Thermostaat stuk? --> Climatronic wordt niet warm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hallo lieden,

Sinds de winter merk ik dat het in mijn auto nogal traag warm wordt. Bovendien wordt mijn auto niet bloedverziekend heet als ik de climatronic maximaal heet zet. Terwijl in de transporter 5 van m'n werk en auto's van vrienden (met handmatige bediening) dit wel zo is.

Ik ben in bezit van een VW Golf 4 uit '99 1.6 met 135k km op de teller. En met climatronic dus.

Wat me tevens opvalt, is dat de koelvloeistof thermometer heel soms opeens naar 0 terugvalt en weer opveert naar 90. Ook staat-ie heel vaak net niet op de 90, d.w.z. tussen het streepje van de 90 en die daarvoor (kouder dus).

Ik heb m'n auto uitgelezen, de enige foutcode is als volgt:
Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 Open or Short to B+ Intermittent

De climatronic geeft geen foutcodes. Ik heb echt al alles geprobeerd, maar de auto is niet warmer te krijgen. Terwijl ik dat wel zou willen. M'n handen moeten prikken als ik ze voor het luchtroostertje houdt op de heetste stand, maar dat gebeurt niet. Het is wel warm, maar niet warm genoeg.

In de zomer duurde het ook een tijd voordat de auto koel is. Ik weet het, het kost tijd, maar mijns inziens teveel. Hij mag wel een stuk 'agressiever'.

Weet iemand of de koelvloeistof temperatuur meter verband houdt met de (elektronische) aanjager? Ik heb me laten vertellen dat het de thermostaat kan zijn, maar ik snap er niks van :P

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb even ingelezen, en naar wat ik nu lees is de thermostaat gewoon een heel 'dom' apparaat dat de koelvloeistof circulatie bedient. Bij 90+ graden gaat-ie open, d.w.z. de koelvloeistof gaat lopen waardoor je motor afkoelt, en bij 90- graden gaat-ie dicht, waardoor je motor warmer wordt.

Daarnaast heb je een aparte thermometer, die verbonden zit met het instrumentje in je dashboard. De enige functie van de deze thermometer is dus voor het aflezen van de bestuurder.

Ik heb misschien zelf al een idee: door de thermostaat duurt het te lang voordat de motor op bedrijfstemperatuur is, waardoor het ook te lang duurt dat de kachel op gang is.

Bij koud wegrijden blijft de koelvloeistof-thermometer namelijk een hele tijd (like: 3-4 km) op 0 staan, vervolgens gaat-ie vrij rap naar de 90 graden. Ook komt het voor dat de thermostaat de motortemperatuur op iets minder dan 90 graden houdt. Ik denk dus gewoon dat de thermostaat vervangen moet worden door een wat 'warmere'.

De koelvloeistof-thermometer, waarvan die foutcode is, staat er los van. Die moet ook vervangen worden.

Althans, dit zijn mijn ideeën. Ben benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Dat het punt waarbij de thermostaat open gaat iets onder de 90 ligt kan kloppen, verschilt per auto. Bij mijn Fiat is het bij 87 graden.
Na een km moet je echt wel op de 50 graden zitten lijkt me. Maar je weet niet hoe warm hij is, als je thermometer stuk is. Vervang die eerst eens. Als je thermostaat echt stuk zou zijn, krijg je de motor echt niet boven de 80 graden op de snelweg als het vriest.
En dat jij het niet heet genoeg vind, wil niet zeggen dat de verwarming niet goed werkt.
Zou ook nog wel eens kunnen dat er lucht in je kachelradiator zit trouwens.

Verder heeft de temperatuur van het koelwater niks te maken met de airco.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Ikke! schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:58:
Na een km moet je echt wel op de 50 graden zitten lijkt me. Maar je weet niet hoe warm hij is, als je thermometer stuk is. Vervang die eerst eens. Als je thermostaat echt stuk zou zijn, krijg je de motor echt niet boven de 80 graden op de snelweg als het vriest.
En dat jij het niet heet genoeg vind, wil niet zeggen dat de verwarming niet goed werkt.
Zou ook nog wel eens kunnen dat er lucht in je kachelradiator zit trouwens.
Het is niet zo dat na een km je auto op 50 graden staat. verre van zelfs (misschien als het buiten 25-30 graden is maar in de winter niet).

Kijk naar die sensor, als die een foute temperatuur meet dan ga je nooit een echt warme wagen hebben want de ventilator gaat aanspringen om te koelen terwijl dat niet nodig is.

Lucht in het systeem lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij je een waterlek hebt. Is er onlangs aan het koelwater gewerkt of het water eraf geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Nee, is niet gebeurd.

Ik heb net weer een ritje gemaakt. Na 1 km komt er lauwe lucht uit, dat blijft een hele tijd zo, vervolgens na 6-8 km wordt-ie eindelijk eens warm. Daarbij viel me op dat als ik de kachel aanzet, de koelvloeistoftemperatuur terugvalt soms wel tot slechts 60-70 graden. Daarna blijft hij tot ietsje onder de 90. Gaat de kachel uit, dan staat-ie wel exact op de 90.

Is dat wel normaal :?

Binnenkort ga ik de garage bellen voor die sensor, zodat ik zeker weten goede metingen heb.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:51
Ehm... neem aan dat je je koelvloeistof niveau al hebt gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Anoniem: 145259 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 02:44:
[...]

Het is niet zo dat na een km je auto op 50 graden staat. verre van zelfs (misschien als het buiten 25-30 graden is maar in de winter niet).

Kijk naar die sensor, als die een foute temperatuur meet dan ga je nooit een echt warme wagen hebben want de ventilator gaat aanspringen om te koelen terwijl dat niet nodig is.

Lucht in het systeem lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij je een waterlek hebt. Is er onlangs aan het koelwater gewerkt of het water eraf geweest?
Hm ja nu je het zegt, bij mijn Fiatje (klein 1100 cc blokje) zal hij nu ongeveer na 2 a 3 km op 50 graden zitten. Volgens het metertje dan.

Als je thermostaat het doet springt de koelventilator op je radiator pas aan als alles warm is, sensor zit meestal in de radiator. Als die sensor stuk is gaat de ventilator helemaal niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

_Christiaan_ schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 09:48:
Nee, is niet gebeurd.

Ik heb net weer een ritje gemaakt. Na 1 km komt er lauwe lucht uit, dat blijft een hele tijd zo, vervolgens na 6-8 km wordt-ie eindelijk eens warm. Daarbij viel me op dat als ik de kachel aanzet, de koelvloeistoftemperatuur terugvalt soms wel tot slechts 60-70 graden. Daarna blijft hij tot ietsje onder de 90. Gaat de kachel uit, dan staat-ie wel exact op de 90.

Is dat wel normaal :?

Binnenkort ga ik de garage bellen voor die sensor, zodat ik zeker weten goede metingen heb.
Zoals je het nu beschrijft is het 100% normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Ikke! schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:55:
Als je thermostaat het doet springt de koelventilator op je radiator pas aan als alles warm is, sensor zit meestal in de radiator. Als die sensor stuk is gaat de ventilator helemaal niet meer aan.
Depends, als de sensor niet goed meer meet (als die defect is zal je wel een lampje zien branden en meer dan waarschijnlijk in panne zijn gevallen) kan het zijn dat die een hogere temperatuur meet dan in werkelijkheid. Dan kan het zijn dat de ventilator wel opspringt.

Nu, toen het -10 vroor heb ik gehad dat de temperatuur van water gewoon 20 graden zakte toen ik aan een rood licht stopte en de ventilator van de chauffage op stand 2 zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Dat heeft dan nog niks te maken met het langzaam opwarmen van de motor, als je thermostaat goed werkt. Aangezien er dan nog zo goed als geen warm water door je radiator loopt.
En is de motor wel op bedrijfstemperatuur, en die fan zou continue draaien, gaat je thermostaat gewoon weer dicht zodra de temperatuur onder de 85 - 90 graden komt, afhankelijk van de openings- en sluitingstemperatuur. Dus hij kan niet dalen tot 60 a 70 graden door alleen een kapotte sensor in je radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb vandaag in de T5 gereden en die had ook dat de koelvloeistof temperatuur flink zakte als je de kachel max opstookte. Dus het zal wel normaal zijn, zoals Flits flits zegt.

Alleen m'n clima wordt zo traag warm, vergeleken met de Toyota Aygo van m'n moeder. Die 3cilinder ultra budget auto wordt gewoon veel sneller behaaglijk van binnen dan mijn auto.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45

GaMeOvEr

Is een hork.

Volgens mij hebben we het hier gewoon over een kapotte thermostaat, die nu op standje permanent open staat. Gevolg, motor wordt niet goed en snel warm (kachel dus ook niet) en koelt ook snel weer af, omdat het circuit de hele tijd openstaat. Vandaar ook traag oplopende temperatuurmeter.

Overigens wordt je climatronic ook niet warm. Ik mag tenslotte aannemen dat je nu je airco niet gebruikt. Dus dat hele tijd dat gepraat over climatronic schiet niet op, we hebben het hier gewoon over de kachel.

Als mijn auto niet warm wordt roep ik toch ook niet dat mijn Climate Control het niet doet? Nee, ik zeg dat mijn kachel niet warm wordt.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 10:08
Je kachel haalt zijn warmte uit het koelwatercircuit van het motorblok, gezien zich hierin een storing bevind is het logisch dat je climatronic (de kachelfunctie hiervan) niet goed werkt.

Sommige auto's (meestal diesel) hebben een extra PTC verwarmingselement gezien de motor niet zo snel warm wordt. Dit kan bij de Aygo ook zo zijn.

Handig weetje: als de motor overhit raakt door bijv een kapotte thermostaat (altijd dicht) kun je het blok koelen door de kachel&blower op max te zetten..

Sinds die ene vakantie vroeger in Frankrijk vergeet ik 't nooit meer -> Opel Kadett, 35C buiten, volle zon, kapotte thermostaat, verwarming op max, knus met de 3 broers op de achterbank.. heerlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Cereal schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:29:

Handig weetje: als de motor overhit raakt door bijv een kapotte thermostaat (altijd dicht) kun je het blok koelen door de kachel&blower op max te zetten..

Sinds die ene vakantie vroeger in Frankrijk vergeet ik 't nooit meer -> Opel Kadett, 35C buiten, volle zon, kapotte thermostaat, verwarming op max, knus met de 3 broers op de achterbank.. heerlijk..
Hopelijk had die Kadett wel ARKO......
Pagina: 1