Toon posts:

2e videokaart t.b.v. 3 schermen, invloed op performance?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In verband met toekomstige werkzaamheden heb ik 3 schermen nodig.
Ik gebruik op dit moment 2x een Samsung Syncmaster 204b, aangesloten op een Nvidia Geforce GTX280. Beide schermen draaien op een resolutie van 1600x1200.

Nu wil ik een derde scherm erbij plaatsen en ook gelijk mijn hoofdscherm. Dit betekend dat ik volgens verschillende mensen gewoon een PCI, AGP of PCI-e kaart extra in mijn pc kan plaatsen en daarop mijn 1 van de 3 monitoren op aansluiten.

Wat ik mij nu eigenlijk afvroeg en nog steeds afvraag of er op deze manier ook performance verlies op kan treden? Ik ben een nogal fanatieke gamer en het mag daar in iedergeval niet ten koste van gaan.

Huidige hardware:
Moederbord: Gigabyte X48-DQ6
Processor: Intel C2Q Q9400
RAM: 4Gb

Iemand al ervaring met zo'n situatie?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Als je nu een GTX280 in een X48 in hebt zitten hoef je niet te kijken naar AGP of PCI kaarten. Verder sluit je je middelste scherm + een van de andere op je snelste videokaart aan en het andere scherm op de tweede kaart. Die tweede kaart mag zo ongeveer alles zijn als het maar een DVI uitgang heeft, PCIe is en draait met een Nvidia driver.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:50:
Als je nu een GTX280 in een X48 in hebt zitten hoef je niet te kijken naar AGP of PCI kaarten. Verder sluit je je middelste scherm + een van de andere op je snelste videokaart aan en het andere scherm op de tweede kaart. Die tweede kaart mag zo ongeveer alles zijn als het maar een DVI uitgang heeft, PCIe is en draait met een Nvidia driver.
Dus een cheap-ass Nvidia kaartje met DVI en PCI-e is al voldoende al levert mij geen performance verlies op?

Bijvoorbeeld: Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M ?
pricewatch: Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M

• kalizec
Tenzij je op dat ene scherm (wat aan dat cheap-ass kaartje hangt) gaat gamen zou het 0,0 uit mogen maken. Het enige dat me nog te binnen schiet is x264 en VC1 playback. Als je die geaccelereerd (zonder zwaar belaste CPU) af wilt spelen op dat scherm heb je een 'iets' modernere GPU moeten halen. Maar voor andere zaken is het prima.

PS. En gezien je een X48 bordje hebt hoef je niet eens moeilijk te doen met de hoeveelheid PCIe lanes per PCIe slot. Ze zijn namelijk allebei 16x.

[ Voor 18% gewijzigd door kalizec op 17-01-2009 01:10 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-05 15:57
Dat klopt, een spel (of wat dan ook) wordt gerenderd door de videokaart welke is aangesloten op het scherm waarop het wordt weergegeven

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 01:09:
Tenzij je op dat ene scherm (wat aan dat cheap-ass kaartje hangt) gaat gamen zou het 0,0 uit mogen maken. Het enige dat me nog te binnen schiet is x264 en VC1 playback. Als je die geaccelereerd (zonder zwaar belaste CPU) af wilt spelen op dat scherm heb je een 'iets' modernere GPU moeten halen. Maar voor andere zaken is het prima.

PS. En gezien je een X48 bordje hebt hoef je niet eens moeilijk te doen met de hoeveelheid PCIe lanes per PCIe slot. Ze zijn namelijk allebei 16x.
Oke, op die laatste paar euro komt het er ook niet op aan, maar welke kaart bedoel jij dan?
Ik neem aan dat ik niet nog een GTX 280 hoef te kopen?

Dit in verband met je verhaal van de betere playback van VC1. Misschien dat dit geen rol speelt, maar just to be sure. O-)

• kalizec
Gezien je al een Nvidia kaart hebt en je geen drivers wilt hoeven 'mengen' moet het tweede kaartje ook Nvidia zijn. Vanaf Purevideo HD 3 ondersteunt Nvidia alle vormen van HD-decoding, dus dan kom je op een van onderstaande modellen uit.

Geforce 8200
Geforce 8300
Geforce 8400GS (let bij deze even dat Purevideo HD 3 er op staat, de allereerste versies hebben die uitgeschakeld).
Geforce 9300GS

Qua prijs etc zou ik even in de Pricewatch kijken. Qua aansluitingen zou ik even in de specs kijken of er de door jou gewenste aansluitingen op zitten (vermoedelijk dubbel DVI-I of DVI-I + HDMI).

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-05 15:57
Een GPU die dit hardwarematig ondersteund, dit is volgens mij vanaf de 8x00 series van Nvidia, heb geen idee hoe dat bij ATI werkt..

mja.. spuit 11 :/

[ Voor 7% gewijzigd door Moning2 op 17-01-2009 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:52:
Gezien je al een Nvidia kaart hebt en je geen drivers wilt hoeven 'mengen' moet het tweede kaartje ook Nvidia zijn. Vanaf Purevideo HD 3 ondersteunt Nvidia alle vormen van HD-decoding, dus dan kom je op een van onderstaande modellen uit.

Geforce 8200
Geforce 8300
Geforce 8400GS (let bij deze even dat Purevideo HD 3 er op staat, de allereerste versies hebben die uitgeschakeld).
Geforce 9300GS

Qua prijs etc zou ik even in de Pricewatch kijken. Qua aansluitingen zou ik even in de specs kijken of er de door jou gewenste aansluitingen op zitten (vermoedelijk dubbel DVI-I of DVI-I + HDMI).
De 9300GS kan ik niet vinden in de Pricewatch.
Ik zat zelf te kijken naar een Silent model, bijvoorbeeld:
pricewatch: Asus EN9600GT Silent

Maar is dit wel verstandig in verband met warmte ontwikkelingen?

Een ander dilemma is dat ik niet zo'n grote kaart erbij moet hebben als de GTX280.
Ik moest voor deze kaart in mijn nieuwe Lian-Li kast het volgende doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.RHJvisscher.nl/IMG_1133.JPG

Dit is zeker niet nogmaals mogelijk. Ik wil inderdaad minimaal 2x DVI hebben in verband met toekomstige uitbreiding, maar voor de rest moet het gewoon een goeie kaart zijn qua kwaliteit en zo stil mogelijk, maar dat is voor 99% voor iedereen van belang.

-edit-
Om een beetje een idee te geven van de ruimte die ik nog heb in mijn kast heb ik een tweetal foto's gemaakt. Helaas zie je hier niet zo goed hoe hoog het OCZ geheugen is.

1e foto zie je wat ik weg heb moeten halen om de kaart er uberhaupt in te laten passen.
Afbeeldingslocatie: http://www.RHJvisscher.nl/IMG_1138.JPG

2e foto zit de kaart op zijn plek (jaja ik had misschien 1 bay kunnen laten zitten 8)7 )
Afbeeldingslocatie: http://www.RHJvisscher.nl/IMG_1143.JPG

Dus ik kan zeker niet nog zo'n lange kaart in mijn kast kwijt in verband met het OCZ geheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 21:56 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33
Ik neem aan dat die fan op je skythe naar boven blaast, bovendien heb je flinke intake voor je hdd's. Ik zou dan gewoon lekker een 9600GS silent doen, ik neem aan dat die past. In principe conflicteerd dat bovenste PCI slot toch nét niet met geheugen?

Vooral omdat je GTX280 naar buiten blaast is warmte minder snel een issue dan met bijv 2 silent kaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 18-01-2009 12:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Topicstarter
Makkelijk schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:39:
Ik neem aan dat die fan op je skythe naar boven blaast, bovendien heb je flinke intake voor je hdd's. Ik zou dan gewoon lekker een 9600GS silent doen, ik neem aan dat die past. In principe conflicteerd dat bovenste PCI slot toch nét niet met geheugen?

Vooral omdat je GTX280 naar buiten blaast is warmte minder snel een issue dan met bijv 2 silent kaarten.
Ik maakte de pc gisteravond dus open en de warmte in de kast was gewoon kamer temperatuur of iets meer. Niet veel bijzonders.

Qua ruimte zal het misschien net kunnen passen, afgezien of de 9600GS wel de verstandige keus is.
Ik neem aan dat Silent videokaarten ook niet extreem warm worden, anders zou ik toch voor een actieve koeling moeten gaan.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 21:13

KneoK

Not in a million lightyears

Als je twee monitoren op je GTX280 aansluit kun je op die twee monitoren sowieso hardware accelerated content afspelen, waarom zou je dat op je derde monitor ook nog willen ? Ik neem toch aan dat je een HD film gewoon op je middelste monitor afspeelt, desnoods op een van je twee zijschermen die ook op je GTX280 aangesloten zit, maar die derde monitor hoeft toch geen hardware acceleratie te krijgen ?

Twee van de drie schermen wil je puur voor beeld aansturen, op de laatste wil je gamen, dan zou je met een Geforce 6200 nog uit de voeten moeten kunnen, een 9600GS lijkt me al overkill daarvoor, maar als je niets anders kunt vinden wel prima voor wat je wilt.

Een silent model zal overigens met een beetje airflow best acceptabel koel blijven, zeker als je de kaart niet echt belast, dus da's best een goeie optie (als je GTX280 het geluid van een tweede kaartje al niet overstemt).

Het leuke overigens als je wel een iets beter model koopt is dat je je tweede kaart kan gebruiken voor physic wat op het moment steeds beter ondersteund wordt in de drivers van nVidia.

[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 18-01-2009 15:54 ]

• kalizec
KneoK schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:53:
Als je twee monitoren op je GTX280 aansluit kun je op die twee monitoren sowieso hardware accelerated content afspelen, waarom zou je dat op je derde monitor ook nog willen ? Ik neem toch aan dat je een HD film gewoon op je middelste monitor afspeelt, desnoods op een van je twee zijschermen die ook op je GTX280 aangesloten zit, maar die derde monitor hoeft toch geen hardware acceleratie te krijgen ?
Een voorbeeldje wanneer ik dit zou willen (derde scherm ook HW-accelleratie) is wanneer ik dual-screen Supreme Commander wil spelen en tegelijk ook nog een film wil kijken. (Ja, ik doe vaak teveel dingen tegelijk :P)

Verwijderd

Topicstarter
KneoK schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:53:

Twee van de drie schermen wil je puur voor beeld aansturen, op de laatste wil je gamen, dan zou je met een Geforce 6200 nog uit de voeten moeten kunnen, een 9600GS lijkt me al overkill daarvoor, maar als je niets anders kunt vinden wel prima voor wat je wilt.

Een silent model zal overigens met een beetje airflow best acceptabel koel blijven, zeker als je de kaart niet echt belast, dus da's best een goeie optie (als je GTX280 het geluid van een tweede kaartje al niet overstemt).

Het leuke overigens als je wel een iets beter model koopt is dat je je tweede kaart kan gebruiken voor physic wat op het moment steeds beter ondersteund wordt in de drivers van nVidia.
De 3e monitor is alleen voor office werkzaamheden en als ik film ga kijken dan is het wel op het middelste scherm. Ik heb voorbeeldje gezien van het verschil met en zonder physics, maar wist niet dat het op deze manier ook mogelijk zou zijn. Met dat oogpunt zou ik met de 9600GS uit de voeten kunnen of kan ik beter een minder model kopen i.v.m. minder warmte ontwikkeling?
kalizec schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:57:
[...]

Een voorbeeldje wanneer ik dit zou willen (derde scherm ook HW-accelleratie) is wanneer ik dual-screen Supreme Commander wil spelen en tegelijk ook nog een film wil kijken. (Ja, ik doe vaak teveel dingen tegelijk :P)
Daar heb ik mijn LCD tv voor en tijdens gamen heb ik geen tijd om film te kijken :D
Pagina: 1