toch 8 ohm ?

Waar linkte die link naar overigens ? =p

[ Voor 7% gewijzigd door W.Zijlstra. op 18-01-2009 14:40 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 11:56
Nee, 4 of 8 ohm zegt helemaal 0,0 x niks over hoe zwaar de speakers zijn.
Link was naar een oude maar degelijke Denon PMA-1060.

[ Voor 27% gewijzigd door mac1987 op 18-01-2009 18:03 ]

• TB

TB

pompiedom

Pagina: 1