SAS tape-drive & SAS controller

Pagina: 1
Acties:

• vanheemst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik heb de beschikking gekregen over een Ultrium 3 tape-unit met een SAS aansluiting.

Na wat zoekwerk op internet, kom ik tot de conclusie dat geen enkele leverancier een compatibility matrix heeft voor tape-units en alleen maar voor disken.
Inmiddels heb ik een fasttrak tx2650 controller gekocht en deze gebruikt om de tape-unit op aan te sluiten.
Echter krijg ik op geen enkele manier connectie met de tape-unit.

Volgens de verkoper kan ik een gewone SATA kabel gebruiken tussen de controller en de SAS tape-unit.
Fysiek past het ook gewoon, maar ik ben er niet geheel zeker van dat dit ook juist is.

Ik ben dus opzoek naar iemand die ook een SAS tape-unit heeft en zijn configuratie met mij wil delen.
Mijn grootste probleem is dat ik momenteel alleen PCI of PCI-e x1 sloten over heb om een SAS controller in te stoppen.
Overigens is het vervangen van het moederboard een optie mocht dit nodig zijn om de tape-unit werkend te krijgen.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
SAS werkt niet via SATA cables. Je mist dan pinnen op de achterkant vd kabel. Dus SAS cable regelen! En natuurlijk op een SAS controller.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Een SAS controller kan wel SATA-schijven aansturen, maar andersom werkt het niet. Waarschijnlijk is die verkoper daar mee in war.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• vanheemst
  • Nu online
Op het forum staat dezelfde vraag alsdat ik nu ga stellen..
Welke kabel heb ik nodig?

De fasttrak tx2650 support zowel SAS als SATA diskdrives op dezelfde poort uitgangen.
Ik snap dus niet helemaal hoe ik pinnen op de achterkant tekort kom.

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Zoals je op bijvoorbeeld Wikipedia (notabene met plaatjes) kunt lezen heb je gewoon een SAS-kabel nodig. Welke precies hangt af van het type aansluiting op je controller en op het device.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Let er wel op dat de Fasttrak waarschijnlijk _geen_ SAS support heeft. SAS harde schijven hebben een SATA fallback mogelijkheid wat de SAS tape drives afaik _niet_ hebben.

Kijk daar dus even goed naar, er is een groot verschil tussen een fallback naar SATA (lager voltage) of echte SAS support.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• vanheemst
  • Nu online
De plaatjes zijn mij duidelijk, die had ik zelf ook al gevonden.

De tape-drive zat voor kort aangesloten aan beide zijden met een 29-pins connector (type SFF 8484).
De poort waarop deze zat heb ik nu echter nodig voor disken en wilde dus de tape-unit op een low-budget controller aansluiten, maar de TX2650 heeft totaal andere aansluitingen, die ook voor SATA disken worden gebruikt.

Het verhaal van wolfboy klinkt aannemelijk, maar zover ik weet kan je wel SATA device op een SAS controller aansluiten, maar geen SAS devices op een SATA controller. Volgens het verhaal van wolfboy lijkt dat precies andersom te zijn.
Het is echter wel een tip om verder uit te zoeken.

P.S. Ik heb inmiddels ook een 2-lane kabel gekocht (2e plaatje op wikipedia), maar ook dat werk niet.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het werkt eigenlijk een beetje beide kanten op. Als je SATA schijven gemixed met SAS schijven op een SAS controller zet, dan stapt het hele systeem over op SATA. Zowel de controllers als de schijven kunnen dus (naar mijn ervaring) terug schakelen naar SATA.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• KoeKk
  • Laatst online: 16-02 21:47
Het lijkt me dat je bij de fabrikant van je tapedrive vast wel kan vinden wat de eisen voor je HBA zijn. Bijvoorbeeld bij een HP Ultrium 920 drive zie ik in de HP quickspecs de volgende controllers staan:
SAS Controllers
HP SC44Ge SAS Host Bus Adapter 416096-B21
NOTE: Recommended SAS HBA for connecting HP StorageWorks tape drives to HP ProLiant servers.
HP Smart Array P400/256MB Controller 405132-B21
HP Smart Array P400/512MB Controller 411064-B21
HP 8 Internal Port SAS HBA with RAID 0/1 347786-B21
NOTE: PCI-X interface
Dus als je zeker van je zaak wilt zijn (En je hebt deze HP drive) dan koop je de SC44Ge (zal een 150 euro zijn) en dan ben je klaar.
Pagina: 1