Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 23:03
Had een vraag over 2 ongevraagde smsjes die ik kort achter mekaar kreeg vanmiddag.
In de tekst staat:

Antwoord nu met OK naar 5028 om direct je IQ test te ontvangen op je mobiel. Info 09005005040. 1 E/credit, negen credits/wk. Stop abbonementsdienst? Sms stop.

Hoe komen ze aan je nummer, en kan iemand anders bij wijze van pesten of iets dergelijks jou nummer opgeven bij zo'n abbonementsdienst.

Heb er wel eens eerder last van gehad hele tijd geleden, en toen kwam ik er succesvol vanaf via de site:
http://www.smsopzeggen.nl

Ook nu weer staat dit nummer erbij, refererent naar 2 diensten.
Als ik dan verder klik dan zie ik bij 1 van de 2 staan dat je STOP terug moet smsen, dit staat ook in de betreffende sms.

Ben hier alleen beetje huiverig voor, ben bang dat net als bij spammail, dat het dan alleen maar erger wordt.
Ander nadeel is dat het lijkt, het komt in ieder geval voor, dat dit soort smsjes vaak ook nog op kosten van de ontvanger gaan. Kan dit bij mij nu niet controleren. Als dat zo is, een hele kwalijke zaak.

Is er iets hoe je je hiertegen kan weren, bijv, net als bij de telefonische verkopers die precies tijdens etenstijd bellen enzo. Ik weet dat je je daartegen kan beschermen door je aan te melden bij een bepaalde site genaamd infofilter.
Schijnt niet bindend te zijn, en ze zijn het niet verplicht, maar als je vermeld dat je bent aangemeld bij infofilter, dat ze je dan wel met rust moeten laten. Weet er niet het fijne verder van, maar dit is wellicht ook een andere discussie topic waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn inderdaad smsdiensten waarvoor aangemeld kan worden door op een website je nummer op te geven. Iemand anders kan je dan onnodig op kosten jagen. Door stop te smsen naar 5028 zet je de dienst uit. Als het goed is krijg je een sms ter bevestiging terug dat je bent afgemeld voor deze dienst. Mocht je nog een sms van dat nummer krijgen dan zou ik dit zeker doen.

Smsdiensten kun je blokkeren via http://www.smsdienstenfilter.nl/. Meer info over de gedragscode en de aanbieders van deze abonnementsdiensten kun je vinden op http://www.smsgedragscode.nl/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Ok, duidelijk, zal is wat gaan lezen.

Wat ik wel raar vindt, je kan dus iemand anders aanmelden door een nummer in te toetsen.
Waarom moet je dan een sms sturen om je af te melden ( kost geld ) terwijl het aanmelden zo makkelijk gaat. Zou toch zo moeten zijn dat je een sms krijgt, je bent aangemeld voor blabla, bevestig door OK terug te smsen naar vul maar in.

Echt schandalig dit, lees op diverse fora dat mensen torenhoge rekeningen krijgen.
Idioot dat jij moet bewijzen dat jij je niet hebt aangemeld, ipv andersom.

update: na wat twijfel me afgemeld door STOP te smsen naar 5028 ( blijkt van Celldorado te zijn ).
Krijg ik een sms terug dat ik niet geabboneerd ben :? en als ik dat wil ( yea right ) dat ik dan maar blabla moet terug smsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Yippie op 17-01-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:03
Ik kreeg vandaag precies het zelfde, zou het niet gewoon een bot zijn die naar willekeurige 06 nummers dit berichtje stuurt om zo klanten te werven?
Het zou wel heel toevallig zijn als we beide precies op de zelfde dag zijn aangemeld door iemand.
Mocht dit het geval zijndan kan die persoon beter alvast gaan rennen,
daarnaast, als dit me geld kost ga ik zeker stappen ondernemen, ik vraag hier toch niet om?

groetjess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 20:57
Toevallig bij een of andere webshop je 06 opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Giant87 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 23:57:
Toevallig bij een of andere webshop je 06 opgegeven?
Ik open dit topic juist, omdat ik dat soort dingen niet doe, en heel zorgvuldig om ga met me nummer.
Aangezien het afmelden ook niet lukte, ben ik wel benieuwd hoe dit kan.

Mijn ervaring uit verleden, is dat dit om collect smsjes gaat ( heb verder geen idee hoe dat in zijn werking gaat ), dus kost je zeker geld. Was toen met het nummer van mijn werk, 10 berichten per dag of zo.
1 belletje naar Vodafone ( mijn werkgever is een hele grote globale klant ) heeft dat toen opgelost.
Inmiddels zitten we op 3 smsjes, maar stel je voor dat je opeens wordt gebombardeerd.
De bewuste smsjes kwamen ook heel kort achter elkaar binnen en zijn identiek.

Op eerder genoemde sites, zoals die smsfilter, wat denk je, ook daar moet je een sms sturen.
Volgens hun zeggen om je af te melden, ook al is het niet bindend.
Nou mooi niet, het is namelijk niet van een onafhankelijke partij, sterker nog, het is een initiatief van de bedrijven die achter het versturen van deze smsjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Net ook drie achter elkaar gehad;

Ook topic hier aangemaakt, http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=67642
En Politie Haaglanden op de hoogte gesteld. Rest me alleen nog te vertellen dat hier net een onguur type voor de deur rond liep die met een pda aan het spelen was.

[ Voor 3% gewijzigd door Skinkie op 18-01-2009 19:21 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12
Misschien Opta ook op de hoogte brengen. Hier zijn strikte regels over en ook grote boetes voor weg te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Kix@$$ schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:46:
Misschien Opta ook op de hoogte brengen. Hier zijn strikte regels over en ook grote boetes voor weg te geven
Ik heb al 3 klachten bij de Opta lopen, maar nog nooit enige feedback op gehad. Maar goed niet geschoten altijd mis.

4e is aangemeld.

[ Voor 2% gewijzigd door Skinkie op 18-01-2009 19:56 . Reden: Opta klacht... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:33
Het verzenden van SMSjes kost zo'n bedrijf praktisch niks, daar hoeven vervolgens maar een paar mensen op te reageren en die kosten hebben ze eruit. Jij en ik zien zo'n SMSje als SPAM, maar er zijn genoeg mensen die denken 'hey wat leuk!'. Gezien het feit dat er zoveel van dit soort bedrijven zijn geeft maar eens aan hoeveel geld ermee verdient word, zoveel zelfs dat ze (dure) tv-reclames ervan kunnen bekostigen (denk bijvoorbeeld aan die CarSpotter-meuk op TV.

Hoe ze aan je nummer komen? Wellicht op de gok, via een of andere wazige internet site, hyves, alles is mogelijk. Maar gezien de levendige handel tussen de verschillende provider 'partners' gok ik erop dat jouw nummer gewoon 'gekocht' is.

Hoe dan ook, zo'n SMSje kan je negeren. Zolang je nergens voor aangemeld bent is er technisch weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Icey schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:58:
Hoe dan ook, zo'n SMSje kan je negeren. Zolang je nergens voor aangemeld bent is er technisch weinig aan de hand.
...en als het nu collect smsjes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ik denk niet dat zo'n bedrijf het risico wilt lopen, er zijn niks voor niks allemaal regels opgesteld. Check je telefoonrekening aan het einde van de maand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Icey schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:58:
Het verzenden van SMSjes kost zo'n bedrijf praktisch niks, daar hoeven vervolgens maar een paar mensen op te reageren en die kosten hebben ze eruit. Jij en ik zien zo'n SMSje als SPAM, maar er zijn genoeg mensen die denken 'hey wat leuk!'. Gezien het feit dat er zoveel van dit soort bedrijven zijn geeft maar eens aan hoeveel geld ermee verdient word, zoveel zelfs dat ze (dure) tv-reclames ervan kunnen bekostigen (denk bijvoorbeeld aan die CarSpotter-meuk op TV.

Hoe ze aan je nummer komen? Wellicht op de gok, via een of andere wazige internet site, hyves, alles is mogelijk. Maar gezien de levendige handel tussen de verschillende provider 'partners' gok ik erop dat jouw nummer gewoon 'gekocht' is.

Dat is dus helaas niet zo, zijn verschillende meldingen dat deze smsjes op kosten van ontvanger gaan.
Hier een voorbeeld.

Het blijkt ook niet zo makkelijk om de afzender te achterhalen voor een consument.
Bij de ene staat er sexchat, bij de ander partybox, bij de ander celldorado.

Los van de kosten, kan dit nog persoonlijke problemen opleveren.
Denk aan je werkgever, partner etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat het wel los zal lopen en je dus nergens aan vast zit of kosten hebt: je moet toch met een reden 'OK' terug SMS'en?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Aangezien zo'n shortkey, of hoe ze dat ook noemen, gedeeld kan worden (1 nummer, meerdere diensten) is het lastig een vergelijking te trekken. Een sms als 'blabla aan' naar 1234 kan een heel ander bedrijf achter zitten dan 'zusenzo aan' naar 1234. Daarnaast, in het voorbeeld waar je naar verwijst zien we iemand die zelf 'een spelletje wou bestellen' en die vervolgens een rekening kreeg. Wederom lastig te vergelijken.

Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten op je rekening. En als je problemen krijgt met je partner omdat je een smsje krijgt die vraagt of je een sms-abbo wilt afnemen... SMS dan 'Partner zeurt' naar 1234 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Zoek niet verder ik denk dat ik weet hoe dit komt !
Mensen krijg een popup of banner van Cellorado - Let op Spam ! ze vullen vervolgens die IQ test in, aan het eind vragen ze dan om een mobiel nummer. Hiervullen ze dan een random nummer in. Et voila ! jij krijgt ongewild een sms ;(

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
spone schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:13:
Ik denk dat het wel los zal lopen en je dus nergens aan vast zit of kosten hebt: je moet toch met een reden 'OK' terug SMS'en?
Ik heb me niet aangemeld, toch krijg ik deze berichten.
Normaal moet je je inderdaad aanmelden, maar nu blijkbaar niet.
Icey schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:20:
Aangezien zo'n shortkey, of hoe ze dat ook noemen, gedeeld kan worden (1 nummer, meerdere diensten) is het lastig een vergelijking te trekken. Een sms als 'blabla aan' naar 1234 kan een heel ander bedrijf achter zitten dan 'zusenzo aan' naar 1234. Daarnaast, in het voorbeeld waar je naar verwijst zien we iemand die zelf 'een spelletje wou bestellen' en die vervolgens een rekening kreeg. Wederom lastig te vergelijken.

Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten op je rekening. En als je problemen krijgt met je partner omdat je een smsje krijgt die vraagt of je een sms-abbo wilt afnemen... SMS dan 'Partner zeurt' naar 1234 ;).
Het voorbeeld was bedoeld om aan te tonen dat het vaker gebeurt, is ook niet de enige.
Los van het feit dat je een keer een spelletje of ringtone besteld, wil toch niet zeggen dat je ongevraagd gebombardeerd mag worden.
Hier nog meer mensen met hun ervaringen.
Puch-Maxi schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:26:
Zoek niet verder ik denk dat ik weet hoe dit komt !
Mensen krijg een popup of banner van Cellorado - Let op Spam ! ze vullen vervolgens die IQ test in, aan het eind vragen ze dan om een mobiel nummer. Hiervullen ze dan een random nummer in. Et voila ! jij krijgt ongewild een sms ;(
Dit toont wellicht aan hoe het in dit geval is begonnen, maar het is zeker niet de 1ste keer.
Aan het aantal meldingen van mensen die hier ook last van hebben, heb ik toch de indruk dat er dan een scriptkiddie of iets dergelijks bezig geweest.

Als aanvulling, in het bericht staat dat je STOP terug moet smsen, wat er op duidt dat je dus ingeschreven staat voor de betreffende abbodienst. Tegen mijn principe in heb ik dat dus gedaan, krijg ik een melding dat ik niet geabboneerd ben op de betreffende dienst. ( zie mijn eerder post )

[ Voor 6% gewijzigd door Yippie op 18-01-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Yippie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:42:
Als aanvulling, in het bericht staat dat je STOP terug moet smsen, wat er op duidt dat je dus ingeschreven staat voor de betreffende abbodienst.
Nee, dat staat daar omdat ze verplicht zijn te vermelden hoe je je moet afmelden indien jij een abonnement op hun service neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Icey schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:00:
[...]

Nee, dat staat daar omdat ze verplicht zijn te vermelden hoe je je moet afmelden indien jij een abonnement op hun service neemt.
Verplicht door wie ?

Uitgaande dat dit inderdaad Celldorado betreft is dit wat er bij de dienst staat:
quote: Op deze dienst zijn de Algemene en Specifieke Voorwaarden van Celldorado van toepassing. Aanmelding voor de dienst betekent acceptatie van deze voorwaarden. Celldorado werkt volgens de Nederlandse Gedragscode SMS-Dienstverlening. Artiq Mobile B.V. Hobbemakade 73, 1071 XN Amsterdam. KvK : 34202966. BTW: NL8129.06.780.B01. Info: 0900-5005040 (€0,35/min).

Zoekend naar de NL Gedragscode SMS dienstverlening kom ik deze tegen ( valt nog niet mee om hem te vinden )

Daaruit quote ik:

Artikel 1 Definities:

“SMS premium charged bericht / Premium SMS MO bericht” betekent: een door Eindgebruiker
verstuurd SMS-bericht waarvoor door de Operator of Service Provider namens SMS-dienstverleners
kosten in rekening worden gebracht bij deze Eindgebruiker, het tarief van dit verstuurde SMS-bericht
kan afwijken van het tarief dat door de Operator of Service Provider normaliter bij de Eindgebruiker in
rekening brengt voor het versturen van SMS-berichten. Het normale tarief voor het versturen van
SMS-berichten door een Eindgebruiker dat door een Operator of Service Provider in rekening wordt
gebracht is afhankelijk van de door deze Eindgebruiker gebruikte abonnementsvorm of prepaid-type.

“SMS reversed charged bericht / Premium SMS MT bericht” betekent: een door Eindgebruiker
ontvangen SMS-bericht waarvoor door de Operators of Service Provider namens SMSdienstverleners
kosten in rekening worden gebracht bij deze Eindgebruiker.

Artikel 3 Bevestiging door Eindgebruiker van een Abonnementsdienst

1. Bij Abonnemenstdiensten met tarief van hoger dan € 0,70 per ontvangen SMS
reversed charged bericht geldt dat alvorens deze Abonnementsdienst start, de
aanmeldbevestiging als bedoeld onder artikel 7 van de Code of Conduct SMSdienstverlening
éérst per SMS bericht door de eindgebruiker door middel van:
<keyword> en ‘OK’ naar de <shortcode> moet worden bevestigd.
2. Voor ontvangen SMS reversed charged berichten met een tarief van € 0,70 of
lager kan worden volstaan met de aanmeldbevestiging als bedoeld onder artikel 7
van de Code of Conduct.

Betreffende artikel 7 uit de "code of conduct"

7. Indien er sprake is van aanmelding voor een abonnement wordt er altijd een
aanmeldbevestiging per SMS verstuurd aan de consument/eindgebruiker. Deze
bevestiging zal hooguit een kostendekkend tarief kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Vergeet niet:
5. Aanmelding voor een SMS-abonnementsdienst moet altijd vanuit het 06-
nummer gebeuren waarnaar de berichten gestuurd moeten worden (voor
eventueel bewijs achteraf) en behoeft altijd de vermelding van de desbetreffende
shortcode en (indien relevant) het desbetreffende keyword.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Dat bedoel ik dan, kijk vervolgens is bij ( uit de Code of Conduct) :
GELDEND VOOR ALLE SMS-DIENSTEN
1. In alle promotionele uitingen voor SMS-diensten dient duidelijk
gecommuniceerd te worden wanneer het een SMS-abonnementsdienst betreft.
Wanneer dat níet expliciet vermeld staat, mag de consument ervan uitgaan dat
het om een éénmalig te ontvangen (en te betalen) bericht gaat tegen het vooraf
helder gecommuniceerd tarief.

[ Voor 14% gewijzigd door Yippie op 18-01-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Scenario is volgens mij zoals hier boven; men probeert af te melden na twee berichtjes. SMS'en gaat door, gaan 0900 nummer bellen. Kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik kreeg die smsjes, vervelende is alleen dat ik die sms'jes niet doorkrijg, en het pas via mijn factuur zag.
Ik meld me nooit aan voor dit soort diensten, en heb het nu wel kunnen afmelden, kreeg via mijn provider namelijk een telefoonnummer 0104378788.
Blijkt via een bedrijf te gaan dat arctic heet, hoop nu maar dat het gestopt wordt, want heb hier niet om gevraagd, en ook geen sms gehad.

groetjes Detske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Ik kreeg van de week ook een sms van deze dienst. Met dezelfde inhoud. Smsje is zo opgesteld om mensen angst in te werken dat ze een abbo hebben. Echter staat er alleen vermeld hoe je moet afmelden als je daadwerkelijk een abbo hebt, en er staat dus niet dat je die al hebt.
Ik heb wel mijn provider gevraagt om dit nummer te blokkeren omdat ik geen ongevraagde commerciele sms'jes wens. Geen idee of dit kan maar valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

Ik kreeg op 2 augustus ook het onderstaande smsje:

Antwoord nu OK naar 5028 om je IQ score en games te ontvangen.
SMS nu OK naar 5028! info: 09005005040
Stoppen abonnementsdienst? SMS stop, 3 items/wk, 45E/item

Ik heb me nooit ingeschreven voor prijsvragen waarbij mijn nummer nodig was, het laatste wat ik deed met een sms dienst was de nationale iq test 2008, een donatie voor het glazen huis en 2 augustus had ik nogmaals een storing gemeld van mijn UPC digitale ontvangst. Ik zou hiervoor een sms van UPC krijgen als dit signaal was hersteld, tot op heden nog niets van UPC ontvangen, maar wel dit vage bericht 1 dag na mijn UPC storing.
Het kan best toeval zijn, maar je weet tegenwoordig maar nooit...

Heb tot nu toe nog geen bericht gestuurd en dit zal ik voorlopig ook niet doen, ik wacht rustig af!

[ Voor 1% gewijzigd door Kiswum op 03-08-2009 13:46 . Reden: datum fout ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2. Voor ontvangen SMS reversed charged berichten met een tarief van € 0,70 of
lager kan worden volstaan met de aanmeldbevestiging als bedoeld onder artikel 7
van de Code of Conduct.

Betreffende artikel 7 uit de "code of conduct"

7. Indien er sprake is van aanmelding voor een abonnement wordt er altijd een
aanmeldbevestiging per SMS verstuurd aan de consument/eindgebruiker. Deze
bevestiging zal hooguit een kostendekkend tarief kennen.
Het zou toch waanzin zijn als dit soort bedrijven jou kosten in rekening kunnen brengen wanneer zij jou een SMS sturen. Uit bovenstaande zou dit in elk geval wel blijken! Het is wel een enorme hiaat in de wet die hiervoor geldt. Een kostendekkend tarief... pff dat is nogal een ruim begrip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:41
Ik heb zonet ook een SMS ontvangen van 5028.
Antwoord nu OK naar 5028 om je IQ score en games te ontvangen. SMS nu OK naar 5028! Info: 09005005040 Stoppen: Abonnementsdienst? SMS stop. 3 items/wk, 4.5E/item.
Ik vind het persoonlijk erg onduidelijk of ik nou wél of niet een abonnement heb. Het lijkt er wel op, maar ik heb geen idee waarvan. Bovendien is er niemand die mijn nummer kent die het zou gebruiken (voor zover ik weet tenminste).

Wellicht dat het vanuit de provider komt (uiteraard niet expres, daar ga ik niet vanuit in ieder geval), dus misschien dat we daarnaar moeten kijken? Ik zit zelf bij T-Mobile (en door de belstatus die er nu uit ligt kan ik dus niet nakijken of er kosten aan verbonden zitten!)

EDIT: In het topic van TROS/Radar zie ik verdacht veel T-Mobile (waarbij de SMS ongewenst is verstuurd, zoals in mijn geval dus ook. Ik heb me 100% zeker nergens voor aangemeld). Maar goed, meer dan de helft daar heeft zich er gewoon voor aangemeld en dat heb ik dus niet gedaan (en geen "OK" verstuurd, dus als het goed is geen kosten eraan verbonden).

[ Voor 19% gewijzigd door Arjan90 op 05-08-2009 22:22 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Ik heb me afgemeld met STOP naar 2010.

Misschien helpt het?

Patrick

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
En dat is dus meestal niet handig om te doen. Je bent nu waarschijnlijk voor het lokkertje gevallen en een klein bedrag aan hen kwijt.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Pagina: 1